چند تجربه ارزشمند برای شروع بهتر حرفه معامله‌گری

یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

معامله گران مبتدی سعی می‌کنند که بعد از ورود به بازار فارکس، حرکت‌های قیمتی را بشناسند و درک کنند. اما بعد از مدتی که به تریدر های ماهر تبدیل می‌شوند، علاوه بر به دست آوردن تجربه، گاهی از بازار دل‌زده می‌شوند. به همین دلیل مهم است که از همان ابتدای کار، روی جنبه‌های روان‌شناختی خود کار کنید.

سخت نگیرید! قرار نیست همه چیز را از اول کار بدانید!

یکی از بااهمیت ترین نکات در مورد معامله‌گری این است که ترید کردن را آسان بگیرید. معامله کردن در بازار فارکس می‌تواند بسیار وسوسه‌انگیز باشد، بدین‌صورت که شما می‌توانید همه اندیکاتورهای تکنیکال را امتحان کنید یا با انتشار خبرهای اقتصادی وارد معامله شوید. اما درصورتی‌که در معامله کردن زیاده‌روی کنید، بعداً احساس خستگی و دل‌زدگی از بازار پیدا خواهید کرد. نکته اولی که باید یاد بگیرید این است که به روش و استراتژی‌هایی که با آن‌ها راحت هستید، پایبند باشید و فقط اطلاعاتی را که در طول مسیر معامله‌گری یاد می‌گیرید، به روش خود اضافه کنید.

خودتان را آزار ندهید!

نکته دوم این است که باید خودتان را بشناسید. استراتژی معاملاتی شما باید با شخصیت و مقدار ریسک‌پذیری شما هماهنگ باشد. به عنوان مثال، اگر خودتان را به راحتی با حرکات قیمتی بازار هماهنگ می‌کنید و می‌توانید چندین پوزیشن معاملاتی را مدیریت کنید، می‌توان گفت که شما یک تریدر اسکلپر هستید. در مقابل، اگر معامله‌گری هستید که حرکات قیمتی سریع بازار منجر به استرس شما می‌شوند و ترجیح می‌دهید که نمودارهای قیمتی را هر از گاهی بررسی کنید، در این صورت معامله بر اساس نقاط چرخشی (سوئینگ تریدینگ) برای شما پیشنهاد می‌شود. در این روش سوار موج‌های بزرگ‌تر بازار می‌شوید.

به سبک زندگی خود احترام بگذارید!

شما در ارائه یک استراتژی معاملاتی باید سبک زندگی خود را نیز در نظر بگیرید تا در معرض استرس قرار نگیرید. اگر می‌خواهید در کنار شغل روزانه خود، معامله کوتاه‌مدت انجام دهید، می‌توانید از تکنیک ها و استراتژی‌های معاملاتی استفاده کنید که نیازی به حضور همیشگی در مقابل پلت فرم معاملاتی ندارند.

احساسات را کنترل کنید!

همه ما تریدرها انسان هستیم و گاهی اوقات تسلیم تصمیم‌گیری ضعیف می‌شویم، به خصوص زمانی که ترس یا طمع بر ما غلبه کرده باشد. ترفند معامله‌گری در بازار فارکس این است که ذهنیتی روشن و عینی نسبت به بازار داشته باشید تا احساساتتان بر عملکرد معاملاتی شما غلبه نکنند و به راحتی بر بازار تمرکز کنید. تسلط بر این مهارت زمان‌بر خواهد بود، حتی معامله گران باتجربه نیز می‌توانند دچار اشتباه شوند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که به طور مداوم به خود یادآوری کنید که در زمان ترید، احساسات خود را کنار بگذارید.

وفادار باشید!

منضبط ماندن در بازار فارکس ارتباط مستقیمی با روانشناسی ترید دارد، زیرا انضباط و ثبات به شما کمک خواهد کرد که بر استراتژی و قوانین مدیریت ریسک خود پایبند باشید. زمانی که بازار در حال فروپاشی است، انحراف از برنامه معاملاتی می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد اما اگر در این شرایط بازار، منضبط بمانید، به راحتی می‌توانید بر روی اقدامات صحیح تمرکز کنید.

یادداشت کنید تا یادتان نرود!

به خاطر داشته باشید که یک ژورنال معاملاتی برای معامله گران مبتدی حیاتی است. این ژورنال می‌تواند به تریدرها در روانشناسی معاملاتی‌شان کمک کند. زیرا این ژورنال یا مجله معاملاتی، به شما امکان می‌دهد که بازدهی سود و ضرر، تصمیمات معاملاتی، استراتژی‌های معاملاتی و همه عواملی که بر تصمیمات شما تأثیر گذاشته‌اند را بررسی کنید. در تجزیه و تحلیل این موارد، می‌توانید نقاط قوت خود را شناسایی کرده و در حین کار بر روی نقاط ضعف خود، آن‌ها را تقویت کنید.

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
نکاتی که هر تازه واردی باید به آن ها توجه کند!