استراتژی حرفه ای معامله با سطوح عرضه و تقاضا!

یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷

از نظر تریدرهای موفق یادگیری سطوح عرضه و تقاضا برای معامله گران مبتدی بسیار مفید خواهد بود. همانطور که می دانید بازار از دو گروه بازیگران بزرگ (بانک ها و موسسات مالی) و بازیگران خرد (تریدرها) تشکیل شده است.در واقع بانک ها و موسسات مالی روزانه میلیاردها دلار معامله می کنند و می توان گفت که مسیر اصلی بازار را این گروه مشخص می کند. از این رو نواحی عرضه و تقاضا شامل حضور بازیگران بزرگ در بازار هستند و به همین دلیل این نواحی برای معامله گران بااهمیت هستند.

اثر حضور بازیگران بزرگ بر قیمت

به نمودار چهارساعته GBPUSD توجه کنید. ابتدا روند بازار تا نرخ ۱٫۲۴۱۲ نزولی بوده و قیمت این حرکت نزولی را تا نرخ ۱٫۲۶۱۴ دلار اصلاح کرده است. در ادامه قیمت به بالای نرخ ۱٫۲۶۱۴ عبور کرده است. معامله گرانی که با شکست سطح مقاومتی و حمایتی ترید می کنند، بعد از شکست این سطح مقاومتی وارد بازار می شوند تا از معامله خرید GBPUSD سود کنند.

اما در ادامه ملاحظه می کنید که شکست سطح مقاومتی ۱٫۲۶۱۴ دلار قطعی نبوده و بازار سقوط کرده است. در واقع می توان گفت که معامله گران بزرگ در این سطح قیمتی حضور داشتند. زیرا آنها می دانند که معامله گران خرد یا مبتدی با این شکست وارد معامله خرید شده اند و در واقع این معامله گران را به دام می اندازند.

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
نمودار چهارساعته GBPUSD

می توان گفت که بانک ها و موسسات مالی برخلاف تریدرهای خرد و تحلیل تکنیکال عمل می کنند. در واقع بازیگران بزرگ بازار نقاط مشخصی برای خرید و فروش دارند. بدین ترتیب اگر ما بتوانیم این سطوح را شناسایی بکنیم، جز معامله گران موفق بازار خواهیم بود. در حقیقت استراتژی شناسایی محل حضور بازیگران بزرگ در بازار بیش از ۹۵ درصد اوقات برای تریدرها کاربرد خواهد داشت. البته معامله گران مهارت شناسایی سطوح عرضه و تقاضا را با تمرین و تکرار زیاد بدست خواهند آورد.

نحوه شناسایی سطوح عرضه و تقاضا

نواحی عرضه و تقاضا در شکل های مختلفی در نمودار قیمتی ظاهر می شوند. بخشی از این نواحی به عنوان الگوی ادامه دهنده و بخشی به عنوان الگوی بازگشتی عمل می کنند. این نواحی در الگوهای زیر اتفاق می افتند:

دراپ بیس رالی (DBR)

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک

تصویر بالا نشان دهنده الگوی دراپ بیس رالی است. بدین صورت که ابتدا روند بازار نزولی بوده، قیمت وارد فاز خنثی شده و درجا می زند. در ادامه بازار از بیس یا محدوه تقاضا خارج می شود و به سمت بالا حرکت می کند. محدوده بیس همان محدوده تقاضا می باشد که به عنوان محدوده بازگشتی عمل می کند.

اما استراتژی معامله در این الگو چگونه است؟

همانطور که می دانید تاریخ در بازارهای مالی تکرار می شود. بدین صورت که بعد از شکست بیس، انتظار می رود که قیمت دوباره به سمت این محدوده تقاضا بازگردد. از این رو معامله گران می توانند منتظر بازگشت مجدد قیمت به ناحیه بیس بمانند و سپس وارد معامله خرید شوند.

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
نمودار چهارساعته اونس طلا که نشان دهنده الگوی محدوده تقاضا است

تصویر بالا نشان دهنده نمودار چهارساعته اونس طلا می باشد که قیمت اونس طلا در یک حرکت نزولی (دراپ) کاهش یافته و سپس بازار وارد فاز خنثی (بیس/محدوده تقاضا) شده است. در ادامه قیمت از محدوده بیس خارج شده و بعد از برخورد مجدد به آن، قیمت طلا افزایش یافته است. اونس طلا به این محدوده در برخورد دوم واکنش نشان داده و بازار حرکت صعودی جدید به راه انداخته است. بدین ترتیب معامله گران می توانستند به دنبال معامله خرید طلا باشند.

رالی بیس دراپ (RBD)

این الگو کاملاً برعکس الگوی دراپ بیس رالی است و هم چنین به صورت الگوی بازگشتی عمل می کند. محدوده بیس در این الگو، نشان دهنده محدوده عرضه در بازار است، زیرا در انتهای حرکت صعودی شکل می گیرد.

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک

به نمودار چهارساعته اونس طلا توجه کنید. ابتدا الگوی رالی بیس و دراپ رخ داده است. در برخورد مجدد قیمت به محدوده بیس یا عرضه، قیمت طلا کاهش یافته و بازار سقوط کرده است.

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
نمودار چهارساعته طلا که قیمت طلا بعد از تشکیل ناحیه عرضه کاهش یافته است

رالی بیس رالی (RBR)

الگوی RBR یک الگوی ادامه دهنده می یاشد. بدین صورت که روند ابتدایی بازار صعودی بوده و سپس قیمت وارد یک فاز استراحت می شود و سپس به حرکت صعودی خود ادامه می دهد. در این الگو، حرکت اصلاحی وجود ندارد و قیمت بعد از مدتی نوسان در فاز خنثی کوتاه مدت به حرکت ابتدایی خود ادامه می دهد.

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک

به نمودار چهارساعته EURUSD نگاه کنید که نشان دهنده الگوی ادامه دهنده رالی بیس رالی است. همانطور که ملاحظه می کنید حرکت ابتدایی قیمت صعودی بوده و قیمت بعد از نوسان کوتاه مدت به حرکت صعودی ادامه داده است. زمانی که قیمت دوباره به سمت محدوده بیس یا تقاضا بازگشته است، مجدداً به حرکت صعودی خود ادامه داده است.

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
محدوده تقاضا ادامه دهنده در نمودار چهارساعته EURUSD اتفاق افتاده است

دراپ بیس دراپ (DBD)

الگوی ادامه دهنده دراپ بیس دراپ نیز کاملا عکس الگوی RBR است. یعنی حرکت ابتدایی بازار نزولی می باشد و قیمت بعد از درجا زدن (فاز خنثی) به حرکت ابتدایی خود ادامه می دهد.

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک

در نمودار یکساعته AUDUSD، یک الگوی ادامه دهنده دراپ بیس دراپ مشخص شده است که قیمت در ادامه حرکت نزولی وارد فاز خنثی کوتاه مدت شده و سپس به حرکت ابتدایی خود ادامه داده است. در برخورد مجدد قیمت به محدوده بیس یا عرضه، قیمت دوباره سقوط کرده است.

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
نمودار یکساعته AUDUSD نشان دهنده محدوده عرضه ادامه دهنده است