استراتژی معامله با خطوط پیوت

یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۹:۴۸

در بازار فارکس، فاکتورهای زیادی وجود دارند که می توانند بازار را تحت تاثیر قرار دهند. شما قادر نیستید هر تغییر و اتفاقی که در بازار روی می دهد را پیگیری کنید. اما می توانید نقاطی را بر اساس حرکات بازار تعیین کنید که برای معاملات کوتاه مدت (هفتگی) شما مفید باشند.
نقاط پیوت
نقاط و خطوط پیوت، سطوح قیمتی هستند که به معامله گران کمک می کنند تا سطوح حمایتی و مقاومتی کلیدی را تعیین کنند. خطوط پیوت معمولاً از دو سطح حمایتی (S1, S2)، یک خط میانی/خط پیوت و دو خط مقاومتی (R1, R2) تشکیل می شود. خط پیوت بین سطوح حمایتی و مقاومتی قرار می گیرد که در تشخیص روند صعودی یا نزولی بازار کمک می کند. به عبارتی، اگر قیمت بالای خط میانی (پیوت) باشد، روند بازار صعودی است واگر قیمت زیر خط پیوت باشد، روند بازار نزولی است. به تصویر زیر نگاه کنید، نمونه ای خطوط پیوت را نشان می دهد.

آموزش فارکس-خطوط پیوت

خطوط پیوت، این مثال خط پیوت و سطوح حمایتی و مقاومتی را نشان می دهد.

نحوه محاسبه خطوط پیوت به صورت زیر است:

مقاومت دوم: R2 = P + (R1-S1)
مقاومت اول: R1 = (2 * P) – Low
خط پیوت: P = (High + Low + Close)/3
حمایت اول: S1 = (2 * P) – High
حمایت دوم: S2 = P – (R1 – S1)

اهمیت استفاده از خطوط پیوت
فرض کنید شما یک معامله گر کوتاه مدت هستید و در باره های زمانی ۱ دقیقه تا ۱۵ دقیقه معامله می کنید.در این صورت از روند بلند مدت بازار آگاهی نخواهید داشت. تا زمانی که به نمودارهای بلند مدت مثل نمودار ماهانه و هفتگی نگاه نکنید، در یک خلا زمانی معامله خواهید کرد. به عنوان مثال اگر در نمودار ۵ دقیقه معامله می کنید و بازار به یک مقاومت کلیدی می رسد. مقاومت کلیدی باعث افت شدید بازار می شود. از آنجایی که شما از نمودار بلند مدت استفاده نکرده اید، علت سقوط بازار را نخواهید دانست.
بدین ترتیب پیشنهاد می شود که در تایم فریم های معاملاتی خود بزرگ نمایی کنید تا سطوح کلیدی را به دست آورید و در طول هفته، با توجه به محدودیت هایی که دارید معامله کنید. به همین دلیل استفاده از سطوح پیوت برای معامله گران پیشنهاد می شود، چون یک خط میانی، دو مقاومت و دو حمایت خواهید داشت.

تفسیر خطوط پیوت هفتگی
روش های زیادی برای تفسیر و استفاده از نقاط پیوت وجود دارد. اما تفسیر این خطوط بر اساس مقاله SFO جان سیکینگر تحلیلگر تکنیکال در این مقاله مطرح شده است. جان سیکینگر در مورد خطوط پیوت نکاتی را یادآور شده است. این نکات به دو صورت تحلیل و تاکتیکی مطرح شده اند.

نکات تحلیلی:

  •  محدوده S2 و R2 را به عنوان مناطق اشباع فروش و اشباع خرید در نظر بگیرد.
  •  مقادیر R2 و S2 را در نمودارهای ماهانه، هفتگی و روزانه تعیین کنید. اگر این سطوح به یکدیگر نزدیک بودند، به عنوان محدوده کلیدی در نظر بگیرید.
  •  هنگامی که معامله گران منتظر یک گزارش اقتصادی مهم هستند و بازار آرام است، بهتر است R1 و S1 روزانه را به دست آورید. زیرا احتمال حرکت بازار به سمت خط میانی (پیوت) بعد از انتشار گزارش وجود دارد.
  •  اگر قیمت از خطوط S1 و R1 عبور کرد، به معنی شکست این سطوح نیست. در این شرایط بهتر است به دنبال فاکتورهایی باشید که شکست این سطوح را تائید کنند.
  •  این احتمال جود دارد که حرکات قیمتی در طول هفته بین دو خط R2 و S2 باقی بمانند.

نکات تاکتیکی:

  •  زمانی که قیمت به بالای مقاومت هفتگی R2 عبور می کند، نشان دهنده ورود بازار به اشباع خرید است و بهتر است از ورود به معاملات خرید بلند مدت دوری کنید. هنگامی که قیمت خط S2 را می شکند، می توان گفت که بازار وارد اشباع فروش شده است و ورود به معامله فروش کوتاه مدت فروش توصیه نمی شود.
  •  می توانید خطوط R1 و S1 هفتگی را به عنوان حد سود در نظر بگیرید.

 اگر بازار از خطوط R1 و S1 عبور کرد، می توانید سطوح R2 و S2 را به عنوان حد سود دوم در نظر بگیرید.

آموزش فارکس-مثال ساده برای خطوط پیوت

مثال ساده برای خطوط پیوت

در نمودار یکساعته جفت ارز GBPJPY مشاهده می کنید که در نقطه A، بازار به بالای خط پیوت هفتگی عبور کرده است. در این حالت، معامله گر می توانست وارد معامله خرید تا حد سود اول در نقطه B (خط مقاومت R1) شود. در ادامه قیمت زیر خط R1 نوسان کرده است. اما در نقطه C، خط مقاومتی شکسته شده است. بنابراین سیگنال خرید جدید تا خط R2 در نقطه D صادر شده است. سپس قیمت به بالای خط R2 عبور کرده که نشان دهنده ورود بازار به محدوده اشباع خرید است. معامله گران می توانستند تا نقطه E وارد معامله کوتاه مدت خرید شوند. با این حال در نقطه F، هفته معاملاتی به پایان رسیده است. بدین معنی که در هفته معاملاتی جدید، نقاط پیوت جدید تعیین خواهند شد و بنابراین هیچ معامله ای انجام نشده است.

آموزش فارکس-مثال ساده برای خطوط پیوت

مثال ساده برای خطوط پیوت-این مثال نشان می دهد که خطوط حمایتی را می توان به عنوان حد سود در نظر گرفت.

تصویر فوق نمودار یکساعته جفت ارز EURUSD را نشان می دهد. در نقطه A، شکست کف قیمتی اخیر و خط پیوت رخ داده است. می توان گفت که یورو در برابر دلار آمریکا در حال تضعیف بوده است. معامله گران می توانستند وارد معامله فروش EURUSD تا حد سود اول در نقطه B (خط حمایت S1) و سپس حد سود دوم در نقطه C (خط حمایت S2) شوند.

آموزش فارکس-مثال ساده برای خطوط پیوت

مثال ساده برای خطوط پیوت-این نمودار نشان می دهد که بازار بعد از شکست خط پیوت به سمت S1 حرکت کرده است.

نمودار یکساعته جفت ارز AUDCAD مثال دیگری برای خطوط پیوت است. همانطور که در نقطه A مشاهده می کنید، الگوی اوج دوقلوی کوتاه مدت زیر خط مقاومت R1 تشکیل شده است. معامله گران می توانستند حد سود خود را با محاسبه ارتفاع الگوی نمودار و کسر آن از نقطه B به دست آورند. اما از آنجایی که حمایت S1 در نقطه C و حمایت S2 در نقطه D وجود دارند، هر دوی این نقاط می توانستند به عنوان حد سود در نظر گرفته شوند.