نمودار هیکن آشی چیست و چگونه با آن معامله کنیم؟

یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷

هیکن آشی در ژاپنی به معنی “میانگین کندل” است. هیکن آشی تکنیکی است که در ترکیب با نمودار کندل استیک برای معاملات استفاده می‌شود. هیکن آشی می‌تواند روند و آینده قیمت بازار را پیش‌بینی کند.


از هیکن آشی می‌توان برای ساده‌سازی و بالا بردن خوانایی نمودار کندل استیک استفاده کرد. این کار باعث می‌شود تا تحلیل روند بازار هم ساده‌تر شود. به طور مثال می‌توان از نمودار هیکن آشی برای باز نگه‌داشتن یا بستن معامله استفاده کرد. نمودار هیکن آشی تنها یک نوع نمودار نیست! بلکه استراتژی برای تحلیل و معامله است!


نمودار هیکن آشی (Heikin-Ashi) چیست؟

هیکن آشی (Heikin-Ashi) همان نمودار کندل استیک ژاپنی است. اما یک تفاوت جزئی دارد. در نمودار شمعی یا کندل استیک ژاپنی، هر کندل نشانگر نوسانات قیمت در آن تایم فریم است. به طور مثال اگر تایم فریم یک‌ساعته است، پس هر کندل نشانگر قیمت باز شدن، بسته شدن، بالاترین قیمت و پایین‌ترین قیمت در طول یک ساعت است.


اما هیکن آشی در محاسبات خود از قیمت بسته شدن و باز شدن کندل قبلی هم استفاده می‌کند! برای محاسبه قیمت‌ها هم میانگین می‌گیرد. به همین دلیل نمودار هیکن آشی خیلی تمیزتر از نمودار شمعی است.


نمودار هیکن آشی نوسانات شدید قیمتی که در نمودارهای شمعی دیده می‌شوند را ندارد. به همین دلیل شاید برای معاملات پرایس اکشن مثل سیگنال پین بار مناسب نباشد. اما برای مدیریت معامله و حتی معاملات روندی یک ابزار قوی به حساب می‌آید.


نمودار هیکن آشی توانایی مدیریت معامله دارد! آیا زمان بستن معاملات باز فرا رسیده است؟ آیا باید به حجم معاملات اضافه کرد؟ نمودار هیکن آشی می‌تواند به این سؤالات جواب دهد. همان‌طور که متوجه شدید، نمودار هیکن آشی برای معاملات روندی خوب است و می‌تواند تغییر روند را هم پیش‌بینی کند!

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
نمودار سمت راست همان نمودار هیکن آشی است. نمودار سمت چپ هم نشانگر نمودار معمولی شمعی است.


دانلود و نصب اندیکاتور هیکن آشی

برای استفاده از چارت هیکن آشی باید اندیکاتور آن را دانلود کنید. با توجه به نسخه متاتریدری که از آن استفاده می‌کنید، فایل هیکن آشی را دانلود کنید.


هیکن آشی برای متاتریدر ۴


هیکن آشی برای متاتریدر ۵


بعد از دانلود فایل هیکن آشی روی آن دو بار کلیک کنید. با این کار برنامه MetaEditor باز خواهد شد. طبق تصویر روی آیکون Compile کلیک کنید و یا F7 را بزنید. با این کار اندیکاتور نصب می‌شود و می‌توانید از منوی Insert به بخش Indicators بروید و در بخش Custom اندیکاتور هیکن آشی را انتخاب کنید.

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
بعد از باز کردن فایل هیکن آشی، روی دکمه Compile کلیک کنید تا اندیکاتور هیکن آشی در متاتریدر نصب شود.


فرمول محاسبه هیکن آشی

نمودارهای شمعی از OHLC یا قیمت باز شدن، اوج، کف و قیمت بسته شدن تشکیل شده‌اند. هر چند هیکن آشی شبیه به نمودارهای شمعی است، اما نحوه محاسبه آن متفاوت است.


قیمت بسته شدن کندل هیکن آشی:

مجموع قیمت‌های OHLC (قیمت باز شدن، اوج، کف و قیمت بسته شدن) را بر چهار تقسیم می‌کنیم. با این کار میانگین قیمت کندل فعلی، قیمت بسته شدن هیکن آشی خواهد بود.


قیمت باز شدن کندل هیکن آشی:

میانگین قیمت باز و بسته شدن کندل قبل: یعنی نقطه وسط کندل قبلی، قیمت باز شدن کندل هیکن آشی خواهد بود.


اوج کندل هیکن آشی:

ماکسیمم High، Open، Close


کف کندل هیکن آشی:

مینیمم قیمت Low، Open و Close


ساختن چارت هیکن آشی


نمودار هیکن آشی مثل نمودار شمعی معمولی ساخته می‌شود. تنها تفاوت هم در نحوه محاسبه کندل هاست که در بخش فرمول هیکن آشی به آن اشاره شد.


دوره زمانی چارت هم توسط معامله‌گر تعیین می‌شود. تایم فریم می‌تواند روزانه، یک‌ساعته و یا هر بازه زمانی دلخواه باشد. کندل های سفید نشانگر رشد قیمت و کندل های قرمز نشانگر افت قیمت خواهند بود.


تفاوت نمودار شمعی و هیکن آشی

  • نمودار هیکن آشی نوسانات ملایم‌تری نسبت به نمودارهای شمعی دارد. دلیل آن هم مشخص است. هیکن آشی از میانگین قیمت‌ها استفاده می‌کند.
  • در نمودار هیکن آشی، وقتی روند نزولی است، کندل ها هم قرمز خواهند بود. در روند صعودی هم کندل ها سفید باقی خواهند ماند. اما در نمودار شمعی، شاید در طول روند صعودی، نوسانات قیمت باعث تغییر رنگ کندل ها شود.
  • تفاوت مهم دیگری که باید به آن توجه کرد، این است که وقتی کندل در نمودار شمعی تشکیل می‌شود، نشانگر قیمت فعلی بازار است و با قیمت بسته شدن کندل یا قیمت اسپات بازار تطابق دارد. اما چون چارت هیکن آشی از میانگین قیمت‌ها استفاده می‌کند، قیمت فعلی بازار با قیمت کندل یکی نخواهد بود. به همین دلیل است که در اکثر پلتفرم‌های معاملاتی وقتی اندیکاتور هیکن آشی را به نمودار اضافه می‌کند، نمودار شمعی هم در پس زمینه باقی می‌ماند.


استراتژی معامله با هیکن آشی

شما می‌توانید از استراتژی هیکن آشی در هر بازاری استفاده کنید. در کل پنج سیگنال معاملاتی اصلی برای استراتژی هیکن آشی تعریف شده است:

  • وقتی کندل صعودی (سفید) هیچ دنباله پایینی ندارد، به معنی روند صعودی قوی بازار است و باید معامله خرید را باز نگه دارید و اجازه دهید به سود معامله اضافه شود.
  • کندل صعودی (سفید) نشانگر روند صعودی است. پس می‌توانید از معاملات فروش خارج شوید و یا به معاملات خرید اضافه کنید.
  • کندل های قیمتی که بدنه کوچکی دارند و در عین حال دنباله بالایی و پایینی آن‌ها بلند است، به این معنی است که روند بازار در حال تغییر است. معامله گران ریسک‌پذیر می‌توانند در این وضعیت وارد معامله شوند.
  • کندل نزولی (قرمز) نشانگر روند نزولی است. شما می‌توانید با دیدن کندل نزولی وارد معامله فروش شوید و یا معاملات خرید را ببندید.
  • کندل نزولی (قرمز) که دنباله بالایی ندارد، نشانگر روند نزولی قوی است. یعنی اگر معامله فروش دارید، خبری از تغییر روند نیست و می‌توانید آن را باز نگه دارید!
مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
نمودار سمت راست نه تنها تغییر روند را به خوبی پیش بینی کرده، بلکه به باز نگه داشتن معامله هم کمک می کند.