سه ترفند کلیدی برای معامله با الگوی کندل پوششی

یکشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹

الگوی کندل پوششی به اندازه الگوی پین بار قدرتمند و با اهمیت است. کندل پوششی از دو کندل قیمتی تشکیل می‌شود، که معمولاً سیگنال بازگشتی به شمار می‌رود، اما می‌تواند به عنوان سیگنال ادامه روند هم به کار گرفته شود. همان طور که از نام الگو مشخص است، این الگو زمانی شکل می‌گیرد که کندل دوم، کندل اولی را به طور کامل پوشش دهد. این پوشش می‌تواند شامل کندل های قبلی هم باشد، اما برای اینکه الگوی کندل پوششی محسوب شود، حداقل بایستی کندل اولی را به طور کامل پوشش دهد. هر چه تعداد کندل های پوشش داده شده بیشتر باشد، قدرت و اعتبار سیگنال هم بیشتر خواهد بود.

آموزش فارکس الگوی پوششی

الگوی کندل پوششی

طبق نمودار فوق، الگوی کندلی پوششی صعودی شکل گرفته و این کندل، بدنه سه کندل قبلی خود را به طور کامل پوشانده است. بعد از شکست سقف کندل پوششی و برخورد مجدد قیمت آن، قیمت صعود کرده است.

آموزش فارکس سیگنال کندل پوششی نزولی

الگوی کندل پوششی نزولی

در تصویر بالا، الگوی کندل پوششی نزولی شکل گرفته است که این کندل نیز بدنه دو کندل قبلی را به طور کامل پوشانده است. بعد از شکست کف کندل پوششی، روند بازار به طور کامل تغییر کرده است.

نحوه معامله با کندل پوششی

فرض کنید که کندل پوششی صعودی شکل گرفته است، بعد از شکست سقف کندل پوششی معامله گران می‌توانند با چند پیپ فاصله وارد معامله خرید شوند و حد ضرر معامله را چند پیپ پایین‌تر از کف کندل پوششی قرار دهند. اما درصورتی‌که الگوی کندل پوششی نزولی تشکیل شود، نقطه ورود، چند پیپ پایین‌تر از کف کندل و حد ضرر چند پیپ بالاتر از اوج قیمتی کندل پوششی خواهد بود. همان‌طور که می‌دانید تعیین حد ضرر یک امر ضروری برای معامله گران است. کاملاً طبیعی است که بازار قبل از حرکت به سمت عقب بازگردد و حد ضرر معامله‌گر را تهدید کند. به همین دلیل ورود به معامله با چند پیپ دورتر از اوج یا کف کندل پوششی، به معامله‌گر کمک می‌کند تا از استرس دور بماند. این موضوع را باید بپذیریم که هیچ کس دوست ندارد، بعد از ورود به معامله بلافاصله وارد ضرر شود.

آموزش فارکس نقطه ورود به معامله

نحوه ورود به معامله با الگوی کندل پوششی

به تصویر بالا نگاه کنید، نقطه ورود به معامله خرید چند پیپ بالاتر از اوج کندل پوششی صعودی بوده است، بدین ترتیب معامله‌گر در بازگشت نزولی جزئی حضور نداشته است.

آموزش فارکس معامله با کندل پوششی نزولی

نحوه ورود به معامله با الگوی کندل پوششی نزولی

طبق تصویر بالا نیز قیمت بعد از تشکیل الگوی کندل پوششی نزولی تغییر مسیر داده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید حد ضرر چند پیپ بالاتر از سقف کندل و نقطه ورود پایین‌تر از کف کندل پوششی تعیین شده است.

سه نکته برای انتخاب بهتر کندل های پوششی

نکته یک: کندل های پوششی را در نقاط عطف بازار معامله کنید

هنگامی‌که الگوی کندل پوششی نزولی یا صعودی در نقاط عطف شکل بگیرند، بهترین سیگنال معاملاتی به حساب می‌آیند. فرض کنید که کندل پوششی نزولی در سطح مقاومت کلیدی بازار تشکیل شده است، شما می‌توانید این فرصت معاملاتی را با خیال آسوده معامله کنید.

نکته دو: کندل های پوششی بزرگ بهتر از کندل های پوششی بسیار بزرگ هستند

به عنوان یک قانون کلی، ما می‌خواهیم که کندل پوششی شکل گرفته بزرگ‌تر باشد و چندین کندل قبلی را به طور کامل پوشش دهد اما در صورتی که کندل پوششی بسیار بزرگ باشد، پر ریسک خواهد بود، زیرا این کندل دارای حد ضرر بسیار زیاد و نسبت ریسک به ریوارد معقول نخواهد بود. بهترین کندل های پوششی منجر به شروع حرکت صعودی یا نزولی قوی می‌شوند، نه این که قسمت عمده‌ای از حرکت را شامل شوند.

آموزش فارکس الگوی کندل پوششی بزرگ

اندازه کندل پوششی مهم است. اگر اندازه کندل پوششی بیش از حد نرمال بزرگ باشد، بهتر است که از معامله کردن آن خووداری کنید.

در نمودار چهارساعته USDJPY، کندل پوششی صعودی بسیار بزرگ بعد از شکست الگوی کُنج شکل گرفته است. در واقع این کندل، قسمت عمده‌ای از حرکت صعودی را دربگرفته است که می‌خواستید آن را معامله کنید. در ادامه بازار موفق به شکست سقف این کندل پوششی نشده و قیمت سقوط کرده است. همیشه بهتر است که از کندل های پوششی بسیار بزرگ دوری کنید.

نکته سه: قیمت‌های بسته شدن را دنبال کنید

این نکته را به خاطر داشته باشید، کندل های پوششی نزولی یا صعودی که با دنباله کوچک و یا بدون دنباله بسته می‌شوند، اعتبار بیشتری دارند و سیگنال قوی محسوب می‌شوند. اما در صورتی که کندل پوششی بسته شده، دارای دنباله‌ای نسبتاً بلند باشد، اعتبار کمتری خواهد داشت.

آموزش فارکس دنباله کندل پوششی

دنباله کندل پوششی یا باید کوتاه باشد و یا اصلا دنباله ای در کار نباشد. در غیر این صورت الگوی کندلی با دنباله بلند بی اعتبار خواهد بود.

طبق تصویر بالا، کندل پوششی نزولی با دنباله بلند بسته شده و این دنباله با محدوده حمایتی (سبز رنگ) انطباق دارد که در نتیجه قیمت با این محدوده درگیر بوده و بعد از نوسان کوتاه مدت در بالای محدوده حمایتی، بازار دوباره به سمت بالا بازگشته است.

آموزش فارکس دنباله کوتاه کندل پوششی

هر چقدر دنباله کندل پوششی کوتاه تر باشد، سیگنال بهتری است.

اما در تصویر فوق، کندل پوششی صعودی با دنباله کوتاه تشکیل شده است که در ادامه قیمت به آسانی سقف کندل را شکسته و حرکت صعودی جدیدی آغاز شده است. بدین ترتیب می‌توان گفت که کندل پوششی شکل گرفته یک کندل قوی بوده و یازده کندل قبلی را به طور کامل پوشانده است.