آموزش کامل ۷ استراتژی پرایس اکشن

چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸

در این بخش با استراتژی‌های معاملاتی پرایس اکشن آشنا می شویم. استراتژی پرایس اکشن بهترین راهنما برای کار در شرایط پیچیده است. شرایطی که داشتن یک برنامه می‌تواند عامل تمایز بین معامله‌گر بازنده و برنده باشد.

همیشه برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در شرایط مبهم کار دشواری است. وقتی شرایط مبهم است و عدم اطمینان از آینده بر همه چیز سایه افکنده، تنها کاری که می‌توان انجام داد، تهیه استراتژی است. در تحلیل بازارهای مالی هم همیشه عدم قطعیت و ابهام وجود دارد و نیاز به داشتن استراتژی حیاتی است.

استراتژی‌های پرایس اکشن ساده هستند و یادگیری آن‌ها مزیت مهمی برای معامله‌گر ایجاد می‌کنند. شما با یادگیری این استراتژی‌ها می‌توانید در عمل سبک پرایس اکشن را پیاده کنید و بهره‌وری معاملات خود را بالا ببرید.

استراتژی پرایس اکشن معامله با پین بار (Pin Bar)

اولین استراتژی معاملاتی که در این بخش می خوانیم، استراتژی معامله با پین بار در پرایس اکشن است..قبل از اینکه از سیگنال های پین بار استفاده کنید و وارد معامله شوید، حتما مطمئن شوید که پین بار را به درستی تشخیص داده اید. بعد از این مرحله می توانید شرایط برای ورود به معامله را بررسی کنید. برای آموزش کامل الگوهای پرایس اکشن حرفه ای اینجا کلیک کنید.

تعیین روند بازار

مرحله بعدی، تعیین روند بازار است. درک روند بازار به دقت معامله شما کمک می کند.

پیرو روند

پین باری که در جهت روند بازار شکل گرفته، قویترین سیگنال محسوب می شود، علاوه بر این، بنا به ماهیت بازگشتی پین بار، می توان از این سیگنال برای بازگشت قیمت ها در بازار های خنثی یا بدون روند هم استفاده کرد.

خلاف روند

معاملات عکس روندی یا همان ورود به معامله در خلاف جهت مومنتوم بازار می تواند بسیار ریسکی باشد، یعنی احتمال فعال شدن دستور حد ضرر بسیار بالاست، اما اگر بازگشت را به درستی پیش بینی کنید، از سود بیشتری بهره مند خواهید شد.

مثال از استراتژی پین بار

نمودار بعدی بازار نزولی را نمایش می دهد، که در این میان پین باری شکل گرفته که حکایت از بازگشت بازار دارد. این پین بار به این معنی است که مشارکت کنندگان بازار (عرضه و تقاضا) بر سر قیمت های بالاتر به توافق نرسیده اند، برای همین قیمت دوباره به سمت پایین برگشته تا روند نزولی را ادامه دهد.

.

استراتژی پرایس اکشن: پین بار (Pin Bar) و روند بازار
پین بار (Pin Bar) و روند بازار

در نمودار زیر پس از روند نزولی اصلی بازار، پین باری در نمودار ظاهر شده است. در پی ظهور پین بار، بازار به سمت بالا برگشته است. برگشت بازار به دلیل پین بار نیست، بلکه پین بار نشان دهنده تغییر عرضه و تقاضای بازار است، که در اینجا قدرت عرضه ارز مبنا (پوند انگلستان) کاهش و تقاضای آن افزایش یافته است.

استراتژی پرایس اکشن
بازگشت صعودی بازار پس از ظهور پین بار صعودی (Pin Bar)

در نمودار پایینی، مستطیل آبی رنگ نشانگر دامنه نوسانی بازار است، یعنی روند بازار در این محدوده خنثی است. در بازار های بدون روند، به دلیل احتمال شکست سقف یا کف محدوده، ریسک معاملات همواره بالاست، اما اگر از استراتژی های پرایس اکشن ارائه شده به خوبی استفاده شود، می توان این ریسک را تا مقدار زیادی کنترل کرد. همان طور که در این نمودار دیده می شود، پین بار بالایی در بازار عمل نکرده، اما پین بار دومی به خوبی عمل کرده است. این همان ریسکی است که بایستی در معالمات بازار های خنثی از آن آگاهی داشت. بعد از پین بار دومی، که در کف دامنه نوسانی شکل گرفته، بازار تا سقف کانال صعود کرده است.

معامله در دامنه نوسانی با استفاده از پین بار (Pin Bar)
استراتژی پرایس اکشن: معامله در دامنه نوسانی با استفاده از پین بار (Pin Bar)

انطباق سطوح کلیدی با پین بار

سطوح حمایت و مقاومت بازار هم یکی از نقاط کلیدی برای معاملات مبتنی بر پین بار است. به این دلیل که معمولا سطوح حمایت یا مقاومت، سطوح بازگشتی بازار هستند، و پین بار هم الگوی بازگشتی است، پس احتمال وقوع پین بار در این سطوح کلیدی بسیار بالاست.

منتظر بمانید تا قیمت وارد محدوده حمایت یا مقاومت شود، و بعد از آن به دنبال یافتن ساختار پین بار باشید. بنا بر اصل انطباق، احتمال موفقیت معاملات پین بار از سطوح کلیدی بازار همواره بالاست. پس در حمایت ها به دنبال پین بار صعودی باشید و در مقاومت ها به دنبال پین بار نزولی.

در نمودار زیر می توان دید که قیمت تا مقاومت بالا آمده و سپس تشکیل پین بار (نزولی) داده است. دنباله پین بار تا بالای خط افقی مقاومت فرو رفته، که نشان می دهد بازار قیمت های بالاتر را نپذیرفته و در نتیجه به سمت پایین برگشته است.

انطباق پین بار نزولی با خط مقاومت
انطباق پین بار نزولی با خط مقاومت

در نمودار زیر، دنباله پین بار بسیار بلند است و تا زیر حمایت بازار هم فرو رفته است. این نشانه خوبی است، چونکه به این معنی است که قدرت فروشندگان در بازار کاهش یافته و فرصت برای ورود مجدد خریداران فراهم شده است، یعنی بازار در شرف برگشت است.

انطباق پین بار صعودی با حمایت بازار
انطباق پین بار صعودی با حمایت بازار

اصل انطباق

بهترین زمان برای معامله با پین بار، وقتی است که پین بار در مسیر روند شکل گرفته و همزمان در یکی از سطوح کلیدی قرار دارد، این همان اصل انطباق است.

معامله ای که بر اساس اصل انطباق باشد، درصد موفقیت بالایی دارد. برای اینکه مطمئن شوید که معامله شما با اصل انطباق همخوانی دارد، بایستی حداقل دو مورد از عوامل (حمایت، روند الگوی حرکات قیمتی و …) مطابق یکدیگر یا هم جهت باشند. هر چه تعداد عوامل در اصل انطباق بیشتر باشد، یعنی درصد موفقیت معامله هم به صد درصد نزدیک تر است.

در نمودار زیر، مثالی از اصل انطباق را می توانید مشاهده کنید. پین بار صعودی در سطح حمایت شکل گرفته و در عین حال هم روند بازار صعودی است. هر سه مورد در یک جهت هستند و با یکدیگر انطباق دارند، یعنی احتمال صعود بازار بسیار بالاست.

پین بار و اصل انطباق
پین بار و اصل انطباق

محل مناسب برای ورود به معامله و حد ضرر در پین بار ها در استراتژی پرایس اکشن

تعیین نقاط ورود و خروج قبل از شروع معامله مهمترین وظیفه معامله گر است. این امر به شما کمک می کند تا به درستی درک کنید که ریسک معامله چقدر است و از کدام نقطه بایستی وارد بازار شوید.
نقطه ورود به معامله در الگوی پین بار بدین شکل است که معامله گر پس از بسته شدن کندل پین بار، وارد معامله می شود، به این صورت که در پین بار های نزولی، محل فروش در زیر کف قیمتی کندل پین بار قرار دارد، و در پین بار های صعودی، محل خرید در بالای اوج قیمتی کندل پین بار است.
محل دیگری که برای ورود به معامله مناسب است، محدوده ۵۰ درصدی پین بار است. با استفاده از فیبوناچی اصلاحی، سطح ۵۰ درصدی پین بار را پیدا کنید. بازار اگر به این محدوده رسید می توانید وارد معامله شوید.
در تصویر زیر نقاط ورود به معامله در سیگنال های پین بار را مشاهده می کنید.

بهترین نقاط برای ورود به معامله از پین بار (Pin Bar)
بهترین نقاط برای ورود به معامله از پین بار (Pin Bar)

تعیین حد ضرر هم در معاملات پین بار کار آسانی است. دستور حد ضرر درست در زیر دنباله پین بار صعودی یا بالای دنباله پین بار نزولی قرار دارد.
در تصویر زیر محل مناسب برای قرار دادن دستورات حد ضرر نمایش داده شده است.

محل قرارگیری دستور حد ضرر در پین بار (Pin Bar)
محل قرارگیری دستور حد ضرر در پین بار (Pin Bar)

استراتژی معامله با الگوی کندل پوششی (Engulfing)

دومین استراتژی معاملاتی در این مقاله آموزشی از سری استراتژی پرایس اکشن، استراتژی معامله با الگوی کندل پوششی است. در این استراتژی معاملاتی ابتدا بایستی مطمئن شوید که الگو ویژگی های کندل پوششی را دارد. الگوی کندل پوششی باید تمام ویژگی های گفته شده را داشته باشد. در غیر این صورت، احتمال موفقیت سیگنال صادر شده کاهش خواهد یافت.
بعد از اطمینان از اینکه الگوی شکل گرفته، کندل پوششی است، می توانید به فکر معامله باشید.

تعیین روند بازار


اولین چیزی که بعد از تایید الگوی کندل پوششی باید بررسی شود، شرایط فعلی بازار است. آیا روند صعودی است یا نزولی؟ آیا بازار بدون روند است؟ پاسخ به این سوالات یکی از مهمترین بخش ها در معاملات الگوهای حرکات قیمتی است. اگر در این زمینه با مشکل مواجه شدید، به بخش تعیین روند بازار مراجعه کنید.


در نمودار زیر، مشاهده می شود که بازار در حال حاضر روند قوی نزولی دارد. سپس بازار اندکی به سمت بالا برگشته و الگوی کندل پوششی بزرگ نزولی را تشکیل داده که کندل ماقبل خود را به طور کامل پوشش داده است. این وضعیت با روند نزولی بازار همخوانی دارد.

مثال از استراتژی معامله با الگوی کندل پوششی

استراتژی پرایس اکشن: کندل پوششی و اصل انطباق
کندل پوششی و اصل انطباق

مورد دیگری که بعد از تشخیص روند و الگوی کندل پوششی بایستی بررسی شود، سطوح کلیدی بازار است. یعنی الگو در محدوده حمایت ظاهر شده یا مقاومت یا در محدوده عرضه قرار دارد یا در محدوده تقاضا. اگر الگو در سطح کلیدی بازار نباشد، بهتر است که وارد معامله نشوید. محدوده حمایت یا مقاومت، محدوده مهمی است، چونکه بازار قبلا به آن واکنش نشان داده است، و احتمال اینکه دوباره این امر تکرار شود بسیار بالاست.


در مثال بعدی، الگوی کندل پوششی قوی را داریم که درست در محدوده مقاومتی (حمایت قبلی بازار) شکل گرفته است. قیمت تا محدوده حمایت برگشته است، و بعد با تشکیل کندل پوششی، هر دو کندل قیمتی قبلی را پوشش داده است. همان طور که مشاهده می شود، قیمت پس از تشکیل کندل پوششی فورا سقوط کرده است.

کندل پوششی و اصل انطباق
کندل پوششی و اصل انطباق

هر دو سیگنال کندل پوششی بررسی شده خوب هستند، اما آیا راهی وجود دارد که قدرت و اعتبار سیگنال کندل های پوششی را افزایش داد؟ موضوعی که در اینجا اهمیت دارد، معامله بر اساس اصل انطباق است، یعنی روند، سطوح بازگشتی و الگوی کندل پوششی بایستی با یکدیگر همخوانی داشته باشند، تا احتمال موفقیت معامله افزایش یابد.


در نمودار زیر، مثال خوبی از الگوی کندل پوششی و اصل انطباق دیده می شود. کندل پوششی با روند مطابقت دارد و در محدوده حمایتی قرار دارد. همه شرایط برای ورود به معامله مهیاست.

مطابقت کندل پوششی، روند صعودی و حمایت بازار
مطابقت کندل پوششی، روند صعودی و حمایت بازار

نقاط ورود و خروج در الگوی کندل پوششی


تعیین نقاط ورود به معامله و حد ضرر در الگوی کندل پوششی فرآیند ساده ای است. اگر کندل پوششی صعودی باشد، نقطه ورود به معامله درست بالای کندل صعودی قرار دارد، و اگر الگوی کندل پوششی نزولی باشد، نقطه ورود به معامله درست در زیر کندل نزولی جای گرفته است. حد ضرر در الگو های کندل پوششی صعودی در زیر کندل صعودی قرار دارد و در الگوی نزولی هم درست بالای کندل پوششی نزولی قرار می گیرد. در زیر چند مثال برای درک بهتر موضوع ارائه شده است.


نقاط ورود


در نمودار زیر می توان دید که الگوی کندل پوششی صعودی است، پس نقطه ورود به بازار درست در بالای کندل صعودی قرار دارد. اگر کندل پوششی نزولی بود، مناسب ترین محل برای ورود به معامله درست زیر کندل نزولی است.

نقطه ورود به معامله از الگوی کندل پوششی (Engulfing)
نقطه ورود به معامله از الگوی کندل پوششی (Engulfing)

حد ضرر


در نمودار زیر با الگوی کندل پوششی نزولی مواجه هستیم، حد ضرر درست در بالای اوج قیمتی کندل پوششی قرار دارد. اگر کندل پوششی صعودی بود، حد ضرر در کف کندل پوششی قرار می گرفت.

حد ضرر در الگوی کندل پوششی (Engulfing)
حد ضرر در الگوی کندل پوششی (Engulfing)

استراتژی معامله با اینسایدبار (Inside Bar)

سومین استراتژی معاملاتی از سری استراتژی پرایس اکشن، استراتژی معامله با اینسایدبار است. الگوی اینسایدبار (Inside Bar) را می توان در بازار های روند دار و در مسیر روند، مورد معامله قرار داد. وقتی در چنین حالتی بکار گرفته شود، معمولا با نام شکست یا الگوی شکست حرکات قیمتی اینسایدبار خوانده می شود. همچنین می توان در خلاف روند، از نقاط کلیدی بازار هم به کار برد، در این حالت با عنوان بازگشت اینسایدبار خوانده می شوند.

سیگنال ورود با اینسایدبار

روش سنتی برای ورد در سیگنال‌های اینسایدبار استفاده از دستورات خرید یا فروش در اوج یا کف میله مادر است، و وقتی‌که قیمت به سمت بالا یا پایین محدوده میله مادر شکسته می‌شود، دستور شما هم در بازار فعال می‌شود.


حد ضرر هم معمولاً در انتهای مخالف میله مادر قرار داده می‌شود، یا می‌توان در نزدیکی سطح پنجاه‌ درصدی میله مادر قرارداد، البته اگر میله مادر بزرگ‌تر از حد میانگین باشد.


باید در نظر گرفت که این نقاط ورود، روش سنتی یا استاندارد برای قرار دادن حد ضرر یا دستورات معامله است، در پایان این شمایید که تصمیم خواهید گرفت که از کدام نقاط وارد بازار شوید، و رسیدن به این سطح نیاز به تمرین دارد.


استراتژی معامله اینسایدبار (Inside Bar) در بازارهای روند دار


در مثال زیر، نحوه معامله با الگوی اینسایدبار و در راستای روند بازار را می‌بینیم. در این مورد، بازار روند نزولی دارد، پس الگوی اینسایدبار را می‌توان سیگنال فروش اینسایدبار نامید.

اینسایدبار (Inside Bar) نزولی در بازار نزولی
اینسایدبار (Inside Bar) نزولی در بازار نزولی

در اینجا مثال دیگری از معامله الگوی اینسایدبار در بازار روند دار را شاهد هستیم. در این مورد، بازار روند صعودی دارد، پس الگو را با نام سیگنال خرید اینسایدبار در نظر خواهیم گرفت. توجه کنید، اغلب در بازارهای روند دار قوی، مثل نمونه پایینی، شاهد شکل‌گیری چندین الگوی اینسایدبار خواهیم بود، که نقاط ورودی موفق‌تری را برای شما فراهم می‌کنند.

سیگنال خرید صادر شده توسط الگوی اینسایدبار (Inside Bar) در بازار صعودی
سیگنال خرید صادر شده توسط الگوی اینسایدبار (Inside Bar) در بازار صعودی

استراتژی معامله با اینسایدبار (Inside Bar) برخلاف روند از سطوح کلیدی


در مثال زیر، ما به معامله‌ای با استفاده از الگوی اینسایدبار در خلاف جهت روند نمودار روزانه نگاه می‌کنیم. در این مورد، قیمت برگشته تا حمایت کلیدی بازار را دوباره لمس کند، و پین بار بازگشتی را در حمایت شکل داده است، که به دنبال آن بازگشت اینسایدبار شکل‌گرفته است. توجه کنید که فشار صعودی قوی، بعدازاین سیگنال اینسایدبار روی‌داده است.

الگوی اینسایدبار بازگشتی (Inside Bar)
الگوی اینسایدبار بازگشتی (Inside Bar)

در اینجا مثال دیگری از معامله اینسایدبار در عکس روند اخیر و از سطح کلیدی بازار را نشان می‌دهیم. در این مورد، ما در حال معامله سیگنال بازگشتی اینسایدبار از مقاومت کلیدی بازار هستیم. همچنین توجه کنید که سیگنال فروش اینسایدبار در مثال زیر، درواقع دو اینسایدبار با یک میله مادر است، که این چیز غیرعادی نیست و گاها با آن مواجه خواهید شد.
معاملات اینسایدبار از سطوح کلیدی نمودار معمولاً بسیار سود ده هستند، چون‌که اغلب به حرکات بزرگی در خلاف جهت بازار منتهی می‌شوند.

انطباق اینسایدبار نزولی با مقاومت
انطباق اینسایدبار نزولی با مقاومت

نکاتی در مورد استراتژی پرایس اکشن معاملات مبتنی بر الگوهای اینسایدبار

  • به‌عنوان یک معامله‌گر غیرحرفه‌ای، یادگیری معامله اینسایدبار در جهت روند غالب نمودار روزانه کار آسانی است. معاملات مبتنی بر اینسایدبار که نقش بازگشتی در بازار را بازی می‌کنند، کمی فریب‌دهنده است، برای همین نیاز به زمان و تمرین بیشتری دارند.
  • اینسایدبار ها در نمودار روزانه بهتر جواب می‌دهند، چون‌که در تایم فریم‌های پایین‌تر، اینسایدبار های بسیاری وجود دارد که اکثر آن‌ها معنی خاصی ندارند و منجر به شکست‌های جَعلی در بازار می‌شوند.
  • الگوی اینسایدبار گاها چندین اینسایدبار را در محدوده میله مادر شامل می‌شود، که بعضاً تا چهار عدد هم می‌رسند، که هیچ ایرادی ندارد، و نشان‌دهنده این است که بازار به مدت بیشتری برای تعادل نیاز داشته است و گاها این نوع الگوها هم به حرکات و شکست‌های قیمتی قوی‌تری منتهی می‌شوند. شاید در بازار گاها الگوی اینسایدبار مار پیچی و تودرتویی را شاهد باشید، این الگوها معمولاً دو یا چندین اینسایدبار را شامل می‌شوند که در درون محدوده میله مادر قرار دارند، و هر اینسایدبار کوچک‌تر از قبلی و در محدوده میله مادر است.
  • ابتدا تشخیص اینسایدبار را در نمودارها تمرین کنید و بعداً معامله کردن با آن‌ها را شروع کنید. ابتدا از اینسایدبار ها در بازارهای رونددارِ نمودار روزانه شروع کنید.
  • اینسایدبار ها گاها با الگوی پین بار همراه می‌شوند، و همچنین آن‌ها بخشی از الگوی جَعلی هستند (الگوی شکست جَعلی اینسایدبار)، برای همین الگوی حرکات قیمتی مهمی هستند که بایستی به‌درستی درک شوند.
  • اینسایدبار معمولاً نسبت های ریسک به ریوارد بهتری دارند، چون‌که حد ضرر کوچک‌تری دارند، و به شکست‌های قیمتی قوی هم منتهی می‌شوند.

استراتژی معامله با الگوی شکست جعلی اینسایدبار (Inside Bar False Break Out)

چهارمین استراتژی پرایس اکشن که در این مطلب می آموزیم استراتژی معامله با الگوی شکست جعلی اینسایدبار است. از الگوی شکست جَعلی اینسایدبار می‌توان هم در بازارهای روند دار و هم بدون روند استفاده کرد. معمولاً در بازار ارز خارجی شکست‌های جَعلی به‌دفعات اتفاق می‌افتند. فهم نحوه معامله با این الگوها می‌تواند علاوه بر جلوگیری از ورود به سیگنال‌های جَعلی، فرصت کسب سود را هم فراهم کند.

سیگنال یابی با الگوی شکست جعلی اینسایدبار


رایج‌ترین نقاط ورود به معامله در الگوی شکست جَعلی اینسایدبار به شکل زیر است:

  • اگر قیمت از اینسایدبار قبلی و یا کندل مادر فراتر رود، می‌توان وارد معامله شد.
  • اگر الگوی شکست جَعلی اینسایدبار همراه با پین بار شکل‌گرفته باشد، از استراتژی‌های معاملاتی پین بار استفاده کنید.

نقاط ورود به معامله در الگوی شکست جَعلی اینسایدبار
نقاط ورود به معامله در الگوی شکست جَعلی اینسایدبار

معامله الگوی شکست جَعلی اینسایدبار در بازار روند دار


شکل زیر مثال خوبی از سیگنال خرید است. در اینجا پین بار در قالب شکست جَعلی اینسایدبار ظاهرشده است. بایستی توجه کرد که در این الگو، پس از کندل مادر، سه کندل اینسایدبار تشکیل‌شده است. چنین اتفاقی خیلی عجیب نیست و شاید تا چهار کندل اینسایدبار هم تشکیل شود.

سیگنال خرید الگوی شکست جَعلی اینسایدبار
سیگنال خرید الگوی شکست جَعلی اینسایدبار

مثال بعدی هم نشانگر الگوی شکست جَعلی اینسایدبار در بازار روند دار است. کاملاً مشخص است که روند بازار قبل از تشکیل الگوی اینساید بار صعودی بود. در اینجا، به‌جای یک کندل شکست جَعلی، دو کندل تشکیل‌شده است. این نمونه دیگری از الگوی شکست جَعلی اینسایدبار است که در بازار با آن مواجه خواهید شد. درواقع شکست جَعلی در بازار دو بار روی‌داده است.

الگوی شکست جَعلی اینساید بار با دو کندل شکست
الگوی شکست جَعلی اینساید بار با دو کندل شکست

معامله الگوی شکست جَعلی اینسایدبار از سطح کلیدی نمودار و در خلاف جهت روند


در مثال زیر، الگوی شکست جَعلی اینسایدبار در خلاف جهت روند ایجادشده است. یعنی این سیگنال حکایت از بازگشت روند بازار دارد. در اینجا سیگنال خرید (الگوی شکست جَعلی اینسایدبار) در سطح کلیدی بازار (حمایت) روی‌داده است. ازآنجایی‌که این الگو تمام ویژگی‌های شکست جَعلی اینسایدبار را دارد و همچنین با محدوده کلیدی نمودار هم انطباق دارد، به همین دلیل بهترین سیگنال برای ورود به معامله محسوب می‌شود.

شکست جَعلی اینسایدبار در حمایت
شکست جَعلی اینسایدبار در حمایت

مثال بعدی هم نمونه دیگری از الگوی شکست جَعلی اینسایدبار است که در خلاف جهت روند بازار ایجادشده است. این بار سیگنال معاملاتی نزولی است. به‌راحتی می‌توان دید که بازار در دست خریداران بوده و تا قبل از تشکیل الگو، حرکات قیمتی صعودی بودند. پس از تشکیل الگوی شکست جَعلی اینسایدبار، که منجر به شکست جَعلی مقاومت هم شده، قیمت سقوط کرده است.

الگوی شکست جَعلی اینسایدبار نزولی
الگوی شکست جَعلی اینسایدبار نزولی

نکات این استراتژی پرایس اکشن

  • به خاطر داشته باشید که مثال‌های بالا، تمامی انواع شکست جَعلی اینسایدبار را شامل نمی‌شود. درواقع مواردی که مرور شد، نمونه‌های رایجی هستند که بیشتر با آن‌ها برخورد خواهید کرد. اگر الگوی اینسایدبار در نمودار ظاهر شد و پس‌ازآن شکست جَعلی روی داد، به‌احتمال‌زیاد با الگوی شکست جعَلی اینسایدبار مواجه هستید.
  • همیشه به اصل انطباق پای بند باشید. صرفاً تشکیل الگوی شکست جَعلی اینسایدبار به معنی ورود به معامله نیست. اگر الگوی اینسایدباری در نمودار ظاهر شد، به دنبال انطباق با سایر سطوح و عوامل کلیدی باشید. الگویی که در سطوح کلیدی شکل‌گرفته، مسلماً از شانس موفقیت بیشتری برخوردار است.
  • این استراتژی معاملاتی را ابتدا در نمودارهای روزانه مورداستفاده قرار دهید. سیگنال‌های حرکات قیمتی در نمودار ساعتی از درجه اعتبار بیشتری برخوردارند. پس از مدتی که تجربه و مهارت کافی را کسب کردید، به‌مرور تایم فریم نمودار را پایین بیاورید.

استراتژی پرایس اکشن معامله با الگوی شکست جعلی

پنجمین استراتژی پرایس اکشن که در این مقاله می خوانیم ، الگوی شکست جعلی است. شکست جعلی در تمامی بازارها (روند دار و بدون روند) روی می‌دهد. بااین‌حال، بهترین روش معامله این الگو در جهت روند بازار است. به‌طور مثال، در شکل زیر، روند بازار نزولی است و چندین شکست جَعلی رو به بالا روی‌داده است. زمانی که چندین شکست جَعلی در خلاف جهت روند بازار روی می‌دهد، می‌توان چنین برداشت کرد که روند غالب بر بازار دوباره فعال‌شده است.

شکست جعلی کجا اتفاق می افتد؟

معامله گران تازه‌کار علاقه زیادی به معامله از کف قیمتی در روندهای نزولی و اوج قیمتی در روندهای صعودی دارند، دلیل اصلی شکست‌های جَعلی هم دقیقاً همین است. در هرکدام از شکست‌های جَعلی نمودار زیر، احتمالاً معامله گران تازه‌کار چنین تصور می‌کردند که روند نزولی به پایان رسیده است، به همین دلیل اقدام به خرید کرده‌اند. پس‌ازاینکه معامله گران خبره وارد بازار شده‌اند، از رشد رالی صعودی ایجادشده در بازار استفاده کرده و وارد معامله فروش شده‌اند. که در پی آن، روند نزولی دوباره فعال‌شده و اکثر معامله گران تازه‌کار به حد ضرر رسیده‌اند.

شکست جَعلی در روند نزولی
شکست جَعلی در روند نزولی


شکست‌های جَعلی در بازارهای بدون روند هم بسیار رایج هستند. معامله گران معمولاً سعی می‌کنند با شکست کف یا سقف دامنه نوسانی (بازار بدون روند) وارد معامله شوند. اما معمولاً قیمت کمی بیش از تصور آن‌ها در دامنه نوسانی باقی می‌ماند. به همین دلیل، شکست جَعلی در سطوح کف و سقف دامنه نوسانی به‌دفعات ظاهر می‌شود.

معامله در بازاری که قیمت در بین دو سطح کلیدی در حال نوسان است، می‌تواند بسیار سودآور باشد. با سیگنال یابی در محدوده دامنه نوسانی می‌توان به‌راحتی وارد معامله شد. بهترین راه برای در امان ماندن از شکست‌های جَعلی در بازارهای محدود نوسانی، این است که منتظر بسته شدن قیمت در خارج از محدوده نوسانی بمانید. معمولاً دو یا بیشتر از دو کندل اگر در خارج از دامنه نوسانی بسته شود، یعنی بازار از محدوده خارج‌شده است و روند جدیدی را شروع کرده است.


در مثال زیر، می‌توان مشاهده کرد که معامله گران حرکات قیمتی به کمک شکست جَعلی که در قالب پین بار (Pin Bar) ظاهرشده، می‌توانند در بازار محدود نوسانی وارد معامله شوند. بایستی توجه کرد که در اینجا، شکست جَعلی در مقاومت کلیدی بازار روی‌داده و همچنین دوشکست جَعلی هم در سطح حمایت دامنه محدود نوسانی ظاهرشده است.

معامله شکست جَعلی در بازار خنثی
معامله شکست جَعلی در بازار خنثی


شکست‌های جَعلی گاهی اوقات سیگنالی از شروع روند جدید در پایان روند فعلی بازار هستند. در مثال زیر، می‌توان دید که مقاومت کلیدی بازار در دو مرحله مانع از رشد قیمت شده است و در بار سوم، شکست جَعلی در قالب پین بار (Pin Bar) ظاهرشده، که سیگنالی از حرکت نزولی قوی احتمالی است. در این نمودار، نه‌تنها شکست جَعلی، سیگنالی از حرکت نزولی بوده، بلکه روند نزولی جدیدی را هم به راه انداخته است.

شکست جَعلی و شروع روند جدید
شکست جَعلی و شروع روند جدید


نکات این استراتژی پرایس اکشن

  • شکست‌های جَعلی در بازارهای روند دار، بدون روند و حرکات خلاف روند ظاهر می‌شوند. در همه حالات بازار منتظر شکست جَعلی بمانید. معمولاً شکست جَعلی سیگنال قوی از روند آتی بازار صادر می‌کند.
  • معامله در خلاف روند، کار دشواری است. بهترین روش برای معامله در خلاف روند به این صورت است که منتظر ظهور شکست جَعلی از سطح کلیدی (مثل حمایت یا مقاومت) بمانید و بعداً با توجه به سیگنال صادرشده وارد بازار شوید.
  • شکست جَعلی، تصویری از نبرد میان معامله گران تازه‌کار و خبره است. درک شکست‌های جَعلی می‌تواند پنجره جدیدی را به روی معامله گران حرکات قیمتی باز کند.

استراتژی ساده پرایس اکشن معامله با کانال (Equidistant Channels)

ششمین استراتژی پرایس اکشن این مقاله ، استراتژی معامله با کانال است. کانال یکی از محبوب‌ترین ابزارهای تکنیکال برای یافتن روند و فرصت‌های معاملاتی است. کانال یا Equidistant Channel می‌تواند صعودی یا نزولی باشد. در این مقاله می‌خواهیم نحوه استفاده از کانال برای تحلیل و سیگنال یابی را بررسی کنیم.

کانال چیست؟

کانال‌ها از دو خط روندی موازی تشکیل شده‌اند. در متاتریدر می توانید از ابزار رسم کانال با نام Equidistant Channels استفاده کنید. منظور از Equidistant، دو خط روندی با فاصله یکسان است. یعنی دو خط روندی که به موازات هم رسم می‌شوند.

شکل کانال صعودی equidistant channe
کانال صعودی نشانگر دامنه نوسانات صعودی بازار است. سقف کانال نشانگر مقاومت بازار و کف کانال هم نشانگر حمایت بازار است. تا وقتی که بازار در داخل کانال نوسان می کند، روند کلی بازار هم با روند کانال یکی خواهد بود.

در تصویر بالا به نوسانات قیمتی بازار توجه کنید. اوج‌های قیمتی جدید بالاتر از اوج‌های قیمتی قبلی تشکیل شده‌اند و کف‌های قیمتی جدید هم بالاتر از کف قیمتی قبلی قرار دارند. این همان ساختار روند صعودی است و نشانگر کانال صعودی هم است.

equidistant channel-شکل کانال نزولی
کانال نزولی نشانگر دامنه نوسانات نزولی بازار است. سقف کانال نشانگر مقاومت بازار و کف کانال هم نشانگر حمایت بازار است.

در کانال نزولی هم ساختار روند نزولی را شاهد هستیم. یعنی اوج‌های قیمتی جدید پایین‌تر از اوج‌های قبلی و کف‌های قیمتی جدید پایین‌تر از کف‌های قیمتی قبلی تشکیل شده‌اند.

بهترین روش برای تشخیص کانال

تشخیص الگوهای تکنیکال نیاز به تمرین دارد و به مرور زمان حتی بدون نیاز به ابزار نرم‌افزاری هم می‌توانید کانال‌های قیمتی را در نمودارها تشخیص دهید. اما روش ساده‌ای وجود دارد که در تشخیص کانال مؤثر است. در این روش تنها کافی است بازار را ساده تحلیل کنید. اگر نوسانات قیمت رو به بالاست، کف‌های قیمتی را به کمک خط روند صعودی به هم وصل کنید. سپس یک خط روندی به موازات این خط رسم کنید و سعی کنید اوج‌های قیمتی را به هم وصل کنید. اگر بازار در قالب یک کانال نوسان کرده باشد، قیمت‌ها در داخل این دو خط روندی و موازی احاطه خواهند شد.

رسم کانال صعودی به کمک خط روندی
رسم کانال کار ساده است. حتی با یک نگاه ساده هم می توان کانال را تشخیص داد. کافی است ابتدا یک خط روندی رسم کنید و سپس موازی با آن یک خط روندی دیگری رسم کنید. شیب خطوط روندی نشان خواهد داد که کانال صعودی است یا نزولی.

به نمودار چهارساعته جفت ارز GBPNZD توجه کنید. خط روند صعودی همیشه در قالب حمایت عمل کرده است. این خط روندی را تنها با وصل کردن کف‌های قیمتی می‌توان رسم کرد. حال برای تشخیص کانال کافی است یک خط موازی رسم کنید.

رسم کانال صعودی به کمک دو خط روند موازی
دو خط روند موازی تشکیل دهنده کانال قیمتی هستند. تنها کافی است کف های قیمتی را به یکدیگر وصل کنید و اوج ها را هم به یکدیگر. فضای داخل دو خط روندی و موازی همان کانال قیمتی خواهند بود.

به تصویر بالا نگاه کنید. نه‌تنها قیمت به خط روند صعودی در قالب حمایت واکنش نشان داده، بلکه نوسانات بازار از سوی خط روند مقاومتی و بالایی هم محدود شده است.

سیگنال یابی به کمک کانال‌ها

وقتی می‌خواهید با کانال‌ها معامله کنید، همیشه سعی کنید پیرو روند اصلی بازار معامله کنید. یعنی اگر کانال صعودی است، شما هم به دنبال سیگنال خرید از حمایت‌ها باشید. خود کانال نشانگر روند بازار است. به همین دلیل تمام استراتژی‌هایی که برای معامله با روند وجود دارد، در معامله با کانال هم کارایی دارند. تا وقتی‌که قیمت از کانال خارج نشده می‌توان به ادامه روند قیمتی بازار امیدوار بود.

سیگنال پین بار در کانال صعودی
همیشه از اصل انطباق استفاده کنید. تشکیل پین بار صعودی در حمایت کانال صعودی، سیگنال قوی خرید محسوب می شود. حد سود این سیگنال هم همان مقاومت کانال است.

به تصویر بالا نگاه کنید. بازار بعد از دو بار برخورد به حمایت کانال (خط پایینی کانال) سیگنال پین بار صعودی تشکیل داده است. این پین بار صعودی با روند صعودی کانال همخوانی دارد و به همین دلیل می‌توان گفت که فرصتی برای خرید فراهم شده است. سیگنال خرید پین بار نقطه ورود به معامله و حد ضرر بازار را مشخص می‌کند. کانال هم به شما کمک می‌کند تا حد سود را به راحتی تشخیص دهید. در کانال‌های صعودی، حد سود معامله خرید همان سقف کانال است. اگر نسبت حد سود به حد ضرر را هم بررسی کنید متوجه می‌شوید که این معامله چقدر منطقی و پر بازده بوده است.

شکست کانال

کانال یا هر روندی که در بازار تشکیل می‌شود، تا ابد ادامه نمی‌یابد. خوشبختانه یکی از ویژگی‌های خوب کانال نشان دادن زمان پایان روند بازار است. در واقع اگر بازار از کانال خارج شود، به احتمال زیاد روند خاتمه یافته است. پایان روند به معنی تغییر روند نیست. در کانال صعودی اگر بازار به بالای سقف کانال عبور کند، یعنی شیب روند صعودی افزایش یافته و بازار با سرعت بیشتری رشد می‌کند. اما اگر در کانال صعودی بازار به زیر حمایت کانال عبور کند، یعنی روند در حال تغییر است و باید برای افت بیشتر قیمت‌ها آماده شد.
در این مقاله ما روی تغییر روند بازار تمرکز کرده‌ایم. یعنی اگر روند کانال صعودی است، چه زمانی روند نزولی خواهد شد؟ خیلی ساده است. در کانال‌های صعودی، شکست حمایت کانال به معنی پایان روند صعودی بازار است. در مقابل اگر بازار در داخل کانال نزولی نوسان می‌کند و در ادامه قیمت به بالای خط روند مقاومتی یا سقف کانال عبور کند، یعنی روند بازار به صعودی تغییر کرده است.

شکست کانال به معنی تغییر روند است
معمولا شکست کانال زمانی اتفاق می افتد که بازار در کانال صعودی به زیر حمایت و در کانال نزولی به بالای مقاومت عبور کند. بهتر است بعد از شکست کانال منتظر پولبک بمانید.

به تصویر بالا نگاه کنید. در نمودار قیمتی GBPNZD بازار به زیر حمایت کانال صعودی عبور کرده و بعد از یک پولبک به زیر کانال صعودی، شاهد افت قیمت بوده‌ایم.

کانال تنها برای بازارهای روند دار نیست

در بالا گفتیم که کانال نشانگر یک روند در بازار است. اما این همیشه درست نیست. گاهی اوقات بازار در میانه یک روند صعودی یا نزولی قوی وارد نوسانات خنثی می‌شود. یعنی قیمت هر بار که رشد می‌کند، دوباره پایین می‌آید. اما برآیند این نوسانات نزولی یا صعودی است. در این شرایط کانال تنها نشانگر یک روند کوتاه‌مدت در بازار است و باید با احتیاط با چنین کانال‌هایی رفتار کرد. یکی از مشهورترین نمونه‌های کانال، الگوی پرچم است. به طور خلاصه کانال نشانگر نوسانات محدود ولی جهت‌دار بازار است. کانال کمک می‌کند تا برای نوسانات بازار سقف و کف رسم کنیم.


استراتژی پرایس اکشن معامله با اعداد رند (Round Number)

درک این موضوع که سایر معامله گران چگونه نمودارهای قیمتی را بررسی می‌کنند و چه برداشتی از حرکات بازار دارند، برای موفقیت در حرفه معامله‌گری ضروری است. اگر معامله‌گری بتواند رفتار سایر معامله گران در بازار را پیش‌بینی کند، می‌تواند از این مزیت (آگاهی بیشتر نسبت به سایرین) برای کسب سود استفاده کند. در این میان اثر نرخ‌های رند (اعدادی که به ۰ یا ۵۰ منتهی می‌شوند) می‌تواند به معامله گران کمک کند تا درک روشنی از انتظارات و دیدگاه‌های سایرین به دست آورند. اعداد رند همیشه در بازارهای مالی جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند. رسانه‌ها هم معمولاً بیشتر روی اعداد رند مانور می‌دهند. اما آیا روشی وجود دارد که بتوانیم واکنش و رفتار سایر معامله گران در مواجه با اعداد رند را بررسی و ارزیابی کنیم و برای آن استراتژی در نظر بگیریم؟


واکنش معامله گران خُرد به اعداد رند

در این بخش از مقاله داده‌های آماری که شرکت Oanda از دستورات معاملاتی مشتریان خود در اطراف نرخ‌های رند ارائه داده است را بررسی می‌کنیم تا واکنش معامله گران خرد یا همان Retail Traders را ارزیابی کنیم. دو تصویر زیر نشان می‌دهند که مشتریان شرکت Oanda چگونه دستورات معاملاتی خود را در اطراف نرخ‌های رند قرار می‌دهند. سایه‌های سبز نشانگر دستورات خرید و سایه‌های زرد و قرمز نشانگر توده‌ای از دستورات فروش هستند. هر چقدر این سایه‌ها پررنگ‌تر باشند، نشانگر تراکم بیشتر دستورات در آن محدوده است. در اولین نگاه می‌توان گفت که حجم بالایی از دستورات خریدوفروش در اطراف نرخ‌های رُند قرار گرفته‌اند.

آموزش فارکس پرایس اکشن اثر نرخ رُند داده های شرکت Oanda دستور فروش Sell Order
تراکم دستورات فروش در اطراف نرخ های رند. رنگ های زرد و قرمز نشانگر توده دستورات فروش هستند.
آموزش فارکس پرایس اکشن اثر نرخ رُند داده های شرکت Oanda دستور خرید Buy Order
نواحی سبز رنگ نشانگر تراکم دستورات خرید هستند. هر چقدر رنگ ناحیه پر رنگ تر باشد، یعنی تراکم دستورات خرید بیشتر است.

در تصویر زیر هم دستورات معاملاتی باز مثل دستورات Limit، حد ضرر و حد سود برای چند نماد مختلف معاملاتی را بررسی می‌کنیم. در این تصاویر تراکم دستورات در اطراف نرخ رُند را مشاهده می‌کنیم. اثر نرخ رند در نماد جفت ارز EURUSD بیشتر به چشم می‌خورد. جفت ارز EURUSD محبوبیت زیادی در میان معامله گران خرد دارد. حتی در جفت ارز EURUSD دستورات معاملاتی زیادی در اطراف نرخ‌هایی که به ۵۰ منتهی شده‌اند نیز دیده می‌شود.

آموزش فارکس پرایس اکشن اثر نرخ رُند داده های شرکت Oanda جفت ارز EURUSD AUDUSD GBPUSD XAGUSD
در جفت ارز ها معامله گران به نرخ هایی که به ۵۰ منتهی شده اند هم واکنش نشان داده اند و با آن ها مثل یک عدد نرخ رُند (۰۰) رفتار کرده اند.

دستورات حد ضرر و حد سود در اطراف نرخ‌های رند

استفاده از اعداد رُند برای تعیین دستورات حد ضرر و حد سود کار ساده‌ای است و تقریباً همه معامله گران از اعداد رُند به این منظور استفاده می‌کنند. استفاده از اعداد رُند خیلی ساده‌تر از سایر اعداد است. قرار گرفتن دستورات حد ضرر (Stop Loss) و حد سود (Take Profit) در اطراف اعداد رُند می‌تواند تأثیر جدی بر حرکات و نوسانات قیمتی بازار بگذارد.
معمولاً خریداران دستور حد ضرر خود را در زیر نرخ رُند و فروشندگان دستور حد ضرر را بالای نرخ رُند قرار می‌دهند. به همین دلیل است که تراکم دستورات حد ضرر (Stop Loss) در اطراف نرخ رُند بیشتر است. اما این کار تأثیر جدی بر نوسانات بازار دارد. اگر عدد رُند شکسته شود و دستورات حد ضرر فعال شوند، نوسانات بازار هم تشدید خواهند شد. یعنی اگر قیمت اندکی به بالای نرخ رُند عبور کند و دستورات حد ضرر فروشندگان را فعال کند، این حرکت صعودی خیلی سریع تقویت خواهد شد. دستور حد ضرر فروشندگان همان دستور خرید است. پس وقتی بازار صعود می‌کند و به بالای نرخ رُند عبور می‌کند، با فعال شدن دستورات حد ضرر فروشندگان، دستورات خرید جدیدی به بازار تزریق می‌شود و حرکت صعودی را تقویت می‌کند.
دستورات حد سود خریداران هم معمولاً در زیر اعداد رُند و دستورات حد سود فروشندگان در بالای اعداد رُند جمع می‌شوند. این کار باعث می‌شود تا بازار قبل از رسیدن به عدد رُند با مقاومت (در حرکات صعودی) یا حمایت (در حرکات نزولی) مواجه شود و حتی شاید عدد رُند اصلاً لمس نشود.

استراتژی معامله با اعداد رند

هر چند که همه می‌دانند که اعداد رُند بر بازار تأثیر می‌گذارند، اما معامله با چنین اطلاعاتی کار ساده‌ای نیست. در این بخش می‌خواهیم نکات مهم و کاربردی را برای ارتقای کیفیت معاملات ارائه کنیم. توجه داشته باشید که هیچ‌گاه نمی‌توان از اعداد رند به تنهایی برای معامله و تحلیل بازار استفاده کرد. اعداد رند نقش مکمل را در تحلیل‌ها و معاملات شما خواهند داشت.

اعداد رُند در قالب حمایت و مقاومت

هیچ‌گاه اعداد رند را به تنهایی به عنوان حمایت یا مقاومت در نظر نگیرید. اما اگر عدد رندی در نواحی حمایتی یا مقاومتی مشاهده شد، می‌توانید بر اساس اصل انطباق، اعداد رند را هم به تحلیل خود اضافه کنید. شما می‌توانید اعداد رند را در کنار سطوح فیبوناچی، میانگین متحرک، الگوهای کندلی و … استفاده کنید.

بهینه‌سازی دستورات حد ضرر و حد سود به کمک اعداد رند

همان طور که در بالا هم اشاره شد، معامله گران دستورات حد سود و حد ضرر خود را در اطراف اعداد رُند قرار می‌دهند. پس بهتر است که شما در زمان تعیین دستورات حد سود و حد ضرر به این مسئله توجه داشته باشید. یعنی حد سود را به‌گونه‌ای تعیین کنید که بازار از نزدیکی آن بازنگردد و حد سود حتماً فعال شود. یا حد ضرر را به‌گونه‌ای تعیین کنید که خیلی زود فعال نشود. مسلماً هر چقدر حد سود یا حد ضرر شما به نرخ رُند نزدیک باشد، احتمال این‌که حرکات بازار سریع باشند و شما فرصت را از دست بدهید وجود دارد. همچنین بهتر است که بدون سیگنال پرایس اکشن و پیش از اعداد رُند وارد بازار نشوید. چون‌که احتمال شکست جعلی در اعداد رُند بسیار بالاست.


در انتها می توانید جهت مطالعه بیشتر در استراتژی پرایس اکشن به این مطلب مراجعه کنید.