نکته کلیدی در معامله از شکست‌های جعلی

یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۹:۰۶

شکست جعلی یا Fakeouts زمانی اتفاق می‌افتد که بازار به بالای مقاومت کلیدی نفوذ می‌کند، اما توانایی عبور از آن را ندارد و در نهایت کندلی که به بالای مقاومت نفوذ کرده بود، در زیر آن بسته می‌شود. شکست جعلی حمایت هم بدین صورت است که بازار به زیر حمایت نفوذ می‌کند، اما کندل قیمتی در زیر آن بسته نمی‌شود. شکست‌های جعلی انواع متفاوتی دارند و مهم‌ترین و مشهورترین آن، الگوی پین بار (pin bar) است. در این مقاله نکته کلیدی که باید در تحلیل و معاملات شکست جعلی به آن توجه کرد را با ذکر مثال بررسی می‌کنیم.
وقتی‌که به دنبال شکست‌های جعلی (Fakeouts) هستیم، ابتدا باید نقاط بازگشتی بازار را پیدا کنیم. در واقع بهترین راه برای فیلتر کردن شکست‌های جعلی این است که تنها از نقاط بازگشتی و کلیدی بازار به دنبال شکست‌های جعلی باشیم. معمولاً شکست جعلی که در نقطه کلیدی و بازگشتی بازار اتفاق می‌افتد، پتانسیل سوددهی بالایی دارد.
در نمودار زیر، بازار نقطه بازگشتی قوی را در نقطه ۱ ایجاد کرده و از آن نقطه بازار پایین آمده است. در واقع بازار تا نقطه ۱ حرکت صعودی و قوی داشت، اما با رسیدن به این سطح کلیدی، بازگشت نزولی و قوی را به راه انداخته است. حال اگر صبر کنیم بازار دوباره به این محدوده بازگردد و شکست جعلی ثبت کند، می‌توان با احتمال بالایی وارد معامله فروش شد. پین بار نزولی که در نقطه ۲ تشکیل شده، در واقع همان نقطه ۱ است. یعنی شکست جعلی در اوج قیمتی قبلی بازار روی داده و همان‌طور که مشاهده می‌شود بازار بازگشت نزولی را در واکنش به این شکست جعلی به راه انداخته است. هر چقدر دنباله پین بار یا کندلی که نشانگر شکست جعلی است بلندتر باشد، قدرت سیگنال هم قوی‌تر خواهد بود.

آموزش فارکس استراتژی پرایس اکشن شکست جعلی fakeouts نمودار دلار استرالیا دلار کانادا AUDCAD

شکست جعلی که در نقطه بازگشتی و تاریخی قبلی تشکیل می شود، شانس موفقیت بیشتری دارد.

در نمودار زیر هم دو نقطه بازگشتی و کلیدی دیده می‌شود. نقاط ۱ و ۳ توانسته‌اند در برابر حرکات نزولی و قوی مقاومت کنند و بازگشت صعودی و سریعی را به راه بیندازد. این دو نقطه را باید نشانه‌گذاری کنید تا در آینده اگر بازار به این سطوح رسید، منتظر شکست جعلی بمانید. به واکنش بازار در نقاط ۲ و ۴ نگاه کنید.

آموزش فارکس استراتژی پرایس اکشن شکست جعلی fakeouts نمودار دلار استرالیا ین ژاپن AUDJPY

نقاط بازگشتی که روند بازار را خیلی سریع تغییر داده اند را همیشه علامت بزنید تا در آینده وقتی که بازار به این سطوح رسید، با تشکیل شکست جعلی وارد معامله شوید.