چرا تشخیص مومنتوم بازار مهم است؟

یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۹:۰۱

درک قدرت حرکات قیمتی بازار برای هر معامله‌گری مهم و حیاتی است. مومنتوم یا قدرت حرکات بازار می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار معامله‌گر قرار دهد. اگر معامله‌ای باز است، معامله‌گر می‌تواند به کمک قدرت حرکات بازار تشخیص دهد که معامله را باید ببندد یا اجازه دهد که معامله به راه خود ادامه دهد. اگر روند قوی باشد، می‌توان گفت که بازار از مقاومت یا حمایت پیش رو عبور خواهد کرد. اما اگر مومنتوم یا قدرت حرکات ضعیف باشند، به احتمال زیاد بازار در عبور از موانع پیش رو به مشکل خواهد خورد.
اما چگونه قدرت حرکات قیمتی بازار را تشخیص دهیم؟ روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. ساده‌ترین آن‌ها استفاده از اندیکاتورهای تکنیکال است. در این مقاله می‌خواهیم خیلی خلاصه با سه اندیکاتور تکنیکال برای تفسیر قدرت حرکات قیمتی یا مومنتوم (Momentum) بازار آشنا شویم.

اندیکاتور RSI

اندیکاتور RSI یک اسیلاتور رایج و محبوب در میان معامله گران و سرمایه‌گذاران بازار سهام است. این اندیکاتور قدرت سمت خریدار و فروشنده بازار را ارزیابی و مقایسه می‌کند. RSI بالا به این معنی است که قدرت در دست خریداران بوده و RSI پایین به معنی این است که فروشندگان کنترل بازار را در دست دارند.

اندیکاتور ADX

اندیکاتور ADX هم می‌تواند قدرت روند بازار را مشخص کند. اگر اندیکاتور ADX زیر ۲۵ واحد باشد، یعنی بازار در فاز خنثی یا بدون روند است. اما اعداد بین ۲۵ و ۵۰ واحد می‌تواند نشانگر بازار روند دار باشد. اعداد بالای ۵۰ واحد هم نشانگر روند قوی خواهد بود.

اندیکاتور استوکاستیک (Stochastic)

هر چند که بسیاری از معامله گران و تحلیلگران بازار بر این باورند که اندیکاتور استوکاستیک یک اندیکاتور برای بازار خنثی است، اما می‌تواند اطلاعات خوبی را در رابطه با قدرت روند بازار ارائه دهد. اگر این اندیکاتور به مدت طولانی در بالای ۸۰ یا ۲۰ باقی بماند، به این معنی است که بازار روند دار است و قدرت روند هم قابل‌توجه است.

آموزش فارکس مومنتوم قدرت روند اندیکاتور تکنیکال

اندیکاتور های تکنیکال می توانند قدرت حرکات قیمتی بازار یا مومنتوم را نشان دهند. حتی اسیلاتور هایی مثل اسیلاتور استوکاستیک هم چنین توانایی را دارد که قدرت حرکات قیمتی بازار را نشان دهد.