آموزش اندیکاتور MACD (اندیکاتور مک دی)

چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱:۲۲

در این بخش به آموزش اندیکاتور مک دی که یک اندیکاتور مهم تحلیل تکنیکل است با تمام جزئیان می پردازیم. اندیکاتور مک دی یا MACD توسط Gerals Appel در اواخر دهه هفتاد میلادی معرفی شد و در سال ۱۹۸۶ هم Thomas Aspray هیستوگرام را به اندیکاتور MACD اضافه کرد. هیستوگرام توانست به نوعی تأخیر موجود در اندیکاتور MACD را کاهش دهد و حرکات آتی مک دی را پیش‌بینی کند.

مک دی یا MACD مخفف Moving Average Convergence/Divergence است که نشانگر همگرایی/واگرایی میانگین‌های متحرک است و یکی از ساده‌ترین و در عین حال مؤثرترین اندیکاتورهای مومنتومی است. اندیکاتور MACD دو میانگین متحرک را به یک نوسان‌نمای مومنتومی تبدیل می‌کند. در نتیجه به طور خلاصه می توان گفت که اندیکاتور مک دی یک اندیکاتور پیرو روندی و مومنتومی است.

اندیکاتور MACD در بالا و زیر خط میانی یا خط صفر نوسان می‌کند. نوسان اندیکاتور مک دی به خاطر نزدیکی (همگرایی) یا جدایی (واگرایی) دو میانگین متحرک است. معامله گران می توانند از برخورد های خط سیگنال با خط MACD، نوع شکست خط میانی توسط اندیکاتور و واگرایی‌ها برای پیش بینی مسیر بعدی بازار استفاده کنند. از آنجایی که برای اندیکاتور MACD محدوده ای تعریف نشده، نمی توان از آن برای تشخیص سطوح اشباع خرید یا اشباع فروش استفاده کرد.

اندیکاتور مک دی - آموزش اندیکاتور MACD
اندیکاتور مک دی MACD

اجزای اندیکاتور مک دی – MACD

خط مک دی مهمترین بخش اندیکاتور است و سایر اجزا مک دی بر اساس عملکرد این خط محاسبه می شوند. خط MACD تفاوت دو میانگین متحرک کوتاه‌مدت و بلندمدت است. یعنی اگر می‌خواهید عدد خط MACD را به دست آورید تنها کافی است که مقدار میانگین متحرک نمایی ۱۲ (EMA) را از میانگین متحرک نمایی ۲۶ کم کنید. منظور از میانگین متحرک نمایی ۱۲، میانگین ۱۲ کندل اخیر است. در اندیکاتور MACD از قیمت بسته شدن برای محاسبه میانگین‌ها استفاده می‌شود. در همین حال خط دیگری هم در میانگین متحرک وجود دارد که میانگین متحرک نمایی ۹ برای خود خط MACD است.

یعنی خط MACD هر چه که باشد دوره ۹ کندلی آن را محاسبه می‌کنیم و عدد بدست آمده خط سیگنال است. خط سیگنال می‌تواند زمان تغییر مومنتوم بازار را نشان دهد. در این جا منظور از مومنتوم، قدرت خریداران و فروشندگان است. وقتی مومنتوم بازار مثبت یا صعودی باشد، یعنی قدرت در دست خریداران است و وقتی که مومنتوم منفی باشد، قدرت در دست فروشندگان خواهد بود.

اندیکاتور مک دی - آموزش اندیکاتور MACD
خط مک دی، خط سیگنال، هیستوگرام و خط میانی اجزای اصلی اندیکاتور MACD کلاسیک هستند
اندیکاتور مک دی - آموزش اندیکاتور MACD
اولین نسخه اندیکاتور MACD که توسط Gerals Appel طراحی شد شامل هیستوگرام نمی شد.

همچنین اندیکاتور MACD شامل یک هیستوگرام هم می‌شود که نشانگر تفاوت میان خط MACD و خط سیگنال است. اگر خط MACD در بالای خط سیگنال قرار داشته باشد، هیستوگرام مثبت خواهد بود و در بالای خط میانی یا صفر واحدی رسم خواهد شد. در مقابل اگر خط MACD در زیر خط سیگنال قرار گرفته باشد، هیستوگرام منفی خواهد بود و هیستوگرام در زیر خط میانی یا صفر واحدی رسم خواهد شد. توجه داشته باشید که اعداد ۱۲، ۲۶ و ۹ که در اندیکاتور مک دی استفاده می‌شوند تنظیمات پیش‌فرض اندیکاتور هستند و معامله‌گر می‌تواند بسته به نیاز خود این اعداد را تغییر دهد.

اعداد ۱۲، ۲۶ و ۹ برای MACD زمانی انتخاب شدند که هنوز کامپیوتر در بازار نقش پر رنگی نداشت و پلتفرم معاملاتی برای نمایش قیمت‌های لحظه‌ای وجود نداشت. به همین دلیل تحلیلگران تکنیکال تنها از نمودار روزانه و قیمت بسته شدن روز استفاده می‌کردند. در آن زمان روزهای معاملاتی هفته شش روز بود و به همین دلیل در اندیکاتور MACD عدد ۱۲ نشانگر دو هفته، ۲۶ نشانگر یک ماه و عدد ۹ نشانگر یک هفته و نیم معاملاتی است.


تفاوت اندیکاتور MACD در متاتریدر با اندیکاتور مک دی کلاسیک

در نرم‌افزارهای معاملاتی معمولاً اندیکاتور MACD به طور پیش‌فرض وجود دارد، اما در برخی از نرم‌افزارها از نسخه متفاوتی از اندیکاتور MACD استفاده می‌کنند. به طور مثال اندیکاتور پیش‌فرض MACD در متاتریدر ۴ و متاتریدر ۵ با اندیکاتور کلاسیک MACD تفاوت دارند. در واقع اگر می‌خواهید از اندیکاتور MACD کلاسیک در متاتریدر استفاده کنید، باید حتماً اندیکاتور کلاسیک MACD را خودتان پیدا کنید و نصب نمایید. اما تفاوت اندیکاتور MACD متاتریدر با اندیکاتور کلاسیک MACD در چیست؟ به نمودار پایینی توجه کنید. پنجره پایینی اندیکاتور پیش‌فرض MACD برای متاتریدر است و پنجره بالایی آن اندیکاتور کلاسیک MACD است.

اندیکاتور مک دی - آموزش اندیکاتور MACD کلاسیک
تفاوت اندیکاتور پیش فرض MACD در متاتریدر با اندیکاتور کلاسیک MACD

حتماً در اولین نگاه متوجه این نکته شده‌اید که اندیکاتور MACD متاتریدر فقط یک خط دارد و اندیکاتور کلاسیک MACD دو خط دارد! هیستوگرام هر دو اندیکاتور (همان خطوط میله‌ای) هم با یکدیگر تفاوت دارند. طبق تعریف اندیکاتور کلاسیک MACD، هیستوگرام تفاوت میان خط MACD و خط سیگنال را نشان می‌دهد. اما در اندیکاتور پیش‌فرض MACD چنین چیزی وجود ندارد و اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که هیستوگرام اندیکاتور MACD متاتریدر همان خط MACD یا آبی رنگ بالایی است! پس اندیکاتور MACD متاتریدر تفاوت خطوط مک دی و سیگنال را نمایش نمی‌دهد و نسبت به اندیکاتور کلاسیک MACD ناقص است. به جز این تفاوت دیگری بین اندیکاتور MACD متاتریدر و کلاسیک وجود ندارد.

اندیکاتور مک دی یا MACD توسط Gerals Appel در اواخر دهه هفتاد میلادی معرفی شد و در سال ۱۹۸۶ هم Thomas Aspray هیستوگرام را به اندیکاتور MACD اضافه کرد. هیستوگرام توانست به نوعی تأخیر موجود در اندیکاتور MACD را کاهش دهد و حرکات آتی مک دی را پیش‌بینی کند. تاریخچه اندیکاتور MACD به خوبی دلیل تفاوت اندیکاتور MACD متاتریدر با اندیکاتور MACD کلاسیک که عموماً مورد استفاده قرار می‌گیرد را نشان می‌دهد. اندیکاتور MACD استفاده شده در متاتریدر همان اندیکاتوری است که توسط Gerals Apple طراحی شده و اندیکاتور MACD که معمولاً با نام اندیکاتور مک دی کلاسیک شناخته می‌شود همان اندیکاتوری است که توسط Thoms Aspray توسعه یافته است.


نصب اندیکاتور مک دی کلاسیک در متاتریدر

برای نصب اندیکاتور MACD کلاسیک در متاتریدر چهار ابتدا فایل MACD True را از این لینک دانلود کنید. سپس در متاتریدر ۴ از منوی فایل روی گزینه Open Date Folder کلیک کنید و از پوشه MQL4 وارد پوشه Indicators شوید. فایل MACD True با پسوند .ex4 را در این مسیر کپی کنید. متاتریدر را ببندید و دوباره باز کنید. با این کار اندیکاتور کلاسیک MACD در متاتریدر ۴ نصب خواهد شد. برای استفاده از اندیکاتور مک دی از منوی Insert روی گزینه Indicators کلیک کنید و در پایین منوی باز شده از گزینه Costume روی MACD True کلیک کنید، با این کار اندیکاتور به نمودار قیمتی اعمال خواهد شد.

برای دانلود اندیکاتور کلاسیک MACD در متاتریدر ۴ کافی است روی این لینک کلیک کنید. (دانلود اندیکاتور MACD کلاسیک برای متاتریدر ۴)

مراحل نصب و اجرای اندیکاتور MACD کلاسیک در متاتریدر ۴

آموزش نصب اندیکاتور مک دی در متاتریدر
آموزش اندیکاتور MACD: نصب اندیکاتور مک دی کلاسیک در متاتریدر ۴
نصب اندیکاتور MACD در متاترید
آموزش اندیکاتور MACD: نصب اندیکاتور مک دی کلاسیک در متاتریدر ۴
نصب اندیکاتور MACD در متاتریدر4
آموزش اندیکاتور MACD: نصب اندیکاتور مک دی کلاسیک در متاتریدر ۴
نصب اندیکاتور مک دی در متاتریدر
آموزش اندیکاتور مک دی MACD: نصب اندیکاتور کلاسیک در متاتریدر ۴

سیگنال عبور خط مک دی از خط صفر

همان طور که از نام اندیکاتور مک دی پیداست (همگرایی و واگرایی میانگین متحرک)، این اندیکاتور تنها به همگرایی و واگرایی دو میانگین متحرک می‌پردازد. همگرایی زمانی اتفاق می‌افتد که هر دو میانگین متحرک به سمت یکدیگر حرکت کنند. واگرایی هم‌زمانی اتفاق می‌افتد که میانگین‌های متحرک از هم دور شوند. میانگین متحرک کوتاه‌مدت ۱۲ سریع‌تر است و معمولاً عامل اصلی نوسانات خط MACD است. میانگین متحرک ۲۶ کند است و معمولاً واکنش کمتری به نوسانات قیمتی بازار نشان می‌دهد.

خط MACD در زیر و بالای خط میانی یا همان خط صفر نوسان می‌کند. عبور خط مک دی به بالای خط میانی به این معنی است که میانگین متحرک کوتاه (۱۲) به بالای میانگین متحرک بلند (۲۶) عبور کرده است. این یعنی قدرت خریداران در حال افزایش است یا همان مومنتوم صعودی بازار در حال تقویت است. اگر خط مک دی به زیر خط میانی یا صفر واحدی عبور کند، به این معنی است که میانگین متحرک کوتاه به زیر میانگین متحرک بلند عبور کرده است. در این صورت قدرت در دست فروشندگان خواهد بود و مومنتوم نزولی بازار در حال تقویت است.

خط مک دی (MACD) نشانگر وضعیت میانگین‌های متحرک بلند و کوتاه است.

سیگنال فروش در اندیکاتور مک دی MACD

اندیکاتور مک دی - آموزش اندیکاتور MACD
با عبور خط مک دی به زیر خط میانی، سیگنال فروش صادر شده است.

به نمودار بالایی نگاه کنید. در این نمودار چهارساعته EURUSD میانگین متحرک نمایی کوتاه یا ۱۲ کندلی به زیر میانگین متحرک بلند یا ۲۶ کندلی عبور کرده است. در بخش میانگین‌های متحرک اشاره شده بود که این پدیده نشانگر تقویت قدرت فروشندگان است و می‌تواند نشانه‌ای از تشدید حرکات نزولی باشد. اگر در پایین صفحه به اندیکاتور مک دی (MACD) نگاه کنید، هم زمان با این اتفاق، خط مک دی (خط آبی‌رنگ) هم به زیر خط میانی یا صفر واحدی عبور کرده است.

طبق تعریف اندیکاتور MACD، خط مک دی نشانگر فاصله میانگین‌های متحرک کوتاه و بلند است، وقتی این دو خط به هم برخورد می‌کنند، خط مک دی صفر می‌شود. در صورتی که بعد از برخورد دو میانگین ۱۲ و ۲۶، میانگین کوتاه به زیر میانگین بلند عبور کند، خط مک دی هم منفی خواهد شد. منفی شدن خط مک دی نشانگر مومنتوم نزولی بازار است، یعنی قدرت در دست فروشندگان است.

سیگنال خرید در اندیکاتور مک دی MACD

اندیکاتور مک دی - آموزش اندیکاتور MACD
با عبور خط مک دی به بالای خط میانی سیگنال خرید صادر شده است.

نمودار بالایی هم مربوط به نمودار چهارساعته EURUSD است. درست با همان تنظیمات. اندیکاتور مک دی در حال نشان دادن وضعیت دو میانگین متحرک کوتاه و بلندی است که در نمودار قیمتی اعمال شده‌اند. زمانی که میانگین متحرک کوتاه یا ۱۲ کندلی به بالای میانگین متحرک بلند یا ۲۶ کندلی عبور می‌کند، خط مک دی (MACD) هم به بالای خط میانی عبور کرده است. محل برخورد دو میانگین به یکدیگر باعث می‌شود تا خط مک دی صفر شود.

طبق اندیکاتور میانگین‌های متحرک، عبور میانگین متحرک کوتاه به بالای میانگین متحرک بلند یک سیگنال خرید محسوب می‌شود و نشانگر حضور خریداران در بازار است. عبور خط مک دی به بالای خط صفر یا میانی هم همین موضوع را نشان می‌دهد. یعنی شما حتی اگر میانگین‌های متحرک را هم در نمودار نداشته باشید، تنها با اندیکاتور MACD می‌توانید وضعیت میانگین‌های متحرک را بررسی کنید.

عبور خط مک دی از خط سیگنال

یکی از شایع‌ترین سیگنال‌های اندیکاتور MACD عبور خط مک دی به بالا یا زیر خط سیگنال است. خط سیگنال همان میانگین متحرک نمایی ۹ است که برای خود خط مک دی رسم می‌شود. این میانگین متحرک نوسانات خط MACD را دنبال می‌کند و می‌تواند به راحتی محل‌های بازگشتی خط مک دی را مشخص کند. سیگنال خرید یا سیگنال بازگشت صعودی خط مک دی زمانی اتفاق می‌افتد که خط مک دی به بالای خط سیگنال عبور می‌کند. سیگنال فروش یا سیگنال بازگشت نزولی خط مک دی هم ‌زمانی اتفاق می‌افتد که خط مک دی به زیر خط سیگنال عبور کند.

بایستی توجه داشت که این نوع سیگنال به کرات در اندیکاتور MACD دیده می‌شود و باید در استفاده از آن بیشتر دقت کرد. معمولاً در روندهای قوی، سیگنال‌های بازگشتی که در اندیکاتور MACD ظاهر می‌شوند چندان قابل اعتماد نیستند. در این میان اگر نوسانات بازار هم تشدید شوند، تعداد سیگنال‌های صادر شده هم زیاد خواهد بود.

سیگنال فروش در اندیکاتور MACD

اندیکاتور مک دی - آموزش اندیکاتور MACD
عبور خط مک دی (MACD) به زیر خط سیگنال حکایت از سقوط قیمت ها در آینده نزدیک دارد.

در تصویر بالا نمودار چهارساعته EURUD همراه با دو میانگین متحرک ۱۲ و ۲۶ و همچنین اندیکاتور MACD را شاهد هستیم. به خطوط عمودی قرمز رنگ دقت کنید، این خطوط عمودی نشانگر محل سیگنال فروش هستند. این سیگنال‌ها زمانی صادر شده‌اند که خط MACD یا آبی رنگ در پنجره پایینی به زیر خط سیگنال (خط چین قرمز) عبور کرده است. همان طور که مشاهده می‌کنید هر چهار سیگنال فروش صادر شده عمل کرده‌اند. دو سیگنال وسطی زمانی صادر شده‌اند که روند EURUSD صعودی بوده است. همان طور که مشاهده می‌کنید این سیگنال‌های فروش نشانگر اصلاح‌های نزولی بازار بوده‌اند. به همین دلیل ریسک فروش با چنین سیگنال‌هایی بیشتر بوده است.

سیگنال فروش اول از سمت چپ هم در آخر یک روند نزولی صادر شده است. این سیگنال هم ریسک بالایی داشته است. اما سیگنال آخری ریسک کمتری داشته و در عین حال بازدهی آن هم بیشتر از بقیه بوده است. در واقع سیگنال فروش آخری نشانگر پایان روند صعودی است.

سیگنال خرید اندیکاتور MACD

اندیکاتور مک دی - آموزش اندیکاتور MACD
عبور خط مک دی (MACD) به بالای خط سیگنال به معنی ورود خریداران به بازار است.

نمودار بالایی هم همان نمودار قبلی EURUSD چهارساعته است، با این تفاوت که در اینجا تنها سیگنال‌های خرید را بررسی می‌کنیم. همان طور که مشاهده می‌شود هر بار که خط مک دی به بالای خط سیگنال عبور کرده، بازار هم حرکت صعودی داشته است. اما اندازه حرکات صعودی در سیگنال‌های بالایی متفاوت است. به طور مثال سیگنال اول از سمت چپ در انتهای یک حرکت نزولی قوی صادر شده است، اما این سیگنال ضعیف بوده و حتی ریسک بیشتری هم داشته است.

سیگنال دوم از سمت چپ پیش از شروع روند صعودی کوتاه‌مدت در بازار صادر شده است. سیگنال سوم خرید نشانگر پایان اصلاح روند صعودی بوده است. اما سیگنال چهارم درست پیش از پایان روند صعودی صادر شده است. سیگنال آخری ریسک بیشتری نسبت به بقیه داشته است. در اینجا هدف ما تنها بررسی سیگنال‌هایی است که ناشی از عبور خط MACD به بالای خط سیگنال هستند. اینکه کدام سیگنال برای ورود به معامله خوب است، در این مثال‌ها تنها به مفاهیم اشاره شده توجه کنید.

واگرایی خط مک دی با اوج و کف‌های قیمتی

اگر اوج یا کف‌های قیمتی تشکیل شده در بازار توسط اوج یا کف‌های خط MACD تائید نشوند، می‌گوییم که بازار واگرایی دارد. واگرایی دو نوع است. واگرایی صعودی، که در آن بازار کف‌های قیمتی پایین‌تری ثبت می‌کند، اما در عین حال خط MACD متناظر با آن کف‌های قیمتی بالاتری را ثبت می‌کند.

کف قیمتی پایین‌تری که در نمودار تشکیل می‌شود نشانگر روند نزولی فعلی بازار است، اما کف قیمتی متناظر با آن که در خط MACD تشکیل شده و بالاتر از کف قبلی است نشان می‌دهد که قدرت فروشندگان کاهش یافته است. با این حال بایستی توجه داشت تا وقتی که خط MACD در زیر خط میانی یا صفر قرار دارد، روند بازار متمایل به نزولی خواهد بود. در واقع تضعیف قدرت فروشندگان از تغییر روند در آینده نزدیک و یا شروع رالی صعودی در بازار حکایت دارد.

سیگنال فروش اندیکاتور MACD

اندیکاتور مک دی - آموزش اندیکاتور MACD
واگرایی نزولی خط MACD با اوج های قیمتی از سقوط قیمت ها در آینده نزدیک حکایت دارد.

در نمودار چهارساعته EURUSD شاهد تشکیل اوج‌های قیمتی بالاتری در بازار هستیم اما درست در همین حین اوج‌های تشکیل شده در خط MACD نزولی هستند. این یعنی هر چند هنوز حرکات قیمتی بازار متمایل به صعودی است، اما قدرت خریداران کاهش یافته است و باید انتظار کاهش قریب الوقوع قیمت‌ها را داشت. این واگرایی نزولی به خوبی عمل کرده است.

بایستی در استفاده از واگرایی‌ها احتیاط کرد. واگرایی نزولی معمولاً در روندهای صعودی قوی ظاهر می‌شود و واگرایی صعودی هم در روندهای نزولی قوی. روندهای صعودی معمولاً با حرکات قوی شروع می‌شوند که موجب تقویت مومنتوم یا قدرت خریداران می‌شود. در ادامه هر چند که شاید روند صعودی ادامه یابد، اما خط مک دی به آرامی افت خواهد کرد. تا زمانی که خط مک دی در بالای صفر قرار دارد، قدرت فروشندگان شاید کاهش یابد، اما خریداران همچنان بر بازار تسلط خواهند داشت. در روندهای نزولی هم برعکس این پدیده را شاهد خواهیم بود.

سیگنال خرید اندیکاتور MACD

اندیکاتور مک دی - آموزش اندیکاتور MACD
واگرایی صعودی خط MACD با کف های قیمتی از بازگشت صعودی بازار در آینده نزدیک حکایت دارد.

به نمودار چهارساعته EURUSD نگاه کنید. همان طور که ملاحظه می‌شود EURUSD کف‌های قیمتی پایین‌تری را ثبت کرد و اگر این کف‌های قیمتی را به یکدیگر وصل کنیم، پاره خط نزولی قرمز رنگ را شاهد خواهیم بود. در همین حال خط MACD که با رنگ آبی در اندیکاتور مک دی نمایش داده می‌شود، کف‌های قیمتی بالاتری را ثبت کرده است. این یعنی قدرت فروشندگان در حال کاهش است. هر چند که این واگرایی صعودی منجر به تغییر روند بازار نشده، اما از رالی صعودی قریب‌الوقوعی در بازار حکایت داشت.

تفسیر نوسانات اندیکاتور مک دی

کاربرد واقعی اندیکاتور MACD

اکثر معامله گران بازار توجهی به کاربرد اصلی اندیکاتور MACD ندارند و از آن فقط برای سیگنال یابی استفاده می‌کنند. هدف اصلی از طراحی اندیکاتور مک دی تنها یافتن سیگنال نیست، بلکه نمایش قدرت خریداران در روند صعودی و قدرت فروشندگان در روند نزولی است. حتی اگر از این اندیکاتور استفاده کرده باشید حتماً متوجه شده‌اید که در بسیاری از مواقع سیگنال‌های این اندیکاتور جواب نمی‌دهند و یا به اصطلاح سیگنال‌ها کاذب هستند.

روش‌های متفاوتی برای فیلتر کردن سیگنال‌ها وجود دارد مثل استفاده از سایر اندیکاتورها در کنار MACD. اما شاید بهتر باشد که پیش از استفاده از سیگنال‌های اندیکاتور MACD با تفسیر این اندیکاتور آشنا شوید. اندیکاتور مک دی مکمل میانگین‌های متحرک است. پس شاید بهتر است که از اندیکاتور مک دی در کنار میانگین‌های متحرک استفاده کنید. در واقع اندیکاتور MACD می‌تواند تغییرات آتی میانگین‌های متحرک را پیش‌بینی کند!

میانگین متحرک، متوسط قیمتی بازار در چند کندل اخیر را محاسبه می‌کند. میانگین متحرک ۱۲ کندلی، میانگین قیمت‌های بسته شدن ۱۲ کندل اخیر را محاسبه می‌کند. علاوه بر میانگین متحرک ساده، میانگین متحرک نمایی (EMA) هم وجود دارد که تفاوت آن با میانگین متحرک ساده در روش محاسباتی آن است. میانگین متحرک نمایی وزن بیشتری به قیمت‌های اخیر بازار می‌دهد. در هر صورت کاربرد هر دو میانگین متحرک ساده و نمایی یکسان است.

میانگین‌های متحرک می‌توانند در قالب حمایت، مقاومت و خط روند عمل کنند. از چند میانگین متحرک می‌توان برای سیگنال یابی و پیش‌بینی تغییر روند هم استفاده کرد. به طور مثال اکثر تحلیلگران از دو میانگین متحرک کوتاه و بلند استفاده می‌کنند، به طور مثال میانگین متحرک ۲۰۰ کندلی و میانگین متحرک ۵۰ کندلی. شما می‌توانید با اضافه کردن دو میانگین متحرک به یک نمودار اطلاعات ارزشمندی از وضعیت فعلی و آینده بازار بدست آورید.

مشکل اصلی میانگین متحرک این است که سیگنال‌های آن با تأخیر صادر می‌شوند. علاوه بر این که سیگنال‌های صادر شده تأخیر دارند، شما نمی‌توانید به درستی مسیر آتی میانگین‌های متحرک را پیش‌بینی کنید. حال اگر بازار در وضعیت خنثی باشد، دیگر میانگین‌های متحرک کاربردی نخواهند داشت.

برای اینکه مشکلات و ضعف‌های موجود در میانگین‌های متحرک را بر طرف کنیم، از اندیکاتور مک دی (MACD) استفاده می‌کنیم. نسخه اولیه مک دی که در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی تهیه شد تنها شامل خط مک دی و خط سیگنال بود. در سال ۱۹۸۶ هیستوگرام هم به اندیکاتور مک دی اضافه شد. هیستوگرام، وضعیت خط مک دی و سیگنال با یکدیگر را بررسی می‌کند و می‌تواند محل شکست این دو خط را پیش‌بینی کند. در واقع اندیکاتور MACD با بررسی وضعیت میانگین‌های متحرک می‌تواند به سؤالات زیر پاسخ مناسبی دهد:

  • قدرت دست خریداران است یا فروشندگان؟
  • آیا روندی که میانگین‌های متحرک نشان می‌دهند به حد کافی قوی است؟
  • در شرایط فعلی اگر بازار در فاز خنثی قرار دارد، بازار به کدام سمت خواهد شکست؟ (سمت خروج بازار از فاز خنثی)
  • آیا روند میانگین‌های متحرک تغییر کرده است؟
  • آیا کف یا اوج‌های قیمتی بازار کاذب هستند؟ (واگرایی)
  • آیا سیگنال خرید یا فروش صادر شده است؟
  • میانگین‌های بازار کی همدیگر را قطع خواهند کرد؟

در اینجا منظور ما از میانگین‌های متحرک، دو میانگین متحرک ۱۲ و ۲۶ کندلی نمایی است که در نمودار قیمتی اعمال شده است و میانگین متحرک نمایی ۹ کندلی برای خط مک دی را هم از این به بعد “خط سیگنال” می‌نامیم. سؤالاتی که در بالا مطرح کردیم، سؤالات مهمی هستند و پاسخ به آن‌ها می‌تواند فرصت معاملاتی خوبی را در اختیار شما قرار دهد و در عین حال به شما کمک کند تا معاملات باز را مدیریت کنید. در ادامه سعی می‌کنم نحوه پاسخ دادن به این سؤالات را بررسی کنیم. اما پیش از شروع این کار اجازه دهید تا نوسانات بازار، میانگین‌های متحرک و نحوه تغییرات اندیکاتور مک دی را با هم مرور کنیم.

عملکرد میانگین های متحرک نمایی ۱۲ و ۲۶

اندیکاتور مک دی - آموزش اندیکاتور MACD
نمودار چهارساعته EURUSD به همراه میانگین های متحرک نمایی.png

به نمودار چهارساعته EURUSD توجه کنید. دو میانگین متحرک نمایی ۲۶ کندلی (میانگین آبی) و میانگین متحرک نمایی ۱۲ کندلی (میانگین قرمز) را به نمودار قیمتی اضافه کرده‌ایم. محدوده بین دو خط عمودی، محدوده‌ای است که می‌خواهیم آن را بررسی کنیم. از نمودار مشخص است که بازار روند نزولی داشته است و بعد از عبور میانگین کوتاه به زیر میانگین بلند شاهد سقوط ادامه‌دار EURUSD بوده‌ایم. اگر توجه کنید سقوط بازار همراه با نوساناتی بوده است.

به طور مثال بازار در اولین برخورد به نرخ رُند ۱٫۲۲ دلار واکنش مثبت نشان داده و حتی سیگنال پرایس اکشن پین بار صعودی هم تشکیل داده است. طبق تئوری میانگین‌های متحرک تنها زمانی می‌توان وارد معامله خرید شد که بازار در بالای میانگین‌های متحرک باشد. در غیر این صورت ورود به چنین معامله‌ای ریسکی خواهد بود. پس میانگین‌های متحرک می‌توانند به نوعی سیگنال‌های پرایس اکشن را فیلتر کنند.

در ادامه نرخ رُند ۱٫۲۲ دلار به مقاومت بازار تبدیل شده و یورو سقوط کرده است. توجه داشته باشید که تا وقتی قیمت‌ها در زیر میانگین متحرک قرمز رنگ قرار دارند، روند بازار نزولی بوده و این میانگین در نقش مقاومت ظاهر شده است. تنها با بسته شدن بازار در بالای دو میانگین متحرک نمایی شاهد خروج بازار از روند نزولی هستیم. شاید در ادامه بازار بعد از مدتی نوسان به روند نزولی ادامه داده باشد و یا شاید بازار وارد روند صعودی شده باشد.

تمرکز ما در این بخش فقط به محدوده بین دو خط عمودی است. اگر معامله‌گری می‌توانست از ضربدر قرمز رنگ بالایی وارد معامله فروش EURUSD شود، می‌توانست حداقل معامله فروش را تا نرخ رُند ۱٫۱۹ دلار باز نگه دارد، که تقریباً ۴۵۰ پیپ سود می‌شد. در این جا چالش اصلی تعیین بهترین محل برای سیگنال فروش نیست، بلکه چالش اصلی مدیریت معامله و تحلیل زنده بازار برای حفظ پوزیشن فروش است. علاوه بر این چندین بار فرصت ورود به معامله فروش از نرخ‌های رُند وجود داشت. حال اجازه دهید به این نمودار اندیکاتور MACD را هم اضافه کنیم.

ترکیب اندیکاتور MACD با EMA12 , EMA26

آموزش اندیکاتور مک دی - اندیکاتور MACD
اندیکاتور MACD به همراه میانگین های متحرک نمایی

از زمانی که میانگین متحرک کوتاه به زیر میانگین متحرک بلند سقوط کرده (ضربدر بالایی)، در اندیکاتور MACD هم خط مک دی به زیر خط صفر سقوط کرده است. در این بازه زمانی که روند بازار نزولی بوده، خط آبی رنگ اندیکاتور که همان خط مک دی است هیچ گاه به بالای خط میانی یا خط صفر واحدی عبور نکرده است. این یعنی قدرت در دست فروشندگان است. در این میان خطوط مک دی و سیگنال چندین بار یکدیگر را قطع کرده‌اند، که همان سیگنال‌های کاذب و اشتباهی است که در اندیکاتور MACD به کرات مشاهده خواهید کرد.

اگر دقت کنید تنها سیگنال‌های خرید MACD کاذب بوده‌اند. در واقع هر بار که خط مک دی به بالای خط چین قرمز رنگ یا خط سیگنال عبور کرده، بعد از آن شاهد باطل شدن این سیگنال خرید بوده‌ایم. اما سیگنال‌های فروش که با روند نزولی بازار در یک راستا قرار دارند، در اکثر مواقع عمل کرده‌اند. این نمودار نشان می‌دهد که اگر ما تنها به شکست میان مک دی و خط سیگنال توجه کنیم، به احتمال زیاد چندین بار حد ضرر معاملاتمان فعال خواهند شد، مگر این که طبق روند نزولی تنها وارد معاملات فروش شویم. علاوه بر این فرض کنید ما میانگین‌های متحرک را از نمودار حذف کنیم، آیا اندیکاتور MACD می‌تواند به تنهایی ما را راهنمایی کند؟

اندیکاتور MACD سریع تر از همه تغییر روند را هشدار داده است!

آموزش اندیکاتور مک دی - اندیکاتور MACD
واگرایی اندیکاتور MACD با نمودار قیمتی

نمودار بالایی به خوبی نشان می‌دهد که چگونه اندیکاتور MACD می‌تواند پایان روند نزولی و شکست میانگین‌های متحرک نمایی (۱۲ و ۲۶) را پیش‌بینی کند. در تصویر بالا EURUSD همچنان در زیر میانگین‌های متحرک معامله می‌شود و حتی سیگنال‌های پرایس اکشن خرید خوبی هم صادر شده، اما بازار همه آن‌ها را نقض کرده است. در این میان آخرین پین بار صعودی که در پایین‌ترین محدوده روند نزولی تشکیل شده توانسته به خوبی عمل کند. حتی پیش از آن، اکثر سیگنال‌های خرید اندیکاتور MACD هم کاذب بودند.

در این میان روشی وجود دارد که می‌توان به کمک آن زمان پایان روند یا حتی شروع روند جدید را پیش‌بینی کرد. تناقض میان اندیکاتور MACD و نمودار قیمتی می‌تواند بهترین و مطمئن‌ترین نشانه از تغییر روند باشد. زمانی که بازار در روند نزولی قرار دارد و کف‌های قیمتی جدید و پایین‌تری را ثبت می‌کند، به اندیکاتور MACD نگاه کنید. اگر اندیکاتور MACD کف‌های قیمتی جدید را تائید نکند و در مقابل کف‌های ایجاد شده در اندیکاتور MACD بالاتر از قبل تشکیل شوند، می‌گویم که اندیکاتور MACD با بازار واگرایی دارد.

این وضعت نشان می‌دهد که هر چند قیمت در حال کاهش است، اما قدرت فروشندگان هم به تدریج تضعیف می‌شود. این اولین نشانه از تغییر روند آتی بازار در آینده نزدیک است.در نمودار بالایی هم همین اتفاق افتاده است. پیش از این که بازار به روند نزولی پایان دهد، واگرایی صعودی در بازار دیده می‌شود. بعد از ظهور واگرایی در بازار، خط مک دی به بالای خط سیگنال عبور کرده که یک سیگنال خرید محسوب می‌شود. علاوه بر این در انتهای واگرایی و پیش از صدور سیگنال خرید MACD هم پین بار صعودی چهار ساعته تشکیل شده است.

همه این نشانه‌ها از پایان روند نزولی حکایت دارند. با عبور خط مک دی به بالای خط صفر که همان نشانگر عبور میانگین متحرک نمایی ۱۲ به بالای میانگین متحرک نمایی ۲۶ است، سیگنال خرید تائید شده است و آخرین فرصت برای تثبیت سود و خروج فروشندگان هم به آن‌ها هشدار داده شده است.

اندیکاتور MACD می تواند جهت خروج بازار از فاز خنثی را مشخص کند

آموزش اندیکاتور MACD
واگرایی نزولی اندیکاتور MACD با نمودار قیمتی

میانگین‌های متحرک تا زمانی کاربرد دارند که بازار روند دار باشد. همین‌که روند بازار به خنثی تغییر کرد، میانگین‌های متحرک هم کارایی خود را از دست می‌دهند. اندیکاتور MACD به عنوان مکمل میانگین‌های متحرک می‌تواند این نقص را برطرف کند. به حرکات بازار در محدوده مستطیل بالایی توجه کنید. در این محدوده روند بازار خنثی است. با وجود اینکه بازار در بالای میانگین‌های متحرک قرار دارد، اما میانگین‌های متحرک تقریباً صاف هستند و شاهد برخورد چندین باره بازار به میانگین‌ها هستیم.

اگر از اندیکاتور MACD استفاده نکنید، تنها کافی است که از الگوی نموداری مستطیل برای پیش‌بینی روند بعدی بازار استفاده کنید. با خروج بازار از الگوی مستطیل می‌توان پیش‌بینی کرد که بازار به کدام سمت حرکت خواهد کرد. اما در نمودار بالایی بعد از اینکه بازار به زیر مستطیل سقوط کرده، پین بار صعودی کاملی تشکیل شده است. این بهترین نوع سیگنال خرید پین بار است! اما همان طور که مشاهده می‌کنید این سیگنال عمل نکرده است! اگر تنها از الگوهای نموداری و پرایس اکشن استفاده کنید، به احتمال زیاد سر درگم خواهید شد.

الگوی مستطیل سیگنال فروش صادر کرده و الگوهای پرایس اکشن سیگنال خرید! اگر از میانگین‌های متحرک نمایی (۱۲ و ۲۶) استفاده کنید، با سقوط میانگین کوتاه به زیر میانگین بلند (ضربدر قرمز رنگ) می‌توانستید سیگنال خرید پین بار را فیلتر کنید و آن را نادیده بگیرید.

این مثال به خوبی کارایی انواع روش‌های تکنیکال برای پیش‌بینی روند آتی بازار را نشان می‌دهد. هر چند که در زمان حال بررسی این مثال کار ساده‌ای است، اما اگر در زمان تشکیل پین بار صعودی چهارساعته در زیر ۱٫۲۳ دلار قرار داشتید، شرایط به نحو دیگری بود و استرس کار شاید قدرت تحلیل را از معامله‌گر می‌گرفت. اندیکاتور MACD بهترین وسیله برای برطرف کردن نقص‌های میانگین‌های متحرک و پیش‌بینی مسیر شکست فاز خنثی است. در اکثر مواقع اندیکاتور MACD به خوبی جواب می‌دهد.

هر زمان که فکر کردید بازار وارد فاز خنثی شده، سریعاً اندیکاتور MACD را به نمودار اضافه کنید. اگر اندیکاتور MACD اطلاعات کافی برای پیش‌بینی روند بعدی بازار را در اختیار شما قرار داد، می‌توانید طبق روند جدیدی که در بازار تشکیل می‌شود وارد بازار شوید و از سیگنال‌های مخالف روندی هم هراسی نداشته باشید.

در نمودار بالایی و در محدوده الگوی مستطیلی، نمودار قیمتی اوج‌های یکسانی را در ۱٫۲۴ دلار تشکیل داده است. اما در اندیکاتور MACD خط مک دی این اوج‌های قیمتی را تائید نمی‌کند و معتقد است که قدرت خریداران در حال تضعیف است. پاره خط‌های قرمز واگرایی نزولی را به خوبی نشان می‌دهند. این دوره زمانی بود که شما باید برای معامله فروش آماده می‌شدید. بعد از این که واگرایی نزولی ظاهر شد، کافی است منتظر سیگنال پرایس اکشن، شکست الگوی مستطیل، یا عبور میانگین کوتاه به زیر میانگین بلند می‌ماندید.

اگر می‌خواستید سریع‌تر از آن سیگنال را شکار کنید، کافی بود به اندیکاتور MACD دوباره نگاه کنید! بعد از تشکیل واگرایی نزولی، خط مک دی به زیر خط سیگنال عبور کرده است! یعنی سیگنال فروش MACD پیش از سایرین صادر شده بود.

اندیکاتور MACD قدم به قدم تغییرات قدرت نسبی روند بازار را نشان می دهد

آموزش اندیکاتور مک دی
اندیکاتور MACD قدم به قدم تغییرات قدرت نسبی روند بازار را نشان می دهد

این بهترین مثال برای ارزیابی و تائید سیگنال‌های MACD در فاز خنثی است. به وضعیت میانگین‌های متحرک در نمودار هفتگی EURUSD نگاه کنید. میانگین‌های متحرک ۲۶ و ۱۲ از روند صعودی حکایت دارند، اما اوج‌های قیمتی تشکیل شده در نمودار هفتگی EURUSD نشانگر تضعیف قدرت خریداران در بازار است. آخرین اوج قیمتی بازار با اوج قبلی آن یکسان است. اگر برای تحلیل بازار تنها به میانگین‌های متحرک توجه کنید، سیگنال اصلی فروش را از دست خواهید داد و اگر معامله خرید دارید، کمی با تأخیر از بازار خارج خواهید شد. اما به وضعیت اندیکاتور MACD نگاه کنید.

در داخل مستطیل بالایی، میانگین‌های متحرک اطلاعات مفیدی از وضعیت بازار در اختیار شما قرار نمی‌دهند. شما نمی‌توانید تنها با علم به این که بازار وارد فاز خنثی شده و در بالای میانگین متحرک نمایی نوسان می‌کند، وارد بازار شوید! اما در مستطیل پایینی اندیکاتور MACD اطلاعات خوبی را در اختیار ما قرار می‌دهد. حتماً در نگاه اول متوجه واگرایی نزولی میان اندیکاتور MACD و نمودار قیمتی شده‌اید. این اولین سیگنال از احتمال شکست نزولی مستطیل است. در همین حال خط مک دی اندیکاتور MACD به زیر خط سیگنال سقوط کرده است. این دومین سیگنال فروش MACD در داخل مستطیل و پیش از شکست نزولی فاز خنثی است. در همین حال هیستوگرام MACD هم منفی شده است.

این یعنی مک دی به زیر خط سیگنال عبور کرده و با بلندتر شدن هیستوگرام، یعنی فاصله میان این دو خط هم رفته‌رفته بیشتر می‌شود. این یعنی قدرت فروشندگان به تدریج تقویت می‌شود. در نهایت با سقوط خط مک دی به زیر خط میانی که به خاطر سقوط میانگین متحرک ۱۲ به زیر میانگین متحرک ۲۶ است، تمامی سیگنال‌های فروش مک دی تائید شده‌اند. اندیکاتور MACD لحظه به لحظه قدرت نسبی روند بازار گزارش می‌دهد. در این مثال تمامی نشانه‌ها از قدرت نسبی فروشندگان حکایت داشتند، در حالی که بازار پیش از این در روند صعودی قوی معامله می‌شد.

جمع بندی: چگونه با اندیکاتور MACD بازار را تحلیل و معامله کنیم؟

اندیکاتور MACD یک شاخص شتاب و روندی محبوب است که بر پایه نوسانات و روابط موجود بین میانگین‌های متحرک طراحی شده است. مک دی می‌تواند به عنوان فیلتر برای بازار عمل کند. در ادامه مقاله با چند مثال عملی نشان داده‌ایم که چگونه می‌توان از اندیکاتور مک دی برای تحلیل و معامله بازار استفاده کرد.

اجزا تشکیل دهنده اندیکاتور مک دی

خط :MACD خط MACD قلب اندیکاتور است و به طور پیش‌فرض تفاوت بین میانگین متحرک نمایی ۱۲ و EMA 26 دوره‌ای است. این بدان معناست که خط MACD اساساً یک سیستم متقاطع و متحرک کامل است.
خط سیگنال: خط سیگنال همان EMA 9 دوره‌ای برای خط مک دی است.
هیستوگرام: تفاوت خط MACD و خط سیگنال است.
در این مقاله، روی MACD و به طور خاص خط سیگنال تمرکز شده است. هیستوگرام از دو جزء دیگر MACD مشتق شده است و به همین دلیل توضیح آن اهمیت زیادی ندارد.

آموزش اندیکاتور مک دی - اندیکاتور MACD
خط آبی رنگ همان خط مک دی است و خط سیاه هم نشانگر خط سیگنال است.

مبانی اندیکاتور مک دی MACD

همان‌طور که گفته شد، اندیکاتور MACD مبتنی بر میانگین متحرک است و این بدان معناست که تجزیه و تحلیل حرکات بازار با هدف یافتن سیگنال‌های پیرو روندی انجام می‌شود. با این حال اگر معامله بازی در بازار دارید، می‌توانید از اندیکاتور مک دی برای مدیریت معامله هم استفاده کنید. یعنی مک دی می‌توان زمان تقریبی خروج از معامله را نشان دهد. به طور خاص، اندیکاتور مک دی سه سیگنال مهم ایجاد می‌کند که در این مقاله بررسی شده است.

سیگنال اول: عبور خط MACD از خط صفر

علاوه بر خطوط اندیکاتور MACD، دو میانگین متحرک نیز در نمودارها ترسیم شده‌اند و تا بهتر بتوان تغییرات اندیکاتور مک دی را مشاهده کرد. فراموش نکنید که خطوط اندیکاتور مک دی نشانگر تغییرات در میانگین‌های متحرک است. اولین سیگنال مهمی که اندیکاتور مک دی صادر می‌کند، زمانی است که دو میانگین متحرک یکدیگر را قطع می‌کنند. وقتی میانگین‌های متحرک به یکدیگر برخورد کردند، خط MACD نیز با خط صفر درگیر خواهد شد.

آموزش اندیکاتور مک دی - اندیکاتور MACD
به وضعیت قیمت، میانگین های متحرک و اندیکاتور مک دی توجه کنید.

بنابراین، هر زمان که خط MACD از خط صفر عبور کند، نشان می‌دهد که حرکت در حال تغییر است و به طور بالقوه یک روند جدید در حال ایجاد است.

سیگنال دوم: فاصله خط سیگنال و خط مک دی

وقتی می‌بینید که دو خط اندیکاتور MACD از یکدیگر دور می‌شوند، به این معنی است که قدرت حرکت در حال افزایش است و روند قوی‌تر می‌شود. وقتی این دو خط به یکدیگر نزدیک می‌شوند، به این معنی است قیمت در حال از دست دادن قدرت خود است. تا زمانی که خطوط MACD بالای خط صفر و قیمت بالاتر از میانگین‌های ۱۲ و ۲۶ قرار دارند، روند صعودی همچنان ادامه خواهد یافت.

آموزش اندیکاتور مک دی - اندیکاتور MACD
به همگرایی و واگرایی خط سیگنال و خط مک دی دقت کنید.

ورود به بازار در طول روند

در طول فاز خنثی، دو خط MACD بسیار نزدیک به هم هستند و در نزدیکی خط صفر حرکت می‌کنند. این بدان معناست که هیچ حرکت و نیرویی وجود ندارد. به تصویر زیر نگاه کنید:

در نقطه ۱، قیمت در فاز خنثی قرار دارد و هنگامی‌که قیمت شروع به حرکت می‌کند، دو خط مک دی از خط صفر خارج می‌شوند و همچنین از یکدیگر جدا می‌شوند. در طول روند، میانگین‌های متحرک می‌توانند به عنوان حمایت و مقاومت عمل کرده و همان‌طور که فاز شماره ۲ و ۴ نشان می‌دهند، از روند صعودی دفاع کنند.

در طول دامنه نوسانی مانند نقطه شماره ۳، MACD نیز به شدت منقبض می‌شود و معامله گران منتظر شکستن الگوی کُنج می‌مانند تا روند جدید شروع شود. واگرایی در شماره ۵ سیگنالی است که در زیر بررسی می‌کنیم و بازگشت روند را پیش‌بینی می‌کند. در طول روند نزولی شماره ۶، قیمت دوباره در زیر میانگین متحرک باقی ماند، در حالی که خطوط MACD زیر خط صفر قرار گرفته‌اند.

آموزش اندیکاتور مک دی - اندیکاتور MACD
این نمودار به خوی نشان می دهد که در مراحل مختلف بازار، اندیکاتور MACD چگونه عمل می کند.

سیگنال سوم: واگرایی در اندیکاتور MACD

واگرایی MACD یکی دیگر از روش‌های عالی برای تجزیه و تحلیل قیمت و یافتن ابتدای روند جدید است. در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که چگونه قیمت در مدت‌زمان طولانی بسیار آهسته حرکت می‌کرد. در ادامه MACD پایین‌تر رفت و نشان داد که هیچ قدرت خریدی وجود ندارد. سپس به طور ناگهانی، قیمت به زیر دو میانگین متحرک عبور کرده و خطوط MACD به زیر خط صفر عبور کرده و بیشتر از هم جدا شده‌اند. این می‌تواند سیگنال یک روند نزولی قوی و جدید باشد.

آموزش اندیکاتور مک دی - اندیکاتور MACD
واگرایی اندیکاتور مک دی و سقوط اندیکاتور به زیر خط صفر نشان می دهد که بازار برای حرکت نزولی آماده می شود.