استراتژی ساده ترکیبی ۴H و ۵M

یکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷

در این مقاله سعی شده است که یک استراتژی معاملاتی خوب و کارآمد گام به گام توضیح داده شود. بدین‌صورت که معامله گران می‌توانند ابتدا به تایم فریم‌های بالاتر یا بلندمدت نگاه کنند و سپس به دنبال تائیدیه از نمودار قیمتی کوتاه‌مدت باشند.

استراتژی ساده معاملاتی فارکس!

برای این‌که منظورمان را به طور واضح بیان کنیم، با مثالی از جفت ارز GBPUSD توضیح استراتژی را آغاز می‌کنیم. تصویر زیر نشانگر نمودار چهارساعته GBPUSD است.

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
نمودار چهارساعته GBPUSD

برای شروع استراتژی معاملاتی، ابتدا بایستی نقاط و سطوح قیمتی که به نظر شما مهم هستند و می‌توانند سطح مقاومتی یا حمایتی قوی باشند را مشخص کنید. در تصویر زیر سطوح کلیدی حمایتی و مقاومتی با خطوط افقی مشکی‌رنگ مشخص شده‌اند.

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
رسم سطوح کلیدی GBPUSD

در ادامه بهتر است که این خطوط را از لحاظ قوی بودن بسنجید که طبق تصویر هر چند یکی از خطوط در گذشته بازار، سطح قیمتی مهم و کلیدی بوده است اما اخیراً قیمت به آن واکنش نشان نداده و در اطراف آن نوسان کرده است، بدین ترتیب این خط مقاومتی حذف می‌شود.

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
سطح کلیدی که دیگر تاثیری بر حرکات قیمتی ندارد باید حذف شود. در تصویر بالا، این سطح کلیدی قبلا باعث واکنش بازار شده بود، اما در ادامه تاثیر خود را از دست داده است.

در ادامه بعد از اینکه سطح حمایتی و مقاومتی خود را مشخص کردیم، تحلیل و دیدگاه خود را از بازار ارائه می‌دهیم. طبق تصویر زیر، ابتدا بازار در اطراف سطح حمایتی شکست جعلی ثبت کرده و قیمت بعد از افزایش جزئی دوباره به سمت حمایت بازگشته است. بنابراین انتظار می‌رود که GBPUSD سطح حمایتی را بشکند و بعد از برخورد مجدد به آن تا محدوده تقاضا (محدوده سبز رنگ) سقوط کند.

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
انتظار می رود که در صورت شکست سطح کلیدی، برخورد مجددی در قالب مقاومت دیده شود و بعد از آن جفت ارز به سطح حمایتی سبز رنگ برسد. این خلاصله تحلیل نمودار چهارساعته GBPUSD است.

بعد از این‌که تایم فریم بالاتر را تحلیل کردیم، بهتر است که به تایم فریم‌های پایین‌تر برویم و به دنبال تائیدیه سیگنال فروش باشیم. در تصویر زیر نمودار پنج دقیقه GBPUSD نمایش داده شده است. قیمت بعد از شکست خط حمایتی و برخورد مجدد به آن، سقوط کرده و در ادامه بازار وارد الگوی نموداری مثلث شده است. شکست کف این الگو سیگنال فروش پوند انگلیس خواهد بود.

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
در نمودار پنج دقیقه الگوی مثلث تشکیل شده است

در ادامه مشاهده می‌کنید که قیمت کف الگوی مثلثی را شکسته است. معامله گران ریسک‌پذیر می‌توانستند با شکست کف الگو (پاره‌خط مشکی‌رنگ) وارد معامله شوند و حد ضرر خود را بالای خط حمایتی (SL1) قرار دهند. اما نقطه ورود دیگری هم وجود دارد که آن هم شکست کف قیمتی جزئی (خط چین مشکی‌رنگ) است. با شکست این سطح قیمتی، معامله گران محافظه‌کار می‌توانستند وارد معامله فروش GBPUSD شوند و استاپ لاس معامله را زیر خط حمایتی (SL2) تنظیم کنند.

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
سیگنال فروش GBPUSD

طبق تحلیلی که از نمودار چهارساعته داشتیم. انتظار می‌رود که جفت ارز بعد از شکست خط حمایتی تا محدوده تقاضا سقوط کند. در نمودار زیر شکست الگو و حرکت نزولی بازار تا حد سود آورده شده است.

مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
جفت ارز GBPUSD بعد از نوسانات زیاد در تایم فریم پنج دقیقه توانست به حد سود نمودار چهارساعته برسد.