استراتژی معاملاتی: چگونه الگوی V را شناسایی و با آن معامله کنیم؟

یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵

الگوی کف وی (V Bottom) یکی از الگوی های پر ریسک تکنیکال است. همان طور که از نام الگو پیداست، شکل الگو به شبیه به حرف انگلیسی V است. این الگو نشانگر تغییر سریع روند بازار از نزولی به صعودی است. این الگو می‌تواند در میانه روند صعودی و در قالب پولبک سریع هم تشکیل شود. اما چگونه از الگوی V در معاملات استفاده کنیم؟ در این مقاله با الگوی V و استراتژی معامله با آن آشنا خواهیم شد.


الگوی V غیرقابل پیش‌بینی است!


الگوی نموداری کف V یک الگوی بازگشتی صعودی قوی است و در تمامی بازارهای مالی و در تمامی تایم فریم‌های قابل روئیت است. اما ماهیت این الگو بر پایه تشدید فشارهای خرید در بازه زمانی کوتاه است، که باعث تغییر سریع قیمت از نزولی به صعودی می‌شود. به همین دلیل شناسایی الگوی V در معاملات زنده کار سختی است.


کلید معامله با الگوی V: خط گردن!

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
الگوی V که در انتهای روند نزولی تشکیل شده است.


در نمودار بالایی شاهد تشکیل الگوی V در انتهای روند نزولی هستیم. قیمت بعد از سقوط شدید، بازگشت سریع و V شکلی داشته است. مومنتوم بازار هم با بازگشت صعودی و سریع قیمت همراه بوده است. پیش‌بینی الگوی V تقریباً غیرممکن است. اما برای معامله الگوی V باید منتظر شکست خط گردن یا همان نک لاین (neck Line) ماند. پیدا کردن خط گردن الگوی V برای بسیاری از معامله گران کمی مبهم است. خیلی ساده از آخرین اوج قیمتی که پیش از الگوی V تشکیل شده یک خط افقی رسم کنید. این همان خط گردن است.


چرا خط گردن الگوی V مهم است؟


خط گردن الگوی V همان محل ورود به معامله است! یعنی بعد از تشکیل الگوی V منتظر شکست خط گردن یا همان مقاومت اول بازار بمانید و بعد از آن وارد معامله شوید. درست مثل سایر الگوهای نموداری که خط گردن دارند، الگوی V هم خط گردن دارد و می‌توانید از استراتژی‌های مربوط به خط گردن استفاده کنید.


از سایر ابزار تکنیکال برای تائید الگو استفاده کنید!

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
واگرایی MACD می تواند تاییدی برای الگوی V باشد.


شکل بالایی همان نمودار اولی است که در ابتدای مقاله نشان دادیم، با این تفاوت که تایم فریم به چهارساعته تغییر یافته است. در نمودار به واگرایی مومنتوم بازار توجه کنید. پیش‌بینی الگوی V غیرممکن است. به همین دلیل به پیش‌بینی الگو فکر نکنید. شاید بتوانید از الگوهای کندلی مثل پین بار برای پیش‌بینی الگو استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید با خود الگوی V معامله کنید، بهتر است که از ابزارهای جانبی مثل واگرایی اندیکاتور MACD برای تائید الگو کمک بگیرید. توجه داشته باشید که واگرایی MACD شرط تائید الگوی V نیست. گاهی اوقات شاید الگوی V بدون وجود واگرایی تشکیل شود. اما در کل وجود واگرایی می‌تواند تائید خوبی برای تشکیل الگوی V باشد.


چگونه با الگوی V معامله کنیم؟

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
ارتفاع الگو یعنی فاصله بین خط گردن و کف الگو همان اندازه حد سود معامله است.


رویکرد محافظه‌کارانه برای معامله با الگوی کف V این است که منتظر شکست خط گردن بمانید و بعد از بسته شدن قیمت در بالای این خط گردن و برخورد مجدد به آن وارد معامله خرید شوید. توجه داشته باشید که این نوع معامله عین معامله کردن با شکست مقاومت است. یعنی می‌توانید بعد از شناسایی الگوی V از استراتژی‌های شکست مقاومت برای معامله استفاده کنید. حد سود معامله خرید هم همان فاصله کف الگو تا خط گردن است.

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
مثالی از معامله با الگوی V


نمودار بالایی مثال خوبی از الگوی V است. در این نمودار، قیمت بعد از سقوط به کف قیمتی، خیلی سریع و ناگهانی بالا آمده است. مومنتوم بازار هم با بازگشت سریع و فوری الگوی V تقویت شده است.


الگوی V بازگشتی و پیرو روندی

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
الگوی V دو نوع است!


الگوی V می‌تواند طبق تصویر بالایی به دو نوع تقسیم شود. الگوی بازگشتی که بعد از سقوط شدید قیمت و در انتهای روند نزولی تشکیل می‌شود و الگوی پیرو روندی که در میانه روند صعودی شکل می‌گیرد. استراتژی معامله با هر دو نوع الگوی V یکی است.