جفت ارزهای پر نوسان را چگونه تشخیص دهیم؟ چگونه معامله کنیم؟

یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۹:۵۳

فراریت جفت ارز یا Volatility به این معنی است که سرعت تغییرات نرخ برابری در بازار فارکس چقدر است؟ درک سرعت نوسانات جفت ارز می‌تواند در انتخاب و نحوه معامله جفت ارزها مهم باشد. در این مقاله می‌خواهیم با موضوع فراریت در بازار فارکس آشنا شویم.

فراریت یا Volatilty چیست؟

فراریت معیاری برای محاسبه میزان نوسانات جفت ارز است. شاید جفت ارزی فراریت بالایی داشته باشد و دیگری فراریت پایینی. هر چقدر فراریت جفت ارزی بیشتر باشد، به این معنی است که سرعت تغییرات نرخ برابری هم بالاست. به همین دلیل معامله آن هم ریسک جدی دارد. اما در عین حال، جفت ارزهایی که فراریت بالایی دارند و ریسکی محسوب می‌شوند، فرصت‌های بهتری را برای نوسان گیری فراهم می‌کنند.
معمولاً از اندیکاتور ATR برای ارزیابی فراریت جفت ارزها استفاده می‌شود. متأسفانه راهی برای پیش‌بینی میزان فراریت جفت ارز در آینده وجود ندارد. اما به طور کلی فراریت را به دو بخش تقسیم می‌کنیم: فراریت تاریخی و فراریت ضمنی. فراریت تاریخی یعنی فراریتی که قبلاً اتفاق افتاده و فراریت ضمنی یعنی فراریت انتظاری معامله گران که در آینده شاید اتفاق بیفتد. برای بررسی فراریت تاریخی می‌توان از نوسانات قیمتی بازار در نمودار استفاده کرد. اما برای بررسی فراریت ضمنی باید از شاخص‌های CBOE مثل شاخص VIX استفاده کرد. شاخص‌های CBOE نشانگر انتظارات و تمایلات بازار است.

جفت ارزهای پر نوسان و پایدار

وقتی با جفت ارزهای پر نوسان سر و کار داریم، باید هم انتظار تغییرات لحظه‌ای و شدید را از بازار داشته باشیم. اما جفت ارزهای پایدار معمولاً چنین ویژگی ندارند. معمولاً جفت ارزهای اصلی در گروه جفت ارزهای پایدار قرار دارند. چون‌که قدرت نقد شوندگی بالایی دارند. با این حال بایستی توجه داشته باشید که صفت فراریت یا نوسانی بودن جفت ارز یک صفت نسبی است و می‌تواند در دوره‌هایی از بازار تغییر کند. مسلماً اگر بازار رویداد مهمی در پیش داشته باشد، فراریت کل بازار هم به طور قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت.
جفت ارزهایی که معمولاً فراریت بالایی دارند، عبارت‌اند از: جفت ارز AUDJPY، NZDJPY، AUDUSD، CADJPY و AUDGBP. به این نکته توجه داشته باشید که جفت ارزهایی مثل لیر ترکیه به دلیل پایین بودن قدرت نقد شوندگی آن‌ها نوسانی هستند. یعنی حرکات قیمتی شدید، سریع و بزرگی را تجربه می‌کنند.

چگونه با جفت ارزهای پر نوسان معامله کنیم؟

برای جفت ارزهایی که فراریت پایینی دارند، استفاده از سطوح حمایت و مقاومت کافی است. سطوح حمایت و مقاومت جفت ارزهای پایدار می‌توانند به خوبی در پیش‌بینی و سیگنال یابی و تعیین حد ضرر کمک کنند. در مواجه با جفت ارزهایی که فراریت بالایی دارند، باید از اندیکاتورهای مختلفی استفاده کنید. معمولاً توصیه می‌شود که از اندیکاتورهای باند بولینگر، ATR و RSI برای تحلیل جفت ارزهای پر نوسان استفاده کنید.
وقتی فراریت یا شدت تغییرات نرخ برابری را بررسی می‌کنیم، باید به رابطه میان ریسک و فراریت هم توجه کنیم. در واقع چه رابطه‌ای بین فراریت و ریسک وجود دارد؟ خیلی ساده می‌توان گفت که فراریت خارج از کنترل شماست، اما ریسک این‌گونه نیست! شما می‌توانید میزان ریسک معامله را تعیین و مدیریت کنید. اما میزان فراریت جفت ارز قابل کنترل نیست. هر چقدر فراریت یا سرعت نوسانات جفت ارز شدید باشد، به این معنی است که قیمت می‌تواند در کسری از ثانیه تغییر روند دهد. چنین نوسانات شدیدی می‌تواند ریسک جدی را به معامله‌گر تحمیل کند. به همین دلیل اگر می‌خواهید از جفت ارزهای پر نوسان برای معامله استفاده کنید، باید ترکیبی از اندیکاتورهای تکنیکال و فنون مدیریت ریسک را به استراتژی معاملاتی خود اضافه کنید.