حتماً به استفاده از استراتژی وانیلا فکر کنید!

یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱

در بازارهای مالی و حتی در کسب‌وکارها استراتژی‌های مختلفی به کار گرفته می‌شوند. در این میان استراتژی وجود دارد که اصطلاحاً به آن استراتژی وانیلا می‌گویند. در این استراتژی همه چیز باید ساده باشد! نباید استراتژی را پیچیده کرد. این استراتژی یک مدل تصمیم‌گیری است که به معامله‌گر و حتی سایر مشاغل کمک می‌کند تا با رویکردی ساده بتوانند مسائل مالی خود را مدیریت کنند. گاهی اوقات لازم است که خیلی سریع به یک نتیجه خوب رسید! استراتژی وانیلا یکی از روش‌های رسیدن به یک نتیجه خوب در کوتاه‌مدت است!


طبق استراتژی وانیلا، همه چیز باید ساده باشد. به طور مثال شاید کسب‌وکاری تنها به یکی از نقاط قوت خود که مزیت رقابتی دارد تمرکز کند. با این حال در دنیای کسب‌وکار، استراتژی وانیلا باید به فرد اجازه دهد که خلاقیتی هم به خرج دهد، جون مزیت‌های رقابتی به مرور زمان بی‌ارزش می‌شوند.


استراتژی وانیلا چیست؟


استراتژی وانیلا به استراتژی گفته می‌شود که ساده و مؤثر باشد! هیچ پیچیدگی در کار نیست و نباید هم شرایط را پیچیده کرد. در سرمایه‌گذاری، استراتژی وانیلا می‌تواند یک سرمایه‌گذاری ساده در صندوق یا شاخص سهامی باشد! مقابل استراتژی وانیلا هم استراتژی پیچیده‌ای است که شخص به جای سرمایه‌گذاری ساده (مثل خرید صندوق) به خرید و فروش روزانه سهام می‌پردازد و خود درگیر کار می‌شود.


برای کسب‌وکارها، استراتژی وانیلا همان رویکرد کم هزینه‌ای است که کارها را خیلی سریع انجام می‌دهد و به دنبال پیچیده کردن شرایط نیست!


چگونه مفهوم استراتژی وانیلا را در زندگی کاری خود پیاده کنیم؟


استراتژی وانیلا ساده، عملی و اکثر مواقع یک رویکرد محافظه‌کارانه است. در کل استراتژی وانیلا را می‌توان در چند جمله توضیح داد.


به طور مثال، برای ساختن سبد سهامی که درآمد منظمی را برای سرمایه‌گذار به ارمغان می‌آورد، تنها کافی است که سهام شرکت‌هایی را خریداری کرد که در ۱۰ سال گذشته به طور منظم بین سرمایه‌گذاران خود سود تقسیم کرده‌اند. پس استراتژی وانیلا در اینجا همان انتخاب سهام شرکت‌های سوددهی است که در یک دهه گذشته سود تقسیم کرده‌اند! به همین سادگی!


استراتژی وانیلا به خاطر سادگی که دارد، خطرناک نیست. این استراتژی بر خلاف سایر استراتژی‌های موجود، تهاجمی و ریسکی نیست. شاید پیاده کردن استراتژی وانیلا سخت و دشوار باشد، اما حتماً بایستی ساده باشد! استراتژی وانیلا در کوتاه‌مدت می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد، اما در بلندمدت کارایی خود را از دست می‌دهد.


یک مثال ساده از استراتژی وانیلا!


یکی از استراتژی‌های وانیلا رایج که در دنیای مالی مشهور است، برنامه‌ریزی برای بازنشستگی است. طبق این برنامه‌ریزی مالی، شخص کافی است که هر سال ۱۰ درصد از درآمد خود را در بازار سهام و اوراق قرضه سرمایه‌گذاری کند. این استراتژی هیچ چیز پیچیده‌ای ندارد! به همین دلیل این یک استراتژی وانیلا است! ساده است و خیلی از افراد از این راه به موفقیت رسیده‌اند.


در مقابل، رویکرد ریسکی برای برنامه‌ریزی مالی برای دوران بازنشستگی می‌تواند شامل تمرکز به روندهای بازار، کشف سهام شرکت‌های بی‌ارزش (پنی استوک)، سرمایه‌گذاری در بازارهای نوظهور، بازار فارکس و رمزارز ها باشد. شاید این استراتژی کار کند، اما خیلی از افراد نمی‌توانند از این استراتژی استفاده کنند و موفق شوند! این استراتژی یک استراتژی وانیلا نیست، چون‌که نیازمند تحمل ریسک‌های سنگین و متنوع و داشتن مهارت و دانش بالاست!