چرا پنج پیپ آخر معامله مهم است؟

یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۹:۲۸

سیگنال ورود به معامله اهمیت دارد، اما چیزی که خیلی مهم است و می‌تواند سود یا زیان مستمر معامله‌گر را تعیین کند، بیشتر از سیگنال اهمیت دارد. مدیریت ۱۰ درصد پایانی معامله سخت‌ترین کار برای هر معامله‌گری است و نحوه مدیریت ۱۰ درصد پایانی معامله هم تعیین می‌کند که معامله‌گر به طور مستمر سود خواهد کرد یا زیان؟

ترس از دست دادن سود یا طمع کسب سود بیشتر؟

بعد از این‌که قیمت در جهت مطلوب شما حرکت کرد، نیاز به کمی اصلاح یا بازگشت دارد تا برای رسیدن به اهداف قیمتی شما آماده شود. در چنین شرایطی ترس و طمع معامله‌گر می‌تواند تأثیر زیادی بر آینده معامله داشته باشد. به طور مثال فرض کنید که در معامله‌ای ۹۵۰ دلار در سود هستید و حد سود شما هم ۱۰۰۰ دلار است. چرا باید معامله‌گر به خاطر ۵۰ دلار اضافی، بخش عمده‌ای از سود خود را ریسک کند؟ در مقابل اگر شما معامله‌گر ریسک‌پذیری باشید، مشکلی که بیشتر با آن درگیر خواهید شد، خروج زودهنگام از معامله نیست، بلکه ریسک بیش از حد در معاملات است. هر دو گروه از معامله گران (آن‌هایی که معامله را زود می‌بندند و آن‌هایی که معامله را بیش از حد باز نگه می‌دارند)، در نهایت با مشکلات زیادی در حرفه خود مواجه خواهند شد. این مشکلات بر عملکرد آن‌ها هم تأثیر قابل‌توجهی خواهد گذاشت.

چند پیپ می‌تواند سرنوشت معامله را به طور کلی تغییر دهد

چند پیپ کوچک می‌تواند برای نوسان گیران کوتاه‌مدت بازار سرنوشت‌ساز باشد. فرض کنید که حد سود معامله‌ای ۵۰ پیپ و ریسک به ریوارد یک به دو است. یعنی به ازای هر پیپ که ریسک می‌کنید، دو پیپ بازدهی کسب خواهید کرد. در این صور وین ریت (Win rate) لازم برای کسب سود ۳۳ درصد خواهد بود. حال فرض کنید که معامله را کمی زودتر ببندید، به نظر شما در Win Rate و ریسک به ریوارد معامله چه تأثیری می‌گذارد؟
یعنی به جای ۵۰ پیپ، در ۴۵ پیپ سود معامله را ببندید. در این صورت ریسک به ریوارد به یک به ۱٫۸ تغییر می‌کند و وین ریت لازم برای کسب سود هم به ۳۶ درصد افزایش می‌یابد. حال اگر معامله را در ۴۰ پیپ ببندید، ریسک به ریوارد به ۱٫۶ کاهش می‌یابد و برای کسب سود هم باید Win Rate برابر ۳۸ درصد باشد.
اگر معامله‌گر به طور مستمر از حد سود خود بکاهد، به وین ریت یا درصد معاملات موفق بیشتری نیاز خواهد داشت تا به طور مستمر سود کند! یعنی با ۵ پیپ کاهش حد سود، باید تعداد معاملات موفق بیشتری داشت، تا معامله‌گر به سود برسد. تنها با ۵ پیپ، کل عملکرد استراتژی معاملاتی تغییر می‌کند. معامله‌گر باید در زمان خروج از معامله هم به نسبت ریسک به ریوارد توجه کند. یعنی حد سود معامله چند برابر حد ضرر است؟

از سودهای خود مراقبت کنید، اما عملکرد استراتژی را قربانی سود نکنید!

یکی از روش‌های مرسوم تثبیت سود میان معامله گران، انتقال حد ضرر به محدوده‌ای است که بخشی از سود معاملات را تثبیت می‌کند. معامله‌گر با این کار می‌خواهد بخشی از سود معاملات را برای خود نگه دارد، تا اگر بازار تغییر مسیر داد، سودهای به دست آمده را به طور کامل از دست ندهد. این گروه از معامله گران یا استراتژی آزمایش شده‌ای برای فرآیند تثبیت سود دارند و یا این‌که با ساز و کار نوسانات بازار آشنایی ندارند. کمتر پیش می‌آید که بازار در یک جهت حرکت کند و به حد سود برسد. معمولاً قیمت‌ها نوسان می‌کنند و بعد از بالا و پایین شدن‌های متوالی به اهداف تعیین شده نزدیک می‌شوند. حال فرض کنید که معامله خریدی دارید و قیمت افزایش یافته است. شما هم جهت تثبیت سود معامله، حد ضرر را بالا می‌آورید. اگر بازار به نوسانات عادی خود ادامه دهد، به احتمال زیاد حد ضرر فعال و معامله بسته خواهد شد. اگر می‌خواهید از سود معاملات مراقبت کنید، باید یک روش مشخص و تکرار شونده را برای تثبیت سود معاملات انتخاب کنید. این ساز و کار باید به دقت ارزیابی و تست شود و تأثیر آن بر عملکرد کلی استراتژی بررسی شود. اگر این روش سودآور بود، به کار خود ادامه دهید، اما اگر این سبک باعث زیان شد، باید استراتژی تثبیت سود جدیدی طراحی کنید.

اصلاح در برابر تغییر روند

برخی اوقات باید قبل از برخورد بازار به حد سود از معامله خارج شوید، در غیر این صورت معامله با زیان بسته خواهد شد. شاید سؤالی که در چنین شرایطی مطرح شود، این است که معامله‌گر بر اساس ترس از دست دادن سود معامله را می‌بندد یا طمع خواهد کرد و معامله را باز نگه خواهد داشت؟ اگر نمی‌دانید در بازار چه کار می‌کنید، پاسخ دادن به این سؤال هم کار سختی خواهد بود. اما اگر معامله‌گر آگاهی هستید و می‌دانید در چارت چه اتفاقی می‌افتد، می‌توانید تشخیص دهید که بازار در حال اصلاح است یا روند به زودی تغییر خواهد کرد؟

جمع بندی

همه مطالبی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، بخشی از مشکل اصلی هستند که در ابتدا به آن اشاره شد: چرا مدیریت بخش پایانی معامله مهم است؟ معامله گران تازه‌کار نمی‌توانند چشم از تغییرات سود و زیان در حساب معاملاتی بردارند و با هر تغییر جزئی در قیمت، نگرانی و اضطراب آن‌ها هم بیشتر می‌شود. اگر شما هم به تغییرات لحظه‌ای سود و زیان حساب معاملاتی نگاه می‌کنید، باید هر چه زودتر از این کار دست بکشید. معامله گران تازه‌کار قربانی احساسات ترس و طمع می‌شوند. به همین دلیل نباید معامله‌گر خود را در موقعیتی قرار دهد که احساسات او تصمیم گیرنده باشند. ترس و طمع می‌تواند بر خروج از معامله تأثیر بگذارد و در نهایت عملکرد کلی استراتژی معاملاتی را زیر سؤال ببرد. پس حتماً برای کسب سود مستمر در این بازار به نحوه تأثیر خروج زودهنگام از معامله و یا باز نگه داشتن طولانی‌مدت آن بر عملکرد استراتژی معاملاتی توجه کنید.