چرا کار ها را به تعویق می اندازیم؟

یکشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸

در زندگی و معامله‌گری همیشه آسان‌ترین کار، انجام کارهایی است که بازدهی فوری دارند. حتی در کوچک‌ترین جوانب زندگی هم ما می‌دانیم که چه باید بکنیم. اما کمتر کسی تلاش می‌کند تا به اهداف و خواسته‌های خود برسد. به طور مثال در دانشگاه می‌دانیم که اندکی مطالعه بیشتر می‌تواند نتایج بهتری را به همراه داشته باشد. یا روزانه ۳۰ دقیقه ورزش کردن به داشتن اندامی خوب و سالم کمک می‌کند. هر چند که ما می‌دانیم چنین کارهایی نتایج خوب و مثبتی به دنبال دارند، اما به جای آن بیشتر دوست داریم کارهایی را انجام دهیم که نتایج زودهنگام و فوری دارند. مثل تفریح و گشت‌وگذار که خیلی زود احساس خوشایندی به ما می‌دهند. در حرفه معامله‌گری هم این وضعیت حاکم است. ما می‌دانیم که در تعطیلات آخر هفته باید به دنبال برنامه معاملاتی هفته پیش رو باشیم و در رابطه با بازار تحقیقاتی را انجام دهیم. ما می‌دانیم که نباید از ثبت وقایع در ژورنال معاملاتی دوری کنیم و باید به ارزیابی معاملات قبلی بپردازیم. همه این کارها وقت کمی را از ما می‌گیرند، اما چرا همیشه طفره می‌رویم و از انجام کارهایی که بازدهی خوبی دارند خودداری می‌کنیم؟

چرا کارها را به تعویق می‌اندازیم؟

تماشای سریال و فیلم، بیرون رفتن و یا حتی تماشای فیلم‌های کوتاه خنده‌دار در اینترنت همیشه سرگرم کننده بوده‌اند. بعد از انجام چنین فعالیت‌هایی، خیلی سریع پاداش آن را دریافت می‌کنیم و حس خوب و خوشی به ما دست می‌دهد. این در حالی است که رفتن به باشگاه و یا مطالعه مستمر چنین حسی را به ما منتقل نمی‌کنند. نه‌تنها خسته کننده به نظر می‌رسند، بلکه نیازمند تلاش و زحمات زیادی هم هستند. به همین دلیل در زمان تصمیم‌گیری ما خیلی تمایلی به انجام فعالیت‌های سنگین ولی مفید نداریم. این در حالی است که همه ما می‌دانیم که بازدهی چنین کارهایی فراتر از تفریحات روزانه است.
در حرفه معامله‌گری هم این وضعیت حاکم است. یعنی ما دوست داریم کارهایی را انجام دهیم که خیلی سریع به نتیجه می‌رسند و احساس خوبی از آن‌ها در ما ایجاد می‌شود. شاید بیشتر ما سعی کنیم که در اینترنت به دنبال متدهای جدید معامله‌گری برویم. متدهایی که قول پولدار شدن را به ما می‌دهند. به همین دلیل بیشتر معامله گران زمان خود را برای فعالیت‌هایی تلف می‌کنند که قرار است خیلی سریع به مرحله سوددهی برسند و از چشم‌انداز بلندمدت فعالیت‌های خود غافل می‌شوند. همه ما می‌دانیم که یک سبک معاملاتی ساده و منظم کارایی بیشتری نسبت به سیستم‌های معاملاتی پیچیده و حتی اتوماتیک دارد. اما چون انجام کارهای ساده و تکراری مثل ورزش کردن یا مطالعه روزانه، کاری کسل‌کننده محسوب می‌شوند، کمتر کسی هم در چنین راهی قدم می‌گذارد.

چگونه بر ضعف خود غلبه کنیم؟

متأسفانه هیچ راه آسان و فوری وجود ندارد تا انجام کارهای خسته کننده ناگهان خوشایند شوند. تنها کاری که می‌تواند کرد این است که از یکجایی شروع کنید. با خودتان صادق باشید. از کی معامله می‌کنید؟ چقدر پیشرفت داشته‌اید؟ آیا اقدامات شما با اهداف شما همخوانی دارد؟ آیا هنوز هم به دنبال معجزه‌اید؟ اگر به روال کاری فعلی ادامه دهید، یک یا دو سال آینده کجا خواهید بود؟ به این سؤالات پاسخ دهید تا بتوانید وضعیت فعلی خود را درک کنید. به‌هرحال زمان خواهد گذشت و چیزی که منجر به تغییر آینده خواهد شد، اقدامات و تصمیمات امروز شماست. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که باید حتماً از یکجایی شروع کنید. اما همین شروع کردن هم نباید با بی‌دقتی و بی‌مسئولیتی انجام شود.
به طور مثال می‌خواهید در رابطه با مبحثی درک و دانش خود را ارتقا دهید. برای این کار بهتر است که با چیزهای کوچک کار را شروع کنید. به جای این‌که در یک دوره آموزشی گران‌قیمت ثبت‌نام کنید، بهتر است که از مقالات رایگانی که در اینترنت وجود دارد کار را شروع کنید. هیچ‌وقت فکر نکنید که با متحمل شدن هزینه‌های سنگین، حتماً نتیجه خوبی خواهید گرفت.