سبک های مختلف معامله‌گری

یکشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵

همان‌طور که می‌دانید یافتن سبک معاملاتی مناسب با شخصیت و سبک زندگی روزمره عامل مهمی برای موفقیت در دنیای معامله‌گری است. اکثر معامله گران فقط به طور تصادفی یک سبک معاملاتی را انتخاب می‌کنند و بدون اینکه بررسی کنند که آیا سبک معاملاتی مناسب آن‌هاست یا خیر، به آزمون و خطا ادامه می‌دهند. در این مقاله با ویژگی عمومی سبک‌های مختلف معاملاتی آشنا می‌شوید.

معامله گران روزانه

معامله‌گرانی که به طور روزانه معامله می‌کنند، اکثر روز خود را در مقابل نمودارها می‌گذرانند. معامله گران روزانه معمولاً بازارهای مختلف را تجزیه و تحلیل می‌کنند و یا در بازه‌های زمانی پایین‌تر معامله می‌کنند تا فرصت‌های معاملاتی بیشتری ایجاد کنند. معامله گران روزانه در عرض چند ساعت وارد معامله می‌شوند و به ندرت معامله‌ای را تا فردا باز نگه می‌دارند.
اما معامله‌گری روزانه معایبی نیز دارد. معامله گران روزانه به یک شخصیت باثبات نیاز دارند و باید بتوانند به راحتی با برخی از چالش‌های رایج معامله‌گری (معاملات افراطی و معاملات انتقامی) کنار بیایند. معامله گرانی که از بازار فارکس ذهنیتی مانند قمار دارند، معمولاً روزهای سختی را به عنوان معامله گر روزانه تجربه خواهند کرد.
اما از طرفی جوانب مثبت معامله‌گری روزانه این است که معامله گران روزانه معمولاً سیگنال‌های زیادی در طول روز دریافت می‌کنند و بدین ترتیب می‌توانند وارد معاملات متعددی شوند. اگر در منتظر ماندن برای صدور سیگنال‌های معاملاتی در بازه‌های زمانی بالاتر مشکل دارید، معامله‌گری روزانه می‌تواند یک گزینه خوب باشد. علاوه بر این، اگر یک سیگنال معاملاتی را از دست دادید، در طول روز نیز می‌توانید سیگنال‌های جدیدی پیدا کنید.

سوئینگ تریدینگ

معامله گران سوئینگ معاملات کمتری انجام می‌دهند. این معامله گران معمولاً در نمودارهای هفتگی، روزانه یا چهارساعته معامله می‌کنند. همان‌طور که از نام این سبک معامله‌گری پیداست، این معامله گران تلاش می‌کنند که در نقاطی وارد بازار شوند که قیمت، روند بلندمدتی داشته باشد تا سود بیشتری به دست آورند. معامله گران سوئینگ معاملات را برای روزها و در برخی موارد نیز برای هفته‌ها باز نگه می‌دارند.
معایب سوئینگ تریدینگ این است که صدور یک سیگنال ممکن است روزها و هفته‌ها به طول بینجامد. علاوه بر این، هنگامی‌که شما در یک پوزیشن معاملاتی قرار دارید، باید اعتماد زیادی به تجزیه و تحلیل خود از بازار داشته باشید، زیرا شما اغلب باید با وسوسه اصلاح و بازنگری مکرر تحلیل خود مقابله کنید.
اما از طرفی سوئینگ تریدینگ جوانب مثبتی نیز دارد. معامله‌گر در این سبک از نوسانات بی‌معنی و جزئی بازار به دور است. آن‌ها وقت بیشتری برای انجام تجزیه و تحلیل در بازار و برنامه‌ریزی برای معاملات دارند. اگر هنوز در شغل دیگری مشغول به کار هستید، سوئینگ تریدینگ می‌تواند برای شما مناسب‌تر باشد.

اسکالپینگ

اسکالپرها به راحتی می‌توانند در هر جلسه معاملاتی ده‌ها معامله انجام دهند. آن‌ها معاملات خود را برای چند ثانیه یا چند دقیقه باز نگه می‌دارند.
معایب اسکالپینگ این است که معامله‌گری به روش اسکالپینگ، نیاز به شخصیت قوی دارد و اسکالپرها باید از نظر احساسی بسیار پایدار و قوی باشند. اگر تمایل زیادی به معامله‌گری دارید و به راحتی ناامید می‌شوید و یا نمی‌توانید با ضرر و زیان کنار بیایید، احتمالاً اسکالپ برای شما مناسب نخواهد بود. اما اسکالپینگ دارای مزایایی نیز هست از جمله این‌که مدت‌زمان کوتاهی برای معامله‌گری نیاز دارید.

معامله‌گری خودکار (Automated trading)

در حالت خودکار، معاملات به صورت اتوماتیک انجام می‌شوند و دیگر نیازی به نظارت بر معاملات خود نخواهید داشت. پس از برنامه‌ریزی استراتژی معاملات خودکار، تنها باید عملکرد آن را بدون مدیریت فعال بازارها یا معاملات کنترل کنید.
یکی از معایب معامله‌گری اتوماتیک این است که نیاز به مهارت برنامه‌نویسی دارد. اکثر استراتژی‌های معاملات خودکار عملکرد بسیار خوبی در گذشته داشته‌اند، اما تضمینی وجود ندارد که در آینده هم عملکرد قابل قبولی داشته باشند. اما مزایای معامله‌گری خودکار این است که احساسات و تأثیرات منفی ناشی از تصمیم‌گیری‌های انسانی را از معاملات حذف می‌کند. همچنین باعث آزاد شدن وقت شما می‌شود زیرا در تمام طول روز مجبور به نگاه کردن به مانیتور نیستید.