محدوده فضا و ترافیک در نمودارهای قیمتی چیست‌اند و چه تأثیری بر سود معاملات دارند؟

یکشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳

اکثر معامله گران مایل هستند که بعد از ورود به معامله، بلافاصله وارد سود شوند ولی همیشه معامله به تدریج وارد سود می‌شود. اگر مدت زیادی در بازار فارکس فعالیت کرده باشید، می‌دانید که یکی از مزاحم‌ترین و کسل‌کننده‌ترین لحظات زمانی است که فکر می‌کنید وارد معامله خوبی شده‌اید اما بازار سعی می‌کند که شما را در ضرر نگه دارد. سعی کنید از ابزاری در برنامه معاملاتی خود استفاده کنید که به شما آرامش می‌دهد و وارد هر معامله‌ای نشوید.

فضای نمودار در مقابل ترافیک

فضا به عنوان یک منطقه در نمودار شما تعریف می‌شود که دارای جمعیت ضعیف با سطوح حمایتی و مقاومتی افقی از گذشته یا دنباله کندل های قیمتی است. به عبارتی فضا به معنای واقعی کلمه “فضای آزاد” در نمودار شما است و بدون این‌که در مجاورت حمایت یا مقاومت قبلی باشید، می‌توانید وارد معامله شوید.
همان‌طور که از معنای واقعی ترافیک می‌توانید حدس بزنید ، قسمتی از نمودار است که شامل دوره‌های پر نوسان، سطوح حمایتی و مقاومتی بی‌شمار است. به عبارتی مناطق ترافیک روی نمودار با چندین نقطه روی نمودار نشان داده شده‌اند که می‌توانند مانع حرکت قیمت شوند!

آموزش فارکس فضا و ترافیک در نمودار های قیمتی

فضا همان فضای تقریبا خالی نمودار است و محدوده ترافیک هم محدوده ای است که در آن فضای خالی وجود ندارد.

همان‌طور که طبق نمودار فوق مشاهده می‌کنید: در مناطق ترافیک، تعداد سطوح حمایتی و مقاومتی بسیار بوده و هم چنین تعداد کندل های قیمتی زیاد است. اما در مناطق فضا، فضاهای نسبتاً بازی در نمودار وجود دارد. همچنین به ماهیت عملکرد قیمت در جعبه‌های ترافیک در مقایسه با جعبه‌های فضایی توجه کنید. هنگامی‌که فضای بیشتری برای حرکت قیمت وجود داشته است، قیمت به راحتی حرکت کرده است. از طرفی زمانی که قیمت وارد مناطق ترافیک شده است، نوسانات بازار افزایش یافته است.

قانون طلایی

طبق قانون طلایی، به عنوان یک معامله‌گر آگاه و محافظه‌کار توصیه می‌شود که هرگز در مناطق ترافیک وارد بازار نشوید و بعد از ورود بازار به مناطق فضا، به دنبال فرصت معاملاتی خرید یا فروش باشید. وقتی‌که شما به طور منطقی وارد بازار شوید و قیمت فضای حرکت مناسبی داشته باشد، مدیریت معامله برای شما آسان خواهد شد و بلافاصله به سود خواهید رسید. هم چنین هنگام معامله در مناطق فضا، شما می‌توانید سیگنال‌های کاذب را به خوبی تشخیص دهید و با انتخاب درست سیگنال معاملاتی، هم جهت با قیمت حرکت کنید.
اما هنگامی‌که شما در مناطق ترافیک معامله می‌کنید، دائماً در استرس خواهید بود، زیرا در پیش روی قیمت سطوح حمایتی و مقاومتی بی‌شماری وجود دارد که احتمال واکنش یا عدم واکنش قیمت به این سطوح وجود دارد. هم چنین تشخیص سیگنال‌های کاذب از سیگنال‌های مناسب سخت‌تر است و شما به احتمال زیاد وارد معاملات اشتباه خواهید شد.
کلید تعیین اینکه آیا فضای کافی برای معامله خود دارید، این است که به سادگی “اولین منطقه اصلی” از نظر قیمت را مشخص کنید. بدین معنی که اولین سطح حمایتی یا مقاومتی که فکر می‌کنید قیمت به آن واکنش نشان می‌دهد را تعیین کنید. در ادامه با استفاده از چندین مثال، به بررسی معامله در فضا و معامله در ترافیک پرداخته شده است. توجه داشته باشید که در نمودارهای زیر، تمام سطوح حمایتی و مقاومتی افقی با رنگ زرد، و مناطق فضا با رنگ آبی مشخص شده‌اند.

آموزش فارکس فضای باز معامله

اندازه فضای خالی نمودار مهم است. هر چقدر این فضای خالی بیشتر باشد، بهتر است.

طبق تصویر فوق، الگوی کندل پین بار-پوششی (نوار سبز رنگ) شکل گرفته است و محدوده آبی رنگ، فضای بین کندل بازگشتی و اولین ناحیه مقاومتی را نشان می‌دهد. معامله گران می‌توانستند بعد از شکست سقف کندل صعودی (خط سیاه رنگ) تا محدوده زرد رنگ، وارد معامله خرید شوند.

آموزش فارکس فضای آزاد کوتاه

اگر فضای خالی یا آزاد پیش روی نمودار کوتاه باشد، سعی کنید از ورود به معامله خودداری کنید.

به تصویر بالا نگاه کنید، مجدداً الگوی کندل بازگشتی پین بار –پوششی (نوار سبز رنگ) تشکیل شده است اما فضای خالی (نوار آبی رنگ) تا اولین محدوده مقاومتی (محدوده زرد رنگ) بسیار کم بوده و از این رو ورود به معامله خرید منطقی به نظر نمی‌رسد. در ادامه می‌بینید که بازار به بالای اولین محدوده مقاومتی عبور کرده و تا دومین محدوده زرد رنگ حرکت کرده است. در این شرایط معامله گران ریسک‌پذیر می‌توانستند به فکر معامله خرید باشند.

آموزش فارکس فضای خالی مقاومت

فضای خالی زیر مقاومت نشانگر این موضوع است که در صورت ورود به معامله، احتمال این که معامله خیلی زود وارد سود شود، وجود دارد.

در تصویر فوق نیز کندل پوششی صعودی (نوار سبز رنگ) شکل گرفته و فضای آزاد (محدوده آبی رنگ) تا اولین محدوده مقاومتی (نوار زرد رنگ) مشخص شده است. با شکست سقف کندل بازگشتی، معامله گران می‌توانستند وارد معامله خرید شوند.

آموزش فارکس محدوده ترافیک

اگر فضای خالی در کار نبود، بهتر است که از ورود به معامله خودداری کنید.

در تصویر فوق نیز، الگوی کندل پین بار صعودی شکل گرفته اما فضای حرکت بازار بسیار کم بوده است. به‌طوری‌که بازار به خط روند صعودی در قالب مقاومت برخورد کرده و مجدداً تضعیف شده است. کسی که جذب پین بار صعودی شده بود، حتماً در این مورد استرس واقعی را تجربه کرده است!