پنج استراتژی معاملاتی پولبک (Pullback)

یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۹:۵۴

یادگیری نحوه معامله با پولبک ها یکی از مهارت‌های اصلی و پایه‌ای است و هر معامله‌گری باید آن را کسب کند. پولبک ها به طور مداوم در بازار اتفاق می‌افتند و اگر بیاموزید که این پولبک ها را چگونه معامله کنید، می‌توانید سناریو معاملاتی خود را ارتقا دهید. Pullbacks به اشکال مختلفی وجود دارند و در این مقاله پنج مورد رایج توضیح داده شده‌اند.

پولبک چیست؟

همانطور که می‌دانید قیمت در یک خط مستقیم حرکت نمی‌کند و حرکت قیمت در هر بازار مالی را معمولاً می‌توان با امواج قیمت توصیف کرد. بازارها از امواج صعودی و نزولی تشکیل شده‌اند. به تصویر زیر توجه کنید، در یک روند صعودی، قیمت به سمت بالا حرکت می‌کند. اما موج‌های اصلاحی بازار در جهت مخالف روند اصلی هستند. معامله‌گران برای معامله در طول روند اصلی، منتظر شکل‌گیری پولبک ها می‌مانند. ایده این است که شما می‌خواهید در طی یک روند منتظر پولبک قیمت باشید تا بازار نقطه ورود بهتری را برای شما فراهم کند. وقتی‌که بازار به حرکت صعودی خود ادامه دهد و پیش‌بینی می‌کنید که حرکت صعودی بازار ادامه خواهد یافت، می‌توانید با کمترین قیمت ممکن وارد معامله شوید. پولبک به شما کمک می‌کند تا چنین فرصت‌هایی را پیدا کنید.

آموزش فارکس طراحی استراتژی معاملاتی پولبک pullback

پولبک همان حرکت اصلاحی یا بازگشتی است که در خلاف روند غالب بر بازار اتفاق می افتد.

پولبک شکست

پولبک شکست بسیار رایج است و به احتمال زیاد اکثر معامله‌گران با آن روبرو شده‌اند. پولبک های شکست معمولاً در نقاط چرخشی اتفاق می‌افتند به عنوان مثال این نوع پولبک بعد از شکل‌گیری الگوی های نموداری سر و شانه، کنج‌ها، مثلث‌ها و مستطیل اتفاق می‌افتند. به خاطر داشته باشید که قرار دادن حد ضرر معاملات در نقطه شکست کار بسیار خطرناکی است، زیرا احتمال بازگشت قیمت به سطح شکست و پولبک وجود دارد.
در تصویر زیر بازار در انتهای روند صعودی وارد دامنه محدود نوسانی شده است. بسیاری از معامله‌گران از این سطوح برای تعیین نقطه ورودی استفاده می‌کنند. اما اشتباه رایج معامله‌گران این است که حد ضرر خود را در نقطه شکست قرار می‌دهند و زمانی که پولبک اتفاق می‌افتد معامله‌گران از معامله خارج می‌شوند. این سناریو پولبک را می‌توانید به راحتی در بازار مشاهده کنید.

آموزش فارکس طراحی استراتژی معاملاتی پولبک شکست

پولبک شکست بعد از شکست یک سطح کلیدی اتفاق می افتد. یعنی وقتی که سطح حمایتی شکسته شد، بازار در قالب مقاومت به آن پولبک می زند.

زمان ورود به پولبک

در هنگام پولبک چگونه می‌توانید معامله کنید؟ روش‌هایی زیادی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید در هنگم پولبک وارد معامله شوید. معامله‌گر ماهر منتظر می‌ماند تا قیمت به سطح شکست بازگردد و سپس بلافاصله در آن نقطه وارد معامله می‌شود که نقطه ۱ نشان دهنده این موضوع است. اما به طور کلی در هنگام انتخاب چنین روشی باید به چند نکته ساده و مهم دقت کنید. ممکن است با بهترین قیمت ممکن وارد بازار شوید، زیرا این نقطه می‌تواند مرحله برگشت قیمت را مشخص کند. در این روش، نسبت ریسک به ریوارد منطقی است، زیرا حد ضرر معامله نیز منطقی است. اشکال این روش این است که شما بر خلاف روند بازار معامله می‌کنید و هر لحظه قیمت می‌تواند بر خلاف میل شما حرکت کند.
اما معامله‌گر محافظه‌کار صبر می‌کند تا قیمت به ساختار روند ادامه دهد و به پایین‌ترین سطح خود برسد. ورود محافظه‌کارانه زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت به سمت پایین حرکت کند و در این رویکرد معامله‌گر با حرکت قیمت در بازار حرکت می‌کند. ورود محافظه‌کارانه دیرتر اتفاق می‌افتد و نسبت ریسک به ریوارد نیز کمتر است. در اینجا هیچ تصمیم درست یا اشتباهی وجود ندارد، بلکه به ترجیح شخصی معامله‌گر بازمی‌گردد. توجه داشته باشید که در این مثال، قیمت یک بار به منطقه شکست پولبک زده است که نشان دهنده ساختار و حرکت طبیعی قیمت در بازار است.

آموزش فارکس طراحی استراتژی معاملاتی پولبک به حمایت شکسته شده

ورود از پولبک می تواند نسبت ریسک به ریوارد خوبی داشته باشد.

پولبک مستطیلی (پله‌ای)

حرکت پله‌ای قیمت را می‌توانید در تمام بازارهای مالی مشاهده کنید. این ریتم طبیعی قیمت است و فرسایش رفتار بازار را نشان می‌دهد. در طول مراحل روند اصلی، قیمت اغلب با الگوی پله‌ای حرکت می‌کند. سناریو پولبک یک استراتژی قوی و خوب برای معامله‌گران است. پولبک شکست معمولاً در اطراف نقاط چرخشی اتفاق می‌افتد اما اگر یک معامله‌گر فرصت ورود اولیه را از دست بدهد، سطوح افقی و پله‌ای می‌توانند به معامله‌گر فرصت دیگری برای ورود به بازار بدهند. علاوه بر این یک معامله‌گر می‌تواند از الگوی پله‌ای برای تغییر مکان حد ضرر استفاده کند. در این حالت، معامله‌گر منتظر می‌ماند تا یک مرحله از پولبک تمام شود و سپس حد ضرر را در پشت آخرین منطقه پولبک قرار می‌دهد.

آموزش فارکس طراحی استراتژی معاملاتی پولبک پله ای مستطیلی

پولبک پله ای یا مستطیلی

پولبک به خط روندی

خط روندی یکی دیگر از ابزار معروف پولبک است. اما اشکال این است که اعتبارسنجی خطوط ترند زمان زیادی می‌برد. همانطور که می‌دانید خط روند برای تائید اعتبار به سه برخورد احتیاج دارد. شما همیشه می‌توانید ۲ نقطه تصادفی را به هم متصل کنید تا یک خط روند تشکیل شود، اما فقط زمانی خط روند تائید خواهد شد که برخورد سوم هم اتفاق بیفتد. بنابراین، پولبک خط روندی فقط در نقطه تماس سوم، چهارم یا پنجم قابل معامله است. خط روندی می‌تواند علاوه بر سایر روش‌های پولبک عملکرد خوبی داشته باشد، اما به عنوان یک روش مستقل، معامله‌گر ممکن است فرصت‌های زیادی را از دست بدهد، چون‌که اعتبار سنجی خط روند زمان‌بر است.

آموزش فارکس طراحی استراتژی معاملاتی پولبک به خط روند

ایراد پولبک به خط روند این است که ابتدا باید خط روند تایید شود. یعنی بازار سه بار به خط روند واکنش نشان دهد.

پولبک میانگین متحرک

بدون شک میانگین‌های متحرک از محبوب‌ترین ابزارها در تجزیه و تحلیل تکنیکال هستند و از آن‌ها به طرق مختلفی استفاده می‌شود. همچنین می‌توانید از آن‌ها برای معامله پولبک نیز استفاده کنید. شما می‌توانید از میانگین متحرک ۲۰، ۵۰ یا حتی ۱۰۰ استفاده کنید. دوره میانگین متحرک به بازه زمانی معاملاتی شما بستگی دارد. معامله‌گران کوتاه‌مدت معمولاً از میانگین متحرک کوتاه‌تر استفاده می‌کنند تا سیگنال‌ها را سریع‌تر دریافت کنند. البته میانگین‌های متحرک کوتاه‌تر نیز در معرض نویز و سیگنال‌های اشتباه قرار دارند. از طرفی میانگین‌های متحرک بلندمدت با سرعت کمتری حرکت می‌کنند و در برابر نویز آسیب‌پذیر نیستند، اما ممکن است فرصت‌های معاملاتی کوتاه‌مدت را از دست بدهند.
در تصویر زیر، از میانگین متحرک نمایی ۵۰ دوره‌ای استفاده شده است و قیمت در روند نزولی دو بار به سمت میانگین پولبک زده است. بسیار رایج است که قیمت به سمت میانگین متحرک حرکت کند و در واکنش به آن، پولبک هایی اتفاق بیفتد.

آموزش فارکس طراحی استراتژی معاملاتی پولبک به میانگین متحرک

پولبک به میانگین متحرک

پولبک فیبوناچی

از سطوح فیبوناچی نیز می‌توانید در سناریو پولبک استفاده کنید. در این سناریو شما منتظر شروع یک روند جدید هستید و سپس فیبوناچی A-B (اصلاحی) را از مبدا روند تا انتهای موج روند ترسیم می‌کنید. سپس می‌توانید از نقطه C در فیبوناچی اصلاحی برای پولبک استفاده کنید. در تصویر زیر، می‌بینید که قیمت قبل از شروع روند جدید، موج صعودی قبلی را تا سطح ۵۰ درصدی اصلاح کرده است. ترکیب پولبک فیبوناچی با میانگین متحرک می‌تواند بسیار موتر باشد و نقاط ورود مناسبی را برای معامله‌گران ارائه دهد.

آموزش فارکس طراحی استراتژی معاملاتی پولبک به سطوح فیبوناچی

پولبک به سطح فیبوناچی