نحوه ترسیم سطوح عرضه و تقاضا!

یکشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷

در مقاله استراتژی حرفه ای معامله با سطوح عرضه و تقاضا، با الگوهای عرضه و تقاضا آشنا شدیم. همانطور که اشاره شد معامله گران می توانند با تمرین و تکرار مهارت پیدا کردن نواحی عرضه و تقاضا را کسب کنند. در این جلسه در مورد نحوه ترسیم سطوح بیس (عرضه و تقاضا) و نحوه آشنایی با این سطوح بحث خواهد شد. در حقیقت ناحیه بیس همان ناحیه عرضه و تقاضا می باشد که این ناحیه شروع کننده یکه حرکت صعودی یا نزولی قوی در بازار است که توسط بازیگران بزرگ (بانک ها و موسسات مالی) به وجود آمده است.

بیس چیست؟

بیس مکانی در بازار است که قیمت در آن به تعادل می رسد و می تواند از تعدادی کندل قیمتی (به طور معمول سه الی شش کندل) تشکیل شود. البته تایم فریمی که در آن، ناحیه بیس مشخص می شود، حائز اهمیت است. بدین صورت که ناحیه عرضه در نمودار هفتگی، روزانه و چهارساعته به احتمال زیاد شامل یک کندل قیمتی خواهد بود. اما بیس بازار می تواند در نمودار یکساعته، پانزده دقیقه و… شامل چندین کندل قیمتی باشد.

بیس یک ناحیه است!

محدوده عرضه و تقاضا را بهتر است به صورت ناحیه ای مشخص کنید. مثلا اگر کندل دوجی در ناحیه بیس تشکیل شده باشد، می توانید برای ترسیم ناحیه عرضه یا تقاضا، سقف و کف قیمتی کندل دوجی را در نظر بگیرید. البته به این نکته توجه کنید که رسم این نواحی به مهارت و تجربه خود تریدر بستگی دارد. بعضی از معامله گران بدنه کندل های قیمتی را به عنوان محدوده عرضه/تقاضا در نظر می گیرند و برخی اوج و کف قیمتی کندل های قیمتی را.

پس بدین ترتیب می توانیم دو مدل رسم ناحیه عرضه و تقاضا داشته باشیم:

  1. تک کندلی: این ناحیه بستگی به تایم فریم معاملاتی و قدرت حرکت بازار دارد.
  2. بیس چند کندلی: ابتدا در یک تایم فریم بالاتر بیس تک کندلی مشخص می شود و در تایم فریم پایین تر به دنبال بیس چندل کندلی می گردیم تا ناحیه اول را بهینه سازی کنیم.
مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
در نمودار چهارساعته اونس طلا ملاحظه می کنید که ابتدا الگوی دراپ بیس دراپ رخ داده است و یک ناحیه تک کندلی بیس در این الگو شکل گرفته است. در برخورد مجدد قیمت به این ناحیه تقاضا، قیمت طلا با یک حرکت شارپ نزولی کاهش یافته است.

به نمودار روزانه EURUSD توجه کنید که نشان دهنده الگوی دراپ بیس رالی است. ناحیه بیس (تقاضا) بازار به صورت تک کندلی (کندل دوجی) شکل گرفته است. در ادامه می بینید که بازار به این ناحیه تقاضا واکنش مثبت نشان داده و بعد از شکست آن، یورو سقوط کرده است. در واقع ناحیه تقاضا روزانه بعد از شکست به ناحیه مقاومتی تبدیل شده است و قیمت بعد از هر بار برخورد به آن تضعیف شده است.

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک

اگر بخواهیم ناحیه تقاضا روزانه را بهینه سازی کنیم به تایم فریم پایین تر (چهارساعته) می رویم. به تصویر زیر نگاه کنید که نشان دهنده نمودار چهارساعته EURUSD است. قیمت در انتهای حرکت نزولی شارپ وارد فاز خنثی کوتاه مدت شده است. برای رسم ناحیه تقاضا چهارساعته، معامله گران می توانند آخرین کندل قیمتی در حرکت شارپ را به عنوان ناحیه بیس در نظر بگیرند. ملاحظه می کنید که قیمت بعد از درجا زدن در بیس، حرکت صعودی به راه انداخته است.

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
ناحیه تقاضا روزانه در نمودار چهارساعته EURUSD بهینه سازی شده است.

اگر این ناحیه تقاضا را بسط بدهیم، در ادامه نحوه واکنش بازار به آن را خواهید دید.

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
بازار به محدوده تقاضا واکنش نشان داده است.

در ادامه نمودار چهارساعته GBPUSD آورده شده است که در این تصویر، در انتهای حرکت نزولی الگوی اینسایدبار تشکیل شده و سپس بازار به سمت بالا بازگشته است. برای رسم ناحیه تقاضا، معامله گران می توانند محدوده بین قیمت بسته شدن کندل اینسایدبار و کف قیمتی کندل مادر را به عنوان ناحیه بیس درنظر بگیرند. در ادامه می بینید که در برخورد مجدد قیمت به این محدوده تقاضا، بازار به سمت بالا بازگشته است.

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
کندل اینسایدبار نشان دهنده ناحیه تقاضا می باشد.

تصویر زیر نشان دهنده نمودار یکساعته AUDUSD است که محدوده عرضه با شکل گیری پین بار نزولی در انتهای یک حرکت صعودی تشکیل شده است. معامله گران می توانند برای رسم محدوده عرضه در الگوی رالی بیس دراپ، ناحیه بین اوج و کف پین بار را در نظر بگیرند.

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
ناحیه عرضه شامل کندل پین بار نزولی بوده و قیمت به آن واکنش نشان داده است.

در آخر توصیه می شود که این نکته را به خاطر بسپارید که نحوه تشخیص و ترسیم نواحی عرضه و تقاضا کاملا مهارتی است و معامله گران می توانند با تمرین و تکرار زیاد، در تشخیص این نواحی ماهر شوند.