چگونه با اپن اینترست (Open Interest) و حجم تحلیل کنیم؟

یکشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۹:۰۷

حجم و اپن اینترست دو معیار کلیدی تکنیکال هستند که برای توصیف نقد شوندگی و تغییرات قراردادهای آتی و آپشن استفاده می‌شوند. حجم تعداد قراردادهایی است که در یک دوره زمانی مشخص معامله می‌شوند. اپن اینترست هم تعداد قراردادهای آتی فعال یا تسویه نشده است. در این مقاله می‌خواهیم با این دو مفهوم آشنا شویم و از آن برای تحلیل بازار استفاده کنیم.


حجم (Volume) چیست؟


حجم معاملات در بازار آتی همان تعداد قراردادهای آتی است که بین خریداران و فروشندگان در یک روز کاری رد و بدل می‌شود. حجم معاملات می‌تواند میزان فعالیت معامله گران در بازار را هم مشخص کند. هر تراکنشی در حجم معاملات حساب می‌شود. حال این تراکنش می‌خواهد بستن یا باز کردن یک تراکنش باشد. هر چقدر حجم معاملات بیشتر باشد، محبوبیت آن دارایی یا اوراق بهادار هم بیشتر خواهد بود.
برخی اوقات سرمایه‌گذاران به حجم معامله به دیده اندیکاتوری برای تشخیص قدرت حرکات قیمتی بازار نگاه می‌کنند. هر چقدر حجم معاملات بیشتر باشد، به این معنی است که قدرت نقد شوندگی قراردادها هم بیشتر است. قدرت نقد شوندگی بالا باشد، نوسان گیری در کوتاه‌مدت هم ممکن خواهد بود. منظور از نقد شوندگی این است که خریدار یا فروشنده می‌تواند در قیمت‌های دلخواه، در کمترین زمان با صرف کارمزد کمتر، معامله کند.


اپن اینترست (Open Interest) چیست؟


اپن اینترست یا Open Interest تعداد قراردادهای آتی است که توسط معامله گران نگهداری می‌شوند و همچنین یک معامله باز یا پوزیشن فعال هستند. این پوزیشن ها یا قراردادهای معاملاتی باز هستند، اما هنوز بسته، منقضی یا تسویه نشده‌اند. برای محاسبه اپن اینترست کافی است تعداد قراردادهای بسته شده را از تعداد قراردادهای باز کم کرد.
اپن اینترست با افزایش قراردادهای خرید یا بستن قراردادهای فروش افزایش می‌یابد. به طور مثال فرض کنید که اپن اینترست در سهام ABC صفر است. روز بعد ۱۰ قرارداد آتی خریداری می‌شود (یا ۱۰ پوزیشن جدید باز می‌شوند). اپن اینترست ABC برابر ۱۰ خواهد بود. حال روز بعد از آن، ۵ پوزیشن بسته و ۱۰ پوزیشن جدید باز می‌شوند. خالص قرارداد آتی ABC برابر ۱۵ خواهد بود.


تحلیل بازار به کمک حجم و اپن اینترست

  • افزایش قیمت‌ها هم‌زمان با افزایش اپن اینترست به این معنی است که پول جدیدی در حال ورود به بازار است. این می‌تواند نشانگر سنتیمنت صعودی در بازار باشد. به خصوص اگر اپن اینترست به دلیل افزایش پوزیشن های جدید خرید بالا بیاید.
  • اگر اپن اینترست سیر نزولی داشته باشد و در عین حال قیمت‌ها سیر صعودی داشته باشند، به این معنی است که پول در حال خروج از بازار است و می‌تواند سیگنال نزولی برای بازار باشد.
  • اگر قیمت‌ها سیر نزولی داشته باشند و اپن اینترست هم کاهش یابد، به این معنی است که همه در حال فروش هستند. در این صورت روند نزولی ادامه خواهد یافت.
  • اگر اپن اینترست به اوج رسیده، اما قیمت‌ها در حال کاهش است، به این معنی است که خریداران پوزیشن های جدید در بازار آتی از اوج‌های قیمتی وارد بازار شده‌اند و شاید در آینده نزدیک شوکه شوند و سریع پوزیشن های جدید را ببندند.
مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
رابطه تغییرات قیمت و اپن اینترست!