اندیکاتور Speculative Sentiment یا SSI

یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۹:۴۵

تحلیل انتظارات و تمایلات بازار فارکس می‌تواند قدرت خریداران و فروشندگان جفت ارز را به تصویر بکشد. اندیکاتور تحلیل انتظارات و تمایلات بازار یا همان SSI به ما کمک می‌کند تا نسبت خریداران به فروشندگان را خیلی سریع ارزیابی کنیم. تحلیل انتظارات یک نوع تحلیل آینده است و بیشتر برای معامله گران خلاف روندی مناسب است. اندیکاتور SSI به معامله‌گر نشان می‌دهد که جمعیت حاضر در بازار بیشتر در کدام سمت قرار گرفته (خرید یا فروش) و معامله‌گر بر اساس این اطلاعات تصمیم می‌گیرد که بر خلاف جمع عمل کند.

آشنایی با اندیکاتور SSI

اندیکاتور SSI نشانگر نسبت خریداران و فروشندگان است. اگر خالص قراردادهای خرید یا Long بیشتر باشد، به این معنی است که خریداران وارد بازار شده‌اند و دیگر خریدار جدیدی در بازار وجود ندارد! پس بازار دیگر توانایی بالا کشیدن قیمت را ندارد و در نهایت قیمت پایین خواهد آمد. چون خریداری نمانده که از بازار حمایت کند. اگر خالص قراردادهای فروش یا Short بیشتر باشد، یعنی فروشندگان وارد بازار شده‌اند و دیگر فروشنده‌ای در بازار وجود ندارد. پس قیمت افزایش خواهد یافت. چنین اطلاعاتی می‌تواند به معامله‌گر کمک کند تا در کنار سایر ابزار و تئوری‌های تکنیکال، فرصت‌های خلاف روندی را تشخیص دهد.
اندیکاتور SSI متاتریدر ۴ از چندین کارگزار یا بروکر بزرگ، موقعیت‌های معاملاتی مشتریان را جمع‌آوری می‌کند. در حال حاضر این اندیکاتور ۳۲ جفت ارز فارکس را پوشش می‌دهد و داده‌های این اندیکاتور هم هر ۵ دقیقه یک‌بار به روز رسانی می‌شوند. به‌طور پیش‌فرض در تنظیمات این اندیکاتور سطح سیگنال ۴۰ واحد در نظر گرفته شده است. یعنی اگر مقدار اندیکاتور SSI کمتر از ۴۰ باشد، معامله خرید پیشنهاد می‌شود و اگر مقدار اندیکاتور بیشتر از ۶۰ باشد، معامله فروش پیشنهاد می‌شود. با این حال توصیه می‌شود که بر اساس این اندیکاتور معامله نکنید! اندیکاتورهای تکنیکال تنها یک ابزار کمکی برای شفافیت بیشتر وضعیت بازار هستند. طراح اندیکاتور هم توصیه کرده که بر اساس اندیکاتور وارد معامله خرید یا فروش نشوید.

نصب اندیکاتور SSI

نصب اندیکاتور SSI خیلی ساده است. ابتدا اندیکاتور را از لینک زیر دانلود کنید:

لینک دانلود اندیکاتور SSI

سپس فایل دانلود شده را در پوشه اندیکاتور MQL4 کپی کنید. برای این کار می‌توانید در متاتریدر به منوی File مراجعه کنید و روی گزینه Open Data Folder کلیک کنید. در پنجره باز شده پوشه MQL4 را باز کنید و سپس در پوشه Indicators فایل SSI را کپی کنید. بعد از این کار کافی است برنامه متاتریدر را ببندید و دوباره باز کنید.
برای اضافه کردن اندیکاتور به نمودار هم مثل سایر اندیکاتورهای تکنیکال عمل کنید. یعنی در منوی Insert گزینه Indicators را کلیک کنید و از بخش Custom اندیکاتور SSI را کلیک کنید. در پنجره تنظیمات اندیکاتور SSI در بخش Common گزینه Allow DLL Imports را حتما انتخاب کنید.

آموزش فارکس اندیکاتور SSI نمودار اونس طلای جهانی XAUUSD
اندیکاتور SSI نسبت خریداران به فروشندگان را نشان می دهد. این که جمعیت حاضر در بازار در کدام سمت قرار گرفته اند (خرید یا فروش) برای معامله گران خلاف روندی اهمیت زیادی دارد.