تعریف کریپتوکارنسی، کریپتو توکن و کریپتو کامودیتی؟

یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷

دنیای رمزارز ها پر است از اصطلاحات تخصصی و فنی. به همین خاطر چندین کلمه یا اصطلاح شاید به جای یکدیگر استفاده شوند، در حالی که معنی آن‌ها چیز دیگری است. این موضوع می‌تواند برای سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند وارد این بازار شوند، مشکل ایجاد کند. کریپتوکارنسی، کریپتو توکن و کریپتو کامودیتی سه اصطلاح رایجی است که اغلب اوقات به غلط استفاده می‌شوند. حتی خیلی‌ها معنی این سه اصطلاح را هم نمی‌دانند.


باید معنی کریپتوکارنسی، کریپتو توکن و کریپتو کامودیتی را درک کرد تا در زمان سرمایه‌گذاری با دید بهتری شبکه کریپتو مورد نظر را ارزیابی کرد. به طور مثال سرمایه‌گذاری در کریپتوکارنسی زمانی منطقی است که مثل یک پول رفتار کند! یا ارزش کریپتو توکن ها بسته به پروتکل‌هایی که استفاده می‌شوند، می‌تواند متغیر باشد.


کریپتوکارنسی چیست؟


امروزه کریپتوکارنسی یا همان رمزارز ها یکی از گزینه‌های جالب برای سرمایه‌گذاری است. کریپتوکارنسی به ارزهای دیجیتالی گفته می‌شود که ویژگی‌های ارزهای رایج مثل دلار یا یورو را دارند. در واقع کریپتوکارنسی ها مثل پول‌های رایج ارزش و واحد شمارش دارند و می‌توان از آن‌ها برای تراکنش‌های مالی استفاده کرد.


نمونه بارز کریپتوکارنسی، بیت کوین، اتریوم و لایت کوین است. کریپتوکارنسی شامل آلتکوین ها و سکه‌های اصلی هم می‌شود. پس اگر با رمزارزی مواجه شدید که کار پول‌های رایج را انجام می‌دهد و همان ویژگی‌های پول را دارد، با کریپتوکارنسی مواجه هستید.


کریپتو کامودیتی چیست؟


حرف و حدیث‌های زیادی در رابطه با تعریف دقیق کریپتو کامودیتی (Crypto Commodities) وجود دارد. معمولاً از این اصطلاح برای توصیف دارایی‌های قابل معامله و ملموس استفاده می‌شود. دارایی‌هایی که نمایانگر کالا، کاربرد خاص یا یک قرارداد در دنیای واقعی یا مجازی هستند.


برخی از فعالین بازار معتقدند که بلاک چین استفاده شده برای تولید توکن ها، همان کریپتو کامودیتی است. برخی دیگر معتقدند که کریپتو کامودیتی همان سیستم کامپیوتری است، مثل قدرت پردازش CPU. در هر دو مورد، کریپتو کامودیتی همان چیزی است که باعث ساختن بلاک برای کریپتوکارنسی ها می‌شود.


به این مثال توجه کنید. نفت خام در دنیا یک کالا یا کامودیتی است. هزینه مشخصی برای استخراج نفت وجود دارد تا بتوان از آن برای تأمین انرژی اقتصاد جهانی استفاده کرد. کریپتو کامودیتی ها هم عملکرد مشابهی دارند. کریپتو کامودیتی ها هم هزینه‌هایی برای تولید محصولات کریپتو دارند و از کریپتو کامودیتی هم برای تأمین انرژی اقتصاد رمزارز ها استفاده می‌شود.
قدرت پردازش کامپیوتر و فضای ذخیره آن یک کریپتو کامودیتی است.

مثال دیگر آن، بلاک چین اتریوم است. از بلاک چین اتریوم برای ساخت بلاک‌هایی جهت ایجاد قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود. بسیاری از سازمان‌های بزرگ از بلاک چین اتریوم برای ساختن فریم ورک و فناوری‌ها رایج برای ساخت برنامه‌های کاربردی استفاده می‌کنند. پس بلاک چین اتریوم یک کریپتو کامودیتی است.


کریپتو توکن چیست؟


کریپتو توکن ها مشابه کریپتوکارنسی ها هستند. توکن هم مثل کریپتوکارنسی ها در داخل بلاک چین ساخته می‌شود. کریپتو کارنسی ها شکل رایجی از توکن ها هستند! اما توکن ها دامنه بیشتری را در بر می‌گیرند و نمایانگر ارزش در شبکه بلاک چین هستند.


اتریوم، بلاک چین اصلی و لایه زیرین برای بسیاری از توکن های بازار است. توکن هایی که از پلتفرم اتریوم برای تولید و توسعه خدمات و محصولات خود استفاده می‌کنند. به طور مثال، توکن Tronix برای صنعت سرگرمی تولید شده است. ترون یکی از بزرگ‌ترین سیستم‌عامل‌های نامتمرکز مبتنی بر بلاک چین است و توکن داخلی خود به نام ترونیکس دارد.


توکن ها یک دارایی دیجیتال هستند که توسط بلاک چین ساخته می‌شوند. توکن یا عرضه می‌شود و یا استخراج (ماین) می‌شود. کریپتوکارنسی یا سکه‌های دیجیتالی که وجود دارند، همان توکن محلی بلاک چین هستند که برای پرداخت تراکنش‌ها و هزینه‌ها در داخل شبکه بلاک چین استفاده می‌شوند.


توکن ها می‌توانند در نهایت به کریپتوکارنسی تبدیل شوند، به شرطی که پروژه آن‌ها بتواند توکن های خود را به بلاک چین جدید در قالب سکه منتقل کند. به طور مثال سکه بایننس (BNB) و ترون (TRX) دو نمونه از توکن های موفقی هستند که پیش از تبدیل شدن به کریپتوکارنسی، توکنی در شبکه بلاک چین اتریوم بودند.