گپ یا شکاف قیمتی در بازار فارکس چیست؟

در یک جمله، گپ در بازار فارکس، به شکاف قیمت بین دو بازه زمانی (دو کندل) در نمودار گفته می شود. شکاف قیمتی یا گپ در بازار فارکس، به شکاف قیمت بین دو بازه زمانی (دو کندل) در نمودار گفته می شود و زمانی رخ می دهد که بازار در کندل جدید، با فاصله از قیمت باز یا بسته شدن بازار در کندل قبلی (بدنه کندل) باز شود. گپ معمولا (نه لزوما) در زمان باز شدن بازار بعد از تعطیلی، زمان اعلام اخبار مهم، تصمیمات مهم سیاسی و اقتصادی، درگیری های سیاسی یا نظامی، بلایای طبیعی و شرایطی از این دست ممکن است رخ دهد.
گپ یا شکاف قیمتی در بازار سهام و بازار فارکس تشکیل می‌شود و اطلاعاتی در مورد رفتار قیمت و حرکت بازار به معامله گران می‌دهد. شکاف قیمتی معمولاً زمانی ایجاد می‌شود که قیمت بسته شدن روز قبل و قیمت باز شدن روز جدید دارای سطح قیمت متفاوتی باشند. در زمان نوسانات زیاد، شکاف های قیمتی می‌توانند داخل روز نیز وجود داشته باشند.

گپ چیست
گپ چیست؟

انواع گپ در بازار

گپ شکست

گپ شکست در سطح کلیدی حمایت یا مقاومت شکل می‌گیرد. به نمودار زیر نگاه کنید، بعد از شکل‌گیری شکاف شکست، سرعت روند زیاد شده است. بدین ترتیب شکاف شکست در بیشتر مواقع سیگنال ادامه دهنده به شمار می‌رود.

گپ
گپ شکست

در تصویر زیر، شکاف شکست در سطح کلیدی مقاومتی رخ داده و قیمت بعد از شکل‌گیری گپ و شکست مقاومت به روند صعودی خود ادامه داده است.

شکاف قیمتی گپ یا Gap شکست
مثال های گپ شکست

گپ خستگی

گپ یا شکاف خستگی در انتهای یک روند نزولی یا صعودی شکل می‌گیرد و معمولاً یک سیگنال بازگشتی است. بدین صورت که گپ خستگی در انتهای یک روند شکل می‌گیرد و پس از آن روند معکوس می‌شود.
تصویر زیر دو شکاف خستگی را نشان می‌دهد که هر دو در نزدیکی سطح کلیدی به همراه کندل قیمتی دوجی شکل گرفته‌اند. کندل های دوجی نشانگر بلاتکلیفی خریداران و فروشندگان است. در نقطه ۱، گپ در نزدیکی سطح مقاومتی شکل گرفته و روند نزولی شروع شده است. در نقطه ۲، گپ در نزدیکی سطح حمایتی شکل گرفته و حرکت صعودی به راه افتاده است. در این شرایط توصیه می‌شود که منتظر بسته شدن کندل قیمتی بعدی بمانید تا تغییر روند بازار تائید شود.

شکاف قیمتی یا گپ استراحت
شکاف خستگی

گپ ادامه دهنده

این گپ قیمتی در میانه روند صعودی یا نزولی تشکیل می‌شود. در روند صعودی شکل‌گیری شکاف ادامه دهنده نشان دهنده این است که روند صعودی هنوز هم ادامه دارد و خریداران زیادی برای افزایش قیمت وارد بازار شده‌اند. این شکاف دارای اندازه مشخصی نیست و تغییر قدرت بین خریداران و فروشندگان را نشان می‌دهد.

شکاف قیمتی گپ ادامه دهنده
ادامه دهنده

گپ رایج

همان‌طور که از اسم این گپ پیداست، شکاف رایج به راحتی در بازار تشکیل می‌شود و چیز خارق‌العاده‌ای نیست. گپ رایج به طور معمول در دامنه نوسانی یا فاز خنثی تشکیل می‌شود. این نوع شکاف‌ها اندازه بزرگی ندارند و نسبتاً سریع پر می‌شوند. در تصویر زیر بازار در فاز خنثی نوسان می‌کند و گپهای رایج در طول این دامنه تشکیل شده‌اند، در حالی که سیگنال خاصی به شمار نمی‌روند. بنابراین، توصیه می‌شود از شکفا های قیمتی در فاز خنثی و بدون اصل انطباق دوری کنید. سه نوع قبلی از شکاف‌های قیمتی معمولاً فرصت‌های معاملاتی با احتمال بالاتر را فراهم می‌کنند.

گپ رایج Gap
گپ رایج

گپ قیمتی پُر می‌شود

گپ قیمتی یک استراتژی معاملاتی محبوب است و از آن نه تنها در بازار سهام، بلکه در فارکس نیز استفاده می‌شود. پس از تشکیل شکاف قیمتی، قیمت در نهایت به سمت شکاف باز می‌گردد و بدین ترتیب شکاف “پُر” می‌شود. اما شکاف های قیمتی همیشه و بلافاصله پُر نمی‌شوند. بعد از پُر شدن گپ قیمتی می‌توانید فرصت‌های ورود مجدد را پیدا کنید، زیرا قیمت به مسیر اصلی خود باز خواهد گشت. به تصویر زیر نگاه کنید، بعد از اینکه قیمت شکاف را پُر کرده است، بعد از مدتی روند صعودی جدیدی آغاز کرده است.

شکاف قیمتی پر می شود
در اکثر مواقع شکاف قیمتی پر می شود

گپ یا شکاف قیمتی با توجه به زمان

گپ های آخر هفته

گپ‌های هفتگی در ابتدای معاملات هفته ظاهر می‌شوند. قیمت بازگشایی هفته جدید معاملاتی با قیمت بسته شدن هفته پیش فاصله زیادی دارد و به همین دلیل شکاف قیمتی تشکیل می‌شود. هر سال معاملاتی از پنجاه و دو هفته تشکیل شده است و وجود گپهای آخر هفته در بازار فارکس شایع‌تر هستند.

گپهای ماهانه

گپ ماهانه بین قیمت بسته شدن ماه قبل و قیمت باز شدن ماه جدید، شکل می‌گیرد. توجه به این نکته مهم است که شکاف ماهانه فقط در صورت شروع ماه جدید در آخر هفته ایجاد می‌شود. اگر ماه جدید در طول هفته شروع شود، امکان این‌که شکاف ایجاد شده قابل توجه نباشد وجود دارد.

گپ های سالانه

همان‌طور که از اسم این شکاف پیداست، با شروع سال جدید شکل می‌گیرد. از آنجایی که معاملات خُرد در تعطیلات اول ژانویه بسته است و معامله گران بزرگ مایل هستند که معاملات خود را قبل از پایان سال نقد کنند، با شروع معاملات خُرد در ۲ ژانویه، گپ سالانه ایجاد می‌شود. شکاف سالیانه معمولاً در مهر و موم‌های آینده نیز بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

گپ باز یا بسته نشده

گپ “بسته نشده” شکافی است که ایجاد می‌شود و بیش از یک هفته باز است. به عبارتی، بیش از یک هفته معاملاتی طول می‌کشد تا بازار شکاف شکل گرفته را پُر کند که این نوع شکاف ها می‌توانند هفتگی، ماهانه و سالیانه باشند. به خاطر داشته باشید که گپهای مهم و کلیدی در فواصل زمانی بالاتر رخ می‌دهند. بدین معنی که شکاف یک ساله مهم‌تر از گپ یک ماهه است و هم چنین شکاف ماهانه مهم‌تر از گپ هفتگی است.
تصویر زیر مثالی از گپ بسته نشده است:

نمودار روزانه دلار استرالیا دلار آمریکا گپ Gap در بازار فارکس
شکاف قیمتی می تواند تا مدت ها پُر نشود!

با توجه به نمودار روزانه AUDUSD، گپ ماهانه ایجاد شده و به طور تقریبی بازار ۵۰ پیپ افت کرده است. شکاف قیمتی بعد از گذشت ۱۱ روز پُر شده است. به محض پر شدن شکاف، بازار در جهت گپ (جهت نزولی) حرکت کرده است.
تصویر زیر نیز نوع دیگری از شکاف بسته نشده است:

گپ در بازار فارکس Gap بسته نشده یا باز در نمودار روزانه پوند دلار آمریکا
بعد از پر شدن شکاف قیمتی بازار به روند صعودی و قبلی خود بازگشته است.

گپ هفتگی در طول یک رالی صعودی شکل گرفته و موجب تقویت ۶۰ پیپی قیمت شده است. این شکاف به مدت ۵۰ روز “پر نشده” است. اما به محض این‌که بازار شکاف را پوشش داده، به روند قبلی خود ادامه داده است.

استفاده از گپ های قیمتی در سطوح کلیدی

همان‌طور که به خوبی می‌دانید، موفقیت شما به عنوان یک معامله‌گر فارکس تا حد زیادی به توانایی شما در شناسایی سطوحی در بازار بستگی دارد که احتمالاً قیمت به آن‌ها واکنش نشان خواهد داد و این سطوح، سطح حمایتی یا مقاومتی نیز نامیده می‌شوند. در ابتدای این مقاله نیز اشاره کردیم که وجود گپ قیمتی می‌تواند به سطوح کلیدی اعتبار ببخشد. به مثال زیر توجه کنید:

 گپ با مقاومت کلیدی و حمایت قبلی بازار انطباق دارد
 گپ قیمتی با حمایت قبلی بازار انطباق دارد و بعدا هم به مقاومت کلیدی بازار تبدیل شده است.

چگونه با گپ هفتگی معامله کنیم؟

بازارهای ارز ۲۴ ساعته و ۵ روز هفته باز هستند. درحالی‌که بازارها در روزهای آخر هفته تعطیل هستند، زندگی همچنان جریان دارد و اخبار منتشر می‌شوند. انتشار اخبار منجر به ایجاد شکاف (Gap) در نمودارهای قیمتی هنگام بازگشایی بازارها می‌شوند. شاید در روز یکشنبه خبر سیاسی مهمی منتشر شود و یا اتفاق غیر منتظره‌ای روی دهد، چون بازار در معاملات روز یکشنبه تعطیل است، با شروع معاملات در روز دوشنبه شاهد بازگشایی بازارها از سطوحی خواهیم بود که با نرخ‌های بسته شدن روز جمعه تفاوت زیادی خواهند داشت. به این تفاوت قیمت بسته شدن روز جمعه و قیمت بازگشایی روز دوشنبه گپ (Gap) گفته می‌شود.

گپ شکل می‌گیرد و معمولاً پر می‌شود

هنگامی‌که در بسیاری از نقاط آمریکا و اروپا روز یکشنبه است، معاملات بازار فارکس اوایل روز دوشنبه در سیدنی آغاز می‌شود. بدین ترتیب نقدینگی در بازار کم است اما نوسان زیاد. گپ واکنش شدید و اغراق‌آمیز بازار به اخباری است که در روزهای تعطیل بازار (شنبه و یکشنبه) منتشر شده‌اند و چون هیچ‌کس در روزهای شنبه و یکشنبه به بازار دسترسی ندارد، معامله‌ای هم صورت نمی‌گیرند. اما با شروع معاملات روز دوشنبه، معامله گران سریعاً موقعیت‌های معاملاتی خود را با توجه به اخبار جدید تغییر می‌دهند.

بااین‌وجود شاید بتوان فرصت معاملاتی کوتاهی را پیدا کرد. فرصت بازار برای واکنش نشان دادن به اخبار جدید تقریباً ۳ تا ۴ ساعت قبل از افزایش حجم و نقد شوندگی بازار و پیش از شروع معاملات توکیو است. اگر گپی که در ابتدای معاملات سیدنی بازشده قابل توجیه نباشد، به تدریجی با بازگشایی بازار سهام توکیو پر خواهد شد.

اکثر شکاف های قیمتی پر می‌شوند و قیمت‌ها همیشه به قیمت میانگین باز می‌گردند. معمولاً قیمت میانگین برای گپ‌های هفتگی، همان قیمت بسته شدن روز جمعه است. بعد از پر شدن شکاف مشخص می‌شود که بازار به کدام سمت حرکت خواهد کرد.

آموزش استراتژی معاملاتی گپ هفتگی Gap
گپ های هفتگی معمولا در همان هفته پر می شوند.

اگر شکاف قیمتی بلافاصله پُر نشود…

شکاف قیمتی که از لحظه آغاز بازار توکیو شکل می‌گیرد، یک گپ معنادار است. این شکاف نشانگر اهمیت اخبار آخر هفته است. اگر این شکاف در جهت روند شکل گرفته باشد، می‌تواند نشانگر قدرت روند بازار باشد. گپ قیمتی که در طول بازار اروپا پوشش داده نشود، اهمیت قابل‌توجهی دارد. زیرا حجم معاملات روز دوشنبه در بازار اروپا زیاد است. اگر شکافباز بماند، به احتمال زیاد بازار در جهت شکاف حرکت خواهد کرد.

نتیجه‌گیری

شکاف قیمتی می‌تواند برای معامله‌گر پرایس اکشن یک سیگنال قوی باشد. گپها می‌توانند به سطوح کلیدی اعتبار ببخشند که این امر می‌تواند شانس موفقیت معاملات را بالا ببرد. فقط کافی است این موارد مهم را در هنگام استفاده از گپ‌های فارکس به خاطر بسپارید:

  • شکاف‌های بزرگ‌تر و قوی‌تر می‌توانند باعث تغییر جهت بازار شوند.
  • گپ‌هایی که در تایم فریم‌های بالاتر (هفتگی، ماهیانه و سالانه) شکل می‌گیرند، تأثیر بیشتری نسبت به تایم فریم‌های کوچک‌تر (روزانه، چهارساعته، یکساعته و…) دارند.
  • شکاف بسته نشده، گپی است که در طول یک هفته معاملاتی پُر نشده باشد.
  • هنگامی‌که از گپهای قیمتی به عنوان اصل انطباق در سطوح کلیدی استفاده می‌کنید، باید این نکته را به یاد داشته باشید که این سطح کلیدی باید بدون وجود شکاف نیز معتبر باشد.

 

اجرای دستور در زمان پیدایش گپ به چه صورت است؟

اصولا گپ هم قسمتی از نمودار و شرایط معامله است که جهش تندتری نسبت به روند بقیه نمودار داشته ولی در حساب هایی که ریکوت ندارد مثل ان دی دی در فیبوگروپ یا ای سی ان در آلپاری، اگر معامله گر دستور تیک پروفیت، استاپ لاس یا نوعی اردر پندینگ برای معامله خود مشخص کرده باشد، ممکن است این دستورات اجرا نشوند یا در نرخ دیگری انجام شوند. این حالت زمانی رخ می دهد که نرخی که معامله گر برای این دستورات مشخص کرده است در بازه ای قرار دارد که نرخ بازار از روی این نرخ ها پرش داشته است و انجام آن دستورات را به شکلی که مشخص شده اند، امکان نداشته است.
از نظر فنی وقتی که قیمت در بازار به قیمت مشخص شده در اردر استاپ می رسد، درخواست اجرای دستور از طریق بریج (bridge) به سیستم تجارتی ارسال می شود و به محض رسیدن دستور به سیستم تجاری، اردر با بهترین قیمت تامین کنندگان نقدینگی با تکنولوژی NDD اجرا می شود. بدین ترتیب اردرهای استاپ مانند سایر اردرهای بازاری (By Market) که مستقیما به مارکت متصل هستند، ممکن است با لغزش قیمت اجرا شود، با توجه به جهت تغییر نرخ این لغزش می تواند به نفع شما نیز باشد.

چرا در چارت بروکرم گپ است اما در بروکر دیگر وجود ندارد؟

چارت و کندل بروکرها الزما یکسان نیست و تفاوت در نمودار بروکرها طبیعی است. تفاوت شکل نمودار علل مختلفی دارد. مهم ترین آن ها تفاوت در ساعت سرور بروکرها و تفاوت در تامین کننده نقدینگی آنهاست.
هر بروکری تامین کننده نقدینگی (Liquidity Provider) یا بانک مخصوص خودش را دارد به همین دلیل امکان دارد که نرخ ها و به تبع آن شکل کندل ها کمی تفاوت داشته باشد
همچنین ساعت کار بروکرها و ساعت سرور آنها متفاوت است، مثلا بروکری که ساعت ۱ بامداد شروع به کار می کند، با بروکری که ساعت ۲ بامداد شروع به کار می کند قطعا کندل های متفاوتی دارند، به خصوص کندل های ۴ ساعته، روزانه و …. به طور مثال کلوز کندل بروکر اول با نرخ ساعت ۵ بامداد ثبت می شود ولی کلوز کندل بروکر دوم با نرخ ساعت ۶ بامداد ثبت می شود که طبیعتا متفاوت از هم هستند.


سوالات مرتبط