آشنایی با استراتژی سرمایه‌گذاری با نسبت طلا به نقره (XAUXAG)

یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۹:۳۸

فرصت‌های معاملاتی و سرمایه‌گذاری زیادی در بازار فلزات گران‌بها وجود دارد. طلا می‌تواند به دلیل ماهیت “دارایی امن” بودن گزینه مناسبی برای محافظت از ارزش دارایی‌ها در دوره‌های تورمی باشد. یا حتی در میان بحران‌های سیاسی و یا اقتصادی به عنوان دارایی امن یا پناهگاهی برای سرمایه‌گذاران باشد. نقره هم به دلیل مصارف صنعتی آن گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری است. نقره می‌تواند پا به پای افزایش قیمت اونس طلای جهانی رشد کند و یا با افزایش تولیدات صنعتی با افزایش تقاضا مواجه شود. نقره تفاوت فاحشی با طلا دارد. نقره تقریباً در تمام صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما طلا در موارد محدودی مورد استفاده قرار می‌گیرد. جواهرسازی و پشتوانه طلا بانک‌های مرکزی (و سرمایه‌گذاران حقیقی) بخش اصلی تقاضای طلا را تشکیل می‌دهند. همچنین هر اتفاق بدی که در عرصه سیاسی جهان روی دهد، طلا اولین دارایی است که واکنش مثبتی به آن نشان می‌دهد!

رابطه قیمتی طلا و نقره

طلا جزو دارایی‌هایی است که همیشه خریدار دارد. حتی زمانی که تقاضا برای طلا افزایش می‌یابد، دسترسی به طلا هم سخت‌تر می‌شود. چون‌که همه به خرید طلا هجوم می‌برند و درعین‌حال هیچ‌کس هم نمی‌خواهد طلایی که دارد را بفروشد. این یعنی بهترین زمان برای خرید و نگهداری طلا زمانی است که هنوز اتفاقی نیفتاده و هیچ‌کس توجهی به طلا ندارد. نقره هم می‌تواند وضعیت مشابهی داشته باشد و حرکات قیمتی مشابه به طلا را به نمایش بگذارد.
در این میان روش دیگری هم برای کسب سود از بازار فلزات گران‌بها وجود دارد. نسبت قیمتی بین نقره و طلا می‌تواند ابزار مناسبی برای معامله گران و سرمایه‌گذاران باشد. نسبت طلا به نقره خیلی ساده است. این نسبت نشان می‌دهد که برای خرید یک اونس طلا، چقدر نقره نیاز است؟ به طور مثال اگر برای خرید یک اونس طلا به ۷۵ اونس نقره نیاز است، نسبت طلا به نقره ۷۵ خواهد بود. این نسبت را می‌توان با نماد XAUXAG هم نشان داد. در واقع نسبت طلا به نقره می‌تواند یک نوع جفت ارز باشد که قیمت طلا را بر اساس نقره محاسبه می‌کند.
همیشه باید قیمت نقره به دلار (XAGUSD) و طلا به دلار (XAUUSD) را پیگیری کرد. اما بررسی نسبت طلا به نقره هم می‌تواند اطلاعات زیادی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد. فرض کنید دو رستوران داریم. یک رستوران غذای خوب اما گرانی دارد. رستوران دیگر هم غذای معمولی اما قیمت پایین‌تری دارد. شاید در اولین نگاه نتوان تشخیص داد که کدام رستوران بهتر است. اما اگر رستوران ارزان‌قیمت به طور ناگهانی قیمت‌ها را افزایش دهد و یا رستوران گران‌قیمت به طور ناگهانی قیمت‌ها را پایین بیاورد، خیلی سریع می‌توان درک کرد که قیمت غذای کدام رستوران نسبت به دیگری گران یا ارزان قیمت‌گذاری شده بود.

آموزش فارکس استراتژی معامله طلا نقره نسبت XAUXAG

نسبت قیمت طلا به نقره هم مثل سایر جفت ارز ها توسط سرمایه گذاران و معامله گران بزرگ بازار دنبال می شود. به همین دلیل بهتر است که از این نسبت در سرمایه گذاری خود استفاده کنید.

نسبت طلا به نقره همیشه به محدوده نرمال باز می‌گردد

بررسی تاریخی نسبت قیمت اونس طلا به اونس نقره می‌تواند اطلاعات با ارزشی را در اختیار شما قرار دهد. از دید تاریخی محدوده نرمال این نسبت تقریباً بین ۳۰ تا ۴۰ بوده است. یعنی معمولاً برای خرید یک اونس طلا به ۳۰ تا ۴۰ اونس نقره نیاز است. این یعنی در نسبت‌های بالا، نقره ارزان قیمت‌گذاری شده و در مقابل در نسبت‌های پایین‌تر هم قیمت اونس طلا ارزان قیمت‌گذاری شده است. توجه داشته باشید که این رابطه برای روند بلندمدت بازار صادق است، نه روندهای کوتاه‌مدت یا میان‌مدت. یعنی نسبت قیمت طلا به نقره می‌تواند خیلی بیشتر از قیمت‌های نرمال آن باشد و این وضعیت هم برای مدت زمان نسبتاً طولانی ادامه یابد. اما در کل، همیشه این نسبت به محدوده ۳۰ تا ۴۰ باز می‌گردد.

محرک اصلی قیمت طلا و نقره

عوامل زیادی در قیمت‌گذاری هر اونس نقره و اونس طلا تأثیر دارند:

  • تضعیف یا تقویت ارزش دلار آمریکا به یک اندازه بر قیمت نقره و طلا تأثیر می‌گذارد.
  • افزایش نرخ بهره بانک‌های مرکزی باعث کاهش قیمت اونس طلای جهانی می‌شود.
  • رکود اقتصادی به معنی کاهش فعالیت‌های صنعتی است و در نتیجه تقاضا برای نقره را پایین می‌آورد و در نتیجه قیمت نقره هم کاهش می‌یابد.
  • بحران‌های اقتصادی، سیاسی، سقوط بازارهای سهام یا رشد سریع تورم معمولاً به نفع بازار طلاست (مگر این‌که از نظر بازار، دارایی امن دیگری هم وجود داشته باشد).

به طور خلاصه می‌توان گفت که شرایط سیاسی و اقتصادی جهانی تمام کامودیتی ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما حتی با وجود تمام نوسانات قیمتی اونس طلا و نقره، نسبت قیمتی این دو فلز گران‌بها همیشه به محدوده ۳۰ تا ۴۰ باز می‌گردد. اما شاید این بازگشت به میانگین چند سالی طول بکشد.
در سال ۱۹۱۵ برای خرید یک اونس طلا باید ۳۸ اونس نقره می‌فروختید. در سال ۱۹۴۰ قیمت اونس طلا به خاطر جنگ جهانی دوم به شدت افزایش یافت و نسبت قیمت طلا به نقره تا ۹۷ هم بالا آمد. در سال ۱۹۷۹ رئیس وقت فدرال رزرو آمریکا (ولکر) برای مقابله با رشد سریع تورم، نرخ بهره را تا ۲۱ درصد بالا بکشید. در آن دوره قیمت اونس طلای جهانی به شدت کاهش یافت و نسبت قیمت طلا به نقره به کف تاریخی ۱۴ رسید.

نوسان گیری یا سرمایه‌گذاری؟

هر چند که بررسی نوسانات قیمتی طلا یا نقره به تنهایی برای نوسان گیری کوتاه‌مدت در بازار کافی است، اما اگر به دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت هستید، تنها کافی است قیمت طلا را با قیمت نقره مقایسه کنید. وقتی‌که نسبت طلا به نقره کمتر از ۳۰ است، حرکت صعودی نقره خیلی سریع‌تر از قیمت طلا خواهد بود. در این حالت حرکت نزولی نقره هم کندتر از حرکات نزولی طلا خواهد بود. اما وقتی نسبت XAUXAG بالاتر از حد نرمال است، قیمت نقره خیلی سریع‌تر از طلا سقوط خواهد کرد و در زمان افزایش هم با سرعت کمتری نسبت به طلا افت خواهد کرد. به طور مثال اگر نسبت طلا به نقره ۸۰ است، اگر قیمت اونس طلای جهانی ۳ درصد افزایش یابد، قیمت نقره شاید اصلاً حرکت نکند.
رابطه بین طلا و نقره مهم است. وقتی نسبت زیر ۳۰ قرار دارد، می‌توان گفت که قیمت اونس طلای جهانی در مقایسه با قیمت نقره ارزان است. وقتی هم که این نسبت بالاست، می‌توان گفت که نقره ارزان قیمت‌گذاری شده است. در سال ۲۰۱۶ نسبت قیمت طلا به نقره به ۸۰٫۵۷ رسید. یعنی هر یک اونس طلا، ۸۰٫۵۷ اونس نقره ارزش داشت. این مقدار تقریباً بالاترین مقدار از سال ۱۹۹۱ بود. در سال ۱۹۹۱ نسبت به ۱۰۰ رسیده بود و در عرض هفت سال تا ۴۷ هم پایین آمد. در سال ۲۰۱۶ در نهایت نسبت قیمت طلا به نقره تا ۶۷ هم پایین آمد.

استراتژی سرمایه‌گذاری به کمک نسبت طلا به نقره

یک استراتژی ساده برای معامله با این نسبت به این شکل است که اگر قیمت یکی از فلزات نسبت به دیگری ارزان باشد، شما باید فلزی که نسبتاً گران‌تر است را بفروشید و به تدریج اقدام به خرید فلز ارزان‌تر کنید. وقتی‌که نسبت تغییر کرد، باید دوباره همین کار را بکنید. یعنی اگر قیمت طلا در مقایسه با نقره ارزان‌تر است، طلا را خریداری و نقره را بفروشید. به طور مثال وقتی نسبت طلا به نقره ۸۰ است، شما می‌توانید با فروش یک اونس طلا، ۸۰ اونس نقره خریداری کنید و وقتی‌که چند سال بعد نسبت به ۲۰ رسید، ۸۰ اونس نقره را بفروش برسانید و ۴ اونس طلا خریداری کنید. در این روش ساده سرمایه شما چهار برابر می‌شود.