چگونه از ابتدای روند جدید وارد معامله شویم؟

یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۹:۳۰

همانطور که می دانید معامله پیرو روندی، بهترین و موثرترین روش معاملاتی است. اما زمانی که نوبت به تعریف معامله پیرو روندی می رسد، اکثر مردم معنای آن را نمی دانند. در این روش شما باید یاد بگیرید که همیشه حرکت قیمت را زیر نظر داشته باشید و سعی کنید از ابتدای روند وارد بازار شوید. اما چگونه می توان فهمید که نقطه ورود شما نقطه عطفی نیست و روند قبلی به پایان رسیده است و روند جدیدی در حال شکل گیری است؟ در این مقاله می خواهیم با چند مثال ساده نشان دهیم که چگونه می تواند آغاز یک روند جدید را پیدا کرد و از آن سود برد.

تعریف معامله پیرو “روند”
بهتر است همیشه به دنبال ورود به بازار از ابتدای روند جدید باشید. یعنی نشانه هایی از تغییر جهت بازار وجود داشته باشد. می توانید تجزیه و تحلیل روند را ابتدا از نمودار روزانه شروع کنید و نقطه های اوج و کف قیمتی را انتخاب کنید تا روند بازار مشخص شود. هم چنین می توانید به دنبال نقاط چرخشی باشید تا نشانه ای از تغییر روند بازار و شروع روند جدید پیدا کنید. البته ممکن است اشتباه کنید، زیرا نقطه چرخشی فقط نشانه برگشت روند است و یک روند معکوس کامل نیست. اما وجود نقطه چرخشی کمک فراوانی در یافتن روند های جدید می کند.
می توانید در بازه زمانی روزانه سطوح مهم حمایتی و مقاومتی را رسم کنید و سطوح اصلی قیمت را مشخص کنید و سپس موارد زیر را با هم ترکیب کنید:

  • واکنش شدید قیمت به سطح کلیدی: بدین معنی که یک کندل قیمتی قوی و بزرگ در جهت مخالف سطح کلیدی تشکیل شود.
  • سیگنال پرایس اکشن: سیگنال می تواند شامل الگوی کندلی پین بار، پوششی و… باشد.
  • الگوی نموداری: مثل سروشانه، اوج/کف دوقلو و… .

اکنون به سه مثال زیر توجه کنید که از نمودار روزانه تا نمودار چهارساعته تجزیه و تحلیل شده اند و این مراحل توضیح داده شده اند.

مثال نمودار روزانه و چهارساعته دلار استرالیا و دلار نیوزیلند (AUDNZD)

در نمودار روزانه (سمت چپ) می بینید که روند بازار صعودی بوده است. ورود به معامله فروش در چنین بازاری کار بسیار خطرناکی است. اما اگر بازار را به دقت دنبال کنید، مسلما نشانه هایی برای ورود به معامله فروش پیدا می کردید. بهتر بود که معامله گر صبر می کرد تا قیمت به مقاومت ۱٫۰۷۵ برسد و منتظر واکنش بازار به آن می ماند. اگثر معامله گران سعی می کنند در طول روند صعودی وارد معامله فروش کوتاه مدت شوند، زیرا اعتقاد دارند که ” این روند صعودی در نهایت به پایان خواهد رسید.” این باور درستی است، اما باید قبل از ورود به معامله منتظر نشانه ها ماند. زمانی که نشانه های واضح و خوبی را در نمودار روزانه مشاهده می کنید، مثل ظهور یک مقاومت جدی، شکست جعلی، تشکیل کندل نزولی قوی و یا شکست کف قیمتی اخیر، باید به نمودار پایین تر (چهارساعته) نگاه کنید و به دنبال سیگنال ورود به معامله فروش باشید.

آموزش فارکس- معامله در اوج و کف بازار

این مثال نحوه یافتن نقطه ورود بر اساس نمودار روزانه و چهارساعته را نشان می دهد.

مثال نمودار روزانه و چهاساعته دلار نیوزیلند و ین ژاپن (NZDJPY)

جفت ارز NZDJPY یک مثال کامل و خوب است. بعد از این که قیمت به یک مقاومت پیشین روزانه می رسد، یک معامله گر فقط باید منتظر تائید بازه زمانی بالاتر بماند. در این مورد مشاهده می کنید که چندین شکست جعلی و یک پین بار نزولی شکل گرفته است. بعد از تشکیل پین بار نزولی، نوبت به بازه زمانی پایین تر و معامله در آن می رسد. این مثال کارآمد به شما نشان می دهد که تجزیه و تحلیل تایم فریم بالاتر و صدور سیگنال پرایس اکشن، می تواند شروع روند جدید در تایم فریم پایین را تائید کند. با این حال، شما همیشه یک روند بلند مدت چند روزه یا چند هفته ای ندارید، اما چنین سیگنال های بازگشتی معمولاً فرصت خوبی را برای معامله فراهم می کنند که در آن معامله گر می تواند به راحتی سود خوبی به دست آورد.

آموزش فارکس-مثال ساده برای معامله در اوج و کف بازار

این مثال نشان می دهد که صدور سیگنال پرایس اکشن در نمودار روزانه می تواند شروع روند جدید در نمودار چهارساعته باشد.

نمودار روزانه و چهارساعته دلار آمریکا و دلار کانادا (USDCAD)

مثال زیر نیز بسیار مشابه مثال جفت ارز USDCAD می باشد. همانطور که در نمودار روزانه مشاهده می کنید، جفت ارز در واکنش به محدوده حمایتی دو پین بار صعودی تشکیل داده است. پس از شکل گیری اولین پین بار صعودی معامله گر باید به بازه زمانی پایین تر (چهارساعته) برود و منتظر صدور سیگنال هایی بماند که تغییر جهت بازار را تائید می کنند. با این حال لازم به ذکر است که وجود یک پین بار برای ورود خودکار به معامله کافی نیست و ما نیاز داریم تا به بازه زمانی پایین تر برویم تا نقطه ورود مناسب را پیدا کنیم. در این مثال شکست مقاومت جزئی در باند میانی بولینگر می توانست برای ورود به معامله کافی باشد.

آموزش فارکس-استراتژی-مثال ساده برای معامله در اوج و کف بازار

این مثال نشان می دهد که در صورت صدور سیگنال پرایس اکشن روزانه، بهتر است از نمودار چهارساعته برای یافتن نقطه ورودی مناسب استفاده کنید.