چند مثال کاربردی برای معامله از سطوح عرضه و تقاضا

یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۹:۴۰

در این مقاله به مطالعه چندین نمودار قیمتی بسیار جالب پرداخته شده است که به شما کمک می‌کنند تا مناطق عرضه و تقاضا را بشناسید و آن‌ها را در معاملات خود به کار ببرید. زمانی که نوبت به یافتن مناطق عرضه و تقاضا می‌رسد، می‌توانید از یک رویکرد بسیار ساده استفاده کنید، بدین صورت که به دنبال روندهای قوی باشید، به شرطی که روند واقعاً بسیار قوی باشد. معیار دوم این است که در اطراف بالاترین و پایین‌ترین سطح قیمتی، معمولاً قیمت وارد فاز خنثی کوتاه‌مدت می‌شود.

آموزش فارکس تشخیص عرضه و تقاضا

تشخیص ناحیه عرضه و تقاضا خیلی ساده است. ناحیه عرضه یا تقاضا در نزدیکی اوج یا کف قیمتی بازار تشکیل می شود و بعد از یک حرکت صعودی یا نزولی قوی اتفاق می افتند.

طبق تصویر فوق مشاهده می‌کنید که بازار در انتهای حرکت صعودی، تشکیل اوج داده و در ادامه حرکت نزولی جدید شروع شده است. در ادامه بازار وارد اولین فاز خنثی کوتاه‌مدت شده است که همان سطح عرضه یا تقاضا در بازار است. منطقه عرضه و تقاضا می‌تواند از یک یا چند کندل قیمتی تشکیل شود. اگر در طول فاز خنثی کندل های قیمتی کوچک و ضعیف باشند، می‌توان انتظار شروع حرکت قیمتی قوی را داشت و بسیار مهم است که شکست سطوح فاز خنثی به وسیله کندل های بزرگ و قوی اتفاق بیفتد.

آموزش فارکس شکست ناحیه عرضه

اولین محدوده فاز خنثی بازار که از کندل های کوچکی تشکیل شده، همان ناحیه عرضه بازار است.

کاری که شما باید انجام دهید این است که بعد از شکست ناحیه عرضه یا تقاضا، منتظر پولبک قیمت به این ناحیه بمانید و بعد از تشکیل یک الگوی نموداری و پرایس اکشن، مجدداً وارد بازار شوید. طبق تصویر فوق، قیمت بعد از شکست محدوده عرضه، خیلی سریع از آن دور شده است و سپس بازار به سمت این محدوده بازگشته و هم‌زمان با پولبک به محدوده عرضه، فشارهای فروش افزایش یافته‌اند. اگر به تایم فریم‌های پایین‌تر نگاه کنید، شاید بتوانید الگوی نموداری دقیق‌تری را پیدا کنید. این استراتژی می‌تواند غافلگیر کننده و جالب باشد و شما می‌توانید از آن در بسیاری از روش‌های مختلف استفاده کنید.

آموزش فارکس تشکیل ناحیه تقاضا

بعد از تشکیل کف قیمتی در انتهای روند نزولی، ناحیه تقاضای کوچکی شکل گرفته است. هر چند که این ناحیه تقاضا شاید در کوتاه مدت برای معامله گر کاربردی نداشته باشد، اما معامله گر همیشه باید سطوح کلیدی را نشانه گذاری کند تا در آینده از دید او پنهان نشود.

در واقع خیلی مهم است که شما یک منطقه عرضه و تقاضا را کورکورانه معامله نکنید، زیرا گاهی اوقات بازار فقط از این سطح عبور می‌کند و به آن توجهی نمی‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید که از اطراف سطوح عرضه و تقاضا، با اطمینان بیشتری وارد معامله شوید، بهتر است که منتظر واکنش قیمت به این سطوح و صدور سیگنال معاملاتی بمانید. گاهی اوقات قیمت به نزدیکی سطح عرضه و تقاضا می‌رسد و بدون برخورد به آن، قیمت صعود یا سقوط می‌کند. در نمودار بالا مشاهده می‌کنید که ناحیه تقاضا در طول حرکت صعودی جدید شکل گرفته است. این ناحیه بالای آخرین اوج قیمتی روند نزولی قرار دارد.

آموزش فارکس برخورد مجدد به ناحیه تقاضا

بازار بعد از مدت ها به ناحیه تقاضا بازگشته و به آن واکنش نشان داده است.

در ادامه مثال قبلی مشاهده می‌کنید که بازار بعد از شکست ناحیه تقاضا، به حرکت صعودی ادامه داده است. بعد از مدت‌ها، بازار مجدداً به سمت ناحیه تقاضا بازگشته و بعد از درگیری با این محدوده، مجدداً صعود کرده است. بدین ترتیب با توجه به مثال‌های بالا، بهتر است که بعد از ورود قیمت به ناحیه عرضه یا تقاضا، بلافاصله وارد بازار نشوید و منتظر سیگنال یا الگوی معاملاتی بمانید.