فراکتال‌ها و تمساح در متاتریدر

یکشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳

دکتر بیل ویلیامز از پیشگامان نظریه روانشناسی معامله‌گری مدرن است. در سال ۱۹۸۰، نظریه آشوب وی درک شناختی از ساختار بازارهای مالی ارائه کرد. دکتر ویلیامز روانشناسی معاملاتی را با تحلیل تکنیکال کاربردی ترکیب کرد و یک سیستم معاملاتی پیشرفته ارائه داد. امروزه نیز معامله گران بزرگ و خُرد اندیکاتورهای Wiseman و سیستم معاملاتی Alligator را یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های تجزیه و تحلیل تکنیکال می‌شناسند. دکتر ویلیامز در راستای نظریه خود، اندیکاتورهای تکنیکال زیادی را معرفی کرده است.

سیستم معاملاتی تمساح یا Alligator

فراکتال ها توسط دکتر ویلیامز معرفی شده‌اند، که اساساً سطوح حمایتی و مقاومتی کوتاه‌مدت در نمودار قیمتی را نشان می‌دهند و عناصر اصلی سیستم معاملاتی Alligator را تشکیل می‌دهند. این سیستم معاملاتی نسبتاً پیچیده است، زیرا از چندین اندیکاتور در ترکیب با برخی از قوانین ورود به بازار، مقیاس موقعیت‌های معاملاتی و زمان خروج از بازار تشکیل شده است. اما زمانی که نحوه استفاده از این سیستم را یاد گرفتید، می‌توانید به راحتی بازار را تحلیل کنید.

افزودن اندیکاتور Alligator به چارت متاتریدر

برای استفاده از اندیکاتور Alligator در نرم‌افزار متاتریدر مطابق مراحل شکل زیر اندیکاتور را روی چارت باز می‌کنیم. در قدم اول در منوی بالای متاتریدر گزینه insert را کلیک کنید و سپس مراحل را مطابق شکل زیر پیگیری کنید تا اندیکاتور روی چارت قرار بگیرد.

آموزش فارکس اندیکاتور Alligator متاتریدر

طبق تصویر اندیکاتور Alligator را به نمودار اضافه کنید.

متاتریدر پیش از اضافه کردن اندیکاتور به نمودار قیمتی یک پنجره باز می‌کند. این پنجره تنظیمات پیش‌فرض اندیکاتور را نمایش می‌دهد. شما می‌توانید رنگ سطوح شاخص، دوره میانگین و ضخامت یا نوع خطوط سطوح شاخص را انتخاب کنید. با کلیک روی دکمه OK اندیکاتور به نمودار شما اضافه خواهد شد. شما می‌توانید از دکمه Reset هم برای بازگردان تنظیمات به حالت پیش فرض استفاده کنید.

آموزش فارکس اندیکاتور Alligator متاتریدر تنظیمات

پنجره تنظیمات اندیکاتور Alligator

چرا درک Alligator برای استفاده از فراکتال کلیدی است؟

اولین اندیکاتوری که شما باید در سیستم معاملاتی Alligator استفاده کنید، خود اندیکاتور Alligator است. اندیکاتور Alligator از سه میانگین متحرک ساده تشکیل شده است:

  • خط آبی که فک تمساح (Alligator’s Jaw) نام دارد. دوره زمانی آن معمولاً ۱۳ کندل است، که ۸ کندل به آینده شیفت داده شده است.
  • خط قرمز، دندان های تمساح (Alligator’s Teeth) نامیده می‌شود. دوره زمانی آن ۸ کندل است و ۵ کندل به آینده شیفت داده شده است.
  • خط سبز که لب‌های تمساح (Alligator’s Lips) نامیده می‌شود. دوره زمانی آن ۵ کندل است و ۳ کندل به آینده شیفت داده شده است.
آموزش فارکس اندیکاتور Alligator نمودار

شیب میانگین های متحرک ساده و روند بازار نزولی هستند. با تشدید حرکات نزولی، فاصله میانگین های متحرک از یکدیگر هم بیشتر می شود.

طبق تصویر فوق، هنگامی‌که شیب سه میانگین متحرک ساده صعودی بوده، می‌توان گفت قدرت در دست خریداران است. اما اگر شیب سه میانگین متحرک ساده نزولی باشد، نشان دهنده قدرت فروشندگان در بازار است. از نظر آماری، حدود ۷۰ درصد بازارها دارای روند خنثی یا نوسانی بوده و تنها ۳۰ درصد بازارها دارای روند نزولی یا صعودی هستند. از آنجایی که سیستم معاملاتی تمساح یک سیستم پیرو روندی است، می‌تواند به راحتی تشخیص دهد که بازار روند دار است یا بدون روند. هنگامی‌که سه میانگین متحرک ساده تمساح به یکدیگر نزدیک (فشرده) می‌شوند، نشانگر ورود بازار به فاز خنثی هستند و معامله‌گر باید منتظر شروع روند جدیدی در بازار بماند.

از چند اندیکاتور مانند AO (Awesome Oscillator) و AC (Accelerator Oscillator) می‌توان در سیستم معاملاتی تمساح برای یافتن سیگنال معاملاتی استفاده کرد. با این حال برای دریافت اولین سیگنال، باید با عملکرد فراکتال آشنایی داشته باشید. از این رو، پس از آشنایی با سیستم معاملاتی تمساح، ابتدا باید وارد مبحث فراکتال یا Fractals شوید.

انواع مختلف فراکتال را شناسایی کنید

فراکتال ها فلش‌های کوچکی به سمت بالا و پایین هستند که در سمت بالا و پایین کندل های قیمتی شکل می‌گیرند. زمانی که پنج کندل قیمتی متوالی به طور مجزا بسته شوند، فراکتال ها تشکیل می‌شوند. شما به پنجمین کندل قیمتی نیاز دارید تا بالاترین قیمت و پایین‌ترین قیمت را پیدا کنید. به عنوان مثال در صورتی که زمان شکل‌گیری پنج کندل قیمتی متوالی به پایان برسد و کف قیمتی تشکیل شود، می‌توان گفت که فراکتال نزولی شکل گرفته است. نحوه اضافه کردن فراکتال ها نیز مانند اندیکاتور Alligator است. این اندیکاتور به طور پیش فرض در متاتریدر وجود دارد. برای اضافه کردن آن به نمودار قیمتی کافی است از منوی Insert به منوی Indicators بروید و سپس روی گزینه بیل ویلیامز کلیک کنید. در منوی باز شده اندیکاتور Fractals را انتخاب کنید.

آموزش فارکس اندیکاتور فراکتال Fractals متاتریدر

طبق تصویر اندیکاتور فراکتال را به چارت اضافه کنید.

طبق سیستم معاملاتی Alligator، با تشکیل یک فراکتال صعودی یا نزولی نمی‌توان به راحتی وارد معامله شد. شما باید رابطه فراکتال با میانگین‌های متحرک ساده تمساح را در نظر بگیرد و به دندان های تمساح (خط قرمز) توجه کنید. اگر فراکتال صعودی بالای میانگین متحرک ساده قرمز رنگ شکل بگیرد، یک سیگنال خرید معتبر است. در مقابل اگر فراکتال نزولی زیر دندان های تمساح (خط قرمز رنگ) تشکیل شود، سیگنال فروش به شمار می‌رود.

آموزش فارکس اندیکاتور فراکتال Fractals نمودار

به وضعیت فراکتال های معتبر و میانگین های متحرک دقت کنید.

استراتژی معامله با فراکتال

در حالی که نظریه آشوب و سیستم معاملاتی Alligator پیچیده است، اما معامله Fractals همراه با اندیکاتور Alligator بسیار ساده و آسان است. هنگامی‌که یک فراکتال در بالا یا پایین دندان های تمساح شکل گرفت، منتظر بمانید تا Alligator فک خود را باز کند، که این امر با گسترش سه میانگین متحرک اتفاق می‌افتد. اگر اندیکاتور Alligator صعودی است، کافی است یک سفارش بای استاپ (buy stop) را در جهت روند و بالاتر از فراکتال صعودی قرار دهید. به همین ترتیب، اگر اندیکاتور Alligator نزولی است، می‌توانید یک سفارش sell stop زیر فراکتال نزولی قرار دهید.

آموزش فارکس اندیکاتور فراکتال Fractals معامله فروش

به شرط های لازم برای ورود به معامله فروش توجه کنید.

در تصویر فوق، فراکتال نزولی در نرخ ۱٫۳۹۶۵ شکل گرفته است. هنگامی‌که اندیکاتور Alligator با باز کردن فک خود، روند نزولی را تائید کرده است، می‌توانستید به سادگی سفارش sell stop را در نرخ ۱٫۶۹۳۴ ثبت کنید و منتظر فعال شدن سفارش خود بمانید.