نکات کلیدی در رابطه با نحوه رسم سطوح حمایتی و مقاومتی

یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶

معامله کردن در سطوح حمایتی و مقاومتی بسیار مهم و باارزش است و رسم سطوح حمایتی و مقاومتی، یکی از مهارت‌های مهم معامله‌گری است. با این حال معامله گران هنگام شناسایی سطوح حمایتی و مقاومتی دچار اشتباه می‌شوند و استفاده نادرست از این سطوح، منجر به تصمیمات اشتباه و معاملات زیان‌آور خواهد شد. این مقاله ما به شما کمک می‌کند تا بهترین سطوح حمایتی و مقاومتی را به راحتی پیدا کنید.

سطح حمایتی و مقاومتی چیست؟

سطوح مقاومتی و حمایتی، مناطق پرایس اکشن مهم در نمودار قیمتی هستند که در گذشته بازار به این سطوح واکنش نشان داده است. مناطق مقاومتی و حمایتی همان سطوح اصل انطباق هستند که می‌توانند شامل نقاط چرخشی قوی (swing points) و آغازگر روند صعودی یا نزولی جدید باشند. در تصویر زیر سطوح حمایتی و مقاومتی کلاسیک تعیین شده‌اند. در سطوح مقاومتی (R)، قیمت نمی‌تواند از این سطوح عبور کند و در نتیجه بازار پایین آمده است. اما در سطوح حمایتی (S)، قیمت بعد از برخورد به این سطوح، به سمت بالا بازگشته است. بسیار مهم است که بدانید چگونه سطوح حمایتی و مقاومتی مناسب را بیابید، زیرا:

  • می‌توانید از آن‌ها برای زمان ورود به معامله استفاده کنید.
  • با استفاده از سطوح حمایتی و مقاومتی، می‌توانید حد ضرر و حد سود خود را تعیین کنید.
  • سطوح حمایتی و مقاومتی می‌توانند برای مقیاس بندی در معاملات و زمان خروج از بازار استفاده شوند.
آموزش فارکس نحوه رسم حمایت و مقاومت

مقاومت با R و حمایت با S نمایش داده شده اند.

چرا معامله از سطوح حمایتی و مقاومتی کار آسانی نیست؟

چرا بسیاری از معامله گران با وجود استفاده از سطوح مقاومتی و حمایتی، ضرر می‌کنند؟ معامله‌گرانی که فقط خطوط افقی نازک را در نمودارهای خود ترسیم می‌کنند، معمولاً شامل یکی از دو سناریوی زیر می‌شوند:

  • قیمت بعد از برخورد به سطح حمایتی یا مقاومتی حرکت می‌کند و معامله گران فرصت معاملاتی را از دست می‌دهند: وقتی‌که معامله گران با چنین شرایطی روبرو می‌شوند، بسیار ناامید می‌شوند که نتیجه آن عملکرد تهاجمی معامله گران در تریدهای بعدی است.
  • قیمت بدون واکنش به سطوح حمایتی و مقاومتی حرکت می‌کند: زمانی که معامله گران سطوح حمایتی و مقاومتی را تعیین می‌کنند و بازار بدون واکنش به این سطوح حرکت می‌کند، معامله گران اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند زیرا به نظر می‌رسد که اطلاعات آن‌ها کارایی کافی را نداشته است.

به تصویر زیر نگاه کنید: وقتی‌که این نمودار را دقیق بررسی کنید، خواهید دید که اکثر اوقات قیمت به سطوح حمایتی و مقاومتی واکنش نشان نداده است. در نگاه اول به نظر می‌رسد که با استفاده از این سطوح می‌توان نحوه حرکت بازار را توصیف کرد اما نگاه دقیق‌تر به نمودار، این نظریه را نقض می‌کند.

آموزش فارکس شکست جعی در سطوح حمایت و مقاومت

جهش به بالای مقاومت و یا زیر حمایت همیشه به معنی شکست مقاومت یا حمایت نیست!

نحوه استفاده از سطوح حمایتی و مقاومتی

قیمت یک مفهوم دینامیک است و مومنتوم و نوسانات می‌توانند به طور قابل‌توجهی در حرکت قیمت تأثیرگذار باشند. این امر در مورد سطوح حمایتی و مقاومتی بسیار مهم، صدق می‌کند. زمانی که اکثر معامله گران سعی می‌کنند معاملات خود را در سطوح حمایتی یا مقاومتی مهم انجام دهند، معامله گران حرفه‌ای وارد عمل می‌شوند و معامله گران آماتور را در اطراف سطح حمایتی یا مقاومتی رها می‌کنند. به عنوان مثال فرض کنید که قیمت به یک سطح کلیدی مقاومتی رسیده و از آن عبور کرده است، معامله گران حرفه‌ای بلافاصله وارد معامله فروش می‌شوند ولی معامله گران آماتور فکر می‌کنند که مقاومت شکسته شده و وارد معامله خرید می‌شوند اما در نهایت قیمت به زیر سطح مقاومتی برمی‌گردد و معامله گران آماتور ضرر زیادی را متحمل می‌شوند. برای غلبه بر این نقص و بهبود مهارت‌های معامله‌گری، باید از ناحیه‌های مقاومتی و حمایتی به جای خطوط افقی استفاده کنید.
به تصویر زیر نگاه کنید: سطوح مقاومتی و حمایتی به صورت ناحیه‌ای مشخص شده‌اند و این محدوده‌ها شامل تمام نقاط چرخشی قیمت هستند. می‌توانید با استفاده از محدوده حمایتی و مقاومتی، سطوح پُر نویز بازار را فیلتر کنید و مشکلات خود را کاهش دهید. همچنین سعی کنید مناطق کلیدی را تا حد ممکن باریک نگه دارید. با گذشت زمان، خواهید دید که چگونه این کار مهارت خواندن نمودار را ارتقا می‌بخشد.

آموزش فارکس ناحیه حمایت و مقاومت

بهتر است به جای سطوح حمایت و مقاومت، از نواحی حمایتی و مقاومتی استفده کنید.