سه استراتژی معامله با کندل اوت سایدبار (Outside Bar)

یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۷:۵۱

الگوی کندلی اوت ساید بار (outside bar) یگی از انواع الگو های کندلی است که شباهت زیادی با الگوی کندل پوششی یا اینگولفینگ (Engulfing) دارد. معمولا ورود به معامله بلافاصله بعد از ظهور الگوی کندل پرایس اکشن کار درستی نیست، اما اگر کندل های قیمتی در زمان و مکان مناسب نمودار تشکیل شوند، می توانند سیگنال های قوی برای معامله باشند. یک الگوی اوت سایدبار از دو کندل قیمتی شکل گرفته است. بدین ترتیب که کندل قیمتی دوم به طور کامل کندل قبلی (اوج، کف و بدنه کندل) را می پوشاند. به همین دلیل به این الگو، الگوی خارجی (اوت سایدبار) می گویند. در این مقاله می خواهیم سه استراتژی معاملاتی با این الگوی کندلی را بررسی کنیم.

الگوی کندلی اوت سایدبار (Outside Bar)

تصویر زیر نمونه ای از کندل اوت سایدبار است. شباهت آن با الگوی پوششی غیر قابل انکار است. اما توجه داشته باشید که الگوی اوت ساید بار باید اوج و کف کندل قبلی را هم پوشش دهد.

آموزش فارکس پرایس اکشن کندل اوت ساید بار Outside bar

الگوی اوت ساید بار (Outside Bar) اوج، کف و بدنه کندل قبلی را باید کامل پوشش دهد.

استراتژی اول: بازگشت بازار

در انتهای یک روند (مثل نزولی) ، می توان الگوی مشابه (تصویر بالا) را مشاهده کرد. به نمودار پایینی توجه کنید. بازار به حرکات نزولی ادامه داده، اما در انتهای این حرکت نزولی تعادلی در بازار ایجاد شده است. وقتی که کندل های قیمتی کوچک بعد از یک کندل نزولی بزرگ ایجاد شدند، می توان گفت که قدرت حرکت نزولی بازار تضعیف شده است. بعد از این که کندل های متوالی اینسایدبار داخل کندل قبلی شکل گرفته اند، یک کندل صعودی اوت سایدبار بازار را به سمت بالا بازگردانده است. به این بازگشت، بازگشت کلاسیک می گویند و به خوبی حرکت چرخشی در بازار را نشان می دهد.

آموزش فارکس پرایس اکشن کندل اوت ساید بار Outside bar نمودار روزانه دلار آمریکا دلار کانادا USDCAD

کندل اوت ساید بار توانسته اوج و کف کندل های قبل خود را پوشش دهد.

همین الگو را می توانید در تصویر زیر نیز مشاهده کنید که دنباله کندل های قیمتی شروع روند نزولی در آینده را نشان می دهند. بعد از تشکیل کندل های قیمتی صعودی متوالی، سرعت حرکت صعودی کند شده و دو کندل اینسایدبار کوچک داخل کندل صعودی شکل گرفته اند که نشان دهنده پایان قدرت حرکت صعودی است. سپس یک کندل نزولی (اوت سایدبار) تشکیل شده و روند نزولی جدید به راه افتاده است. اوج و کف های کندل اوت سایدبار به طور کامل کندل های اینسایدبار را پوشانده است.
اگر می خواهید شانس خود را برای یافتن نقاط بازگشتی بازار افزایش دهید، بهتر است به دنبال کندل های متوالی در طول روندهای بلند مدت باشید هر چقدر یک روند بلند مدت و طولانی باشد، احتمال این که این الگوی کندل قیمتی در بازار ظاهر شود، بیشتر است.

آموزش فارکس پرایس اکشن کندل اوت ساید بار Outside bar اینساید بار

در این نمودار الگوی اینساید بار تشکیل شده، اما در نهایت بازار با تشکیل کندل اوت ساید بار توانسته به سمت پایین بازگردد.

استراتژی دوم: ادامه روند

اگر کندل های قیمتی خارجی (اوت سایدبار) به طور متوالی در مرحله بازگشتی بازار تشکیل شوند، این کندل ها می توانند به عنوان سیگنال های ادامه دهنده عمل کنند. به عنوان مثال به تصویر زیر نگاه کنید، روند کلی بازار نزولی است و قیمت زیر میانگین متحرک نمایی بلند مدت قرار دارد. روند نزولی بازار تا زمانی ادامه خواهد یافت که قدرت فروشندگان بیشتر از خریداران باشد. پس هر بار که نشانه ای از قدرت فروشندگان در بازار دیده شد، می توان گفت که هنوز هم روند نزولی در جریان است. سیگنالهای ادامه دهنده معمولاً با شکل گیری یک کندل قیمتی اوت سایدبار اتفاق می افتند که نشان دهنده ادامه روند اصلی بازار هستند. این کندل ها می توانند سیگنال های مهمی به شمار روند. در نمودار زیر دو نوع کندل اوت سایدبار با پیکان های قرمز مشخص شده اند.

آموزش فارکس پرایس اکشن کندل اوت ساید بار Outside bar پیرو روند

هر دو کندل اوت ساید بار در جهت روند اصلی (نزولی) شکل گرفته اند و اوج و کف قیمتی آن ها به گونه ای است که کندل های قبل خود را پوشش می دهند.

تصویر زیر نیز نمونه ای دیگر از کندل های ادامه دهنده است. قیمت زیر میانگین متحرک نمایی بلند مدت قرار دارد و روند بازار نزولی است. معامله گر می تواند بعد از تشکیل اولین کندل اینسایدبار، منتظر اصلاح بازار بماند و سپس در جهت روند اصلی بازار معامله کند.

آموزش فارکس پرایس اکشن کندل اوت ساید بار Outside bar پیرو روند پایان اصلاح

الگوی اوت ساید بار بعد از اصلاح جزئی بازار و در جهت روند اصلی تشکیل شده است.

استراتژی سوم: دوره آماده سازی برای شکست

در این استراتژی می توان ترکیبی از کندل های اوت سایدبار و اینسایدبار را پیدا کرد. به تصویر زیر نگاه کنید. ابتدا قیمت در فاز خنثی نوسان می کند و به مقاومت قرمز رنگ واکنش نشان می دهد. نوسانات بازار زیر این مقاومت نشان دهنده این است که احتمال شکست مقاومت وجود دارد. واکنش قیمت به مقاومت و شکل گیری شکست جعلی به ما می گوید که این مقاومت آن چنان قوی نیست و برای فعالان بازار اهمیتی ندارد. به عبارتی قدرت فروشندگان برای حفظ این مقاومت کمتر است و در نتیجه خریداران به فروشندگان غلبه می کنند و مقاومت شکسته می شود. از بین رفتن قدرت مقاومت نشانگر بازگشت بازار به سمت بالا است.
کندل های تشکیل شده در زیر مقاومت اغلب به صورت اینسایدبار هستند. به این نکته توجه کنید که به طور معمول شکست سطوح حمایتی یا مقاومتی با یک کندل قیمتی بزرگ اتفاق می افتد که همیشه ویژگی های یک کندل اوت سایدبار را ندارد. اما کندل شکست بایستی بزرگتر از کندلهای اینسایدبار باشد.

آموزش فارکس پرایس اکشن کندل اوت ساید بار Outside bar شکست مقاومت

هر چقدر کندل شکست سطح کلیدی (مقاومت) بزرگتر باشد بهتر است. در این جا الگوی اوت ساید بار تشکیل نشده، اما شاهد تشکیل الگوی اینسایدبار هستیم. کندل بزرگ  صعودی هم نشانگر قدرت خریداران است. 

در تصویر زیر نیز قیمت زیر مقاومت قرمز نوسان گرده و بعد از چندین شکست جعلی، بازار با تشکیل کندل اوت سایدبار مقاومت را شکسته است. سپس در طول روند صعودی، کندل اوت سایدبار (با پیکان نشان داده شده است) تشکیل داده و صعود کرده است.

آموزش فارکس پرایس اکشن کندل اوت ساید بار Outside bar شکست مقاومت روند صعودی

یک بار در زمان شکست مقاومت و یک بار هم بعد از پایان اصلاح (پیکان قرمز) شاهد تشکیل کندل اوت ساید بار بودیم.