چگونه عادتِ بد دوری از پلن معاملاتی را کنار بگذاریم؟

یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۹:۳۸

موفقیت در حرفه معامله‌گری یعنی کسب سود مستمر در بلندمدت! رسیدن به چنین موفقیتی نیازمند یک برنامه معاملاتی خوب و تعهد به اجرای آن است. یکی از بدترین عادت‌هایی که معامله گران می‌توانند به مرور زمان در حرفه کاری خود ایجاد کنند، سرپیچی و بی‌توجهی به قوانین برنامه معاملاتی است. کنار گذاشتن عادت‌های بد ضروری است. در این مقاله می‌خواهیم با عادت بدی که باعث شکست معامله گران می‌شود، حرف بزنیم و راه‌حلی برای کنار گذاشتن آن ارائه کنیم.


موفقیت و شکست در معاملات را دوباره تعریف کنید!


برای کنار گذاشتن یک عادت بد، بایستی معامله‌گر در رابطه با شکست یا موفقیت هر یک از معاملات قضاوت کند. این‌که معامله با پلن معاملاتی همخوانی داشته است یا خیر؟ یعنی معامله‌ای موفق بوده که با پلن یا برنامه معاملاتی همخوانی داشته است! پس سود یا زیان معامله نشانگر موفقیت یا شکست معامله نیست! در واقع اگر معامله‌ای بزنید که با برنامه معاملاتی شما همخوانی ندارد، دیگر تفاوتی ندارد که چقدر سود یا زیان داشته است، در نهایت این معامله اشتباه بوده است.
در مقابل، اگر معاملات را طبق پلن معاملاتی پیش ببرید و ضرر کنید، باز هم باید به خود افتخار کنید که معاملات موفقی انجام داده‌اید! چون‌که معاملات را بر اساس قوانین و پلن قبلی اجرا کرده‌اید. هر پلن معاملاتی شامل معاملاتی است که شاید در زیان بسته شوند. اگر در یک معامله زیان ده خود را ملامت کنید، در حالی که معامله طبق پلن معاملاتی اجرا شده، به احتمال زیاد در آینده از آن پلن معاملاتی پیروی نخواهید کرد! در نتیجه دوباره بدون برنامه وارد معاملات خواهید شد.


معامله‌ای که شما را بد عادت می‌کند!


یکی از بدترین و البته رایج‌ترین اتفاقاتی که باعث بد عادت شدن معامله گران تازه‌کار می‌شود، معامله‌ای است که وارد ضرر سنگینی می‌شود و چون حد ضرری در کار نیست، زیان به‌تدریج بیشتر می‌شود. اما معامله‌گر از بستن آن خودداری می‌کند، به این امید که روزی این معامله تغییر خواهد کرد و وارد سود خواهد شد. سرانجام این اتفاق می‌افتد و معامله‌ای که زیان سنگینی داشت، در نهایت با سود خوبی بسته می‌شود! همین معامله کافی است تا معامله‌گر به عادت‌های بد خود امیدوار شود و آن‌ها را ترک نکند.
همه می‌دانیم که این عادت بد با حساب معاملاتی چه خواهد کرد. در معامله بعدی، حد ضرری در کار نخواهد بود. وقتی هم زیان معامله بیشتر شد، به جای این‌که معامله را ببندیم، باز نگه خواهیم داشت و در نهایت با مارجین کال از بازار حذف خواهیم شد.
یکی از خوبی‌های داشتن پلن معاملاتی و عادت به پیروی از آن، این است که از افتادن به دام سناریوهای خطرناک در امان می‌مانید و معامله را به امید سودهای واهی و رویدادهای شانسی به حال خود ول نمی‌کنید. اگر معامله‌ای به حد ضرر رسید، معامله را می‌بندید و به معامله دیگر فکر می‌کنید. نه این‌که منتظر بمانید شاید معجزه‌ای شود و زیان شما جبران شود.


از پاداش برای ایجاد عادت‌های خوب استفاده کنید!

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
موفقیت در حرفه معامله گری تنها با ایجاد عادت های خوب شدنی است!


اولین قدم برای تعریف مجدد معاملات موفق و شکست خورده این است که ابتدا آن مکالمه‌ای که در ذهن معامله‌گر جاری است را تغییر دهیم. معامله گران بایستی هر بار که از پلن معاملاتی پیروی کردند، از خود تعریف کنند، سوای این‌که نتیجه معامله سود بوده یا زیان. معامله‌گر بایستی در ذهن خود قبول کند که معامله‌ای که با پلن معاملاتی انجام شده، یک معامله موفق بوده است و باید به آن افتخار کند و به خود پاداش دهد. همین کار باعث خواهد شد تا عادت خوب پیروی از پلن معاملاتی را به یک رفتار عادی و دائمی تبدیل کنید.