موقع سیگنال یابی به این نکات توجه کنید!

یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵

وقتی صحبت از سیگنال یابی و تحلیل می‌شود، فکر اکثر معامله گران تکنیکال به الگوهای رایج مشغول می‌شود. مثل الگوی پین بار، الگوهای نموداری و اندیکاتورهای تکنیکال. در این میان موضوعی که کمتر به آن توجه می‌شود، ویژگی‌های سیگنال است. در واقع در بازار نوسانات زیادی اتفاق می‌افتند و در این میان شاید چندین الگوی مشابه به سیگنال صادر شود، اما این نحوه تائید و ارزیابی پارامترهای سیگنال است که مشخص می‌کند الگوی ظاهر شده یک سیگنال بالقوه است یا یک سیگنال غیر واقعی. در این مقاله می‌خواهیم با سیگنال معاملاتی بیشتر آشنا شویم.

سیگنال چیست؟

بهتر است در همین ابتدای کار به این سؤال پاسخ دهیم که سیگنال چیست؟ سیگنال معاملاتی، یک هشدار به معامله‌گر بازار است تا متوجه شود که بازار می‌خواهد حرکتی را شروع کند! معامله‌گر با دریافت این هشدار متوجه می‌شود که زمان و مکان شروع حرکت جدید تقریباً مشخص شده است. پس سیگنال اولین هشدار از شروع یک حرکت قیمتی در بازار است که می‌تواند برای معامله‌گر بازدهی خوبی داشته باشد.

با سیگنال معامله کنیم یا با روند!؟

دیده شده که بسیاری از معامله گران بازار بر این باورند که اگر تحلیل بازار دقیق باشد، نیازی به سیگنال یابی نیست. در واقع اگر روند بازار صعودی است، پس خرید منطقی است و دلیلی برای سیگنال یابی وجود ندارد. این حرف تنها برای آن گروه از معامله گران که ریسک و حد ضرر برای آن‌ها مفهومی ندارد، قابل‌قبول است. سیگنال معاملاتی تنها زمان و مکان ورود به معامله را نشان نمی‌دهد!
همان‌طور که در بالا هم به آن اشاره شد، سیگنال اولین نشانه از شروع یک حرکت صعودی یا نزولی در بازار است. سیگنال خیلی راحت می‌تواند باطل شود! هیچ سیگنالی تضمینی و کاملاً مطمئن نیست! این مسئله را همه معامله گران بازار به خوبی درک می‌کنند و در زندگی حرفه‌ای خود هم آن را تجربه کرده‌اند. سیگنال یک چراغ سبز برای حرکت نیست! بلکه یک نشانه است تا معامله‌گر با بررسی پارامترهای مشخصی، ریسک و بازدهی خود را ارزیابی کند و سپس وارد بازار شود.
معمولاً در بازارهای مالی کمتر کسی بدون سیگنال و مشخص کردن ریسک وارد بازار می‌شد. اما از وقتی‌که بازار رمزارز ها فعال شده، ورود به معامله بدون سیگنال هم افزایش یافته است. یعنی معامله گران رمزارز ها بیشتر سعی می‌کنند خریدار باشند و زمانی که معامله به ضرر رفت خیلی ساده اعلام می‌کنند که معامله آن‌ها بلندمدت بوده و با قصد هولد کردن ارز دیجیتال وارد بازار شده‌اند. این یک عادت بد برای معامله‌گری و سرمایه‌گذاری است و متأسفانه قبلاً در سایر بازارهای مالی مشابه هم این رفتار دیده شده است. این رفتار تنها نشانگر مبتدی بودن فعالین بازار است. حرفه‌ای‌های بازار تنها با روند فعلی وارد بازار نمی‌شوند و منتظر سیگنال مناسب می‌مانند.

متغیرهای سیگنال؟

سیگنال‌های معاملاتی اطلاعات خاصی را در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهند. اولین اطلاعی که در اختیار معامله‌گر قرار می‌گیرد این است که بازار می‌خواهد حرکتی را شروع کند و معامله‌گر باید آماده شود. اما به جز این سیگنال چندین پارامتر دیگر را هم در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهد تا معامله‌گر بتواند بهترین تصمیم را اتخاذ کند. پس در زمان سیگنال یابی باید به این پارامترها توجه کنید:
نوع سیگنال: آیا سیگنال خرید است یا فروش؟
ریسک سیگنال: سیگنال کی باطل خواهد شد؟ معمولاً سیگنال‌ها با شکست یک سطح کلیدی و مشخص باطل می‌شوند. فاصله نقطه ورود به معامله با محل ابطال سیگنال همان ریسک یا حد ضرر سیگنال است.
قدرت سیگنال: سیگنال معاملاتی باید با چند عامل تکنیکال دیگر انطباق داشته باشد.
زمان صدور سیگنال: شاید برای بسیاری از مخاطبین عجیب باشد، اما این یک تجربه تلخ است! بسیاری از معامله گران زمان صدور سیگنال را در نظر نمی‌گیرند! سیگنال هنوز تشکیل نشده و معامله‌گر صدور سیگنال را پیش‌بینی کرده و وارد معامله می‌شود! در حالی که هنوز خبری از سیگنال نیست! سیگنالی که صادر نشده، وجود ندارد! سعی نکنید با چیزی که هنوز وجود ندارد، معامله کنید! همچنین با سیگنالی که مدت‌ها پیش صادر شده و عمل کرده وارد معامله نشوید. سیگنال باید صادر شود و همچنین تازه باشد! سیگنالی که در آینده شاید تشکیل شود و یا سیگنالی که خیلی وقت پیش صادر شده، برای معامله مناسب نیستند.
محل سیگنال: سیگنال باید در محلی تشکیل شود که توجیه تکنیکال و یا بنیادی داشته باشد. سیگنالی که در ناکجا آباد نمودار تشکیل می‌شود، حتی اگر عمل هم کند برای معامله مناسب نیست.
تائید سیگنال: سیگنال کی تائید می‌شود؟ این سؤالی است که باید در مواجه با سیگنال به آن توجه کنید. فرض کنید در بازار الگوی کف دو قلو تشکیل شده و به نظر می‌رسد که سیگنال خریدی در کار باشد. اما تا وقتی‌که این سیگنال تائید نشده و قیمت به بالای خط گردن الگو عبور نکرده، ورود به معامله هم مجاز نیست. دیده شده که الگوی کف دو قلو بعد از مدتی به یک الگوی کف سه قلو تبدیل شده و یا بازار این سیگنال را با تشکیل الگوی مستطیل باطل کرده است. تائید سیگنال اهمیت زیادی دارد. شرط‌هایی که برای تائید سیگنال تعریف می‌شوند، زمان ورود به معامله را هم مشخص می‌کنند.
به نمودار زیر توجه کنید. سیگنال‌های معاملاتی شکل و شمایل متفاوتی دارند. اما در اکثر مواقع خیلی ساده می‌توان با شکست یک سطح کلیدی ادعا کرد که سیگنالی صادر شده است. وقتی بازار مدتی است در بالای یک خط روند صعودی و حمایتی نوسان می‌کند، پس روند بازار صعودی است. اما با شکست این خط روند صعودی چه اتفاقی می‌افتد؟ قدرت خریداران تضعیف می‌شود! پس به احتمال زیاد بازار به زودی به دست فروشندگان خواهد افتاد و قیمت کاهش خواهد یافت. پس فرصت فروش یا سیگنال فروش صادر شده است!

آموزش فارکس تحلیل تکنیکال سیگنال فروش خط روند

سیگنال فروش با دو حد ضرر متفاوت. معامله گر باید بعد از ورود به معامله سعی کند حد ضرر معامله را مدیریت کند.

در نمودار بالایی قیمت با شکست خط روند صعودی، سیگنال فروش را صادر کرده است. اما پیش از ورود به معامله فروش، این وظیفه معامله‌گر است که شرایط را به درستی بررسی کند، شرایطی که برای تائید سیگنال فروش مهم هستند. به طور مثال پیش از شکست خط روند صعودی، دو اوج قیمتی تشکیل شده که موقعیت تشکیل این دو اوج قیمتی از سقوط قیمت حکایت دارند. در واقع در نمودار مشخص است که اوج قیمتی جدید پایین‌تر از اوج قبلی است. همچنین آخرین کف قیمتی بازار که پیش از شکست خط روندی تشکیل شده، به طور کامل شکسته شده است. پس می‌توان گفت که اوج‌های جدید پایین‌تر از اوج‌های قبلی و کف‌های قیمتی جدید پایین‌تر از کف قیمتی قبلی تشکیل می‌شوند. این تعریف روند نزولی است!
همچنین بعد از شکست خط روند صعودی، بازار چندین بار به محل شکست خط روند صعودی حمله کرده و در نهایت در این محدوده یک مقاومت تشکیل شده است. یعنی هر بازار که خریداران خواسته‌اند بازار را بالا بکشند، فروشندگان اجازه چنین کاری نداده‌اند. این خط افقی قرمز رنگ همان محل مناسب برای ورود به معامله فروش است.