با ریتست های کثیف چه کنیم؟ استراتژی Retest کثیف!

یکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷

در این مقاله، استراتژی ریتست کثیف به صورت گام به گام توضیح داده شده است. یادگیری این استراتژی به شما در تعیین موقعیت‌های معاملاتی قوی کمک خواهد کرد. استراتژی ریتست کثیف برای محدود کردن ریسک سیگنال کاربرد دارد. به کمک این استراتژی می‌توانید از ریسک برخوردهای مجددی که بعد از شکست سطح کلیدی روی می‌دهند، در امان بمانید.


برخورد مجدد ساده!


برای این‌که منظورمان را به طور واضح بیان کنیم، با مثالی از نمودار چهارساعته جفت ارز GBPJPY توضیح استراتژی را آغاز می‌کنیم.


در تصویر زیر همان‌طور که می‌بینید، ابتدا روند بازار صعودی بوده و در انتهای رالی صعودی، قیمت وارد الگوی نموداری مثلثی نزولی شده است. این یعنی با شکست این الگو، می‌توان شاهد شروع روند نزولی جدید بود. با توجه به این‌که قیمت با کف الگو درگیر بوده و در اطراف آن نوسان می‌کند، انتظار می‌رود که نرخ برابری پوند انگلیس به ین ژاپن کف الگو را بشکند و بعد از برخورد مجدد به آن سقوط کند.

ریتست مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
برخورد مجدد ساده مثل شکل بالاست که با پیکان های قرمز نشان داده شده است.

برخورد مجدد کثیف!


در ادامه ملاحظه می‌کنید که قیمت کف الگوی مثلثی را شکسته و به سمت پایین حرکت کرده است. اما حرکت نزولی بازار محدوده بود و جفت ارز دوباره به سمت مثلث بازگشته است. کسانی که بعد از شکست مثلث وارد معامله فروش شده و حد ضرر خود را در کف الگو قرار داده بودند با بازگشت مثبت بازار به سمت بالا، حد ضرر آن‌ها فعال شده و از بازار خارج شده‌اند. اما در ادامه می‌بینید که GBPJPY کندل نزولی در بالای کف مثلث تشکیل داده است.

ریتست مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
در ریتست کثیف، قیمت دوباره به بالای حمایت شکسته شده بر می گردد! به همین دلیل به این نوع برخورد مجدد، ریتست کثیف می گوییم!

برای این‌که ببینیم آیا این کندل نزولی عمل می‌کند یا نه؟ به تایم فریم ۱۵ دقیقه GBPJPY می‌رویم. طبق نمودار زیر، روند بازار ابتدا صعودی بوده و جفت ارز بعد از ثبت اوج‌های قیمتی پایین‌تر از هم، تضعیف شده است. انتظار می‌رود که قیمت خط حمایتی (کف الگوی مثلثی) را بشکند و بعد از پولبک به آن، به حرکت نزولی اخیر ادامه دهد.

ریتست مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
استراتژی ریتست در نمودار ۱۵ دقیقه

در ادامه مشاهده می‌کنید که جفت ارز بعد از ثبت شکست جعلی در کف مثلث دوباره به سمت بالا بازگشته است. اما این بار قیمت نتوانسته به اوج قیمتی اخیر برسد و قبل از برخورد به اوج قیمتی، GBPJPY مجدداً تضعیف شده است. جفت ارز در ادامه فشارهای فروش به زیر کف قیمتی اخیر عبور کرده است که شکست این سطح قیمتی سیگنال فروش قوی به شمار می‌رود.

ریتست مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
بازار نتوانسته به اوج قبلی برسد و بدتر از آن به زیر کف قیمتی قبلی هم عبور کرده است. این همان سیگنال فروش است!

در تصویر زیر نقطه ورود معامله فروش، حد ضرر و حد سود تعیین شده است. حد سود ما ناحیه مقاومتی است که اخیراً به محدوده حمایتی تبدیل شده است.

ریتست مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
سیگنال فروش

موقعیت معاملاتی بالا، یک فرصت فروش کوتاه‌مدت است. معامله گران ریسک‌پذیر می‌توانند وارد معامله فروش بلندمدت تا ناحیه حمایتی دوم شوند.

ریتست مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
حد سود بعدی برای معامله فروش

در ادامه مشاهده می‌کنید که جفت ارز GBPJPY بعد از شکست کف قیمتی جزئی تا هر دو ناحیه حمایتی تعیین شده، سقوط کرده است.

ریتست مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
بازار از حد سود هم عبور کرد!

بررسی مجدد نمودار چهارساعته!

اگر به نمودار چهارساعته GBPJPY برویم. خواهیم دید که بازار بعد از برخورد مجدد به کف الگو و میانگین نمایی سقوط کرده و از کف قیمتی اخیر عبور کرده است. در واقع بازگشت مجدد قیمت به کف الگو را ریتست کثیف می‌گوییم. بدین معنی که بعد از شکست الگو، انتظار داشتیم بازار حرکت نزولی عمیقی به راه بیندازد اما قیمت بعد از ثبت کف قیمتی جزئی، دوباره به سمت الگو بازگشته و بعد از نفوذ به آن سقوط کرد. طبق تصویر زیر به نظر می‌رسد که جفت ارز تا محدوده حمایتی چهارساعته حرکت خواهد کرد.

ریتست مقالات فارکس:‌ استراتژی، روانشناسی و کنترل ریسک
نتیجه استراتژی ریتست کثیف در نمودار چهارساعته