آیا شما یک معامله‌گر فومو (FOMO) هستید؟

یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷

کلمه FOMO یا Fear Of Missing Out یک دشمن روزانه برای همه معامله گران است و فومو در سطوح مختلف بر روی تصمیمات معامله گران تأثیر می‌گذارد. فومو باعث می‌شود که معامله گران بدون دریافت تائیدی از بازار، خیلی زود وارد معامله شوند، بدین منظور که معامله گران می‌ترسند که حرکت بازار را از دست بدهند و به همین دلیل بدون صبوری وارد بازار می‌شوند. به احتمال زیاد FOMO برای شما نیز اتفاق افتاده باشد. در این مقاله درباره نحوه غلبه بر فومو توضیح داده شده است. FOMO می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد که در ادامه این عوامل ذکر شده‌اند.

  • بی‌طاقت بودن: اگر شما می‌ترسید که حرکت سریع بازار را از دست بدهید و بدون فعال شدن ستاپ معاملاتی‌تان وارد بازار می‌شوید، نشان دهنده بی‌طاقتی شما در بازار فارکس و شغل معامله‌گری است.
  • عدم استفاده از چشم‌انداز بلندمدت: بسیاری از معامله گران آماتور فقط به یک موقعیت معاملاتی اهمیت می‌دهند و می‌خواهند که در این موقعیت به سود برسند. در حالی که بایستی معامله گران آماتور دید بلندمدت نسبت به بازار داشته باشند و بدانند که صدها و هزاران موقعیت معاملاتی دیگر در انتظار آن‌هاست.
  • انتظارات بالا/توقع بیش از حد: زمانی که انتظار دارید در ماه آینده، موجودی حساب خود را دو برابر کنید و در ادامه ضرر زیادی را متحمل می‌شود، به طوری که سود به دست آورده را نیز از دست می‌دهید، این امر منجر به بالا رفتن آستانه تحمل ریسک شما خواهد شد.
  • عدم استفاده از قوانین: اگر شما قوانین خاصی برای انجام معاملات خود ندارید و بدون قانونی مشخص در حال خروج و ورود به بازار هستید و در بازار سردرگُم شده‌اید، این علائم نشانه‌های حالت پیش فرض فومو هستند.
  • کمبود اعتماد به نفس: عدم اعتماد به نفس در معامله گران باعث می‌شود که بعد از دست دادن چند موقعیت معاملاتی، بلافاصله وارد معاملات تصادفی شوند تا به نحوی به سود برسند.
  • اعتماد به نفس بیش از حد: بعضی از معامله گران بعد از به دست آوردن سود در بازار از موقعیت‌های تصادفی، احساس عدم شکست‌پذیری به آن‌ها دست می‌دهد و فکر می‌کنند که کار بسیار بزرگی انجام داده‌اند. از این رو در ادامه وارد موقعیت‌های دیگری می‌شوند که نتیجه آن به زیان معامله گران خواهد بود.

چند نکته و مفهوم بسیار خاص وجود دارد که می‌تواند به شما در برخورد بهتر با FOMO کمک کند:

  • فیلترها و قوانین: اول از همه شما نیاز به یک سیستم معاملاتی دارید. یک سیستم معاملاتی قوانین خاصی را برای ورود، خروج، تنظیم حد ضرر و حد سود، مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک به شما می‌دهد. قوانین باعث می‌شوند که از وجود ساختار و ثبات در معاملات خود مطمئن شوید (البته اگر به قوانین خود پایبند باشید).
  • تصمیمات نیمه کندلی نگیرید: به معامله گران توصیه می‌شود که بعد از این‌که کندل های قیمتی بسته شدند به نمودارهای قیمتی نگاه کنند و سپس تصمیم ورود به بازار یا خروج از آن را بگیرند. تصمیمات کندلی اغلب توسط احساسات هدایت می‌شوند و این قانون ساده و مؤثر می‌تواند معاملات شما را بهبود بخشد.
  • مفاهیم سیستم و تایم فریم خود را درک کنید: درک زمان معاملاتی بسیار مهم است. چند معامله در روز یا هفته می‌توانید انجام دهید؟ معمولاً چقدر طول می‌کشد بدون سیگنال و با عجله وارد معامله شوید و مدت‌زمان ماندن شما در معامله چقدر است؟ برای به دست آوردن این اعداد ژورنال حساب معاملاتی خود را بررسی کنید. هنگامی‌که بدانید با چه چیزی سر و کار دارید و چه انتظاری دارید، اعتماد به نفس شما تقویت خواهد شد.

در پایان کاری که شما باید انجام دهید این است که عزت نفس و انضباط خود را تقویت کنید. ما همیشه می‌دانیم که باید چه کار کنیم اما به وعده‌هایی که به خود می‌دهیم، عمل نمی‌کنیم. ما به دنبال بهانه هستیم تا در ظاهر بد به نظر نرسیم، اما در درون خود همیشه می‌دانیم که اشتباه کرده‌ایم. شما باید بر این مشکل غلبه کنید و باید عزت نفس را در خود تقویت کنید. شروع به انجام کارهایی کنید که می‌دانید درست است. می‌توانید از زندگی روزمره خود شروع کنید. به جای خرید شکلات، از قسمت آب نبات عبور کنید یا یک سیب بخورید. به جای تماشای زیاد تلویزیون، مطالب مفید را مطالعه کنید. کوچک شروع کنید و به خودتان ثابت کنید که می‌توانید کارهایی را که می‌دانید درست هستند، انجام دهید.