استراتژی الگوی ولف ویو (Wolfe Wave)

یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶

الگوی نموداری ولف ویو (Wolfe Wave) الگوی بسیار متفاوتی است که از امواج متوالی ساخته می شود. این الگو از نام بیل ولف معامله گر بازار فارکس گرفته شده است. به عقیده بیل ولف، زمانی که قیمت در یک کانال نزولی/صعودی نوسان کند و در موج پنجم بازار یک شکست جعلی در سقف/کف کانال شکل بگیرد، در این صورت می توان انتظار تغییر روند بازار را داشت. امواج وُلف می توانند به معامله گران برای تعیین ریسک به ریوارد مناسب، نقطه ورود، نقطه خروج و هدف قیمتی کمک کنند. بدین ترتیب اولین قدم در شناسایی این الگو، رسم کانال قیمتی در بازار است.
هر معامله گر با تجربه می داند که قیت یکباره صعود یا سقوط نمی کند. فرض کنید جفت ارز EURUSD در نمودار روزانه پین بار صعودی تشکیل داده است. ولی زمانی که به تایم فریم های پایین تر مثل چهارساعته و یکساعته نگاه بیندازید، خواهید دید که بازار از موج های صعودی و نزولی کوچک و متوالی شکل گرفته است. بدین ترتیب در روند صعودی، قیمت می تواند صعود کند، سپس حرکت صعودی را اصلاح کند و دوباره روند صعودی بازار را از سربگیرد. در یک روند نزولی نیز، قیمت به سمت پایین حرکت می کند و کف قیمتی تشکیل می دهد، سپس بازار وارد فاز اصلاحی می شود. اما در آخر روند نزولی را ادامه می دهد و کف قیمتی جدیدی می سازد.
کانال های قیمتی می توانند برای تشخیص مرزهای روند مفید باشند و معامله گران می توانند با استفاده از این کانال ها ساختار اصلی یک روند را درک کنند. هم چنین معامله گران می توانند کانال های قیمتی را برای پیش بینی حرکت بازار در آینده به کار بگیرند. همانطور که می دانید کانال ها انواع مختلفی دارند، اما در الگوی وُلف ویو از کانال هم فاصله یا Equidistant Channel استفاده می شود.

آموزش فارکش-الگوی نموداری وُلف ویو

الگوی نموداری وُلف ویو-مثال ساده از کانال موازی

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می کنید، کانال هم فاصله از دو خط روند موازی شکل گرفته و مرزهای یک روند صعودی را مشخص کرده است.

پنج قانون برای شناسایی الگوی نموداری وُلف ویو

اگر معامله گران کانال قیمتی موازی را به درستی رسم کنند، می توان گفت که الگوی وُلف ویو را یافته اند. با این حال برای تشخیص الگوی Wolfe Wave باید چند قانون را در ذهن داشته باشید. شکل های زیر نمونه ای از الگوی نموداری هستند.

آموزش فارکس-الگوی نموداری وُلف ویو صعودی

الگوی نموداری وُلف ویو صعودی

آموزش فارکس-الگوی نموداری وُلف ویو نزولی

الگوی نموداری وُلف ویو نزولی

  1. اولین قانون این است که الگوی وُلف ویو باید در یک کانال موازی قرار داشته باشد. به خاطر داشته باشید که هر چه خطوط روند کانال با هم موازی و متقارن باشند، بهتر است.
  2. در مرحله دوم، موج های سوم و چهارم الگو در کانال که بر اساس موج های اول و دوم تشکیل شده اند، در داخل کانال قرار داشته باشند.
  3. در سومین مرحله باید زاویه های خطوط روند کانال متقارن باشند.
  4. قانون چهارم این است که اگر کانال در طول یک روند صعودی رسم شود، موج پنجم باید با اختلاف کمی خط روند بالایی را بشکند. بدین معنی که شکست جعلی در سقف کانال اتفاق بیفتد. به همین ترتیب اگر کانال نزولی رسم شود، شکست جعلی باید در کف کانال رخ دهد.
  5. آخرین قانونی که الگوی نموداری وُلف ویو را تکمیل می کند، این است که قیمت بعد از ثبت شکست جعلی به داخل کانال صعودی/نزولی بازگردد.

فرض کنید یک کانال صعودی/نزولی در بازار رسم کرده اید، اگر شکست جعلی در سقف یا کف این کانال اتفاق بیفتد، می توانید نتیجه بگیرید که الگوی وُلف ویو شکل گرفته است. در این صورت می توانید وارد یک معامله در جهت مخالف کانال شوید. در حالی که معامله در جهت مخالف روند اصلی درست نیست، اما الگوی وُلف ویو یک الگوی بازگشتی است. هم چنین یکی از مزیت های الگو این است که نسبت ریسک به ریوارد مناسبی ارائه می دهد و به همین دلیل معامله گران تمایل دارند با الگوی بازگشتی وُلف ویو معامله کنند.

آموزش فارکس-مثال ساده از الگوی نموداری وُلف ویو نزولی

مثال ساده از الگوی نموداری وُلف ویو نزولی

تصویر فوق یک الگوی نموداری وُلف ویو در نمودار روزانه NZDUSD را نشان می دهد. این الگو از نقطه ۱، شروع به شکل گیری کرده و به نقطه ۲ رسیده است. بعد از تشکیل نقطه ۳ و بازگشت بازار به سمت بالا، می توانستیم کانال موازی را رسم کنیم که کانال می‌تواند محدوده نقطه ۴ را قبل از رسیدن قیمت به آن مشخص کند. در ادامه قیمت داخل کاال باقی ماند که نشان دهنده شکل گیری الگوی وُلف ویو بود. بعد از این که NZDUSD از نقطه ۴ به نقطه ۵ حرکت کرده و شکست جعلی رخ داده است، الگوی نموداری تائید شده است.
بعد از ثبت شکست جعلی کف کانال و بازگشت NZDUSD به داخل کانال، می توانستیم در نقطه ۰٫۶۴۷۵ دلاری وارد معامله بلند مدت خرید شویم و حد ضرر معامله را زیر نقطه ۵ در نرخ ۰٫۶۴۲۴ دلاری قرار دهیم. برای این که هدف قیمتی الگوی وُلف ویو را به دست آوریم، کافی است که نقاط ۱ و ۴ را به هم وصل کنیم. همانطور که طبق نمودار مشاهده می کنید، NZDUSD به حرکات صعودی ادامه داده و بعد از شکست سقف کانال به نقطه ۶ رسیده است.