معامله‌گری رقابت نیست، بلکه حفظ و مدیریت رابطه با بازار است!

یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲

اگر کسب سود از بازار فارکس کار سختی است، بهتر است که این مقاله را با دقت مطالعه کنید و به تمرینات و توصیه‌های آن عمل کنید! معمولاً معامله گران تازه‌کار وقتی سرمایه خود را از دست می‌دهند که می‌خواهند خیلی سریع سود کنند. معامله‌گری در بازار فارکس چیزی بیش از معاملات بی‌هدف است! اما با این حال حتی معامله گران آموزش دیده هم نمی‌توانند از زیان جان سالم به در ببرند. در این مقاله نکات مفیدی مطرح شده‌اند که می‌توانند برای نوسان گیران روزانه بازار فارکس مفید باشند.

چرا نوسان گیری روزانه خاص است؟

تقریباً بیش از ۸۰ درصد فعالین بازار فارکس ترجیح می‌دهند که نوسان گیر روزانه باشند. یعنی در همان روزی که معامله را باز کرده‌اند، در همان روز هم معامله را می‌بندند. کمتر معامله‌گری تمایل دارد که معامله خود را تا فردا یا هفته آینده باز نگه دارد. نوسان گیری روزانه کار خیلی ریسکی است، چون‌که نوسانات بازار فارکس می‌توانند در عرض ۱۲ ساعت بازار را دگرگون کنند. با این حال این ریسک با بازدهی قابل‌توجهی همراه است. هر چقدر تایم فریم نمودارها را پایین‌تر بیاورید، ریسک معاملات هم به همان اندازه افزایش خواهد یافت. به همین دلیل نوسان گیری روزانه در بین افراد رایج است، اما یک کار خیلی خاص و ریسکی است.

ویژگی‌های غیرمعمول استراتژی‌های نوسان گیری روزانه فارکس

قدرت نقد شوندگی و نوسانات بازار دو عامل کلیدی در معاملات اینترا دی (Intraday) هستند. هر استراتژی که برای نوسان گیری روزانه انتخاب کنید، باز هم نمی‌توانید به این دو عامل بی‌توجهی کنید. به همین خاطر است که استراتژی نوسان گیران روزانه بایستی کاملاً دقیق و با جزئیات باشد. نوسان گیران کوتاه‌مدت نمی‌توانند در هر معامله ۵ پیپ ضرر کنند! چون‌که نوسان گیر روزانه به دنبال سودهای کوچک، اما فوری است! به همین دلیل نوسان گیر روزانه بایستی در جفت ارزی معامله کند که هم نقدینگی قابل‌توجهی دارد و هم نوسانات خوبی. همچنین معامله‌گر بایستی تجربه کار در نمودارهای کوتاه‌مدت را داشته باشد.

نوسان گیران روزانه یا اینترا دی چگونه کسب درآمد می‌کنند؟

ازآنجایی‌که نوسانات بازار معمولاً در تایم فریم‌های پایین‌تر، کوتاه هستند، نوسان گیر روزانه مجبور است تا از اهرم‌های بالاتری استفاده کند. حرکات قیمتی کوتاه، اتفاق خوبی برای معامله‌گر است، اما سود آن‌ها هم کم است. نوسان گیران روزانه مثل معامله گران بلندمدت توانایی توزیع ریسک در سبد دارایی را ندارند. به همین دلیل هدف اصلی و نهایی نوسان گیر روزانه این است که تا جایی که امکان دارد در عرض ۱۲ ساعت سود کند! معمولاً این سودها به خاطر تشخیص دقیق اوج و کف‌های قیمتی روزانه است.

اقدامات مؤثر برای موفقیت در نوسان گیری‌های روزانه

اگر از هر معامله‌گر با تجربه‌ای سؤال بپرسید که بهترین استراتژی فارکس کدام است، به احتمال زیاد به شما خواهند خندید. چون‌که با وجود این‌که سیستم‌ها و استراتژی های معاملاتی متنوعی وجود دارند، اما معامله گران همیشه به دنبال تغییر استراتژی های معاملاتی هستند. در این میان بایستی به این نکته توجه داشته باشید که سیستم معاملاتی و استراتژی معاملاتی با هم تفاوت دارند.
سیستم معاملاتی، استایل معامله‌گری است، به عنوان مثال کی تصمیم می‌گیرید که به یک معامله‌گر اینترا دی تبدیل شوید؟ اما استراتژی معاملاتی شامل دستورالعمل‌های خاصی است و جزئیات کار را مشخص کند. معمولاً استراتژی و سیستم پا به پای هم و در عمل رشد می‌کنند. معمولاً نوسان گیران روزانه در عمل به چند روش مختلف در بازار فعالیت می‌کنند. عده‌ای به اسکالپینگ روی می‌آورند. در این روش معامله‌گر در بازه زمانی خیلی کوتاه وارد بازار می‌شود و با کسب چند پیپ سریع از بازار خارج می‌شود. عده‌ای دیگر از روش خلاف روند استفاده می‌کنند. یعنی معامله‌گر روزانه منتظر می‌ماند تا روند صعودی یا نزولی به انتهای خود برسد و سپس با بازگشت بازار سریعاً وارد معامله می‌شود. روش دیگر استفاده از سطوح پیوت روزانه است. اما شاید بهترین روش، معامله با مومنتوم یا روند بازار باشد. در واقع معامله‌گر سعی می‌کند در واکنش به اخبار یا گزارش‌های اقتصادی بازار، بهترین محل برای سواری گرفتن از روند غالب بر بازار را پیدا کند.

انتخاب بهترین جلسه معاملاتی

یکی از ویژگی‌های خوب بازار فارکس این است که هیچ جای مشخصی ندارد. بازار فارکس شبکه‌ای از کارگزاری‌ها، بانک‌ها و معامله گران بزرگی است که در سرتاسر جهان با یکدیگر در ارتباط هستند. به همین دلیل بازار فارکس تقریباً ۲۴ ساعته و در پنج روز کاری هفته فعال است. این مسئله باعث می‌شود تا معامله‌گر حق انتخاب داشته باشد و بتواند جلسه معاملاتی که با شرایط او همخوانی دارد را انتخاب کند. به طور مثال معامله‌گری که می‌خواهد در جلسه معاملاتی سیدنی استرالیا معامله کند، بایستی بیشتر به ارزهایی مثل دلار استرالیا و ین ژاپن توجه کند. اما معامله‌گری که می‌خواهد یورو یا دلار معامله کند، باید در جلسات معاملاتی اروپا و آمریکا فعال شود.