چهار مرحله برای مدیریت موفق و بدون استرس معاملات

یکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۸:۵۰

همه معامله گران می‌دانند که معامله می‌تواند اساساً به سه بخش مجزا تقسیم شود: ورود به معامله، مدیریت معامله و خروج از آن. با فرض اینکه شما یک سیستم معاملاتی موفق و برنده دارید که اغلب به شما امکان می‌دهد معاملات با کیفیت را انتخاب کنید، احتمالاً قسمت ورود به معامله را تحت پوشش قرار داده‌اید. این یک واقعیت شناخته شده است که اکثر معامله گران در دو بخش دیگر به هم می‌ریزند. یعنی مهارت مدیریت معامله و خروج به موقع از آن، به طوری که سود حداکثر و ضرر حداقل شود را ندارند. در زیر چهار مرحله از مدیریت معامله ذکر شده است تا به شما کمک کند از طریق مراحل منطقی معامله خود را پشت سر بگذارید.

در نمودار زوم اوت (Zoom Out) کنید!

اغلب اوقات، معامله گران می‌توانند در یک بازار کوچک گرفتار شوند. این امر به ویژه هنگامی آشکار می‌شود که معامله گران به دنبال الگوهای نموداری هستند. استفاده از تجزیه و تحلیل تایم فریم بالاتر برای تعیین مکان‌های مهم حمایتی و مقاومتی بلندمدت، بررسی عوامل خارجی مانند واگرایی و… قبل از اجرای معامله بسیار مفید هستند.

آموزش فارکس نمودار روزانه یورو در برابر دلار آمریکا EURUSD زوم اوت

با بزرگنمایی یا زوم اوت در نمودار می توانید حرکات قیمتی اصلی بازار را به خوبی مشاهده کنید.

اولین محدوده مقاومتی و حمایتی را مشخص کنید

اکنون ما به ترسیم ناحیه‌هایی در نمودار شروع می‌کنیم که معتقدیم این نواحی می‌توانند برای قیمت مشکل‌زا باشند. در این زمینه “اولین محدوده مهم و کلیدی” شاید مهم‌ترین اطلاعاتی باشد که می‌توانید در مدیریت موفقیت‌آمیز معامله از آن استفاده کنید. این ناحیه در مسیر حرکت قیمت تعریف می‌شود و احتمالاً قیمت می‌تواند به آن واکنش نشان دهد و باعث بازگشت مجدد بازار شود. گاهی اوقات اولین ناحیه کلیدی می‌تواند به معنای واقعی مجموعه‌ای از اوج‌های قیمتی باشد. لزوماً نباید منطقه حمایتی و مقاومتی اصلی باشد. به عنوان یک معامله‌گر، اولین انتظارتان از معامله این است که ببینید قیمت به این منطقه می‌رسد یا نه.

آموزش فارکس نمودار روزانه یورو دلار آمریکا EURUSD ناحیه حمایتی

سعی کنید حمایت یا مقاومت های کلیدی بازار را مشخص کنید.

مناطق حمایتی و مقاومتی بعدی را مشخص کنید

مجموعه اقدامات بعدی شما باید متمرکز بر خنثی کردن مناطق بعدی حمایتی و مقاومتی قبلی باشد که می‌توانند مانع حرکت قیمت‌ها شوند. ایده خوبی است که این موارد را از قبل مشخص کنید تا کل برنامه را تنظیم کنید. یکی از بهترین احساسات در معامله این است که از رفتار قیمت متعجب نشوید! بیایید به مثال خود برگردیم و ببینیم چگونه می‌توانیم این مناطق را مشخص کنیم:

آموزش فارکس نمودار روزانه یورو دلار آمریکا EURUSD سطوح کلیدی

بعد از مشخص کردن سطوح کلیدی نزدیک، سعی کنید سطوح بعدی را هم مشخص کنید.

بهتر است که علاوه بر سطوح افقی به میانگین‌های متحرک و خطوط روند نیز توجه کنید، زیرا بازار به این سطوح نیز واکنش نشان می‌دهد. در نمودار فوق، می‌توانید ببینید که محدوده حمایتی بلندمدت با خط روند صعودی انطباق دارد که انتظار می‌رود، قیمت به این سطوح واکنش نشان دهد.

مدیریت حد ضرر

ایده اصلی این است که سود خود را تثبیت کنید و حد ضرر خود را به حدی جابجا کنید که بتواند واکنش‌های نامطلوب بازار را پوشش دهد، اما در عین حال فضای کافی برای حرکت به معامله بدهد.

آموزش فارکس نمودار روزانه یورو دلار آمریکا EURUSD مدیریت معامله برخورد به حمایت اول

بعد از ورود به معامله منتظر واکنش بازار به اولین سطح کلیدی بمانید.

آموزش فارکس نمودار روزانه یورو دلار آمریکا EURUSD مدیریت معامله حمایت دوم

EURUSD بعد از شکست حمایت اول توانسته به سمت حمایت بعدی حرکت کند.

آموزش فارکس نمودار روزانه یورو دلار آمریکا EURUSD مدیریت معامله واکنش به حمایت دوم

بعد از حرکات بازار، به نظر شما بهترین محل برای قرار دادن حد ضرر کجاست؟

آموزش فارکس نمودار روزانه یورو دلار آمریکا EURUSD مدیریت معامله حمایت سوم

سعی کنید با حرکت بازار و عبور از سطوح کلیدی به دنبال حد ضرر جدید برای معامله باشید.

آموزش فارکس نمودار روزانه یورو دلار آمریکا EURUSD مدیریت معامله خط روندی

وقتی بازار به سطح کلیدی می رسد که از دید اصل انطباق سطح کلیدی قوی است، بهترین کار برای مدیریت معامله چیست؟

آموزش فارکس نمودار روزانه یورو دلار آمریکا EURUSD خروج از معامله

وقتی بازار دیگر نمی تواند در جهت مطلوب معامله حرکت کند، بهترین زمان برای خروج از معامله است. در چنین شرایطی معامله گر باید استراتژی مشخصی برای خروج از معامله داشته باشد.

آنچه در بالا مشاهده می‌کنید مرحله به مرحله نشان می‌دهد که چگونه قیمت در مناطق مختلف واکنش نشان می‌دهد و چگونه می‌توانیم به عنوان یک معامله‌گر از این اطلاعات برای مدیریت موفقیت‌آمیز معاملات استفاده کنیم. همه حدس و گمان‌ها را کنار بگذارید و احساسات خود را کنترل کنید.