چرا نباید به سطوح اشباع خرید و فروش اعتماد کرد؟

یکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۹:۰۶

معامله گران از سطوح اشباع خرید (Overbought) و اشباع فروش (Oversold) در معاملات معکوس استفاده می‌کنند که گاهی اوقات در درک این موضوع دچار سوءتفاهم می‌شوند. زمانی که یک اندیکاتور تکنیکال وارد محدوده اشباع فروش یا خرید می‌شود، هیچ ارتباطی با آمادگی بازار برای بازگشت ندارد. هر معامله‌گری که می‌گوید روند بازار به پایان می‌رسد، زیرا قیمت وارد منطقه اشباع خرید یا فروش شده است، در واقع هیچ آشنایی با ابزارهایی که استفاده می‌کند، ندارد. هنگامی‌که قیمت به منطقه Overbought و Oversold ورود می‌کند، بدین معنی است که روند فعلی بسیار قوی است.
به عنوان مثال در اندیکاتور استوکاستیک، اگر روند فعلی بازار صعودی باشد و شاخص به بالای خط ۲۰ عبور کند، می‌توان گفت که حرکت صعودی تشدید خواهد شد. بدین ترتیب محدوده اشباع خرید یک روند صعودی بسیار قوی و اشباع فروش، یک روند نزولی عمیق را نشان می‌دهند. در ادامه چند مثال در رابطه با این سطوح آورده شده است.

مثال اول

زمانی که قیمت وارد سطوح اشباع خرید و فروش شد، می‌توانید این مناطق را مشخص کنید. همان‌طور که ذکر شد، انتظار می‌رود که بعد از ورود قیمت به این سطوح، روند فعلی بازار همچنان ادامه یابد. اما اکثر معامله‌گرانی که در معرض تجزیه و تحلیل اندیکاتور قرار ندارند، سعی می‌کنند برخلاف معیارهای Overbought و Oversold عمل کنند. یک روند صعودی و نزولی می‌تواند بعد از ورود به مناطق اشباع، صدها پیپ به حرکت خود ادامه دهد. می‌توانید از Overbought و Oversold به عنوان سیگنال ادامه روند اضافی استفاده کنید.

آموزش فارکس نمودار روزانه یورو دلار آمریکا اندیکاتور استوکاستیک
نمودار اول

در نمودار فوق مشاهده می‌کنید که بعد از ورود بازار به سطوح اشباع خرید و فروش، قیمت به روند فعلی خود ادامه داده است.

مثال دوم

این مثال نشان می‌دهد که چرا مخالفت با Overbought و Oversold یک استراتژی بازنده است. اغلب سیگنال محدوده اشباع خرید و اشباع فروش فقط نقطه شروع یک روند قوی است. به عنوان مثال وقتی اندیکاتورها از Oversold به Overbought تغییر می‌کنند، نشان دهنده تغییر ساختار قیمت است. همان‌طور که مطالعه نمودار زیر نشان می‌دهد، حتی زمانی که اندیکاتور از محدوده اشباع خرید و اشباع فروش خارج شده است، هیچ تضمینی برای پایان یافتن روند وجود ندارد.

آموزش فارکس نمودار روزانه دلار استرالیا ین ژاپن اندیکاتور استوکاستیک
نمودار دوم

مثال سوم

تصویر زیر نشان دهنده نمودار روزانه اونس طلای جهانی است. همان‌طور که می‌بینید قیمت طلا بیش از صدها دلار افزایش یافته است. زمانی که قیمت وارد محدوده اشباع خرید شده است، روند صعودی طلا به صورت بلندمدت افزایش یافته است.

آموزش فارکس نمودار روزانه اونس طلای جهانی اندیکاتور استوکاستیک
مثال سوم

اشتباه رایج در معامله از سطوح اشباع خرید و فروش

از سطوح اشباع خرید (Overbought) و اشباع فروش (Oversold) می‌توان در ورود به معاملات معکوس استفاده کرد. اما متأسفانه بسیاری از معامله گران در استفاده از سطوح اشباع خرید و فروش اشتباه می‌کنند. وقتی‌که اندیکاتوری مثل RSI یا Stochastic وارد محدوده اشباع می‌شود، به معنی آماده شدن بازار برای تغییر روند نیست! هر معامله‌گری که دلیل پایان روند بازار را ورود قیمت به محدوده اشباع فروش یا خرید بداند، کاربرد ابزارهای معاملاتی را به درستی درک نکرده است.
وقتی اندیکاتور وارد منطقه اشباع خرید یا اشباع فروش می‌شود، نشان دهنده این است که روند فعلی بازار بسیار قوی است. فرض کنید روند بازار صعودی است و اسیلاتور استوکاستیک وارد محدوده اشباع خرید می‌شود. می‌توان گفت که قیمت به بالاترین سطح خود رسیده است. در این شرایط کندل های قیمتی در نزدیکی اوج قیمتی بسته می‌شوند. بنابراین محدوده اشباع خرید یک روند قوی و فوق‌العاده را نشان می‌دهد که با نیروی قوی بالاتر می‌رود.

ورود به محدوده اشباع خرید یا اشباع فروش به معنی بازگشت فوری بازار نیست

آموزش فارکس اشباع خرید اشباع فروش جفت ارز یورو دلار آمریکا نمودار چهارساعته EURUSD
نباید با ورود بازار به محدوده اشباع سریعا وارد معاملات بازگشتی شد.

در تصویر بالا، نمودار روزانه جفت ارز EURUSD به همراه اندیکاتور استوکاستیک آورده شده است. هم چنین مناطقی را که قیمت وارد محدوده اشباع خرید یا اشباع فروش شده، مشخص شده است که قیمت بعد از هر بار ورود به این سطوح، مدت طولانی در مناطق اشباع باقی مانده است. معامله‌گرانی که به درستی این اندیکاتور را مطالعه نکرده‌اند، بعد از ورود قیمت به محدوده اشباع فروش یا خرید، سعی می‌کنند بر خلاف معیارهای مناطق اشباع وارد بازار شوند که کار درستی نیست.
هر چند قیمت در منطقه اشباع خرید یا فروش است، اما روند فعلی بازار می‌تواند صدها پیپ ادامه داشته باشد. در صورتی که بازار به محدوده اشباع فروش یا خرید وارد شود، می‌توانید به عنوان یک سیگنال اضافی برای ادامه روند استفاده کنید.

باقی ماندن بازار در سطوح اشباع خرید یا فروش نشانگر قدرت روند بازار است

آموزش فارکس اشباع خرید اشباع فروش جفت ارز دلار استرالیا ین ژاپن نمودار چهارساعته AUDJPY
بازار می تواند بعد از ورود به سطوح اشباع به حرکت خود ادامه دهد و بازگشتی در کار نباشد.

مثال دیگری از نمودار روزانه جفت ارز AUDJPY را مشاهده می‌کنید که نشان می‌دهد چرا معامله در محدوده اشباع خرید یا فروش استراتژی ناقصی است. در تصویر بالا، هر بار که قیمت وارد منطقه اشباع شده است، روند اصلی بازار ادامه یافته است. به طور معمول ورود قیمت به محدوده اشباع خرید یا اشباع فروش نشانگر شروع یک روند قوی است. زمانی که قیمت به مناطق اشباع وارد می‌شود، نشان دهنده این است که ساختار قیمت تغییر کرده است. بعد از این‌که اوج/کف قیمتی شکل گرفت، کندل های قیمتی در نزدیکی این سطح بسته می‌شوند و رفته‌رفته قدرت حرکات بازار کاهش می‌یابد.
همان‌طور که نمودار روزانه AUDJPY نشان می‌دهد، زمانی که استوکاستیک از Overbought و Oversold خارج می‌شود، تضمینی برای پایان روند نیست. در قسمتی که با پیکان قرمز نشان داده شده است، هر چند اندیکاتور استوکاستیک در محدوده اشباع خرید یا فروش قرار ندارد ولی قیمت پایین آمده است.

در روند های قوی ورود بازار به سطوح اشباع خرید یا فروش تنها دامنه نوسانات بازار را محدود می کند

آموزش فارکس اشباع خرید اشباع فروش اونس طلای جهانی نمودار چهارساعته XAUUSD
سطوح اشباع خرید و فروش می توانند نشانگر ورود بازار به فاز نوسانی باشند، اما به معنی بازگشت های مخالف روندی نیست.

در نمودار فوق زمانی که اندیکاتور استوکاستیک وارد اشباع خرید شده است، مدت‌ها در این محدوده باقی مانده است و اونس طلای جهانی به روند صعودی خود ادامه داده است. در قسمت آخر نمودار، بعد از ورود اندیکاتور به محدوده اشباع خرید، اگر معامله‌گر بلافاصله وارد معامله فروش می‌شد، احتمال کال مارجین شدن حساب معاملاتی او وجود داشت. زیرا روند صعودی بازار ادامه یافته است.