بهترین جایگزین برای اوراق قرضه در استراتژی ۶۰ به ۴۰ چیست؟

یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳

سرمایه‌گذاران به این عقیده رسیده‌اند که بهترین استراتژی برای مقابله با فشارهای تورمی همان استراتژی قدیمی ۶۰-۴۰ سهام و اوراق قرضه است!


استراتژی ۶۰ به ۴۰ چیست؟


استراتژی قدیمی ۶۰-۴۰ ترکیبی از سهام و اوراق قرضه را شامل می‌شود. سرمایه‌گذار ۶۰ درصد از دارایی‌های خود را در بازار سهام (یا اوراق قرضه) و ۴۰ درصد مابقی را در بازار اوراق قرضه (یا سهام) نگه می‌دارد. این استراتژی در سال ۲۰۲۲ عملکرد خوبی نداشته است.


چرا استراتژی ۶۰ به ۴۰ در سال ۲۰۲۲ عملکرد خوبی نداشت؟


در سال ۲۰۲۲، قیمت اوراق قرضه سریع‌ترین سقوط در چند دهه اخیر را تجربه کرد و بازار سهام هم به جای این‌که در مقابل بازار اوراق قرضه رشد کند، سقوط کرد! این یعنی هر کس که در بازار اوراق قرضه و سهام آمریکا سرمایه‌گذاری کرده بود، ضرر کرده است. سرمایه‌گذاران مطمئن نیستند که این استراتژی دوباره جواب خواهد داد یا خیر؟


نظرسنجی MLIVE Pulse


با این حال آخرین ارزیابی MLIV Pulse نشان می‌دهد که بخشی از سرمایه‌گذاران خرد و حرفه‌ای بازار معتقدند که این بازدهی استراتژی می‌تواند در طول یک دهه آینده از تورم فراتر رود. در این ارزیابی ۱۰۵۶ سرمایه‌گذار خرد و حرفه‌ای شرکت کردند.

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
آیا در طول ۱۰ سال آینده استراتژی ۶۰ به ۴۰ بازدهی بیشتری از تورم خواهد داشت؟ رنگ سیاه نظر سرمایه گذاران حرفه ای است.


نتیجه این ارزیابی نشان می‌دهد که با وجود این‌که برخی از فعالین بازار بر این باورند که این استراتژی مرده است، خیلی از افراد هنوز هم به این استراتژی امیدوارند. مخالفین این استراتژی در سال ۲۰۲۲ با صدای بلندتری مخالفت کرده‌اند. فدرال رزرو آمریکا در واکنش به رشد سریع تورم آمریکا، نرخ بهره را بالا برده و باعث سقوط بازار سهام و اوراق قرضه شده است.


حتی رالی صعودی اخیر بازار سهام آمریکا هم باعث شده تا سرمایه‌گذارانی که از این استراتژی در سال ۲۰۲۲ استفاده کردند، ۱۰ درصد در زیان باشند.


هر چند که از دید بلندمدت این استراتژی طرفدارانی دارد، اما وقتی در میان‌مدت به این استراتژی نگاه می‌کنید، اختلاف‌نظرها در رابطه با کارایی این استراتژی هم بیشتر می‌شود. نیمی از شرکت‌کنندگان در این ارزیابی گفته‌اند که همبستگی بین قیمت اوراق قرضه و بازار سهام در شش ماه آینده مثبت خواهد بود. یعنی قیمت اوراق قرضه و سهام در یک جهت حرکت خواهند کرد.


کی این استراتژی کارایی دارد؟


استراتژی ۶۰ به ۴۰ تنها زمانی کارایی دارد که بازار سهام و اوراق قرضه در خلاف جهت هم حرکت کنند. به همین دلیل اگر همبستگی سهام و اوراق قرضه مثبت شود، این استراتژی هم کارایی خود را از دست خواهد داد. در واقع این استراتژی زمانی کارایی دارد که با سقوط اوراق قرضه، سهام رشد کند و افت‌های اوراق قرضه را جبران کند و برعکس.


نظر مخالفین استراتژی ۶۰ به ۴۰


مدیر سبد دارایی در DoubleLine Capital در این رابطه گفته که “من به بازارهای سهام و اوراق قرضه دید منفی دارم، چون‌که نرخ بهره افزایش خواهد یافت.” افزایش نرخ بهره به ضرر هر دو بازار است. “همچنین در شرایط فعلی، اوراق خزانه‌داری آمریکا پناهگاه امنی در زمان سقوط بازار سهام نخواهد بود.”


در سال ۲۰۲۲ بازارهای مالی آسیب جدی دیدند. رشد سریع تورم آمریکا باعث شده تا فدرال رزرو هم با سرعت بالایی نرخ بهره را بالا ببرد. تغییر سیاست‌های انبساطی به انقباضی به بازارهای سهام و اوراق قرضه فشار آورده است.


هر چند که بازار سهام برای چهارمین هفته متوالی رشد کرده که بیشتر به خاطر کاهش فشارهای تورمی بوده، اما فدرال رزرو تأکید کرده که به افزایش نرخ بهره تا بازگشت تورم به هدف ۲ درصدی ادامه خواهد داد. شک و تردیدها در رابطه با آینده نرخ‌های بهره فدرال رزرو باعث متلاطم شدن بازارهای مالی شده و تقریباً تمام استراتژی‌های موجود در بازار عملکرد ضعیفی داشتند.


حتی در بازار رمزارز ها هم که زمانی تصور می‌شد بهترین محل برای پوشش ریسک تورم است، سقوط شدیدی را تجربه کرده است. اما به احتمال زیاد استراتژی ۶۰ به ۴۰ ناامیدکننده‌ترین عملکرد را داشته است!


موافقین استراتژی ۶۰ به ۴۰


با وجود عملکرد ضعیف استراتژی ۶۰ به ۴۰، هنوز هم سرمایه‌گذاران این استراتژی را کنار نگذاشته‌اند. نیمی از سرمایه‌گذاران خرد که در نظرسنجی شرکت کردند گفتند که به احتمال زیاد در شش ماه آینده ترکیب دارایی خود را ۶۰ به ۴۰ نگه خواهند داشت. بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان موافق هستند که اوراق خزانه‌داری آمریکا بهترین دارایی بدون ریسک است که می‌توان در شش ماه آینده نگه داشت!


مدیر صندوق سرمایه‌گذاری در Federetes Hermes گفته که “مخالفت‌ها با استراتژی ۶۰ به ۴۰ بی‌معنی است! هر بار که نگرانی‌ها از رشد اقتصادی تشدید شده، نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری ۱۰ سال آمریکا پایین آمده است. پس می‌توان گفت که تمام ویژگی‌هایی امن بودن اوراق قرضه پابرجاست!” افت بازدهی اوراق باعث افزایش قیمت آن می‌شود.


در ماه‌های اخیر، اوراق خزانه‌داری آمریکا نشان داده که نقش دارایی امن را ایفا می‌کند. نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری ۱۰ سال آمریکا در واکنش به تشدید نگرانی‌ها از سیاست‌های انقباضی و رکود کاهش یافته و در روز ۲ اوت به کف ۲٫۵ درصد سقوط کرد. تقریباً ۱ واحد درصد از اوج اواسط ماه ژوئن پایین آمد. اما از آن موقع شاهد رشد بازدهی اوراق خزانه‌داری ۱۰ سال آمریکا هستیم، به طوری که نرخ بازدهی این اوراق به ۲٫۸۵ درصد رسید.


سرپرست معاملات و سرمایه‌گذاری در بازار اوراق قرضه Schroders هم گفته که اوراق خزانه‌داری سهم خاصی در سبد دارایی داند، چون‌که آن‌ها واقعاً درآمد ثابتی به صاحب اوراق پرداخت می‌کنند! او در ادامه گفته که در حال حاضر رشد اقتصادی آمریکا سیر نزولی دارد و این خبر خوبی برای بازار اوراق قرضه است. “اوراق قرضه می‌تواند به سبد دارایی تنوع خوبی بدهد!”


آیا جایگزین بهتری برای اوراق قرضه در سبد دارایی وجود دارد؟


ارزیابی‌های اخیر نشان می‌دهند که اگر سرمایه‌گذاران بخواهند برای اوراق قرضه جایگزینی انتخاب کنند، به سمت بازار رمزارز ها نخواهند رفت! محبوب‌ترین جایگزین برای اوراق قرضه در میان سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و خرد، سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات است. تنها ۶ درصد موافق هستند که اوراق قرضه را با رمزارز ها تعویض کنند.