آشنایی با گزارش اشتغال Non-Farm Payroll یا NFP آمریکا

یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۷:۴۴

گزارش NFP آمریکا مهم‌ترین گزارش اقتصادی برای بازارهای مالی جهانی است. تغییرات اشتغال در بخش غیر کشاورزی آمریکا هر ماه بازار فارکس و حتی بازار سهام را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این گزارش در اولین روز جمعه ماه میلادی منتشر می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم با این گزارش بیشتر آشنا شویم و در عین حال نحوه تحلیل و استفاده از NFP در معاملات را بررسی کنیم.

گزارش اشتغال NFP چیست؟

حروف NFP برگرفته از Non-Farm Payroll است. این شاخص اشتغال از مهم‌ترین گزارش‌های اقتصادی آمریکاست و معمولاً تمامی سرمایه‌گذاران و فعالین بازار سعی می‌کنند که با پیش‌بینی نتیجه احتمالی این گزارش، کسب سود کنند. شاخص اشتغال NFP تعداد موقعیت‌های شغلی ایجاد شده در یک ماه گذشته و در بخش غیر کشاورزی آمریکا را پوشش می‌دهد. تغییرات اشتغال در بخش غیر کشاورزی می‌تواند تصویر خوبی از وضعیت سلامت اقتصاد آمریکا ارائه کند.

آموزش فارکس تحلیل بنیادی فاندامنتال شاخص NFP آمریکا

گزارش NFP آمریکا اولین روز جمعه هر ماه میلادی منتشر می شود. هر چند که گزارش NFP آمریکا برای بازار اهمیت زیادی دارد، اما معامله گران تنها به این شاخص توجه نمی کنند. نرخ رشد دستمزد ها، نرخ بیکاری و نرخ مشارکت نیروی کار هم در کنار گزارش NFP برای بازار اهمیت دارند.

چرا گزارش NFP برای معامله گران بازار فارکس اهمیت دارد؟

بازار کار آمریکا همبستگی بالایی با مخارج مصرف‌کنندگان دارد. هر چقدر تعداد مشاغل ایجاد شده در یک ماه بیشتر باشد، سطح مخارج مصرف‌کنندگان هم بیشتر خواهد شد. در واقع وقتی‌که رشد اشتغال ماهانه آمریکا قوی است، سرمایه‌گذاران هم پیش‌بینی می‌کنند که مصرف خانوارهای آمریکایی هم افزایش یابد. افزایش مخارج مصرف‌کنندگان هم در نهایت به افزایش GDP منتهی خواهد شد. در عین حال، آمریکا روابط گسترده تجاری با سایر اقتصادهای جهانی دارد. این یعنی خانوارها و مصرف‌کنندگان آمریکایی یکی از مشتریان اصلی کالاها و خدمات تولید شده در سایر اقتصادهای جهانی هستند. پس وقتی رشد اشتغال آمریکا قوی است و مخارج مصرف‌کنندگان هم افزایش می‌یابد، ناخودآگاه تقاضا برای کالا و خدمات سایر اقتصادهای جهانی هم افزایش می‌یابد و به رشد اقتصاد جهانی کمک می‌کند.

چگونه گزارش NFP آمریکا را تفسیر کنیم؟

معمولاً پیش از انتشار گزارش‌های اقتصادی مهم، پیش‌بینی‌ها و انتظارات اقتصاددانان، بانک‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران خرد جمع‌آوری و در تقویم اقتصادی فارکس نمایش داده می‌شود. در تقویم اقتصادی فارکس ایران بورس آنلاین می‌توانید زمان انتشار گزارش NFP، مقدار قبلی شاخص، مقدار پیش‌بینی‌شده بازار و مقدار واقعی یا فعلی شاخص NFP را مشاهده کنید.
معمولاً برای تفسیر شاخص NFP آمریکا باید سه سناریو را در نظر گرفت:

  1. شاخص NFP با پیش‌بینی‌های بازار همخوانی دارد: در این صورت بازار واکنش جدی به گزارش نشان نمی‌دهد.
  2. شاخص NFP ضعیف‌تر از پیش‌بینی‌های بازار منتشر می‌شود: این نشانه بدی برای اقتصاد آمریکاست و معمولاً تأثیر منفی بر دلار آمریکا می‌گذارد. رشد ضعیف اشتغال آمریکا می‌تواند به رکود اقتصادی منتهی شود (توجه: اگر جریانات ریسک گریزی قوی در بازار به راه نیفتد، معمولاً دلار واکنش منفی به افت شاخص NFP نشان خواهد داد. اما اگر جریانات ریسک گریزی قوی به راه بیفتد، دلار آمریکا به خاطر دارایی امن و حافظ ارزش بودن تقویت خواهد شد).
  3. شاخص NFP بهتر از پیش‌بینی‌های بازار باشد: رشد قوی اشتغال آمریکا نشانه مثبتی برای اقتصاد آمریکاست و می‌تواند از دلار آمریکا حمایت کند.

در اینجا باید توجه داشته باشید که میزان انحراف داده‌های NFP با پیش‌بینی بازار بسیار اهمیت دارد. هر چقدر انحراف میان پیش‌بینی بازار و داده‌های واقعی بیشتر باشد، واکنش بازار به شاخص NFP هم شدیدتر خواهد بود.

مثال:

انتشار شاخص NFP آمریکا می‌تواند بازار فارکس را به شدت به نوسان بیندازد. اما دوره‌هایی هم هست که بازار اصلاً واکنشی به گزارش نشان نمی‌دهد. چرا؟ فرض کنید که بازار پیش‌بینی می‌کند که رشد اشتغال NFP آمریکا ۱۰۰ هزار واحد خواهد بود. حال اجازه دهید سه سناریوی احتمالی در زمان انتشار شاخص NFP را بررسی کنیم:

  1. شاخص طبق انتظارات بازار نشانگر رشد ۱۰۰ هزار واحدی اشتغال است.
  2. شاخص بر خلاف انتظارات بازار تنها رشد ۵۰ هزار واحدی را نشان می‌دهد.
  3. شاخص بر خلاف انتظارات بازار تنها رشد ۱۵۰ هزار واحدی را نشان می‌دهد.

در سناریوی اول چون بازار برای رشد ۱۰۰ هزار واحدی آماده بود، دلار و بازار فارکس هم واکنش جدی به آن نشان نمی‌دهند. اصطلاحاً این گزارش در بازار پیش‌خور شده بود.
در سناریوی دوم بازار شوکه می‌شود. چون‌که رشد اشتغال NFP آمریکا ۵۰ هزار واحد کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده است. رشد ضعیف اشتغال آمریکا به معنی عملکرد ضعیف اقتصاد آمریکا، رشد ضعیف تورم، کاهش مخارج مصرف‌کنندگان و عدم نیاز به افزایش نرخ بهره است. پس دلار واکنش منفی به آن نشان خواهد داد.
در سناریوی سوم، بازار شوکه می‌شود. اما چون داده‌های NFP خیلی بهتر از انتظارات بازار بوده‌اند، همه‌چیز به نفع اقتصاد و دلار آمریکا تمام می‌شود.