چرا سرمایه‌گذاران بازار ارز دیجیتال از تتر (Tether) استفاده می‌کنند؟

یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۹:۱۲

تتر (Tether) مثل بیت کوین یا اتریوم نیست. محبوبیت تتر در بازار ارز دیجیتال به خاطر نوسانات شدید قیمتی نیست. پس چرا تتر برای فعالین بازار کریپتوکارنسی ها اهمیت دارد؟ تتر را می‌توانید با نماد USDT در مراکز مبادلات ارزهای دیجیتال پیدا کنید. ارز دیجیتال تتر از ارزهای پایدار یا استیبل (Stable) کریپتوکارنسی است و خیلی راحت می‌توان به دلار آمریکا تبدیلش کرد. به عبارت دیگر اگر شما ۱۰۰ تتر داشته باشید، به این معنی است که ۱۰۰ دلار دارید.
معامله گران کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) از تتر به عنوان جایگزین دلار آمریکا استفاده می‌کنند. تتر را می‌توان خیلی سریع و آسان در مراکز مبادلات ارزهای دیجیتال مبادله کرد. فراموش نکنید که تتر جایگزین دلار آمریکا در بازار ارز دیجیتال است. اما هیچ وقت دلار نمی‌تواند جایگزین تتر شود. هزینه تراکنش‌های تتر خیلی پایین‌تر از تراکنش‌های دلار است و در بازار ارز دیجیتال خیلی بهتر از دلار عمل می‌کند. معمولاً فعالین بازار ارز دیجیتال از تتر برای حفظ دارایی و نقل و انتقال سریع ارزهای سنتی استفاده می‌کنند.

تتر (Tether) چیست؟

تتر یا USDT کریپتوکارنسی است که از فنّاوری بلاک چین استفاده می‌کند. سکه‌های دیجیتال تتر پشتوانه پولی مثل ارزهای سنتی (ین ژاپن، یورو یا دلار) دارند. تتر عضوی از ارزهای دیجیتال به نام سکه‌های پایدار یا استیبل کوین (Stable Coin) است. سکه‌های پایدار با این هدف طراحی و ساخته شده‌اند که سرمایه‌گذاران و فعالین بازار ارز دیجیتال بتوانند از نوسانات شدید ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین یا اتریوم در امان بمانند.
یکی از مشکلات اصلی در بازار ارز دیجیتال نوسانات شدید قیمتی است. تتر به همراه سایر ارزهای دیجیتال پایدار این مشکل را حل کرده‌اند. یعنی فعالین این بازار می‌توانند از تتر به عنوان پولی برای تبادل یا حفظ ارزش استفاده کنند. پس اگر می‌خواهید در بازار ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید تا از نوسانات شدید بازار سود ببرید، تتر گزینه مناسبی نیست. اما اگر می‌خواهید سود معاملات را تثبیت کنید و یا پولی را با سرعت بالا و هزینه پایین‌تر انتقال دهید، تتر گزینه ایده آلی است. اگر از بیت کوین برای انتقال پول استفاده کنید، شاید تا رسیدن بیت کوین به مبدأ قیمت این ارز دیجیتال تغییر کند. اما تتر به دلیل این‌که پشتوانه دلاری (یا سایر ارزهای سنتی) دارد، نوسان قابل‌توجهی ندارد و دقیقاً همان مقدار پول را منتقل می‌کند.

آیا خرید تتر ریسکی است؟

انتقادات زیادی از تتر شده است. بسیاری از فعالین بازار هنوز مطمئن نیستند که آیا به ازای هر تتر، یک دلار در نزد شرکت تتر نگهداری می‌شود یا خیر؟ همچنین تتر بر خلاف سایر ارزهای دیجیتال، یک ارز متمرکز است. شرکت Tether Ltd هیچ گونه ضمانت رسمی در رابطه با ثبات قیمتی تتر نداده است. اما با این وجود، تتر جزو رایج ترین ارزهای دیجیتال بازار است، گفته می‌شود که حجم تتر در گردش به بالای ۱۹ میلیارد دلار رسیده است. همچنین در زمان نوشتن این گزارش، مارکت کپ تتر هم بالای ۳۵ میلیارد دلار است.

آموزش فارکس ارز دیجیتال کریپتوکارنسی تتر بیت کوین دلار Tether

تتر از ابتدا در اطراف یک دلار آمریکا در نوسان بوده است. بالاترین قیمت USDT در این مدت برابر با ۱٫۰۵۵۵ دلار و پایین ترین قیمت آن هم ۰٫۹۱۵۴ بوده است.