استراتژی معامله با چنگال اندروز (Andrew’s Pitchfork)

یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
آموزش فارکس استراتژی معامله چنگال اندروز Andrew's Pitchfork

چنگال اندروز به کمک سه نقطه رسم می شود

چنگال اندروز توسط آلن اندروز ابداع شده است. این چنگال یک شاخص تکنیکال است که از سه خط روند موازی (خط میانی، خط بالایی و خط پایینی) تشکیل شده است. چنگال اندروز به یکی از دو صورت زیر رسم می‌شود:

  • کف-سقف-کف
  • سقف-کف-سقف

از این شاخص برای شناسایی سطوح احتمالی حمایتی/مقاومتی و شناسایی سطوح شکست استفاده می شود. خطوط روند این شاخص با انتخاب سه نقطه چرخشی (نقاط شروع حرکت‌های نزولی/صعودی) رسم می‌شوند. هنگامی که نقاط A، B و C در جای خود قرار گرفتند، خط مستقیم از نقطه A و خطوط روند بالا و پایین به موازات خط میانی از نقاط B و C ترسیم می‌شوند.

رسم چنگال اندروز به کمک اندیکاتور Awesome Oscillator

حال بیایید در مورد نحوه پیدا کردن نقاط چرخشی بحث کنیم. برای رسم چنگال به سه نقطه چرخشی نیاز داریم. منظور از نقطه چرخشی: نقطه‌ای است که قیمت در آن تغییر جهت یا مسیر می‌دهد. این نقاط را با چشم به راحتی می‌توان در بازار پیدا کرد. دکتر اندروز برای پیدا کردن این نقاط از شکست سطوح قیمتی مهم استفاده می‌کرد. اما ما می توانیم جهت اطمینان بیشتر از اندیکاتور AO بیل ویلیامز استفاده کنیم.
برای اضافه کردن اندیکاتور AO به روش زیر عمل می‌کنیم:

آموزش فارکس افزودن اندیکاتور AO در متاتریدر

افزودن اندیکاتور Awesome Oscillator به چارت

بعد از انتخاب Awesome Oscillator یا همان AO پنجره زیر باز می‌شود که می‌توانید در آن رنگ اندیکاتور را تعیین کنید:

آموزش فارکس تنظیمات اندیکاتور AO یا Awesome Oscillator

پنجره تنظیمات اندیکاتور AO یا Awesome Oscillator

پیدا کردن نقاط چرخشی به وسیله اندیکاتور Awesome Oscillator

بعد از اضافه کردن اندیکاتور به نمودار قیمتی، به فازها و تغییرات AO نگاه می‌کنیم تا بتوانیم نقاط چرخشی را به دست آوریم. این اسیلاتور دارای دو فاز مثبت و منفی است که برای اندازه‌گیری حرکت بازار و معمولاً برای تائید روندها یا پیش‌بینی بازگشت بازار استفاده می‌شود.

آموزش فارکس اندیکاتور Awesome Oscillator

اندیکاتور Awesome Oscillator

طبق تصویر بالا مشاهده می‌کنید در هر فاز مثبت یا منفی اوج/کف قیمتی وجود دارد. با استفاده از اندیکاتور AO می‌توان نقاط اوج و کف قیمتی که بازار در آن تغییر روند با تغییر جهت داده را پیدا کرد تا چنگال ترسیم شود.

آموزش فارکس پیدا کردن نقاط چرخشی چنگال اندروز به کمک اندیکاتور Awesome Oscillator

یافتن نقاط چرخشی به کمک اندیکاتور Awesome Oscillator

طبق نمودار بالا، با استفاده از اندیکاتور AO نقاط A، B و C را پیدا کرده‌ایم. بنابراین می‌توانیم چنگال اندروز را رسم کنیم. برای رسم چنگال می‌توانید از منوی insert، Andrew’s Pitchfork را انتخاب کنید.

Andrew's Pitchfork آموزش فارکس استفاده از چنگال اندروز در متاتریدر

استفاده از چنگال اندروز Andrew’s Pitchfork در متاتریدر

بعد از اینکه نقاط چرخشی را به وسیله اندیکاتور AO مشخص کردیم، طبق تصویر بالا چنگال اندروز را انتخاب می‌کنیم. سپس بر روی هر یک از نقاط A، B و C کلیک می‌کنیم تا چنگال رسم شود. نمودار چهارساعته USDJPY نمونه‌ای از چنگال اندروز است.

آموزش فارکس نمودار چهارساعته USDJPY چنگال اندروز

در نمودار چهارساعته USDJPY چنگال اندروز به کمک اندیکاتور AO رسم شده است.

طبق تصویر بالا مشاهده می‌کنید که GBPUSD بعد از ورود به چنگال، از سوی خط روند میانی با حمایت مواجه شده و به سمت خط روند بالایی بازگشته است.
بعد از رسم چنگال اندروز، نوبت به خط ماشه چنگال می‌رسد. خط ماشه از نقطه A به هریک از دو نقطه B و C وصل می‌شود و امتداد می‌یابد. برای ترسیم خط ماشه منتظر شکست چنگال می‌مانیم. در نمودار بالا، جفت ارز خط روند بالایی را شکسته است، به همین دلیل برای رسم خط ماشه، خط روند جدید را از نقطه A به نقطه B وصل می‌کنیم. خط ماشه به ما می‌گوید که اولین هدف قیمتی بازار بعد از شکست چنگال چه سطحی است.

آموزش فارکس خط ماشه چنگال اندروز Andrew's Pitchfork

خط ماشه چنگال اندروز Andrew’s Pitchfork

در نمودار چهارساعته GBPUSD بعد از رسم چنگال نزولی، جفت ارز خط روند بالایی را شکسته و تا خط ماشه حرکت کرده است. به یاد داشته باشید که در چنگال نزولی خط روند بالا و خط ماشه مهم هستند.

خط میانی چنگال چیست؟

خط میانی نیمساز یک کانال یا دامنه قیمتی مشخص است. خط میانی چنگال به عنوان یک منطقه مهم حمایتی یا مقاومتی عمل می‌کند، به طوری که در اطراف این خط، سیگنال بازگشتی یا نقاط چرخشی اتفاق می‌افتد.بدین صورت که اگر قیمت خط میانی را به سمت بالا بشکند، خط موازی هدف بعدی بازار خواهد بود. هم چنین اگر قیمت زیر خط روندی بسته شود، خط موازی پایینی هدف بازار خواهد بود.

آموزش فارکس خط میانی در چنگال اندروز

خط میانی در چنگال اندروز

در نمودار هفتگی جفت ارز EURNZD مشاهده می‌کنید که قیمت بعد از برخورد به خط میانی با مقاومت مواجه شده و تا خط پایینی حرکت کرده است.
هم چنین می‌توان با استفاده از خط میانی چنگال اندروز را رسم کرد. بدین صورت که ابتدا خط روند ابتدایی (حمایتی یا مقاومتی) را شناسایی کنید و سپس دو خط روند دیگر موازی با خط روند ابتدایی رسم کنید تا چنگال به دست بیاید. این خطوط روند موازی نیز باید مانند خط روند اولیه در قالب حمایت یا مقاومت عمل کنند.

آموزش فارکس خط میانی و خطوط موازی

خط میانی چنگال اندروز در واقع همان خط وسطی بین دو خط موازی است. دو خط موازی برای اوج و کف های بازار رسم می شود.

طبق تصویر بالا، خط روند مقاومتی از اوج قیمتی سال ۲۰۱۵ تا اوج قیمتی ۲۰۱۶ رسم شده است. یک خط روند موازی و هم شیب با این خط مقاومتی از کف قیمتی سال ۲۰۱۶ ترسیم شده است. در ادامه مشاهده می‌کنید که این خط روند در قالب حمایت عمل کرده است. استفاده از خطوط موازی می‌تواند در شناسایی محورهای اساسی قیمت بسیار مفید باشد و نقاط ورود / خروج برای معامله‌گر را مشخص کند.

آموزش فارکس آشنایی با نحوه رسم خط میانی در چنگال اندروز

آشنایی با نحوه رسم خط میانی در چنگال اندروز

در مثال بالا، هر چند جفت ارز AUDUSD بین دو خط روند موازی نوسان می‌کند اما در صورتی که یک خط روند موازی (خط قرمز رنگ) در وسط این دو خط رسم گردد، می‌توان دید که جفت ارز به این خط نیز واکنش نشان داده است. این مثال ساده نشان می‌دهد که چگونه از شیب به عنوان پایه‌ای برای هدف قرار دادن حمایت/ مقاومت استفاده کرد.

اصول چنگال اندروز

  • قیمت در اکثر موارد (بیش از ۸۰ درصد موارد) خط میانی چنگال را لمس می‌کند.
  • اکثر اوقات بازار با لمس خط میانی چنگال تغییر مسیر/جهت می‌دهد.
  • قیمت می‌تواند بیش از یکبار خط میانی را لمس کند و معمولاً بعد از برخورد قیمت به خط میانی، بازار نوسانی می‌شود.
  • اگر قیمت نتواند (۲۰ درصد موارد) خط میانی چنگال را لمس کند، در این صورت بازار مایل است که موج بزرگ‌تری بر خلاف جهت چنگال ایجاد کند. بدین معنی اگر بازار چنگال صعودی تشکیل داده باشد ولی به خط میانی برخورد نکند، احتمال اینکه شاهد شروع رالی نزولی جدید در بازار باشیم وجود دارد.

تشخیص زمان لازم قیمت برای رسیدن به خط میانی

فرض کنید چنگال اندروز را از سه نقطه چرخشی رسم کرده‌ایم، برای تشخیص مدت زمانی که طول می‌کشد بازار از نقطه سوم به خط میانی برسد، کافی است: تعداد کندل های قیمتی بازار بین نقاط اول-دوم و سپس تعداد کندل های بین نقطه‌های دوم-سوم را بشماریم. در آخر عدد بزرگ‌تر را انتخاب می‌کنیم تا حداکثر زمان لازم جهت رسیدن قیمت از نقطه سوم به خط میانی را به دست آوریم.

آموزش فارکس زمانبندی چنگال اندروز

زمانبندی چنگال اندروز

به عنوان نمونه در تصویر بالا، ۳۵ کندل قیمتی بین نقاط A و B، ۴۰ کندل بین نقاط B و C وجود دارد. از آنجایی که عدد ۴۰ بزرگ‌تر از ۳۵ است، انتظار می‌رود که بازار بعد از ۴۰ کندل قیمتی به خط میانی برسد.
اگر در طول این مدت زمان قیمت به خط میانی نرسد باید نتیجه بگیریم که بازار وضعیت مناسبی ندارد. بدین ترتیب باید صبر کنیم تا روند بازار مشخص شود و سپس تصمیم ورود به بازار را بگیریم.

سیگنال‌های معاملاتی چنگال

  1. بازار به خط میانی چنگال می‌رسد و قیمت در واکنش به این خط، کندل بازگشتی تشکیل می‌دهد. اگر در این حین، اندیکاتور RSI نیز در منطقه اشباع خرید/فروش باشد، می‌توان به فکر معامله خرید/فروش بود.
  2. بازار به خط میانی برخورد می‌کند. مقاومت/حمایت این خط موجب بازگشت بازار به سمت خط روند پایینی/بالایی شده و در ادامه یکی از این خطوط شکسته می‌شود. در این صورت می‌توان به دنبال معامله خرید/فروش بود.
  3.  بازار بعد از لمس خط میانی به سمت خط روند بالایی/پایینی باز می‌گردد ولی نمی‌تواند یکی از این خطوط را بشکند و بعد از تشکیل کندل بازگشتی، بازار داخل چنگال نوسان می‌کند. به عنوان مثال، بازار به خط روند پایینی برخورد می‌کند و کندل پین بار صعودی تشکیل می‌دهد، در این صورت می‌توان وارد معامله خرید شد که خط میانی هدف اول قیمتی خواهد بود.
  4.  قیمت به خط میانی نرسد (اصل چهارم)، در این حال در این صورت بهتر است صبر کنیم تا خط بالایی/پایینی به همراه خط ماشه چنگال شکسته شود، در این حال می‌توان گفت سیگنال معاملاتی صادر شده است.
آموزش فارکس سیگنال چنگال اندروز

سیگنال چنگال اندروز

در نمودار چهارساعته AUDUSD ملاحظه می‌کنید که بازار در چنگال صعودی به خط میانی نرسیده است و در ادامه جفت ارز بعد از شکست خط پایینی و خط ماشه سقوط کرده است.