مانند یک معامله‌گر حرفه‌ای بیندیشید

یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶

هدف هر معامله‌گری از ورود به بازار فارکس و شغل معامله‌گری، رسیدن به سطح معامله گران حرفه‌ای است. ابتدا بیایید تفاوت بین معامله‌گر حرفه‌ای و یک تریدر ناموفق را مشخص کنیم: معامله گران موفق و حرفه‌ای به صورت احتمالاتی فکر می‌کنند و آن‌ها می‌دانند که ترید در واقع همان بازی با اعداد است.

بنابراین موفقیت در معامله ارتباطی با برنده بودن در هر معامله ندارد. اما معامله گران آماتور ثابت قدم و مصمم نیستند، چون این معامله گران نمی‌توانند باخت در بازار را تحمل کنند و آن‌ها نمی‌دانند که ترید کردن در بازار کاملاً یک بازی احتمالی است. معامله گران آماتور بسیار تلاش می‌کنند تا تحلیل تکنیکال را بیاموزند، زیرا آن‌ها همیشه می‌خواهند برنده معاملات خود باشند. از این رو معامله گران آماتور بعد از متحمل شدن چند باخت متوالی به سمت یک دوره آموزشی یا کتاب تکنیکال جدید می‌روند، زیرا دیگر اعتمادی به روش خود ندارند. اما به خاطر داشته باشید که روش یا استراتژی این معامله گران مشکل کار نیست، بلکه نحوه تفکر آن‌هاست که مشکلات زیادی را به بار می‌آورد.


چگونه می‌توان مانند یک تریدر موفق و حرفه‌ای فکر کرد؟

شما می‌توانید با تغییر نگرش در معاملات خود پیشرفت کنید. شغل معامله‌گری شباهت زیادی به بازی قمار دارد. اگر به ترید مانند نشستن در پشت ماشین بازی قمار فکر کنید، می‌توانید به راحتی معاملات خود را انجام دهید و با ذهنیت احتمالاتی معامله کنید. در این صورت شما به طور تصادفی فکر خواهید کرد. بازی قمار همانند پرتاب یک سکه دو رو است و همان‌طور که می‌دانید در پرتاب سکه هر پیشامدی تصادفی و احتمالی است. بدین معنی که هیچ وقت نمی‌توانید بگویید که در دفعه بعدی کدام روی سکه می‌آید، معامله‌گری نیز این چنین است. گاهی اوقات شاید فکر کنید که حرکت بعدی بازار را می‌دانید، چون طبق تحلیل شما باید قیمت به سمت بالا یا پایین برود. اما حقیقت این است که در واقع شما نمی‌توانید هیچ وقت حرکت بعدی بازار را با قطعیت پیش‌بینی کنید. اگر تعداد زیادی معامله انجام دهید، برای ارزیابی نتایج معاملات خود، اطلاعات کافی خواهید داشت.


خیلی مهم است که بدانید، الگوی فکری تریدرهای حرفه‌ای و نحوه تفکر آن‌ها در مقایسه با معامله گران آماتور که از یک سیستم به سمت سیستم دیگر می‌روند، بسیار متفاوت است. شما می‌توانید با ثابت قدم بودن در روش معامله‌گری خود، با رعایت مدیریت ریسک و سرمایه به سطح خوبی برسید. بنابراین تفاوتی بین اتخاذ یک روش تکنیکال یا روش معامله در بازار وجود ندارد تا زمانی که ثابت قدم باشید. احتمال این وجود دارد که شما یک استراتژی معاملاتی را یاد گرفته باشید اما از یک بخش آن مطمئن نباشید که این امر منجر خواهد شد تا حد ضرر یا حد سود خود را تغییر بدهید.


بنابراین با انجام یک موقعیت معاملاتی نمی‌توان گفت که در ترید بعدی چه اتفاقی خواهد افتاد و با داشتن تعداد نمونه بالای معامله مثلاً حداقل ۲۰ معامله و تمرکز به نتیجه آن‌ها در بلندمدت، می‌تواند اطلاعاتی به شما درباره سود ده بودن استراتژی معاملاتی‌تان بدهد. معامله گران نیاز به استمرار بلندمدت خود در معاملات دارند نه یک یا دو ترید. این خیلی مهم است که هر فردی می‌تواند با هر استراتژی، در طول ۱ الی ۵ معامله، موجودی حساب خود را افزایش دهد، اما برای اثبات کارایی استراتژی به تعداد نمونه زیادی معامله نیاز است.


بدین ترتیب به خاطر داشته باشید که با داشتن تعداد نمونه بالای ترید و اطلاعات کافی، می‌توان درباره یک استراتژی معاملاتی نظر داد و در صورت بروز مشکلی، می‌توان بخش‌هایی از استراتژی را اصلاح کرد. هم چنین هسته اصلی معامله‌گری، تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال نیست بلکه داشتن تفکر احتمالاتی و دانستن احتمالات است.