چرا باید از چندین تایم فریم استفاده کرد؟

یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۸:۴۸

متأسفانه تازه‌واردهای بازار فارکس و سهام تمایلی به استفاده از چندین تایم فریم مختلف ندارند. اگر در گروه‌ها یا جمع‌های فارکسی توجه کنید، بسیاری از معامله گران فارکس در رابطه با تایم فریم محبوب خود حرف می‌زنند. این‌که تنها در یک تایم فریم معامله می‌کنند، ایرادی ندارد، اما بایستی توجه داشته باشید که فعالین بازارهای مالی هیچ‌گاه از یک تایم فریم استفاده نمی‌کنند. یعنی شاید شما از نمودار زمانی ۱۵ دقیقه استفاده کنید و به سایر تایم فریم‌ها بی توجهی کنید. به خاطر داشته باشید که هدف شما از تحلیل بازار همیشه قرار گرفتن در سمت درست بازار است.

اهمیت استفاده از چند تایم فریم مختلف

اگر مقالات آموزشی قبلی حرفه معامله‌گری را مطالعه کرده باشید، حتماً متوجه شده‌اید که چند بار به اهمیت تایم فریم‌های بلندمدت تأکید شده است. مسلماً معامله با نمودارهای بلندمدت کار آسانی نیست، اما درک روند نمودارهای بلندمدت برای قرار گرفتن در سمت درست بازار اهمیت دارد. اگر یک بار اقدام به تحلیل تایم فریم‌های مختلف کرده باشید، احتمالاً به تحلیلی مشابه این تحلیل رسیده‌اید: “روند نمودار هفتگی نزولی است، اما حرکات صعودی و نوسانی در نمودار روزانه دیده می‌شوند. در عین حال روند نمودار چهارساعته خنثی است، اما روند نمودار یک ساعته متمایل به صعودی است.” خلاصه این تحلیل همان جمله اول است، یعنی روند نمودار هفتگی نزولی است. چرا؟ چون روند بلندمدت بازار در نهایت بر تایم فریم‌های کوتاه‌مدت غلبه خواهد کرد.
یکی از مسائلی که خیلی از معامله گران تازه‌کار درک نمی‌کنند، این است که خرید و فروش در بازار فارکس، سهام، ارز دیجیتال، طلا، نفت خام و … درست مثل معامله در سایر بازارهاست. به طور مثال شما هیچ وقت به فروشگاه نمی‌روید تا تلویزیونی که ۱۵ درصد افزایش قیمت خورده است را خریداری کنید! با این حال اگر همان تلویزیون ۱۰ درصد تخفیف بخورد، شاید به خرید آن فکر کنید. بسیاری از معامله گران هنوز متوجه نیستند که آن‌ها هم جزوی از فرآیند کشف قیمت هستند. معمولاً معامله گران بازار آتی یا فیوچر به این مهم رسیده‌اند، اما فعالین سایر بازارهای مالی با مکانیسم کشف قیمت آشنا نیستند. برآیند همه معاملات در بازار سرانجام باعث رسیدن قیمت‌ها به ارزش واقعی می‌شود.

روند، همان جهت تغییرات ورود و خروج پول‌های بزرگ در بازار است

جمله‌ای کلیشه‌ای‌تر از “روند دوست شماست” در بازارهای مالی وجود ندارد. همه این جمله را شنیده‌اند. واقعیت امر این است که روند بازار به شما اجازه می‌دهد تا همسو با پول‌های بزرگ معامله کنید. روندهای بازار می‌توانند تا چندین سال ادامه داشته باشند. روند بلندمدت بدون اصلاح و بازگشت نیست. به نمودار پایینی نگاه کنید. اگر می‌خواستید وارد بازار شوید، دوست داشتید در کدام سمت معامله کنید؟

آموزش فارکس روند جفت ارز دلار آمریکا لیر ترکیه نمودار هفتگی

روند بلند مدت نمودار هفتگی دلار آمریکا به لیر ترکیه صعودی است. شما بودید در کدام جهت معامله می کردید؟ کدام یک از نظر بازار و در طول زمان با ارزش تر بوده است؟ دلار یا لیر ترکیه؟

کاملاً مشخص است که روند بازار مدتی است که صعودی بوده است. این بدین معنی نیست که اصلاح یا بازگشت نزولی در کار نبوده است. اما در نهایت نرخ برابری دلار آمریکا به لیر تکیه افزایش یافته است. دلایل زیادی وجود دارند که می‌توانند از رشد ارزش دلار در برابر لیر ترکیه حمایت کنند، اما در نهایت چیزی که در بازار دیده می‌شود این است که در گذر زمان شاهد تضعیف ارزش لیر و رشد ارزش دلار آمریکا بوده‌ایم. روند صعودی و بلندمدت هفتگی به قدری بزرگ و قوی بوده که هر کس وارد معامله فروش شده، باخته است.
حال به نمودار روزانه USDTRY نگاه کنید. کف دوقلویی تشکیل شده که با مستطیل زرد رنگ نمایش داده شده است. آیا با توجه به روند صعودی و بلندمدت هفتگی می‌توان از این کف دوقلو وارد معامله خرید شد؟ جواب مثبت است. هر چند در نمودار روزانه نرخ برابری پایین آمده، اما بعد از روند صعودی و بلندمدت نمودار هفتگی، بسیاری از فعالین بازار تصور خواهند کرد که افت قیمتی اخیر فرصت مناسبی برای جفت ارز USDTRY است. در واقع از نظر آن‌ها قیمت دلار به لیر کاهش یافته و برای خرید جذاب است.

آموزش فارکس روند جفت ارز دلار آمریکا لیر ترکیه نمودار روزانه USDTRY

در نمودار روزانه دلار آمریکا به لیر ترکیه (USDTRY) بازگشت نزولی به راه افتاده است. در روند های بلند بازار وقوع اصلاح عادی است. در این میان سیگنال بازگشتی صعودی هم دیده می شود. این سیگنال صعودی با روند بلند مدت و هفتگی بازار همسو است.

در تصویر پایین هم نمودار چهارساعته USDTRY را مشاهده می‌کنید. در این نمودار جهش صعودی به راه افتاده و سپس بازار خیلی سریع سقوط کرده است. شاید معامله گران خرد بازار سعی کرده‌اند تا نرخ‌ها را پایین بیاورند و یا شاید نرم‌افزارهای معاملات خودکار و الگوریتمی این کار را کرده‌اند، اما در نهایت، حمایت جفت ارز USDTRY موقعیت خود را حفظ کرده و حتی جفت ارز توانسته تمام افت‌های اولیه را جبران کند. معمولاً صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ چنین رویکردی دارند. آن‌ها طبق روند بازار معامله می‌کنند و در عین حال حجم معاملات را به طور منطقی تعیین می‌کنند. دلیلی ندارد که شما هم در بازار فارکس یا بورس سهام چنین کاری انجام دهید، اما توجه داشته باشید که خیلی از معامله گران بازار از استراتژی خرید و نگهداری استفاده می‌کنند و چون با روند بلندمدت کار می‌کنند، سود خوبی بر می‌دارند.

آموزش فارکس روند جفت ارز دلار آمریکا لیر ترکیه نمودار چهارساعته USDTRY

در تایم فریم های پایین تر روند اصلی و کلی بازار تا چشم معامله گر مخفی می ماند. به این نمودار نگاه کنید. آیا روند صعودی بلند مدت نمودار هفتگی را می توانید تشخیص دهید؟

به نمودار یک ساعته نگاه کنید. در چندین مورد بازار سقوط کرده، اما خریداران وارد بازار شده‌اند و از جفت ارز USDTRY حمایت کرده‌اند. در واقع با افت قیمت، خریدارانی که منتظر قیمت‌های جذاب‌تر بودند، خیلی سریع وارد بازار شده‌اند.

آموزش فارکس روند جفت ارز دلار آمریکا لیر ترکیه نمودار یک ساعتهUSDTRY

با توجه به روند صعودی و بلند مدت USDTRY آیا می توان در نمودار های کوتاه مدت و از بازگشت های نزولی وارد معامله خرید شد؟

خلاصه

به طور خلاصه اگر نوسان گیری برای شما مناسب نیست، سعی کنید روند بلندمدت بازار را پیدا کنید و سپس بر اساس روند بلندمدت بازار معامله کنید. روندهای بلندمدت همیشه پول‌های بزرگی را جذب می‌کنند و همراهی با آن می‌تواند به نفع معامله‌گر باشد. حتی می‌توانید در تایم فریم‌های پایین‌تر هم با روند بلندمدت بازار معامله کنید. یعنی منتظر بازگشت و اصلاح‌های بازار بمانید و سپس در جهت روند بلندمدت بازار معامله کنید. بهتر است که همیشه در بازار به دنبال دارایی‌هایی باشید که با ارزش هستند و دوست دارید در سبد دارای خود داشته باشید.