چگونه عمر معامله را تخمین بزنیم؟

یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۹:۴۲

عمر یک معامله چقدر می‌تواند باشد؟ یعنی چند ساعت، روز یا چند هفته باید معامله را باز نگه داشت تا به حد سود برسد؟ برای پاسخ به این سؤال اول باید تخمین بزنید که چقدر طول می‌کشد تا بازار از یک نقطه به نقطه دیگر حرکت کند؟ پاسخ این سؤال می‌تواند به ما کمک کند تا انتظاراتمان از معامله را تعدیل کنیم و به واقعیت نزدیک کنیم. آیا بازار می‌تواند در یک حرکت سریع هزار پیپ حرکت کند؟ چنین حرکاتی در بازار اتفاق می‌افتند، اما این‌که چقدر سریع این حرکت انجام می‌شود و چند بار چنین حرکتی در بازار تکرار خواهد شد، تعیین می‌کند که معامله‌گر باید چنین انتظاری از بازار داشته باشد یا خیر؟ در این مقاله می‌خواهیم با یک روش ساده تخمین بزنیم که یک معامله را چقدر باید باز نگه داریم یا به اصطلاح عمر معامله چقدر خواهد بود؟
یکی از اشتباهات رایج در میان معامله گران تازه‌کار بازار فارکس این است که ذهنیت درستی از عمر معامله ندارند. یعنی واقعاً نمی‌دانند که یک معامله یا پوزیشن را تا کی باید باز نگه دارند؟ شاید معامله‌گر با این امید که ۶۰۰ پیپ در جفت ارز EURUSD سود کند وارد معامله می‌شود و چند روز هم معامله را باز نگه می‌دارد، اما به حد سود نمی‌رسد! ایراد کار کجاست؟
دامنه نوسانات روزانه EURUSD چقدر است؟ شاید به طور میانگین جفت ارزی مثل EURUSD هر روز تا ۷۰ پیپ و در روزهای عادی شاید تنها ۳۰ پیپ نوسان کند. پس اگر انتظار حرکت ۶۰۰ پیپی از معامله دارید، باید چند ماه منتظر رسیدن بازار به حد سود بمانید! در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت که معامله در طی چند روز سود ۶۰۰ پیپی به شما بدهد.
درست همان‌طور که می‌توان به کمک تحلیل تکنیکال پرایس اکشن سطوح کلیدی بازار را پیدا کرد، می‌توان از پرایس اکشن برای تخمین عُمر معامله (مدت‌زمانی که معامله باز خواهد ماند) هم استفاده کرد. به نمودار زیر توجه کنید:

آموزش فارکس تحلیل پرایس اکشن عمر معامله حرکات قیمتی نمودار روزانه EURUSD

برای اینکه بدانیم یک معامله را چقدر باید باز نگه داریم، کافی است اندازه حرکات بازار را بررسی کنیم. به طور مثال یک حرکت ۷۰۰ پیپی در جفت ارز EURUSD چهل و هشت روز طول کشیده است.

در تصویر بالا دو حرکت صعودی را مشخص کرده‌ایم. در اولین حرکت صعودی جفت ارز EURUSD به اندازه ۷۰۰ پیپ حرکت کرده است. این حرکت تقریباً ۴۸ روز طول کشیده است. دومین حرکت صعودی هم به اندازه ۵۳۰ پیپ حرکت کرده و تقریباً ۳۹ روز طول کشیده است. پس اگر می‌خواهید جفت ارز EURUSD را بخرید و حد سود ۶۰۰ پیپی را هدف قرار دهید، به احتمال زیاد معامله شما باید بین ۴۰ تا ۵۰ روز معاملاتی باز بماند.
مسلماً اگر معامله‌گری تصور درستی از اندازه حرکت بازار نداشته باشد، به مشکل برخواهد خورد. او وارد معامله خرید EURUSD خواهد شد و حد سود را ۶۰۰ پیپ در نظر خواهد گرفت، اما بعد از یک یا دو هفته مضطرب خواهد شد. او برای چنین معامله‌ای باید یک بازه زمانی بیشتر از یک ماهه در نظر می‌گرفت، نه چند روزه.