چگونه نسبت‌های ریسک به ریوارد را به چارت متاتریدر اضافه کنیم؟

یکشنبه ۶ تیر ۱۴۰۰ - ۹:۱۴

نسبت ریسک به ریوارد یکی از مفاهیم کلیدی و مهم در حرفه معامله‌گری است و همیشه باید از این تکنیک برای بهبود معاملات استفاده کرد. نسبت ریسک به ریوارد به این معنی است که حد سود معامله چند برابر حد ضرر است. هر چند که این تکنیک بسیار کاربردی و حیاتی است، اما در متاتریدر قابلیتی برای استفاده از آن در نمودارها وجود ندارد. با این حال در این مقاله می‌خواهیم با تغییرات جزئی در عملکرد ابزار متاتریدر، قابلیت نمایش ریسک به ریوارد را به نمودارهای قیمتی اضافه کنیم. این کار باعث خواهد شد که خیلی ساده و سریع نسبت ریسک به ریوارد را به نمودار اضافه کنید و تصویر بهتری از وضعیت معامله داشته باشید.
همان‌طور که در بالا هم اشاره شد، متاتریدر ابزاری برای نمایش نسبت ریسک به ریوارد ندارد. اما می‌توان با اعمال تغییرات جزئی در ابزار متاتریدر این نقص را برطرف کرد. برای این کار ما از ابزار فیبوناچی اصلاحی (Fibonacci Retracement) استفاده می‌کنیم و با اعمال تغییراتی در سطوح آن می‌خواهیم به جای محاسبه اصلاح‌های فیبوناچی، نسبت ریسک به ریوارد را در نمودار به تصویر بکشیم. پس در اولین مرحله باید فیبوناچی اصلاحی را از جعبه ابزار متاتریدر انتخاب کنید:

آموزش فارکس فیبوناچی اصلاحی

انتخاب فیبوناچی اصلاحی در متاتریدر

بعد از انتخاب فیبوناچی اصلاحی، آن را در نمودار رسم کنید. نگران نحوه رسم فیبوناچی نباشید. در ادامه همه جزئیات کار را متوجه خواهید شد. بعد از رسم فیبوناچی اصلاحی، به تنظیمات آن مراجعه کنید. برای باز کردن پنجره تنظیمات فیبوناچی کافی است روی فیبوناچی اصلاحی که در نمودار رسم کرده‌اید، دو بار کلیک کنید تا فیبوناچی اصلاحی به حالت انتخاب شده یا Selected درآید. سپس روی آن راست کلیک کنید و گزینه Fibo Properties… را انتخاب کنید. در پنجره باز شده به برگه Fibo Levels مراجعه کنید.

آموزش فارکس سطوح فیبوناچی

سطوح فیبوناچی اصلاحی را پاک کنید.

طبق تصویر بالایی، تمام سطوح پیش‌فرض تعریف شده را پاک کنید. می‌خواهیم سطوح جدیدی را اضافه کنیم که به جای نمایش سطوح فیبوناچی، سطوح RRR، حد ضرر (Stop Loss) و نقطه ورود (Entry) را نمایش دهد. برای اضافه کردن سطوح جدید باید همانند تصویر زیر عمل کنید. سطوح جدید هم در تصویر پایینی نمایش داده شده‌اند که باید عیناً در بخش سطوح فیبوناچی اضافه شوند.

آموزش فارکس اضافه کردن نسبت های ریسک به ریوارد

اضافه کردن سطوح جدید به فیبوناچی اصلاحی

آموزش فارکس نسبت ریسک به ریوارد

نسبت های ریسک به ریوارد را طبق تصویر بالایی به ابزار فیبوناچی اصلاحی اضافه کنید.

سطح ۰ نشانگر محل حد ضرر است. یعنی در زمان رسم فیبوناچی اصلاحی باید نقطه ۰ با حد ضرر معامله انجام شده یکی باشد. سطح ۱ همان نقطه ورود به معامله است و باید با Entry معامله انجام شده یکی باشد. بعد از تطبیق سطوح ۰ و ۱ با محل حد ضرر و محل ورود به معامله، می‌توانید نسبت‌های ریسک به ریوارد را در نمودار مشاهده کنید.

آموزش فارکس مثال RRR

در تصویر بالایی نحوه رسم فیبوناچی اصلاحی برای نمایش سطوح نسبت ریسک به ریوارد را می توانید مشاهده کنید. باید سطح Stop Loss با حد ضرر معامله و نقطه Entry با نقطه ورود به معامله تطابق داشته باشند.

به طور مثال در تصویر بالایی، معامله فروش انجام شده است. پس باید فیبوناچی اصلاحی را به گونه‌ای رسم کنید که سطح Stop Loss با حد ضرر معامله و Entry با محل ورود به معامله یکی باشند. پس از آن می‌توانید نسبت‌های ریسک به ریوارد به همراه نرخ واقعی را در نمودار مشاهده کنید.
اگر خواستید ابزار فیبوناچی را به حالت اول برگردانید، تنها کافی است در برگه سطوح فیبوناچی روی دکمه Defaults کلیک کنید تا ابزار فیبوناچی به حالت اولیه بازگردند و سطوح اصلاحی فیبوناچی را محاسبه کند.