سه استراتژی پیشنهادی برای دوران رکود تورمی!

یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۹:۴۰

در فصل پایانی سال ۲۰۲۱ رکورد تورمی یا Stagflation به موضوع مهمی برای بازارهای مالی تبدیل شده است. در عین حال که قیمت‌ها سیر صعودی دارند، رشد فعالیت‌های اقتصادی ضعیف بوده است. با این حال سرمایه‌گذاران می‌توانند با اتخاذ چند استراتژی ساده، ریسک و بازدهی خود را مدیریت کنند.
اقتصاد کشورها زمانی وارد دوره رکود تورمی می‌شود که هم رکود باشد و هم تورم! یعنی در حالی که قیمت‌ها به سرعت در حال افزایش هستند، رشد اقتصادی هم ضعیف باشد. این پدیده برای اولین بار در دهه ۱۹۷۰ مشاهده شد. در آن زمان شوک قیمتی نفت خام باعث افزایش سریع و طولانی مدت قیمت‌ها شد، در عین حال رشد GDP آمریکا هم سقوط شدیدی را تجربه می‌کرد.
اخیراً دوباره قیمت سوخت افزایش یافته و سرمایه‌گذاران نگران تشدید فشارهای تورمی هستند. در گزارش ماه اکتبر ۲۰۲۱ مورگان استنلی آمده است که توجه سرمایه‌گذاران به ریسک‌های رکود تورمی معطوف شده است. ظاهراً “شوک بخش عرضه” عامل اصلی این نگرانی بوده است. “اختلال در زنجیره تأمین جهانی می‌تواند باعث کمبود در بخش‌های انرژی و نیمه‌هادی‌ها شود. این وضعیت تا سال ۲۰۲۲ هم ادامه خواهد یافت و در نتیجه فشارهای تورمی در کوتاه‌مدت تشدید خواهند شد.”
وضعیت رکود تورمی سیاست‌گذاران پولی و اقتصادی را هم با چالش‌های جدی مواجه کرده است. چون‌که سیاست‌های مقابله با تورم می‌تواند بیکاری و رکود موجود را بیش از این تشدید کند. گلدمن ساکس در ماه اکتبر ۲۰۲۱ هشدار داده بود که رکود تورمی می‌تواند به ضرر بازار سهام تمام شود. با این حال سه استراتژی پیشنهادی تحلیلگران بازار می‌تواند در شرایط رکود تورمی به داد سرمایه‌گذاران برسد.

استراتژی باربل (Barbell)

مورگان استنلی به سرمایه‌گذاران گفته که استراتژی باربل را برای سرمایه‌گذاری خود در نظر بگیرند. در این استراتژی سرمایه‌گذار باید دو گروه از سهام را در نظر بگیرد. گروه اول باید سهام شرکت‌هایی با ریسک بالا باشد و گروه دوم هم باید شامل سهام شرکت‌های بدون ریسک باشد. این کار باعث می‌شود تا تعادل در سرمایه‌گذاری برقرار شود. استراتژی باربل یا هالتر در واقع بر اساس این ایده بنا شده که اگر یک طرف هالتر یا دارایی‌های پر ریسک قرار بگیرند و در طرف دیگر دارایی‌های بدون ریسک (امن) می‌توان دوره رکود تورمی را با خیال آسوده و نسبت ریسک به ریوارد معقولی به پایان رساند.

استراتژی باربل barbell

در استراتژی باربل سرمایه گذار بایستی در دو گروه دارایی پر ریسک (مثل سهام یا رمزارز) و کم ریسک (مثل اوراق قرضه یا پول نقد) سرمایه گذاری کند و تعادل بین این دو را حفظ کند.

به دنبال سهام شرکت‌هایی بروید که خود تعیین کننده قیمت هستند!

در دوره‌های رکود تورمی می‌توان به دنبال سهام شرکت‌هایی رفت که بیشتر به بخش تولید نزدیک باشند تا مصرف‌کننده. Rob Mumford مدیر سرمایه‌گذاری در Gam Investments معتقد است که “بهترین کار سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌هایی است که خود قیمت محصولات را تعیین می‌کنند.”
در دنیای تجارت شرکت‌هایی هستند که خود تولید کننده هستند و شرکت‌هایی هم وجود دارند که بیشتر با مصرف‌کنندگان سر و کار قرار دارند. شرکت‌های تولید کننده بیشتر با مواد اولیه کار دارند، اما شرکت‌هایی که با مصرف کننده سر و کار دارند بیشتر درگیر فرآیند ساخت و توزیع هستند. به طور مثال تولید کننده نیمه‌هادی‌ها می‌تواند قیمت محصولات خود را تعیین کند. در شرایط رکود تورمی باید از سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌هایی که بیشتر نقش توزیع کننده را دارند و بیشتر کالای مصرفی تولید و توزیع می‌کنند خودداری کرد.

به سهام شرکت‌های باارزش و چرخه محور بچسبید!

مورگان استنلی معتقد است که سهام شرکت‌هایی که با چرخه‌های اقتصادی همبستگی بالایی دارند و در عین حال با ارزش هستند، می‌توانند در شرایط تورمی عملکرد بهتری داشته باشند. سهام با ارزش، سهامی است که کمتر از قیمت پیشنهادی تحلیلگران معامله می‌شود. سهام شرکت‌هایی هم که متکی به چرخه‌های تجاری هستند هم معمولاً چرخه‌های اقتصادی را دنبال می‌کنند و با توجه به شرایط اقتصاد کلان رشد و سقوط می‌کنند.
“اگر رکود تورمی ایجاد شود، استراتژی معاملات خلاف روندی می‌تواند سوددهی خوبی داشته باشد. در این روش، سرمایه‌گذار دارایی که در ماه‌های قبل قیمت آن سقوط کرده بود را با این امید که در ماه‌های آینده بازگشت صعودی را تجربه خواهد کرد، خریداری می‌کند.” در واقع در این استراتژی معامله‌گر با یافتن چرخه‌های تجاری سهام شرکت‌ها، دوره‌های بازگشت صعودی و نزولی سهام را پیش‌بینی می‌کند.