چرا گزارش درآمدی شرکت‌های سهامی مهم هستند؟

یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱

عوامل زیادی در قیمت سهام شرکت‌ها تأثیر دارند. اما عاملی که برای همه اهمیت بیشتری دارد، میزان درآمدزایی شرکت سهامی است. تغییرات درآمدی شرکت‌ها نه‌تنها برای سرمایه‌گذاران بازار سهام، بلکه برای معامله گران بازار فارکس هم اهمیت دارد. حتی برای معامله گران بیت کوین هم جالب است. چرا که سرمایه‌گذاران از گزارش‌های مالی شرکت‌های سهامی برای ارزیابی عملکرد اقتصاد کلان و پیش‌بینی آینده رشد اقتصادی استفاده می‌کنند!

اگر شما بخواهید کسب‌وکار فعالی را خریداری کنید، به احتمال زیاد به گزارش‌های مالی و حساب و کتاب آن بیزینس نگاه خواهید کرد. به احتمال زیاد میزان درآمد کسب‌وکار در سال گذشته بیشتر از همه برای شما اهمیت خواهد داشت. این‌که چقدر هزینه عملیاتی داشته و چقدر گردش پول داشته هم مهم هستند. اما حرف اول و آخر را سود و بازدهی کسب‌وکار مشخص می‌کند. سرمایه‌گذارانی که سهام شرکت‌های بزرگ را خریداری می‌کنند هم چنین نگاهی دارند!

درک گزارش‌های مالی شرکت‌های سهامی می‌تواند به سرمایه‌گذاران دید بهتری از وضعیت شرکت و سرمایه‌گذاری مربوطه بدهد. همچنین اگر عملکرد شرکت خوب بوده باشد و تعداد شرکت‌هایی که عملکرد خوبی داشته‌اند هم زیاد باشد، می‌توان چنین استنباط کرد که حال اقتصاد کلان کشور هم خوب است!

در این مقاله می‌خواهیم نگاه کلی به گزارش درآمدی شرکت‌ها داشته باشیم تا به عنوان یک سرمایه‌گذار و یا معامله‌گر درک بهتری از این گزارش‌ها داشته باشیم.

چرا گزارش درآمدی شرکت‌های سهامی مهم هستند؟

گزارش درآمدی یا Earnings Report چیست؟

شرکت‌های سهامی که در بازار سهام آمریکا لیست شده‌اند موظف هستند که هر سه ماه یک بار گزارشی از درآمد و سود شرکت را به کمیسیون اوراق بهادار آمریکا (SEC) ارائه دهند. این گزارش همان گزارش فصلی است و نشان می‌دهد که یک شرکت چقدر پول درآورده، چقدر خرج کرده و چقدر از آن مانده است؟

به گزارش درآمدی، گزارش صورت سود و زیان هم می‌گویند. تمامی گزارش درآمدی شرکت در وب‌سایت شرکت و در بخش ارتباط با سهامداران درج می‌شود.

گزارش درآمدی شرکت شامل چه اطلاعاتی می‌شود؟

در گزارش درآمدی شرکت‌ها معمولاً اطلاعات زیر در دسترس است:

اطلاعات اولیه از شرکت و وضعیت مالی آن

محل مدیریت شرکت. جریانات درآمدی و نقدی شرکت و ترازنامه.

ارزیابی مدیریت

خلاصه‌ای از عملکرد شرکت در یک فصل یا یک سال در مقایسه با دوره‌های قبلی. مثلاً عملکرد شرکت در فصل اول سال جاری چه تفاوتی نسبت به عملکرد آن در فصل اول سال قبل داشته است؟ در این بخش انتظارات آتی شرکت از وضعیت اقتصادی و فعالیت شرکت هم درج می‌شود. به نظر شما دیدگاه یک مدیر یا شرکت فعال در بازار در رابطه با آینده اقتصاد کشور چقدر اهمیت و اعتبار دارد؟ اگر شما هم موافق هستید که دیدگاه چنین افراد حقیقی و حقوقی مهم است، پس حتماً گزارش مالی شرکت‌ها را به طور مستقیم یا غیرمستقیم دنبال کنید!

افشاگری‌های کیفی و کمی

بورس اوراق بهادار آمریکا (SEC) از شرکت‌ها می‌خواهد که در رابطه با محاسبات حسابداری و اطلاعات خاص در رابطه با ریسک‌های بازار را هم در گزارش ارائه کنند. سهامداران و سرمایه‌گذاران باید بدانند که در شرکت چه خبر است!

روال حسابداری که دقت اطلاعات را تائید کند

لیست تمام تلاش‌هایی که از سوی شرکت انجام شده تا دقت اطلاعات و محاسبات انجام شده را تائید کند هم در این گزارش ارائه می‌شود.

درک مفهوم درآمد یا عایدی شرکت

تحلیلگران بازار سهام از گزارش‌های فصلی و سالانه استفاده می‌کنند تا به چند سؤال ساده جواب دهند: آیا شرکت مثل پیش‌بینی‌ها و انتظارات آن‌ها عمل کرده است؟ آیا رشد شرکت ادامه دارد؟

اگر گزارش درآمدی شرکت بهتر از پیش‌بینی و انتظارات تحلیلگران و یا خود شرکت باشد، قیمت سهام افزایش خواهد یافت. اما اگر عملکرد شرکت ضعیف‌تر از پیش‌بینی‌ها باشد، باعث کاهش قیمت سهام خواهد شد.

به طور مثال در روز ۱۸ فوریه ۲۰۲۱، شرکت والمارت گزارش مالی شرکت برای فصل آخر و کل سال ۲۰۲۰ را پیش از بازگشایی بازار سهام آمریکا منتشر کرد. گزارش درآمدی این شرکت ضعیف‌تر از پیش‌بینی‌ها بود و در نتیجه قیمت سهام در زمان بازگشایی بازار سهام نیویورک سقوط کرد و بیش از ۵ درصد نسبت به روز قبل پایین آمد و در نهایت روز معاملاتی را با ۶٫۴۸ درصد کاهش به پایان رساند.

معیارهایی که در گزارش درآمدی شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاران اهمیت دارند

نسبت سود به ازای هر سهم یا EPS

راه‌های زیادی برای تحلیل و ارزیابی درآمد شرکت‌ها وجود دارد. یکی از آن‌ها عایدی به ازای هر سهم یا درآمد شرکت به ازای هر سهم است، که به آن اصطلاحاً EPS گفته می‌شود. توجه داشته باشید که هیچ عددی به تنهایی نمی‌تواند عملکرد و وضعیت مالی شرکت را خلاصه کند. EPS یا Earnings Per Share یکی از روش‌های مؤثری است که میزان سود شرکت به ازای هر یک سهم را مشخص می‌کند.

برای محاسبه EPS کافی است درآمد خالص شرکت را به تعداد کل سهام موجود تقسیم کنید.

وقتی‌که گزارش فصلی شرکت منتشر می‌شود، مدیران شرکت در کنفرانس عمومی که بدین منظور برگزار می‌شود، EPS واقعی شرکت را با EPS پیش‌بینی شده تحلیلگران مقایسه می‌کنند و توضیح می‌دهند که چرا EPS شرکت طبق پیش‌بینی‌ها بوده و یا چرا از پیش‌بینی‌ها انحراف داشته است؟ اگر EPS واقعی شرکت با EPS پیش‌بینی شده فاصله داشته باشد، قیمت سهام هم نوسان خواهد کرد.

نسبت قیمت به درآمد یا P/E

نسبت دیگری که برای فعالین بازارهای مالی اهمیت دارد، نسبت قیمت به درآمد شرکت است. نسبت P/E یا Price to Earnings روشی برای ارزش‌گذاری قیمت سهام است و برای مقایسه عملکرد دو شرکت متفاوت در یک صنعت به کار می‌رود. نسبت P/E می‌تواند عملکرد کل بازار سهام یا یک بخش خاص را نسبت به دوره‌های زمانی قبل مقایسه کند. یعنی آیا بازار نسبت به دوره‌های قبل بالا یا پایین آمده است؟

وقتی حرف از سرمایه‌گذاری می‌شود، فاکتور های زیادی بررسی می‌شوند تا ارزش سرمایه‌گذاری مشخص شود. اما وقتی‌که P/E دو شرکت را مقایسه می‌کنیم، شرکتی که P/E کمتری دارد، معمولاً گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری است.