آموزش اندیکاتور کانال دونچیان (Donchian Channels)

چهارشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳

کانال دونچیان یک اندیکاتور تکنیکال است و برای تحلیل نمودارهای قیمتی در بازارهای مالی به کار می‌رود. اندیکاتور تکنیکال دونچیان (Donchian) برای تشخیص شکست‌ها (بریک اوت) و اصلاح‌ها استفاده می‌شود. منظور از بریک اوت یا شکست، پدیده‌ای است که در آن قیمت از یک مقاومت یا حمایت عبور می‌کند. منظور از اصلاح قیمتی هم پدیده‌ای است که در آن قیمت از اوج یا کف قیمتی فاصله می‌گیرد. به طور مثال شاید قیمت از اوج قبلی ۱۵ درصد پایین بیاید و یا از کف قبلی ۱۲ درصد بالا بیاید.

اندیکاتور کانال دونچیان چیست؟ (Donchian Channels)

اندیکاتور کانال دونچیان یک اندیکاتور روندی است و از مومنتوم و روند فعلی بازار برای تصمیم‌گیری و سیگنال یابی استفاده می‌کند.
کانال دونچیان از دو خط تشکیل شده است. سقف کانال، بالاترین قیمت ثبت شده در نمودار در یک بازه زمانی مشخص است. به طور مثال بالاترین قیمت در ۴۰ کندل گذشته. سقف کانال هم پایین‌ترین قیمت در دوره زمانی مشخص را نشان می‌دهد.
معمولاً در کانال دونچیان از خط میانی استفاده نمی‌شود، اما اگر در کانال خط میانی وجود داشت، نشانگر میانگین سقف و کف کانال است.

اندیکاتور کانال دونچیان آموزش اندیکاتورهای تکنیکال
آموزش اندیکاتور کانال دونچیان – کانال دونچیان از سه خط تشکیل شده است. خط قرمز، سقف کانال است و خط آبی همان خط میانی است. خط سبز رنگ هم کف کانال محسوب می شود. در این نمودار، کانال دونچیان برای ۲۰ کندل آخر رسم شده است.


تاریخچه اندیکاتور کانال دونچیان


ریچارد دونچیان از معامله گران موفق آمریکای در بازار کامودیتی و آتی بود و کانال دونچیان را هم او طراحی کرده است. او از مدیران پیشرو و موفق در بازارهای مالی بود و اولین صندوق بازار آتی را هم در سال ۱۹۴۹ تأسیس کرد. او به مدل‌سازی صندوق‌های آتی آمریکا هم کمک زیادی کرده است. حتی سیستم معاملاتی لاک‌پشت هم بر اساس کارهای او پایه‌ریزی شده است. ریچارد دونچیان در اوایل دهه ۱۹۷۰ استراتژی معاملاتی کانال متحرک را طراحی کرد و بعد از او این کانال به کانال دونچیان مشهور شد.

اندیکاتور کانال دونچیان آموزش اندیکاتورهای تکنیکال
آموزش اندیکاتور کانال دونچیان – ریچارد دونچیان خالق صنعت مدیریت فیوچرز و مدیریت مالی آتی است.


کانال دونچیان و نمودار کندلی


اندیکاتور کانال دونچیان از نمودارهای کندلی یا همان شمعی استفاده می‌کند و به فرآیند تصمیم‌گیری کمک زیادی می‌کند. نمودارهای کندل استیک عملکرد بازار را در یک دوره زمانی مشخص می‌کند. نمودارهای شمعی نقش پر رنگی در کانال دونچیان دارند و به همین دلیل این کانال می‌تواند ابزار مناسبی برای معامله گران پرایس اکشن باشد. معامله گران پرایس اکشن با تمام ابزارهای و استراتژی‌های لازم برای استفاده از کانال دونچیان را بلدند.


چگونه اندیکاتور را دانلود، نصب و تنظیم کنیم؟

اندیکاتور کانال دونچیان جزو اندیکاتورهای پیش‌فرض متاتریدر نیست. به همین دلیل باید معامله‌گر به طور دستی این اندیکاتور را دانلود و نصب کند. نصب این اندیکاتور خیلی ساده است و در این بخش تمام مراحل کار را قدم به قدم جلو خواهیم برد.

دانلود اندیکاتور کانال دونچیان (Donchian Channels)


برای دانلود کافی است روی لینک زیر کلیک کنید. با کلیک روی این لینک، فایل .mq4 اندیکاتور کانال دونچیان به طور مستقیم دانلود خواهد شد (در غیر این صورت روی لینک راست کلیک کنید و گزینه Save link as را بزنید).

آشنایی با متاتریدر ۴
دانلود اندیکاتور کانال دونچیان

نصب و افزدون اندیکاتور کانال دونچیان در متاتریدر


بعد از دانلود فایل اندیکاتور کانال دونچیان کافی است روی آن دو بار کلیک کنید تا برنامه Meta Editor باز شود. حال کافی است طبق تصویر روی آیکون Compile کلیک کنید و یا از روی کیبورد کلید F7 را فشار دهید. با این کار، اندیکاتور کانال دونچیان در متاتریدر نصب خواهد شد و می‌توانید در متاتریدر و از منوی Insert به بخش Indicators رفته و در پایین منوی باز شده از گزینه Custom اندیکاتور کانال دونچیان را به نمودار اضافه کنید.

اندیکاتور کانال دونچیان آموزش اندیکاتورهای تکنیکال
آموزش اندیکاتور کانال دونچیان – بعد از دانلود فایل اندیکاتور روی آن دو بار کلیک کنید تا برنامه بالایی باز شود. سپس طبق تصویر روی دکمه Compile کلیک کنید تا برنامه روی متاترید نصب شود. بعد از کلیک روی دکمه کامپایل می توانید به برنامه متاتریدر بروید و از اندیکاتور استفاده کنید.
اندیکاتور کانال دونچیان آموزش اندیکاتورهای تکنیکال
آموزش اندیکاتور کانال دونچیان – بعد از دانلود و نصب اندیکاتور می توانید از مسیر مشخص شده در تصویر برای افزودن کانال دونچیان به نمودار استفاده کنید.

تنظیمات اندیکاتور کانال دونچیان

بعد از افزودن کانال دونچیان به نمودار، پنجره تنظیمات کانال دونچیان ظاهر خواهد شد. شما می‌توانید به کمک این پنجره، نحوه نمایش و دوره کندلی اندیکاتور را مشخص کنید. منظور از دوره کندلی، تعداد کندل هایی است که اندیکاتور در محاسبه باند بالایی و پایینی استفاده خواهد کرد.

اندیکاتور کانال دونچیان آموزش اندیکاتورهای تکنیکال
آموزش اندیکاتور کانال دونچیان – برای تنظیم دوره کندلی کافی است روی عدد ۲۰ دو بار کلیک کنید و عدد دلخواه را وارد کنید.
اندیکاتور کانال دونچیان آموزش اندیکاتورهای تکنیکال
آموزش اندیکاتور کانال دونچیان – شما می توانید از برگه Colors رنگ، نوع خط استفاده شده برای باند ها و کلفتی باند های اندیکاتور را تغییر دهید. با کلیک روی دکمه Reset هم تمامی تنظیمات به حالت پیش فرض باز خواهد گشت.

کانال دونچیان چگونه کار می‌کند؟

کانال دونچیان از سه باند استفاده می‌کند. باند بالایی نشانگر بالاترین قیمت در دوره اخیر است. باند پایینی هم نشانگر پایین‌ترین قیمت در دوره اخیر است. باند میانی هم نشانگر میانگین باند بالایی و پایینی است.
سه باند کانال دونچیان نشانگر وضعیت فعلی بازار است و به معامله گران و سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا خیلی سریع وضعیت بازار را رصد کنند و پوزیشن بهتری انتخاب کنند. با یک نگاه به کانال دونچیان می‌توان گفت که سقف و کف بازار چگونه تغییر کرده‌اند؟

اندیکاتور کانال دونچیان آموزش اندیکاتورهای تکنیکال
آموزش اندیکاتور کانال دونچیان – در تصویر بالا به خوبی می توان دید که وقتی خط قرمز نزولی بوده، یعنی بازار در حال تشکیل اوج های قیمتی پایین تری است. یعنی روند نزولی است. در قسمت پایانی نمودار هم قیمت توانسته به بالای اوج های قبلی عبور کند، یعنی روند نزولی به پایان رسیده و قیمت تغییر روند داده است. اوج های قبلی که با باند بالایی اندیکاتور نمایش داده می شوند، مقاومت بازار بوده اند.


نه‌تنها با کانال دونچیان می‌توان تصویر کلی بازار را ارزیابی کرد، بلکه می‌توان با برخورد و درگیری قیمت با کانال دونچیان از ماهیت حرکات و روند احتمالی بازار هم اطلاعات خوبی کسب کرد. اگر قیمت در حال حرکت به سمت باند بالایی باشد، به معنی روند صعودی یا بولیش در بازار خواهد بود. این یعنی معامله‌گر بایستی به دنبال فرصت‌های خرید باشد. در مقابل اگر قیمت به سمت باند پایینی حرکت کند، به معنی روند نزولی یا بریش است و معامله‌گر هم باید به دنبال پوزیشن های فروش باشد.
اگر قیمت در اطراف خط میانی کانال دونچیان نوسان می‌کند، به معنی بازار بدون روند یا خنثی است. در چنین شرایطی معامله‌گر بایستی صبر کند.

اندیکاتور کانال دونچیان آموزش اندیکاتورهای تکنیکال
آموزش اندیکاتور دونچیان – روند بازار تا وسط های مستطیل صعودی بوده است. اما بعد از آن قیمت نتوانسته از باند بالایی عبور کند. سیر نزولی باند بالایی کانال دونچیان هم تاییدی بر این ادعاست. این یعنی روند صعودی به پایان رسیده و بازار سقوط خواهد کرد. همان طور که مشاهده می کنید کانال دونچیان با عین سادگی، خیلی سریع روند کلی بازار و تغییرات اوج قیمتی بازار را به تصویر می کشد.


کانال دونچیان چگونه محاسبه می‌شود؟


محاسبات کانال دونچیان (Donchian) خیلی ساده است. در این محاسبات باید ابتدا باند بالا، سپس باند پایینی و در نهایت خط میانی را محاسبه کرد.

  • باند بالایی: بالاترین قیمت در n کندل آخر (خط قرمز)
  • باند پایینی: پایین‌ترین قیمت در n کندل آخر (خط سبز)
  • خط میانی: میانگین باند بالایی و باند پایینی (خط آبی)


در اینجا منظور از n تعداد کندل های دلخواه است. شما می‌توانید برای محاسبه باند بالایی، بالاترین قیمت ثبت شده در بازار برای ۱۰ کندل اخیر را در نظر بگیرید. یعنی باند بالایی برابر خواهد بود با بالاترین قیمتی که در ۱۰ کندل اخیر ثبت شده است. برای محاسبه خط میانی هم خیلی ساده مقدار باند بالایی را با مقدار باند پایینی جمع کنید و عدد به دست آمده را بر ۲ تقسیم کنید.


چگونه با کانال دونچیان معامله کنیم؟


برای معامله با کانال دونچیان دو رویکرد وجود دارد: معامله با روند نزولی و معامله با روند صعودی. خط میانی حائلی برای این دو رویکرد است. کانال دونچیان برای معامله‌گرانی مناسب است که همیشه در بازار حضور دارند. همچنین توجه داشته باشید که این اندیکاتور می‌تواند شدت نوسانات قیمتی بازار را هم نشان دهد. به طور مثال اگر نوسانات بازار کوتاه باشند، ارتفاع کانال دونچیان هم کوتاه خواهد بود. اما اگر نوسانات قیمتی تشدید شوند و قیمت جهش‌ها و سقوط‌های شدید و بزرگی را تجربه کند، ارتفاع کانال هم بلندتر خواهد شد.

استراتژی معامله با کانال دونچیان

استراتژی معامله با کانال دونچیان ساده است. از آنجایی که این کانال روی تغییرات اوج و کف بازار تمرکز کرده، می‌توان هم از دید روند وارد معامله شد و هم از دید تغییر روند. علاوه بر این کانال دونچیان برای معامله‌گرانی که از استراتژی‌های دیگر استفاده می‌کنند هم مناسب است. به طور مثال اگر با استراتژی شکست و احیای روند آشنا هستید، کانال دونچیان خیلی مفید خواهد بود. می‌توانید اندیکاتور کانال دونچیان را با هر استراتژی تکنیکالی که دوست داشتید ترکیب کنید. این اندیکاتور به گونه‌ای طراحی شده که با تمامی سبک‌های تحلیل تکنیکال کار می‌کند.

رویکرد معامله با روند صعودی


اگر قیمت به بالای خط میانی عبور کند، یعنی سیگنال اولیه‌ای برای ورود به معامله خرید صادر شده است. در کانال دونچیان عبور قیمت به بالای خط میانی به معنی قدرت خریداران است. اگر قیمت به سقف کانال برخورد کند و نتواند از آن عبور کند، معامله‌گر باید پوزیشن خرید را ببندد و منتظر بازگشت نزولی قیمت به خط میانی باشد. با این حال اگر قیمت از باند بالایی عبور کند، یعنی سقف بازار را شکسته و می‌تواند تأییدی بر ادامه روند صعودی باشد. در این صورت باید معامله خرید را باز نگه داشت.

پس به طور خلاصه، اگر می‌خواهید به کمک استراتژی کانال دونچیان وارد معامله خرید شوید باید مراحل زیر را طی کنید:

  • منتظر عبور قیمت به بالای خط میانی بمانید.
  • با عبور قیمت به بالای خط میانی وارد معامله خرید شوید و حد ضرر را بر اساس سیگنال‌های پرایس اکشن تعیین کنید.
  • وقتی قیمت به باند بالایی یا سقف کانال رسید، معامله را ریسک فری کنید. یعنی حد ضرر را به نقطه ورود یا اندکی بالاتر از آن انتقال دهید تا در صورت سقوط قیمت، معامله بدون ضرر و یا با سود اندکی بسته شود.
  • اگر قیمت از سقف کانال عبور کرد، به معنی ادامه یافتن روند صعودی است. پس معامله خرید را باز نگه دارید و از سایر ابزارهای تکنیکال مثل برآوردهای فیبوناچی یا اعداد رُند برای تعیین حد سود استفاده کنید.
  • اگر قیمت نتوانست از سقف کانال عبور کند، معامله را ببندید و تثبیت سود کنید.
اندیکاتور کانال دونچیان آموزش اندیکاتورهای تکنیکال
آموزش اندیکاتور کانال دونچیان – ترکیب کانال دونچیان با سایر استراتژی ها ساده است. در عین حال اندیکاتور دونچیان می تواند در اکثر مواقع سیگنال خرید را خیلی سریع تر صادر کند. در نمودار بالایی، کف دو قلو تشکیل شده است. در دایره زرد رنگ با شکست خط میانی، سیگنال خرید تا باند بالایی کانال دونچیان صادر شده است. در ادامه نه تنها باند بالایی شکسته و اوج های بالاتر و جدیدی ثبت شده، بلکه باند پایینی هم سیر صعودی داشته است. به کمک اندیکاتور کانال دونچیان هم می توانید سیگنال خرید را پیدا کنید و هم زمان بستن معامله را پیش بینی کنید!

رویکرد معامله با روند نزولی

معامله با روند نزولی هم درست بر عکس رویکرد معامله با روند صعودی است. برای این‌که سیگنال فروش صادر شود، قیمت باید به زیر خط میانی کانال دونچیان عبور کند. در این صورت می‌توان به معامله فروش فکر کرد. اگر قیمت به باند پایینی یا کف کانال دونچیان برسد، اما نتواند از آن عبور کند، باید معامله فروش را بست. اما اگر توانست از باند پایینی عبور کند، یعنی روند نزولی قوی است و ادامه دارد. در این صورت باید معامله فروش را باز نگه دارید.

استراتژی‌های ترکیبی با کانال دونچیان

به غیر از معامله با روند، دو استراتژی دیگر هم وجود دارند که می‌توانند بازدهی معاملات را بالا ببرند. یکی استراتژی معامله با شکست است و دیگری استراتژی معاملاتی بازگشتی.

استراتژی معاملاتی شکست یا بریک اوت

در این روش عُمر معاملات کمی بیش از حد نرمال است. چون‌که معامله‌گر با روند معامله می‌کند و بایستی اجازه دهد تا بازار حرکت کند. در این روش معامله‌گر منتظر شکست باند بالایی یا پایینی می‌ماند و سپس با توجه به شکست باند بالایی (سیگنال خرید) یا شکست باند پایینی (سیگنال فروش) وارد معامله می‌شود. معامله تا وقتی‌که روند بازار ادامه دارد، باز خواهد بود.

استراتژی معامله بازگشتی

در این استراتژی معامله‌گر بایستی منتظر تغییر روند بماند. معمولاً تغییر روند زمانی اتفاق می‌افتد که بازار نتواند به اوج یا کف قیمتی جدیدی برسد. به طور مثال در روند صعودی اگر اوج قیمتی جدیدی ثبت نشود، معامله‌گر باید برای بازگشت نزولی بازار آماده شود. یا در روند نزولی اگر کف قیمتی جدیدی ثبت نشود، معامله‌گر باید برای بازگشت صعودی بازار آماده شود.