در دوره‌های تورمی چه کنیم؟

یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۹:۴۱

به غیر از مرگ و مالیات، تورم پدیده دیگری است که حتماً به مرور زمان ما را به خود درگیر خواهد کرد. آمریکا دوره‌های طولانی را بدون تورم بالا سپری کرده، اما در کل، وقتی اقتصادی رشد می‌کند، فشارهای تورمی هم به تناسب با آن رشد می‌کند. تورم در هر اقتصادی وجود دارد. شاید تورم به خاطر عرضه بیش از حد پول در سیستم مالی ایجاد شود، که در نهایت منجر به بالا رفتن قیمت‌ها می‌شود. البته اگر منبع درآمد خانوارها (هم ثروت هم درآمد) با نرخ برابر با تورم رشد کند، اثرات منفی رشد سریع تورم هم خنثی خواهد شد.
با این حال تجربه ثابت کرده که منبع درآمد خانوارها به اندازه تورم رشد نمی‌کند. در حالی که حداقل درآمد افزایش می‌یابد، قیمت کلی کالاها و خدمات با سرعت بیشتری افزایش می‌یابند.

بدترین مالیات ممکن!

تورم بدترین نوع مالیاتی است که دولت‌ها می‌توانند دریافت کنند. تورم بر خلاف مالیات مستقیم بدون این‌که توجه مردم را به خود جلب کند، از آن‌ها مالیات می‌گیرد. به طور مثال فرض کنید، سود سالانه حساب پس‌انداز ۴ درصد است، در حالی که رشد سالانه تورم ۷ درصد است. در چنین شرایطی بسیاری از افراد تصور می‌کنند که حساب پس‌انداز آن‌ها ۴ درصد رشد داشته، در حالی که آن‌ها ۳ درصد هم فقیرتر شده‌اند!
به همین دلیل است که هم خانوارها و هم سرمایه‌گذاران بایستی با کارکرد تورم و اثرات آن بر سرمایه آشنا باشند و بتوانند برای مقابله و یا حداقل کردن اثرات تورم برنامه‌ریزی کنند. پوشش دادن ریسک تورم بیشتر جهت حفظ قدرت خرید است. در این مقاله می‌خواهیم با سه رویکرد افراد برای پوشش دادن ریسک تورم آشنا شویم.

در بازار سهام و فارکس سرمایه‌گذاری کنید!

هر چند که بسیاری از افراد با شک و تردید به بازار سهام نگاه می‌کنند و حتی سرمایه‌گذاران و معامله گران فارکس هم در معامله با قراردادهای CFD سهام بسیار محافظه‌کارانه عمل می‌کنند، اما این یک واقعیت است که برای مقابله با تورم بهتر است که بخشی از سبد دارایی خود را به بازار سهام و ارزهای خارجی اختصاص دهید. فرض کنید که زندگی شخصی شما یک کسب‌وکار است. اگر یک کسب‌وکار نتواند پول خود را در پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری کند که بازدهی بیشتر از تورم دارد، در نهایت قربانی رشد سریع تورم خواهد شد. یکی از اصول موفقیت کسب‌وکارها این است که قیمت کالا و خدمات خود را همراه با تورم افزایش دهند، که در نهایت باعث بالا رفتن درآمد و قیمت سهام خواهد شد.
برخی از شرکت‌ها در دوره‌های تورمی می‌توانند قیمت محصولات و خدمات خود را به طور طبیعی بالا ببرند. شرکت‌هایی که در بازار کامودیتی فعالیت می‌کنند، یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری در دوره‌های تورمی هستند. محصولاتی مثل نفت خام، حبوبات و فلزات در دوره‌های تورمی رشد سریعی را تجربه می‌کنند. با این حال رشد قیمت سهام شرکت‌ها شاید به اندازه تورم نباشد. به خصوص اگر شرکت با افزایش هزینه‌ها هم درگیر باشد. به همین دلیل تنها افزایش قیمت محصول نهایی برای جبران فشارهای تورمی کافی نیست.
بر همین اساس بهتر است که در سرمایه‌گذاری به شرکت‌های کالایی و بهداشت و درمان توجه کنید. شرکت‌هایی که حاشیه سود بالایی دارند و معمولاً هزینه خط تولید آن‌ها هم پایین است. همچنین تورم باعث تضعیف ارزش پولی ملی می‌شود، به همین دلیل با خرید ارزهای خارجی می‌توان با اثرات تورم داخلی مقابله کرد.

سرمایه‌گذاری در مسکن!

اگر دلایل درست باشند، خرید خانه برای زندگی می‌تواند همیشه یک سرمایه‌گذاری خوب باشد. مشکل اصلی زمانی به وجود می‌آید که شخص با خرید املاک و مستغلات بخواهد خیلی سریع آن را به فروش برساند و سود کند. اشخاص حرفه‌ای بازار مسکن این توانایی را دارند که ارزش ذاتی و پنهانی املاک را ارزیابی کنند، این توانایی در اکثر افراد معمولی وجود ندارد. معمولاً سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات در چند هفته یا چند ماه بازدهی ندارند، اما به مرور زمان ارزش آن‌ها افزایش می‌یابد و خود را به تورم می‌رساند.
با این حال بایستی توجه داشته باشید که افزایش ارزش املاک و مستغلات همیشه هم صعودی نیست. مسلماً حباب قیمتی در بازار املاک می‌ترکد و بازار در دوره‌هایی وارد اصلاح می‌شود و شاید قیمت املاک هم نصف شود. با این حال در بلندمدت همواره قیمت املاک سیر صعودی دارد.
در خودتان سرمایه‌گذاری کنید!
همیشه بهترین سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری در خودتان است. خودتان را برای آینده مبهم بازارهای مالی آماده کنید. هر چقدر مهارت و دانش شما گسترده و عمیق‌تر باشد، قدرت کسب درآمد شما در آینده هم بیشتر خواهد شد. سرمایه‌گذاری در مهارت‌ها و دانش شخصی معمولاً با گذراندن دوره‌های آموزشی شروع می‌شود و در ادامه با آپدیت نگه‌داشتن مهارت‌های جدید ادامه می‌یابد. ارتقا دانش و مهارت باعث می‌شود که شخص بتواند با تغییرات صنعت و اقتصاد خود را انطباق دهد. در واقع نه‌تنها یک شخص متخصص و کارشناس همیشه می‌تواند خود را در برابر تورم‌های سنگین ایمن کند، بلکه منبع درآمدی او قطع نخواهد شد! یعنی رکودی در حرفه او دیده نخواهد شد.