اسپرد (Spread) چیست؟

یکشنبه ۶ تیر ۱۴۰۰ - ۹:۱۴
آموزش فارکس اسپرد Spread

اسپرد تفاوت قیمت خرید و فروش جفت ارز است و با پیپ نمایش داده می شود.

درک مفهوم اسپرد در بازار فارکس اهمیت زیادی دارد. اسپرد همان هزینه معاملات در بازار فارکس است. در این مقاله می‌خواهیم با مفهوم اسپرد و نحوه کارکرد آن بیشتر آشنا شویم. معامله گران فارکس باید به تغییرات اسپرد توجه کنند تا شانس موفقیت خود در معاملات را بیشتر کنند.

اسپرد (Spread) چیست؟

تمامی بازارهای مالی دنیا اسپرد دارند. فارکس هم از این قضیه مستثنا نیست. به طور ساده، اسپرد تفاوت قیمت خرید و فروش دارایی است. معامله‌گرانی که در بازار سهام فعالیت دارند، اسپرد را تفاوت قیمت Bid و Ask می‌دانند، که همان تفاوت قیمت خرید و فروش است. محاسبه اسپرد کار آسان و ساده‌ای است. کافی است قیمت خرید جفت ارز را از قیمت فروش آن کم کنید. تفاوت این دو نرخ همان اسپرد است. معمولاً اسپرد را با پیپ نشان می‌دهند. به طور مثال اگر قیمت فروش EURUSD برابر ۱٫۱۳۳۹۸ و قیمت خرید آن ۱٫۱۳۴۰۴ است، تفاوت آن‌ها برابر ۰٫۰۰۰۶ یا ۰٫۶ پیپ خواهد بود.

چگونه اسپرد و هزینه معاملات را در بازار فارکس محاسبه کنیم؟

پیش از این‌که اسپرد معاملات را محاسبه کنیم، باید به این نکته توجه کنید که اگر قیمت فروش EURUSD برابر ۱٫۱۳۳۹۸ و قیمت خرید ۱٫۱۳۴۰۴ باشد، اسپرد معامله ۰٫۶ پیپ است. یعنی اگر جفت ارز EURUSD را در قیمت ۱٫۱۳۴۰۴ خریداری کنید و همان لحظه بخواهید جفت ارز را بفروشید، قیمت فروش آن ۱٫۱۳۳۹۸ خواهد بود.
برای این‌که هزینه اسپرد را بر اساس دلار محاسبه کنیم، کافی است ۰٫۶ پیپ یا همان اسپرد را به دلار تبدیل کنیم. اگر می‌خواهیم ۱۰ هزار یورو را در برابر دلار (EURUSD) معامله کنیم، یا همان ۰٫۱ لات، کافی است ارزش هر پیپ برای ۱۰ هزار را به ۰٫۶ ضرب کنیم. ارزش هر پیپ در ۱۰ هزار واحد معامله برابر ۱ دلار است. یعنی هزینه یا اسپرد معامله ۰٫۶ دلار خواهد بود. در اینجا فرض شده که موجودی حساب بر اساس دلار است. حال اگر بر اساس ارز دیگری باشد، باید ۰٫۶ دلار را به سایر ارزها تبدیل کنیم.

اسپرد زیاد، اسپرد کم

در زمان افتتاح حساب باید دقت داشته باشید که چه نوع حسابی را انتخاب می‌کنید. برخی از حساب‌ها اسپرد ثابت دارند. یعنی اسپرد معاملات تغییری نخواهد کرد. اما اگر اسپرد حساب متغیر باشد، در طول روز و بسته به نوسانات بازار، اسپرد هم تغییر خواهد کرد. اما چرا اسپرد تغییر می‌کند؟
اسپرد تحت تأثیر عواملی مثل شدت نوسانات بازار تغییر می‌کند. همچنین اسپرد جفت ارزهای مربوط به اقتصادهای نوظهور معمولاً بیشتر از اسپرد جفت ارزهای اصلی است. جفت ارزهای اصلی با حجم‌های نسبتاً بزرگی معامله می‌شوند و اصطلاحاً عمق بازار در جفت ارزهای اصلی بیشتر است. اما در جفت ارزهای مربوط به اقتصادهای نوظهور مثل جفت ارزهای مربوط به لیر ترکیه، اسپرد معاملات نسبتاً بیشتر می‌شود. چون‌که در این گروه از جفت ارزها، حجم معاملات نسبتاً کمتر است. همچنین قدرت نقد شوندگی جفت ارز هم اهمیت دارد. هر چه قدرت نقد شوندگی جفت ارز بیشتر باشد، اسپرد آن هم کمتر خواهد بود. زمانی که بازار شوکه می‌شود و حجم معاملات به طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد و یا سرعت نوسانات قیمتی به‌یک‌باره افزایش می‌یابد، اسپرد هم بیشتر می‌شود.

اسپرد زیاد

اگر اسپرد جفت ارزی زیاد باشد، به این معنی است که تفاوت قیمت خرید و فروش جفت ارز بیشتر شده است. اگر مقدار اسپرد بیشتر از حد معمول باشد، دو معنی دارد: یا سرعت نوسانات بازار زیاد است و یا نقد شوندگی جفت ارز به طور قابل‌توجهی کاهش یافته است.

اسپرد کم

اسپرد کم به این معنی است که تفاوت میان قیمت خرید و فروش کاهش یافته است. این یعنی حجم معاملات بیشتر از حد معمول است و قدرت نقد شوندگی بازار هم بیشتر شده است.

چرا به تغییرات اسپرد باید توجه کرد؟

اگر اسپرد به یک باره تغییر کند، احتمال آسیب زدن به معاملات هم جدی خواهد بود. فرض کنید اسپرد معاملات EURUSD برابر ۰٫۶ پیپ است. یعنی اگر بخواهید جفت ارز را بخرید و همان موقع به فروش برسانید، ۰٫۶ پیپ پایین‌تر جفت ارز فروخته خواهد شد. حال اگر اسپرد به یک باره افزایش یابد، مجبور خواهید شد جفت ارز را از قیمت‌های پایین‌تری بفروشید. این یعنی شاید دستورات حد ضرر یا حد سود به درستی عمل نکنند. بهترین کار برای مدیریت چنین ریسکی این است که در زمان‌هایی که بازار به شدت نوسانی است و سرعت تغییرات قیمتی افزایش یافته، حجم معامله را پایین بیاورید تا بتوانید از دوره نوسانی و گذرای بازار عبور کنید.